recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Overførsel til PC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOverførsel til PC

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2006 kl. 17:18
Jeg forstår simpelt hen ikke hvad det er du gør. Tilsyneladende optager du ikke to gange: først på din recorder og så videresende du optagelsen til dit tv-kort. Men hvad gør du så - jeg kan simpelt ikke ikke læse/forstå det 

Men bortset fra det er jeg temmelig uenig i metoden. Den er tidskrævende og jeg kan have din metode mistænkt for kvalitetstab undervejs. Men da jeg ikke forstår metoden, kan jeg ikke sige det med sikkerhed

Min metode:
1) Optager på recorder - det tager realtime
2) Overfører til dvd (varighed afhængig af længden: 2 timer = 20 minutters overførsestid
3) ripper dvd til pc: 5 miniutter
4) åbner TMPGnc DVD author og importerer dvd'en (der er intet behov for konvertering til mpg2 - den æder vobfiler): 10 sekunder
5) Sætter start, stop, kapitelmærker, laver menu: 5 - 10 minutter
6) sætter DVD author i gang med at lave skiven: 20 - 25 minutter
7) brænder det færdige resultat: 6 minutter

Den tid jeg rent faktisk bruger er til pkt 4 og 5, resten af arbejdstiden er maskintid. Så jeg bruger ca. 10 minutter på proceduren. Og på intet tidspunkt er der tab af kvalitet.

Update: nu tror jeg, jeg fangede den: du snakker om at konvertere vhs til dvd - right? Og så sætter du vhs'en til tv-kortet.
Det gjorde jeg også før recorderens tid. Jeg har prøvet 3 forskellige videokort. Og ingen af dem har kunne slå recorderens kvalitet. Desuden skulle pc'en bare lige foresige sig et eller andet der påvirkede optagelsen og straks droppede den et par frames .......... med deraf følgende lyd ude af sync. Jeg HADEDE det



Redigeret af Stampe - 20-Juli-2006 kl. 17:30
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2006 kl. 19:12
ok stampe 

En harddiskoptager som jeg indledningsvis omtaler er en er en dvd optager med harddisk, ikke at forveksle med en vhs optager.  Syntes da ellers jeg formulerer mig nogenlunde, men ok stampe  Jeg optager altså fra en optagelse på en harddiskopteger og derfra til mit tv kort, altså optage endnu engang.

Du siger tidskrævende. Tidskrævende er et ord der kan bruges i en situation hvor man tiden har en eller anden betydning, altså hvis noget skal bruges her og nu, men i andre tilfælde er det absolut ligegyldigt om det går langsomt, måske skal det først være færdigt i næste uge feks.

Det bliver et stykke arbejde der binder dig en tid.Men det du foretager dig og som du beskriver er tidskrævende fordi det kræver din opmærksomhed. Det gør måske ingenting for dig, men mig er det i vejen for. Jeg vil gerne lave noget andet. Det er ret sjovt de første gange at bruge dvd metoden, men så er det bare noget der skal gøres. Jeg ved godt hvordan man gør, jeg har førhen gjort det en del.

Så er der det med kvalitetstab. Det siger sig selv, at det er ok at prioritere den højest mulige kvalitet og at man derfor gerne arbejder extra for at opnå den standard man ønsker. Det vil jeg feks godt. Selvfølgelig kender vi alle den situation hvor vi lige skal klemme mere end lige 2 timer ned på en dvd og så laver et mindre kompromis, ikke? Og npget lignende kunne jo også gøre sig gældende her, ikke? Hvis tabet er ganske lille, feks, og man så kunne slippe for en hel del bevær.

Det der med at du ved, stampe,  hvordan den slags har det med at lave problemer, skippe et par frames og den slags, så er det ikke noget jeg kender fra det kort jeg nu benytter. Det laver ikke problemer, det virker bare.

Nå, men naturligvis ved vi alle at s-video er dårligere end feks et rgb signal modtaget fra en selector via scart som harddiskopageren får. Så der må jo ske en forringelse. Desuden er der tale op endnu en optagelse af det der allerede er optaget. Sådan må det være, ikke? Jeg indrømmer gerne.

Problemet er bare at det ikke ser sådan ud. Tværtimod. Og det passer jo ingen steder. På den anden side, hvis det er det subjektive indtryk, så kunne metoden måske alligevel bruges.

Jeg tror Spawn argumenterer for at der skulle være tab af detaljer, bortfiltring af støj og den slags,  og at man derfor kunne opfatte at det var bedre. Det kunne jo godt være at hauppauge kortet faktisk bearbejder det signal der kommer ind og "forbedrer" det, men tab af detaljer eller uskarphed, nej det kan jeg ikke se, tværtimod ser det skarpere ud og mere detaljeret. Hvis det faktisk blev bearbejdet så det færdige resultat fremstod som "bedre og skarpere" end software metoden, så ville det vel et sted også være ok.

Men det kan jo ikke lade sig gøre. Nej, det indrømmer jeg. Humlebien kan heller ikke flyve. Alt for små vinger.

Jeg prøver det lige af et par gange til med de ting i tankerne jeg har læst her. Vi er vel i princippet ikke uenige, vel? Software metoden er nødt til at være det bedste.

Ken

hvis der er sjove stavefejl eller slåfejl,  er det helt gratis med et grin.
















Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2006 kl. 23:01
her er et link til en prøve med 3   15 sekunders mpg filer.

-dvd vob   ingen recoding
-direkte optaget med tv kort
-optaget fra hardiskoptager efter optagelsen

fremgår af navnet på filen hvad der er hvad

alle er samme klip så det er let at se en eventuel forskel. Den er der ja, men hvad er bedst?

http://www.badongo.com/file/1094168

zip fil     man skal bruge explorer som browser  og skrive en kode  (som når man logger på recordere dk.) Men ellers er der ikke noget specielt ved det. 24mb ca - samme størrelse mpg filer




Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2006 kl. 23:49

Hej Ken_T

Har lige taget et kig på filerne - og som udgangspunkt vil jeg sige at alle er ganske glimrende og brugbare - så jeg kan sagtens acceptere din metode som en alternativ metode.

Når det er sagt, kan jeg godt se forskel - selvom den ikke er voldsom.

Den bedste er stadig efter min mening vts_01_1.mpeg filen som jeg udgår fra er den orginale fra recorderen.

Man kan se at kontrasten øges på de 2 andre hvor der er brugt capturekort, men det mest naturlige er den fra recorderen. Farverne virker mest rigtige på den "originale" og på s-video capturerne er der en smule mere uro og kompressionsstøj i baggrunden (ses eks. på den brune væg over vinduet når filen afspilles) og den øgede kontrast på s-video capturerne brænder faktisk noget af den midterste vinduesramme væk, og også lidt af konturerne på telefonrøret, hvilket illustrerer at noget billedinformation mistes.

Her er lige et par screenshots hvor jeg har sat pile på de 3 områder jeg nævner, og som man kan kigge på specielt under afspilning hvor det er tydeligere end i screenshotsene

 

Men som sagt alle er gode og brugbare - der er ikke nogen kritiske problemer.

PS: en anden lille ting, er at lyden er en smule forvrænget på s-video capturerne (somom optageniveauet var en smule for højt) og samtidig er lyden optaget i 44khz. DVD-standarden kræver 48khz audio så de er strengt taget ikke 100% kompatible efter dvd-standarden og vil enten ikke blive accepteret af et dvd-author program, eller vil af dvd-author programmet blive konverteret til 48khz. Hvis du har mulighed for at vælge 48khz audio i dit capturesoftware vil jeg anbefale du gør det.  

 

 



Redigeret af spawn - 21-Juli-2006 kl. 00:23
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7870
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2006 kl. 08:41

Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Min metode:
1) Optager på recorder - det tager realtime
2) Overfører til dvd (varighed afhængig af længden: 2 timer = 20 minutters overførsestid
3) ripper dvd til pc: 5 miniutter
4) åbner TMPGnc DVD author og importerer dvd'en (der er intet behov for konvertering til mpg2 - den æder vobfiler): 10 sekunder
5) Sætter start, stop, kapitelmærker, laver menu: 5 - 10 minutter
6) sætter DVD author i gang med at lave skiven: 20 - 25 minutter
7) brænder det færdige resultat: 6 minutter

Når jeg bruger "DVD-RW metoden" er det stort set det samme som Stampe, jeg lægger dog 3 & 4 sammen:

  1. Optager på HDD+DVD-optager - det tager realtime.
  2. Overfører til DVD-RW (varighed afhængig af mængde og optagekvalitet - mellem 10 og 30 minutter).
  3. Åbner TMPGenc DVD author og importerer/ripper dvd'en: 5 minutter (der er intet behov for konvertering til mpg2 - den æder vobfiler).
  4. Redigerer optaglsen/optagelserne - bortklipper reklamer og andet overflødigt materiale: 2-5 minutter pr. optagelse / track. Laver menu: 2-5 minutter.
  5. Sætter DVD author i gang med at "bygge" DVD-videoen: 20 - 25 minutter.
  6. Brænder det færdige resultat: 6 minutter.

Hvis man ved, at man vil redigere optagelsen på computer, kan man også gøre følgende:

  1. Optager direkte på DVD-RW på DVD-optageren - det tager realtime.
  2. Åbner TMPGenc DVD author og importerer/ripper dvd'en: 5 minutter (der er intet behov for konvertering til mpg2 - den æder vobfiler).
  3. Redigerer optaglsen/optagelserne - bortklipper reklamer og andet overflødigt materiale: 2-5 minutter pr. optagelse / track. Laver menu: 2-5 minutter.
  4. Sætter DVD author i gang med at "bygge" DVD-videoen: 20 - 25 minutter.
  5. Brænder det færdige resultat: 6 minutter.

Selvfølgelig laver jeg også DVD'er direkte på HDD+DVD-optageren - men med flere afsnit af en serie eller film, der skal ned på en DVD, tror jeg det er hurtigere at lave redigeringen med DVD Author - og det er sjovere. DVD-menuerne bliver også bedre og enormt flotte med DVD Author og man kan selv vælge hvordan DVD'en skal starte når den læses i DVD-afspiller - jeg vælger at få vist menu. Det virker meget lækkert.

Desuden kan jeg lægge en masse optagelser ind på computeren og så redigere dem når jeg har tid. Importeret med DVD Author, ligger de enkelte optagelser f.eks. serieafsnit som enkeltfiler, nemt at overskue og finde rundt i.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2006 kl. 09:30
spawn:

Ja, kan kun give dig ret i de ting du skriver. I øvrigt tak, det lærte jeg en del af. Men når det er sagt er det nok min egen skyld, idet jeg selv kan bestemme kontrast, lys og farve i forbindelse med en optagelse. Også lydniveuet ind kan jeg sætte. Det samme gælder 48khz. 

Der er ikke rigtig noget jeg ikke kan bestemme, kan feks også sætte min egen bitrate (fast eller variabel) som jeg vil.

Kunne godt lave om, men det er nok for meget, på den anden side er der måske flere der downloader så jeg skulle måske lige rette, så det er nogle andre optagelser.

Tror faktisk ikke det er kortet som sådan, men snarere mig der ikke lige har gjort det rigtigt.

Jeg kan i øvrigt godt forstå de der bruger en overførsel til PC med det formål at lave et eller andet specielt, feks menuer på en dvd. Det kan godt være at det er nødt til at være vob.

Prøver lige at checke ud med nogle mere "normale" indstillinger.

ken

her er en fil der er rettet, dvs normal kontrast, lys og farve

10 sec  6mb

http://www.badongo.com/vid/168693

Og her er et nyt klip der ikke der taget samme sted, men udendørs. Det ser da næsten ud som om s-video er bedst? Men her er så stort set også kontrast, lys og farver de samme. Men s-video klarer sig da bedst?

http://www.badongo.com/file/1098139




Redigeret af Ken_T - 21-Juli-2006 kl. 14:02
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu