recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af højttaler kabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af højttaler kabel

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 12:00
Kan ikke helt regne ud hvor du vil hen med dit indlæg. Pointen med det jeg skrev var at der ikke er noget nyt i de test du linker til. Ja man kan finde forskelle der store nok til at være hørbare hvis man vælger et kabel der er urimeligt tyndt eller på anden måde adskiller sig væsentligt fra hvad man normalt forstår ved et højttaler kabel. Hvis man derimod sammenligner almindelige kabler bliver forskellene så små at konklusionerne bliver spekulative. Måske er vi bare enige?
 
Angående et ultra tyndt kabel så er det netop ikke egnet og det har ikke kun noget at gøre med om det kan overøre effekten. Et super tyndt kabel påvirker også frekvens responsen ud over at højttaleren pga modstanden spillere lavere.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 13:02
Vi er enige artiklen jeg linker til siger jo netop også at to kabler med ens tykkelse performer ca lige godt.
Blot man husker på ikke at købe for tynde kabler så skal det nok gå :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 13:05
Og hvis der kommer lyd i dine højttaler så er et rca kabel jo heller ikke ubrugeligt.
Der er forskel på ubrugeligt og ikke særlig godt :)
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Vi er enige artiklen jeg linker til siger jo netop også at to kabler med ens tykkelse performer ca lige godt.
Det er bare noget han antager, ikke noget han måler eller lytter sig frem til. Nu måler han om der er ændringer i frekvenskurven som følge af højtalerkabel ændringer. Selv om der ikke er nævneværdige ændringer i frekvenskurven udelukker det jo ikke at der er andre hørerbare forskelle på lyden.


Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Kan anbefale at læse denne artikel. 
Den giver måske ikke det rigtige svar. Kort summeret op så er et lidt tykkere kabel bedre. Og der KAN høres forskel på ringeste og bedste. Men om denne forskel er for det bedre er jo en subjektiv vurdering. :)

Til at starte med skriver du "der KAN høres forskel på ringeste og bedste", skal det læses som "ringeste=et meget tyndt (0,2mm2)" og "bedste=tykt kabel (3,3mm2)"?

Det eneste interessante for mig i den artikel, er oplysningen om at den rent ohmsk værdi i et højtalerkabel ænder frekvensgangen af lyden. Det er ofte overset i højtalerkabel debatten, men en konsekvens af at en højtaler er en impedans. 
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 13:52
usse: Jeg tager hatten af for dig, hvis du laver blind testen med Klaus - lige meget resultatet!!! Thumbs Up

ps: Er der en bookmaker hos hvem man kan satse sin månedsløn på udfaldet ? Smile
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Status: Offline
Point: 967
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2015 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

 
Til at starte med skriver du "der KAN høres forskel på ringeste og bedste", skal det læses som "ringeste=et meget tyndt (0,2mm2)" og "bedste=tykt kabel (3,3mm2)"?

Ja det skulle forstås sådan som du skriver. Det er jo det han selv skriver i Artiklen. Jeg vil gerne medgive at det måske ikke er den mest målrettet artikel omkring vores diskution her. Men jeg ser bare ikke andre der linker til nogle artikler hvor der er blevet målt og ikke kun gættet på om der er forskel.

Hvis nogle har fundet en artikel som på fornuftig vis dokumentere eller aukræfter at high-end er pengene værd så vil jeg meget gerne se den. fordi det bedste jeg har kunne finde er ovenstående artikel..


Jeg bruger selv billige kabler i 2,5mm og syntes jeg er fint tilfreds. Jeg køber ikke den der med at man kan høre forskel. 
Ligesom jeg heller ikke tror man kan høre forskel på 16Bit og 24Bit lossless.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2015 kl. 17:29
Oprindeligt skrevet af Cyberc Cyberc skrev:

Hej Forum

Jeg har igennem længere tid ønsket, at vælge et andet og bedre højttaler kabel til mine JBL højttalere.

Mit nuværende kabler er et noname. Så jeg ved ikke om det er godt eller skidt, måske det sidste

Jeg har en ældre Denon Av1603 forstærker, men den virker fortræffeligt.

Hvis de ikke er lange (over et par meter) eller tynde(r end 2,5mm) vil jeg ikke bekymrer mig om det. 
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
larsand Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 14-Oktober-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér larsand Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2015 kl. 11:16
Det er egentlig sjovt at HI-Fi Klubben, der vel må betagtes som en af de mere seriøse forhandlere, hopper på den galej med "vodo" kabler
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu