recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik eksperthjælp!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik eksperthjælp!

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Akustik eksperthjælp!
    Sendt: 09-Februar-2017 kl. 10:30
Hvis du vil lege med højttalernes placering og lyttepositionen, kan jeg anbefale programmet REW. Det har en undermeny der hedder Room Sim, som viser, hvilken frekvenskurve man får ved at flytte rundt. Derudover er programmet fantastisk, hvis man har en mikrofon, idet det ikke bare måler rummet, men det giver også anvisning på indstilling af den parametriske eq ud fra rummålingen. Noget, man betaler mange tusen kroner for i andre programmer. Og det fungerer, skal jeg hilse og sige. Kan downloades her: https://www.roomeqwizard.com/
mvh
Powered by beer and chips
Til top
Michael Skov Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Michael Skov Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2017 kl. 02:48
Jeg har ikke læst tråden, så ved ikke om det er nævnt. Men som du selv skriver så er det skidt med lytteposition lige op af bagvæggen.

Min erfarring siger, at hvis du dæmper bagvæggen. lige bag ved lytteposition så vil det hjælpe rigtig meget
Til top
sd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2012
Status: Offline
Point: 273
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sd Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2017 kl. 00:54
Man kan ikke dæmpe sig til en god akustik, et lyddødt rum er afskyeligt at opholde sig i og høre musik i. For eksempel er radiohusets koncertsal egentlig beregnet til lydoptagelse til udsendelser, og alt for dæmpet til at spille for publikum.
Du har to problemer i dit lytterum: For det første er det for lille, og for det andet er det kvadratisk.
Jo mindre rummet er, desto færre modes er der, og desto længere er der mellem dem. Jo tættere modes ligger og jo jævnere fordelt de er, desto bedre lyder rummet. Et stort rum har mange modes jævnt fordelt, og derfor er der ingen modes, der er særligt fremtrædende.
Den dybeste mode er hvor rummets længde svarer til en halv bølgelængde, i dit tilfælde en bølgelængde på ca. 8½ meter, eller en frekvens på ca. 40Hz. Under dette er der ingen modes, dvs her er der jævn energifordeling. Den næste mode er den 2. harmoniske, som er 80Hz. Da rummet er næsten kvadratisk, så får du de samme modes fra begge retninger, hvorved problemet bliver dobbelt så stort.
Hvis rummet skal lyde godt, må der ikke være mere end 15 - 20 Hz mellem modes. Derfor kan man beregne såkaldte "ideelle rum", hvor forholdet mellem længde, bredde og højde gør, at modes bliver jævnt fordelt. Der er også en minimumsstørrelse på rummet, som ligger i omegnen af 100 kubikmeter.
Når man kommer over en vis frekvens, som vistnok hedder Schrøders frekvens, og som ligger omkring 200Hz, så bliver rummet meget større end bølgelængden, og så ligger modes så tæt, at de ikke betyder noget mere. Så skal man i stedet til at tænke i reflekser, og eventuel comb-effekt, dvs interaktion mellem direkte og reflekteret lyd. Her er det ikke altid en fordel at dæmpe reflekserne, fordi så mister man energi. Det lyder ofte bedre at bryde spejleffekten fra væggen med en diffusor, feks med en æggebakke eller med bogreoler eller lignende.
I dit rum ville jeg som sagt angribe den mest generende mode ved 80Hz med elektronisk dæmpning, gerne kraftigt og snævert minus 15dB med q på 10, og herudover møblere rummet, så det bliver mindre kasseformet.
mvh
Powered by beer and chips
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2017 kl. 00:36
Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:


Rummet
trægulve, en form for gipsloft, stenvægge med tapet.


Hvis væggen er meget hård er det forventligt et helvede af hård lyd, som det kan være svært at blive venner med. Jeg var lige ved at tude da jeg fik installeret mit anlæg første gang i min betonvægslejlighed efter flytning fra murstensbolig - Det lød uudholdeligt hårdt og trættende at høre på med alle de reflektioner der blev kastet rundt i det 8 meter aflange "ekkorum" med hårde vægge. Fik først selv fred og "lydstudie" da jeg gik all the way med lyddæmpning i stuen hele vejen rundt så der i dag primært kun er reflektioner fra loft, gulv og de øverste 50 cm af væggen. (udbygningen i loftet over lærredet er primært for at dæmpe lysereflektioner fra loftet tilbage på lærredet - nu jeg var i gang).

Bass-traps viste sig også nødvendige, da resonansen i den hårde beton også larmede med og medvirkende til den ubehagelige lyd der var i rummet. 

Nu nu er lyden bare en fryd og stuen som sidegevinst blevet dejligt beroligende at opholde sig i. Det var også ulideligt at tale derinde tidligere, men nu kan man høre enhver detalje i den andens stemme uden at det overdøves af det tidligere rungende ekko) Tongue 

...Så det kan lade sig gøre det koster bare på design og WAF

(gammelt billede genbrugt - har dog i dag stort set det samme blot med 803D'erne på en Bladelius Ymer)


Redigeret af TBC1 - 09-Februar-2017 kl. 12:00
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19233
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 20:44
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Yah right, det er helt lyddødt i en kirke


Hvad er mest lyddødt, en kuppelformet kirke, eller en kubisk kirke?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 20:36
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Yah right, det er helt lyddødt i en kirke


Hvor ligger den kirke?

Det er sådan en gammel bygning med hvælvinger/kupler du snakker om. De ligger overalt i landet.


Snakker jeg om dem? Var jeg ikke selv klar over

...som du spørger efter. Oversætter lige til sjællandsk aka udkantsdanmark
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Yah right, det er helt lyddødt i en kirke


Hvor ligger den kirke?

Det er sådan en gammel bygning med hvælvinger/kupler du snakker om. De ligger overalt i landet.


Snakker jeg om dem? Var jeg ikke selv klar over
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 19:46
Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Yah right, det er helt lyddødt i en kirke


Hvor ligger den kirke?

Det er sådan en gammel bygning med hvælvinger/kupler du snakker om. De ligger overalt i landet.
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 18:29
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Yah right, det er helt lyddødt i en kirke


Hvor ligger den kirke?
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:

Men ja, dårlige signalkabler og højtalere kabler kan ødelægge rigtig meget.. Brugte før noget andet  300kr/m. Skifte derfra til det jeg har nu, var en kæmpe opgradering. Kabler gør kæmpe forskel. med de gamle kabler, lød det hele indelukket og og hård i toppen. ALt blev bare bedre.


Ja må indrømme jeg aldrig har oplevet forskel på kabler. Har mange gange hørt meget vellydende anlæg på helt almindelige billige kobberkabler. Mit eget f.eks. er ikke i nærheden af og lyde "hårdt i toppen", og det har det ikke været siden den dag jeg fik 10 stk akustik paneler op og hænge. Mit problem er nærmere at jeg ikke kan høre når det bliver for højt, da det ikke får den typiske irriterende/belastende forvrængnings fornemmelse. Men når tinnitus'en melder sig bagefter, ja så er man klar over det nok lige var til den gode side med ham dire straits, eller hvad nu.

Redigeret af armani-thomas - 08-Februar-2017 kl. 18:35
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 18:20
Yah right, det er helt lyddødt i en kirke
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2017 kl. 18:08
Optimal rum tror jeg nok er noget med en kuppel uden parallelle flader. Og en efterklang på omkring 0.4 sekund i hele det hørbare frekvens område.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu