recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Er projektor på vej yt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Er projektor på vej yt?

 Besvar Besvar Side  <1 567
Forfatter
Besked
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 14:15
Når man har sådan en lumagen fætter, kalibrerer man så først sin projektor og derefter de sidste rettelser med lumagen kalibrering?

Håber da ikke projektor er på vej ud, har først lige fået min monteret

Redigeret af Hans j - 05-Marts-2013 kl. 14:17
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 15:25
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Når man har sådan en lumagen fætter, kalibrerer man så først sin projektor og derefter de sidste rettelser med lumagen kalibrering?

Håber da ikke projektor er på vej ud, har først lige fået min monteret


det er scaleren der står for selve målingen og korrektionen. Det kræver noget pc- software og et colormeter....så vidt jeg husker
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fanastril Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 18:38
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:


Definer god :)


Min ukalibrerede Kuro 60". Den er god. Straight out of the box.

Kuro er efter min mening ikke god out of the box


Ikke god?  Jo, den er. Derom er det bred enighed.  (Og den er kanon til at upscale min Gamecube!) En god ting kan alltid blive bedre, men så går det en smertegrænse et sted, hvor det bedste bliver det godes fiende.

Om din definition af god ikke samsvarer med min, er det min som gælder, hos mig. "Perfekt" kan det aldrig blive, så pragmatisk set er en scaler-løsning kun grader af bedre, ikke dét, der skaber dårlig, om til "næsten perfekt".  Du må meget gerne linke til anmeldelser af scaleren, så kan jeg bedre vurdere, om en nær dobling af pris er en forsvarlig bedring af kvalitet. Men om en JVC HD550 er lige god som min Kuro, så er det tvivlsomt.
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fanastril Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 13:07
Til top
Timeguardian Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 318
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Timeguardian Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:


Definer god :)


Min ukalibrerede Kuro 60". Den er god. Straight out of the box.

Kuro er efter min mening ikke god out of the box


Ikke god?  Jo, den er. Derom er det bred enighed.  (Og den er kanon til at upscale min Gamecube!) En god ting kan alltid blive bedre, men så går det en smertegrænse et sted, hvor det bedste bliver det godes fiende.

Om din definition af god ikke samsvarer med min, er det min som gælder, hos mig. "Perfekt" kan det aldrig blive, så pragmatisk set er en scaler-løsning kun grader af bedre, ikke dét, der skaber dårlig, om til "næsten perfekt".  Du må meget gerne linke til anmeldelser af scaleren, så kan jeg bedre vurdere, om en nær dobling af pris er en forsvarlig bedring af kvalitet. Men om en JVC HD550 er lige god som min Kuro, så er det tvivlsomt.


Som jeg læser denne tråd, bliver det mere klart, at "Trådstarter", åbenbart hellere vil diskutere for døve øre " Mit er bedst,forstå det", end at høre hvad andre har at sige.

Det er iorden at have sin egen mening, men når det som her er begyndt at kamme over,har jeg desværre ondt af dig.

Find du dig en projektor til de 10000 kr og glemt alt om high-end projektorer,hvis du alligevel ikke vil gå de sidste km. for at få det bedste ud af den (scaler,kalibrering).

Oplevelsen af at se en film på en projektor kan ikke slås af et fladskærms tv.



Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fanastril Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2013 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Timeguardian Timeguardian skrev:


Som jeg læser denne tråd, bliver det mere klart, at "Trådstarter", åbenbart hellere vil diskutere for døve øre " Mit er bedst,forstå det", end at høre hvad andre har at sige.


Nonsens. Det er da klar forskel på, at lytte til god kundskab (som Otto's) og at kritikløst svælge udokumenterede meninger, jeg er dybt uenig i, som at, Kuro ikke er god, ud af boksen? 

Lad os holde os til sag, ikke person.  Jeg har lært meget af denne tråd, men mine kritiske spørgsmål er desværre en nødvendig del af dén læringsproces.

Hvad jeg så ender op med, er et åbent spørgsmål (dog har Otto givet mig et vigtigt hint: gårsdagens JVC-modeller er forsat rigelig gode); men jeg garanterer for, at denne tråd, og de saglige argumenter jeg mødes med, vil have haft stor betydning, for det endelige resultat.

Scaler og kalibrering til >12-15.000,- er ikke med i mit budget. "gå de sidste km"?? er vel en dobling af projektor-budgettet, så dér stiger jeg af bussen. Det handler helt banalt om The Law of Diminishing Returns. Dobbel indsats giver ikke dobbel glæde efter et visst punkt.  Jeg beklager om jeg ikke har forklaret dette tilstrækkeligt tydelig i tidligere indlæg, men det er altså dét, det handler om.
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 843
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2013 kl. 10:26
Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Hvorfor købe et rullelærred? Køb hellere et fastramme - lærred


Jeg har selvsagt vurderet det, SuperPig. Men vægplads har verdi, f eks til boghylder, som jeg har for mange af. Jeg har tilmed forestillet mig et fastramme-lærred som kan hægtes af, og pladseres eller svinges op under loftet, men det ville unægtelig se fjollet ud. En 108" fastramme til de små 6.000-, vil være optimal, når den er i brug. Men 108" vægflade er en resource, som jeg gerne betaler 4-5.000 mer for at beholde.


Jeg forstår ikke hvor du vil rulle dit 80" tv hen hvis valget faldt på et tv?? Du skriver din vægplads har værdi til boghylder osv., så er tv jo udelukket fra start... Det giver ikke den store mening syntes jeg? Hvis der er plads til et 80" tv, så er der vel lige så god plads til et 80" fastramme lærred?
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fanastril Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2013 kl. 15:49
Jeg skriver, som det fremgår af citatet, om 108" vægflade, som er nær dobbelt så stor som 80".
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 843
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2013 kl. 17:25
Det lyder flot når du skriver det på den måde (vægflade), men i virkeligheden så taler vi om at du mister ca 30 cm i hver side og 17-18 cm i top og bund. Det er vel begrænset hvad der kan hænge af hylder der. Jeg mener bare hvis boghylderne er så vigtige, hvorfor så ikke spare pengene og købe en 55"? Skal det være et bibliotek eller en hjemmebio?
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fanastril Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2013 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af Schulz Schulz skrev:

Det lyder flot når du skriver det på den måde (vægflade), men i virkeligheden så taler vi om at du mister ca 30 cm i hver side og 17-18 cm i top og bund. Det er vel begrænset hvad der kan hænge af hylder der. Jeg mener bare hvis boghylderne er så vigtige, hvorfor så ikke spare pengene og købe en 55"?


I virkeligheden taler vi om "prime wall-space," og altså 2.7 m2 (108") vs 1.58 m2 (80") eller 71% ekstra vægflade. Hylderne er der allerede. I min vurdering af mit rum er der en smertegrænse omkring 80". Men i 80" er projektor og lærred underkill.  Som nævnt skal dette efterfølge min 60" Kuro, så 55" er ikke relevant.

Oprindeligt skrevet af Schulz Schulz skrev:

Skal det være et bibliotek eller en hjemmebio?


Begge dele, faktisk. Og hjemmekontor. Med spil-PC koblet til samme lydanlæg. Sofa bagerst. Eller foran PC-bord. Eller side-ved-side. En gedigen planlægningshovedpine. Men dét er også det sjove.
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Leviathan.jk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2013 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Oprindeligt skrevet af Fanastril Fanastril skrev:

Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:


Definer god :)


Min ukalibrerede Kuro 60". Den er god. Straight out of the box.

Kuro er efter min mening ikke god out of the box


Ikke god?  Jo, den er. Derom er det bred enighed.  (Og den er kanon til at upscale min Gamecube!) En god ting kan alltid blive bedre, men så går det en smertegrænse et sted, hvor det bedste bliver det godes fiende.

Om din definition af god ikke samsvarer med min, er det min som gælder, hos mig. "Perfekt" kan det aldrig blive, så pragmatisk set er en scaler-løsning kun grader af bedre, ikke dét, der skaber dårlig, om til "næsten perfekt".  Du må meget gerne linke til anmeldelser af scaleren, så kan jeg bedre vurdere, om en nær dobling af pris er en forsvarlig bedring af kvalitet. Men om en JVC HD550 er lige god som min Kuro, så er det tvivlsomt.

Jeg kender skam godt en kuro, så du behøver ikke linke til anmeldelser. Ja Kuro er god, af et fjernsyn at være, men sammenlignet med en god projektor, er den, efter mine mening, ikke fantastisk. Du kan købe en projektor med lærred til billigere penge end hvad dit Kuro kostede, og få bedre billedkvalitet. 
 
Jeg ville høre, hvad god er i din optik for netop at kende din referenceramme. Den kender jeg nu, og på den baggrund kan du godt købe en JVC uden at savne noget. Og så har jeg aldrig skrevet, at noget var perfekt. 
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Fanastril Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 28-November-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Fanastril Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2013 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af Leviathan.jk Leviathan.jk skrev:

Jeg kender skam godt en kuro, så du behøver ikke linke til anmeldelser. Ja Kuro er god, af et fjernsyn at være, men sammenlignet med en god projektor, er den, efter mine mening, ikke fantastisk. Du kan købe en projektor med lærred til billigere penge end hvad dit Kuro kostede, og få bedre billedkvalitet. 
 
Jeg ville høre, hvad god er i din optik for netop at kende din referenceramme. Den kender jeg nu, og på den baggrund kan du godt købe en JVC uden at savne noget.


Godt, så er vi altså alligevel enige, mht Kuro. Interessant at du siger en projektor-løsning i tilsvarende pris er bedre, det er jeg glad for at høre.

Jeg gav vel 32-33.000(?) for mit KRP 600A for fire år siden, og mit budget projektor + lærred kan måske strækkes dit, om der er meget god grund for dét. Men lige dit poeng om at man kan få bedre kvalitet til mindre penge er jo et argument for at jeg kan holde mig rundt de 25.000 og alligevel blive rigtig godt fornøjd.

Jeg har dog problemer med at finde mange danske forhandlere der har de lidt ældre JVC-modeller. Men, jeg ser, at der er gode penge at spare, på handle JVC projektor fra tyske webshops, med de risici det kan medføre (og som jeg altså lever godt med).

Kan nogen anbefale en god tysk projektor-webshop?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 567
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu