recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vender højttalerkablet rigtigt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vender højttalerkablet rigtigt?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Vender højttalerkablet rigtigt?
    Sendt: 07-April-2015 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

 
Læs nu hvad jeg har skrevet.
 
Jeg taler kun om to højttalere indbyrdes fase.
Når jeg læser hvad du skriver kommer jeg frem til at du ikke mener at jeg har brugt det rigtige navn til den situation hvor begge/ alle højtaler er forbundet forkert i fasen. Men som du selv skriver er vi jo helt enig når det "kun" er en der er vendt forkert.

 
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Forstår ikke lige hvad du vil bevise. Faktisk er vi ret enige.
Vil ikke rigtigt bevise noget, men læser Wikipedia som jeg har brugt det rigtige navn (hvis det er det du henviser til.

 
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

I bedste mening.
Helt OK. Godt at du skiver sådan, det gode tone kan ellers nemt smutte i sådan debat.
Vi er jo enige.
 
Jeg har arbejdet med lyd og lydmænd i 30år. Hvis en lydmand siger at noget er i modfase, mener han at noget i lydbilledet forsvinder fordi kurverne ophæver hinanden. Her taler jeg om et stereo signal.
 
Problemet kan opstå i mixet, dårlig elektronik eller kabler der vender forkert.
 
Så derfor.... Vend kablerne rigtigt.Smile
 
 
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2015 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

 
Læs nu hvad jeg har skrevet.
 
Jeg taler kun om to højttalere indbyrdes fase.
Når jeg læser hvad du skriver kommer jeg frem til at du ikke mener at jeg har brugt det rigtige navn til den situation hvor begge/ alle højtaler er forbundet forkert i fasen. Men som du selv skriver er vi jo helt enig når det "kun" er en der er vendt forkert.

 
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Forstår ikke lige hvad du vil bevise. Faktisk er vi ret enige.
Vil ikke rigtigt bevise noget, men læser Wikipedia som jeg har brugt det rigtige navn (hvis det er det du henviser til.

 
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

I bedste mening.
Helt OK. Godt at du skiver sådan, det gode tone kan ellers nemt smutte i sådan debat.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2015 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Modfase er hvis bølgerne udligner hinanden og lyden forsvinder. 
Lige for at præcisere. Så er jeg helt enig i denne del. 


Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Hvis begge er forbundet forkert spiller højttalerne i forkert fase. Lyden vil altså opleves lige så kraftig, men forkert.  Så jeg er ikke enig.
Vil dog stadig fasthold at når lyden kommer 180 grader forskudt, så er den rigtige tekniske betegnelse modfase. 


Citat: "Hvis fasen af svingningen er 180 grader (=πradianer) siges svingningen at være i modfase i forhold til referencen."
 
Jeg er helt enig med wiki.
 
Hvis begge højttalere er 180 grader forskudt i forhold til referencen er de i samme fase.
 
Hvis den ene er forskudt i forhold til referencen er de i modfase.
Det er så ikke det wiki siger.
Det må du lige forklare.
 
Måske er det fordi du mener at referencen er absolut.
 
For mig er modfase når den ene svingning udligner den anden.
 
Hvis begge højttalere er i omvendt fase, er der ikke noget der udligner hinanden.
 
Altså ingen modfase.
 
Smile
 
De er jo i modfase til signalet i forstærkeren som de burde være i fase med.
Det er jo helt sort.
 
Hvad nu hvis mikrofonerne der blev brugt til at indspille musikken vender fasen forkert?
 
Så vender forstærkeren forkert og højtalerne rigtigt.
 
Læs nu hvad jeg har skrevet.
 
Jeg taler kun om to højttalere indbyrdes fase.
 
Forstår ikke lige hvad du vil bevise. Faktisk er vi ret enige.
 
I bedste mening.
 
 
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Prasmus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2015 kl. 13:02
Ok, her er mit lille besyv....

Det er 100% lige meget om højtalerne er fejlpolariseret (set ud fra et lydmæssigt synspunkt), hvis de blot er polariseret ens.

Som nogen snakker om, så vil et slag på en stortromme gøre at højtaler membranen fare ind og ud et utal af gange. Man kan ikke som normalt menneske høre om membranen startede med at fare ind eller ud først, da det er repetitionen der former lyden og ikke om den startede i den ene position eller den anden.

Prøv evt. forsøget med at få en lineal til vibrere (give lyd) over en bordkant... Du vil ikke kunne høre forskel på om du sætter den i bevægelse ved at trække den op og give slip, eller ved at presse den ned af og give slip.

Man kan forresten heller ikke høre om en harpespiller er højere eller venstrehåndet Wink
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2015 kl. 11:42
Okay, så siger vi det. Kan læse, at du ikke kender JBL så. Bare glem indlægget igen. Jeg går i haven istedet for :-)
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 27-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2015 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Præcis! Så har du i det mindste forstået min pointe


Når der slås på stortrommen farer din basenhed fremad og laver tryk, for at suse tilbage igen og laver undertryk.
Er højttaleren sat til forkert, vil du have undertryk først og overtryk bagefter.

Oplevelsen er det samme.

Klaus

Det er super sjovt det her Big smile
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2015 kl. 08:29
Oprindeligt skrevet af Tweaky Tweaky skrev:

JBL brugte omvendt polaritet på basenhederne i en række højttalere i næsten 25 år gennem deres storhedstid.

Klaus og andre der holder fast i at, sålænge polariteten blot er ens på de to højttalere, så er det fint. Der er ikke noget der hedder absolut fase når vi snakker lyd.

Hvis der bruges omvendt polaritet på en højttaler, så har det noget med enhedens placering i kabinettet at gøre. Enheder der vender forkert i kabinettet ( spiller bagud ), skal have omvendt polaritet, for at spille i fase med resten af enhederne.
Muligt at de spiller fint, med omvendt fase, men de spiller ikke korrekt i forhold til signalet fra forstærker. Og jo, begrebet absolut fase findes i forhold til musik, men det optræder nok kun sjældent. I forhold til forstærker, cd osv. samt højttalere, vil absolut fase jo optræde, når alt står "snorlige". Og under forudsætning af, at anlægget samt musik leverer absolut fase, vil den forkerte fasetilslutning på højttalerne jo ødelægge det hele.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Tweaky Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-September-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 630
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tweaky Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 22:58
JBL brugte omvendt polaritet på basenhederne i en række højttalere i næsten 25 år gennem deres storhedstid.

Klaus og andre der holder fast i at, sålænge polariteten blot er ens på de to højttalere, så er det fint. Der er ikke noget der hedder absolut fase når vi snakker lyd.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19227
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Præcis! Så har du i det mindste forstået min pointe


Når der slås på stortrommen farer din basenhed fremad og laver tryk, for at suse tilbage igen og laver undertryk.
Er højttaleren sat til forkert, vil du have undertryk først og overtryk bagefter.

Oplevelsen er det samme.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ja det giver lyd, men ikke lydTRYK!

Og nu er undertryk så ikke tryk. Det forventer du vel ikke at vi andre er enig i.

Præcis! Så har du i det mindste forstået min pointe
Bliver det næste så at negativ spænding (under spænding) ikke er en spænding, og at negative temperatur ikke er temperatur.

Tror ikke at jeg har forståret din holdning til tryk. Vil dog gerne hører fra andre hvis de har.


Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ja det giver lyd, men ikke lydTRYK!

Og nu er undertryk så ikke tryk. Det forventer du vel ikke at vi andre er enig i.

Præcis! Så har du i det mindste forstået min pointe
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2015 kl. 21:13
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Ja det giver lyd, men ikke lydTRYK!
Og nu er undertryk så ikke tryk. Det forventer du vel ikke at vi andre er enig i.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu