recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Højtalere og watt
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHøjtalere og watt

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Emne: Højtalere og watt
    Sendt: 24-Juli-2006 kl. 11:11

Sidste dag  gik jeg og målte lidt på lidt forskellige ting ved mit anlæg og tænkte jeg ville lige måle hvor mange watt der egentligt røg ud til højtalerne så jeg kunne se om det kunne betale sig at få nogle bedre kabler.

Jeg har en 5x60W surround receiver og nogle 100W sinus højtalere. Jeg målte både ved alm musik og ved forskellige toner og jeg havde skruet op til omkring 30-40%

Resultatet overraskede mig dog en del. Spændingen lå på max 0.9V og strømmen kom kun op på 0.07A og som gammel elektrikker vil jeg mene jeg godt kan finde ud af at bruge et måle apparat, men resultatet blev jo 0.063Watt (V*A) effekt og så var det jeg tænkte, der må være noget jeg gør forkert eller overser.

Kan det passe der kommer så lidt effekt igennem og det stadig kan spille "ok højt" eller kan man slet ikke måle på hifi på den måde?

Med 0.063W kunne jeg jo næsten bruge en sytråd som ledning og stadig få lyd ud

Hvad gør jeg forkert og hvordan kan jeg ellers finde ud af om det kan betale sig at ofre noget på bedre kabler til højtalerne

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2006 kl. 12:57

Hej bibihest.

Det er sådan med Watt og lydtryk, at det er logaritmisk. Uden at blive alt for matematisk/teknisk lyder 10W i praksis kun dobbelt så højt som 1W, der igen lyder dobbelt så højt som 0,1W.

Masser af clockradioer, mindre TV, transistorradioer m.m. kan også let høres uden at de yder mere end få Watt. 

En volumekontrol er ikke lineær og procent hører derfor ikke hjemme på dens skala. Det er forstærkning i dB (også en logaritmisk angivelse), det drejer sig om, desuden vil man ved afspilning af f.eks. CD nå max. før der er skruet helt op. En tuner har lavere signal end CD har.

Volumen styrer ikke Watt direkte og slet ikke lineært, den er en udvekslingskontrol, en "trinløs gearkasse". "Motoren" er liniesignalet og "de trækkende hjul" er effekten, der kommer ud af forstærkeren.

Jeg havde tidligere en forstærker med Watt-metre, og det var yderst sjældent jeg i min stue på 20-25 kvm. kom over 2 X 1W i peaks på et sæt pænt følsomme højttalere. Ellers blev det alt for højt! Og måler man så RMS ("sinusgennemsnit") bliver tallet lavere, musik peaker stort set kun på stortrommeslagene, film kun i skud, bulder og brag og ligger ellers en hel del lavere i snit.

Der er også andre ting, der spiller ind: Hvor effektive højttalerne er, deres impedans og hvor meget tab, der er i kablerne.

Det er ikke meget udstyr, der måler korrekt ved lave effekter (det kan godt være, at dit gør og at dine målinger passer), så i stedet kunne du Ohm'e dine kabler.

Ligger den Ohmske modstand på 1 Ohm og er højttalerne på 4 Ohm, så spilder du ca. 20% i kablerne (4 Ohm er altid en tilsnigelse og hver højttaler har en impedanskurve, der bugter sig en del afh. af frekvens).

Ligger den på 0,1 Ohm, er det kun ca. 2½ %. Og så kan forstærkeren bedre styre højttaleren præcist, for alm. = dynamiske højttalere laver modinduktion og det skal dæmpes.

Det (=øget dæmpningsfaktor) og ikke lidt effekttab i kabler er HiFi-hovedgrunden til at bruge gode og pænt kraftige kabler: Lyden strammes op, anslag gengives bedre, der er mere hul igennem.

Og så længe det lyder rent, er Watt efter min mening ligegyldigt. En bil udnytter også kun yderst sjældent al sin motoreffekt. Rolls Royce har lavet en stor øse, der har et meter, der viser aktuelt effektoverskud. Kører man rundt i adstadigt tempo står meteret meget tæt på 100%. (Ja, jeg har desværre kun set det i TV 

Sådan er det også med strømforsyningen i din forstærker, der er rigeligt at gøre godt med.



Redigeret af Carser - 25-Juli-2006 kl. 15:33
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2006 kl. 13:08

Ja det var en meget teknisk forklaring og tror jeg fattede en smule af det

Har lige målt mine kabler og har kun 0.2ohm i dem, så det er ikke fordi det er så meget.

Vil det så sige at det nok ikke kan betale sig at bruge kraftigere kabler? Ellers vil bedre kabler stadig give lidt mere dynamik.

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2006 kl. 13:47

Der er kun en ting at sige ovenpå alt det med tal:

Prøv!

Du kunne starte med kablet til centeren, der er vigtigst og får mest effekt i film. Lyder den bedre og mere dynamisk med et bedre kabel, bestemmer du selv, om du vil ofre mere hele vejen rundt.

Hvis "nogle 100W sinus højttalere" i realiten kun er et stereo-sæt: Især hvis de er på 4 Ohm kan det vist ikke betale sig at lade være at bruge bedre kabel.

Teknisk: 5% af forstærkerens greb om 4 Ohms enhederne mistes i et kabel med 0,2 Ohm.
Om 0,2 Ohm slet ikke er så meget? Tja, i forhold til forstærkerens faktiske udgangsimpedans er det nok ret meget, og det er den plus kablets impedans divideret op i højttalerens impedans, der giver dæmpningsfaktoren. 

Gode forhandlere kan desuden overtales til returret på kabel, ihverfald hvis det er et færdigmonteret, du "prøvekøber".

PS: Jeg er ikke typen, der ofrer 100 kr./meteren på kabel, og jeg har ikke aktier i en kobbermine, men der er altså forskel på kabler. Ingen tvivl om det - og højttalere, ja, de trækker strøm!

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2006 kl. 14:43

Nu fulgte jeg dit råd og prøvede, men det var en lidt dårlig ide, for nu kommer naboerne og brokker sig

Mine fronthøjtalere havde før 0.75kvadrat ledninger og min center havde nok 0.5 eller mindre (var jo "bare" en center).

Gik ud og købte 25m 2.5kvadrat og har nu fået det hele sat ordentligt op og der er virkelig stor forskel. Allermest i min center som til sammenligning har været stum før.

Fronthøjtalerne lyder også meget bedre nu og der er meget mere gang i dem (og så larmer de)

Det har været en go 129kr. investering så nu er jeg klar til ordentlig lyd

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2006 kl. 15:20

De første 15 ord gjorde mig lidt bekymret:

Oprindeligt skrevet af bibihest bibihest skrev:

Nu fulgte jeg dit råd og prøvede, men det var en lidt dårlig ide......

men efter at have læst resten blev jeg straks gladere!  

Det er jo alletiders - og det blev ikke engang dyrt.

Jeg kan sagtens forestille mig, at især din center-lyd er blevet væsentligt bedre.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2006 kl. 15:25

Ja, den er helt klart bedre. Det er de alle blevet. Mangler stadig at sætte nyt kabler i baghøjtalerne, men det ville jeg lige vente lidt med. Tak for de tip og udregninger osv :)

 

Til top
Wester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 542
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2006 kl. 15:43
Det var en god ide, at give centeren mere kabel. Den er meget vigtig ved film. Jeg vil ikke tage det så tungt med baghøjttalerne. Husk at tælle tårnene på kirken næste gang
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juli-2006 kl. 15:46

Oprindeligt skrevet af Wester Wester skrev:

Det var en god ide, at give centeren mere kabel. Den er meget vigtig ved film. Jeg vil ikke tage det så tungt med baghøjttalerne. Husk at tælle tårnene på kirken næste gang

Reger også kun med baghøjtalerne får de gamle 0.75 ledninger i stedet for de 0.1kvadrat de ca. har nu. Det giver en smule.

Skal nok kigge efter næste gang hehe

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu