recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Afledning af spænding...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Afledning af spænding...

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
jsj1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-December-2009
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsj1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Afledning af spænding...
    Sendt: 20-April-2012 kl. 12:21
Klaus, akkuen var ikke jordforbundet, der sad en pære over +og - , og en ledning fra aflederen på powerpack på minus polen ;-)
Det er et mindre internt "isværk" unden nogen for for vejning;-)
Jørgen, den var ellers go den med ønsket/uønsket tæring, to fluer med et smæk :-)))))))),
Jan
Mvh
Jan
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2012 kl. 11:33
Oprindeligt skrevet af skyking skyking skrev:

men lige hvilken vej strømmen skal gå for undgå uønsket korrosion, har jeg heller ingen erfaring med. Om der så er noget der ligefrem hedder Ønsket korrosion   Wink
 
Ønsket korrosion, tja... Mere et spørgsmål om man ønkser at bestemme hvor korrosion/tæring skal tages fra.
 
Mvh JørgenT


Redigeret af JørgenT - 20-April-2012 kl. 11:35
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2012 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af jsj1 jsj1 skrev:

Det rettede man så op på ved at tilslutte powerpacken til minus pol på en forbrugende akku. Nu viste der sig helt andre måleresultater, færre gasser i den hvor powerpacken havde været i.


Den "forbrugende akku" var nok stelforbundet til et eller andet.......


Oprindeligt skrevet af jsj1 jsj1 skrev:

Det er her mit sp.mål kommer ind, jeg jan ikke forstå hvordan man kan komme af med spændinge til bare "den ene side" af akkuen, minus siden.....?


Det kan den heller ikke. Men batteriet var nok i et kredsløb, der sad på en jernramme, hvor beholderen var skruet fast.....

Hvilket isværk?
Har tidligere opdateret software i båndvægte på diverse isværker i Danmark.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2012 kl. 10:55
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Det en meget udbredt misforståelse at blande fysisk jord med elektrisk. Den fysiste jord, den der ligger ude på en mark, er nul i forhold til lyn etc, men når det handler om jordplan i elektriske kredsløb har det ikke med muld at gøre.


Det hedder også et stelplan.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2012 kl. 10:30
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Bare husk at jord ikke har noget med fysisk jord at gøre, og dermed giver et jordspyd ingen mening.

Den slags jord handler kun om sikkerhed i forbindelse med lynnedslag. 


Ikke forstået?

Klaus

Det en meget udbredt misforståelse at blande fysisk jord med elektrisk. Den fysiste jord, den der ligger ude på en mark, er nul i forhold til lyn etc, men når det handler om jordplan i elektriske kredsløb har det ikke med muld at gøre. 

I så fald ville man jo ikke kunne lave "jordede" konstruktioner i hverken fly eller biler, og det er jo ikke tilfældet. 

Der er en rigtig god artikel om emnet her http://www.jensen-transformers.com/an/generic%20seminar.pdf Den eneste man skal tage højde for er, at elsystemet er lidt anderledes i DK, men de grundlæggende principper er de samme. 
Til top
jsj1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-December-2009
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsj1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2012 kl. 08:59
Klaus, faktisk kører vi et forsøg i det firma jeg er ansat i, det går ud på at fjerne "lugte" / gasse, fra det man kalder industri fisk. Vi havde to beholdere med industrifisken, og de stod i det fri ved dagtemperatur og går dermed rimelig hurtigt i forrådnelse, og der afgives div gasser, bla svovlbrinte. Vi målte gasindholdet ppm, i begge beholdere, i den ene beholder var der kun fisken, i den anden beholder havde vi nedsænket en powerpack. Der kunne ikke måles den store forskel imellem de to beholdere, da man fandt ud af at powerpacken ikke havde haft ordentlig jordforbindelse. Det rettede man så op på ved at tilslutte powerpacken til minus pol på en forbrugende akku. Nu viste der sig helt andre måleresultater, færre gasser i den hvor powerpacken havde været i. Det er her mit sp.mål kommer ind, jeg jan ikke forstå hvordan man kan komme af med spændinge til bare "den ene side" af akkuen, minus siden.....?
Producenten påstår at powerpacken " laver kalken om/spalter) den til en mere amorf struktur, som gør at den ikke sætter sig fast i samme grad. Men hvis man har et ældre hus med gamle rørinstallationer, så kan det blive et problem tror jeg, da den løsner kalken i systemet, og det kan nærmest stoppe ventiler og vandhaner.......
Vi skal ha monteret en powerpack på en maskine der producerer is( til fisk) , og skal så følge udviklingen mht kalkaflejringer.
Jeg har også tænkt på selv at få en installeret, men der jo on. problem, og, jeg kender ikke prisen endnu, men billig er den ikke!
Det var en lang "smøre" , pyhhhhh
Jan
Mvh
Jan
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2012 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af jsj1 jsj1 skrev:

Jamen ifølge Info på siden jeg linker til, så kan man både vælge at tilslutte aflederen fra aggregatet til enten minus pol på en forbrugende akku, eller til et jordspyd .....


Det med den forbrugende akku er nok, når den skal monteres i et køretøj til indsugningsluften.

Jeg er meget interesseret i at vide, hvordan den opfører sig, hvis den spændes på et jernrør med koldt vand, idet vi lider frygtelig af hårdt vand herhjemme. Men vore rør er alle rimeligt jordforbundne og dermed skal der en ledning fra den ene ende af Power-pack og ned til selve røret - eller hvad?

For øvrigt er det da en process det er rimeligt let af eftervise, hvis det er som de påstår. Sæt en power-pack på en marksprøjte og undlad at montere jordledningen. Når den har kørt i et kvarter filmer man "tågen" samtidig med at man monterer jordledningen, det må jo - i følge producenten - øjeblikkeligt ændre tågeskyen.

Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2012 kl. 17:52
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Bare husk at jord ikke har noget med fysisk jord at gøre, og dermed giver et jordspyd ingen mening.

Den slags jord handler kun om sikkerhed i forbindelse med lynnedslag. 


Ikke forstået?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2012 kl. 16:59
Oprindeligt skrevet af opzouten opzouten skrev:

Oprindeligt skrevet af jsj1 jsj1 skrev:

Jamen ifølge Info på siden jeg linker til, så kan man både vælge at tilslutte aflederen fra aggregatet til enten minus pol på en forbrugende akku, eller til et jordspyd .....

Det er så fordi de ikke ved bedre. 
I forbindelse med bilbatterierne er det således at minus normalt er koblet til chassis. Hvor der er metaller og jord eller vand eller andre ting kan det være en fordel "sætte noget under spænding", her tænkt på fra 1,5 til max  10 Volt, men lige hvilken vej strømmen skal gå for undgå uønsket korrosion, har jeg heller ingen erfaring med. Om der så er noget der ligefrem hedder Ønsket korrosion   Wink

Redigeret af skyking - 19-April-2012 kl. 17:00
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2012 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af jsj1 jsj1 skrev:

Jamen ifølge Info på siden jeg linker til, så kan man både vælge at tilslutte aflederen fra aggregatet til enten minus pol på en forbrugende akku, eller til et jordspyd .....

Det er så fordi de ikke ved bedre. 
Til top
jsj1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 04-December-2009
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsj1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2012 kl. 12:25
Jamen ifølge Info på siden jeg linker til, så kan man både vælge at tilslutte aflederen fra aggregatet til enten minus pol på en forbrugende akku, eller til et jordspyd .....
Mvh
Jan
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér opzouten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-April-2012 kl. 11:50
Bare husk at jord ikke har noget med fysisk jord at gøre, og dermed giver et jordspyd ingen mening.

Den slags jord handler kun om sikkerhed i forbindelse med lynnedslag. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu