recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ypao fejlmåler afstand?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ypao fejlmåler afstand?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-September-2013
Status: Offline
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Oktober-2021 kl. 09:28
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg har justeret min distance ind efter måling hvor der er mest output ved delefrekvensen. Er det helt tosset?
En god og simpel måde er at sætte real time analyzer på REW og se på grafen live mens man justerer sub delay. Så kan man hurtigt komme frem til et godt resultat. (Man kan også gå steppet videre og måle fronter og sub separat og beregne den optimale sum. Og bruge den som mål når man justerer). 

Jeg har bare brugt den ene front, men det giver jo mening at det måske ikke passer 100% for de resterende hvor et gennemsnit vil være optimalt

Oprindeligt skrevet af armani-thomas armani-thomas skrev:

Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:

Jeg har justeret min distance ind efter måling hvor der er mest output ved delefrekvensen. Er det helt tosset?

Jeg narrow sweeper omkring delefrekvens. Hvis man deler ved 80hz laver jeg et sweep 77-83 Hz på hhv sub og front altså hver for sig med acoustic timing reference. Og så kigger jeg på deres impuls respons i overlay. Så kan du justere til maksimal output i første hug, og sikre du ikke er en cyklus foran/bagefter (360 grader fase). Desuden kan du også tydelig se om 180 grader switchen på sub ville gøre gavn.

Det er præcist det jeg har gjort med sweep. Ja, det er faktisk nemmere at se i negativ fase, når den så er helt faset ud og swapper 180 grader, så er den der.

Jeg har aldrig helt forstå et det der med impulse respons, så jeg fik lyst til at læse lidt mere om det. Fandt denne her:


Nu er jeg med på det hele frem til den sidste graf hvor der de kører sub ind over. Men den har en helt anden form end mains. Hvordan er det lige man ser at subs er alligned med mains?

EDIT

Ok, jeg tror at jeg forstår det alligevel. Det er 2 forskellige frekvenser der bliver målt på. Hovedsagen er at de starter på samme tid, altså i t=0

Jeg har bare lige skimtet dokumentet hurtig, men de narrow sweeper ikke, og derfor kan de ikke "aligne" impuls respons fra front og sub, da kurverne jo slet ikke ligner hinanden. Ser ud til der både er diskant og mellemtone med i impuls fra front. Det med at de begge starter i t0 kan man ikke bruge til en helt masse.
Hvis du kun sweeper et lille område omkring delefrekvens vil kurverne ligne hinanden, således man har noget og arbejde med og time aligne på. Kan man få de første 2-3 bølger til og følges af plejer det og blive ret godt.
Jeg kan ikke huske den præcise forklaring, men når vi snakker under 100-150hz bliver impuls respons grafen meget mere præcis når du kun sweeper et lille område. Det med og ramme max output omkring delefrekvens i første hug kan du ikke hvis du f.eks sweeper 20-100hz.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-November-2021 kl. 09:51
Fedt, det skal jeg ha leget lidt med Thumbs Up
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu