recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Auro 3d
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Auro 3d

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Offline
Point: 83
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Auro 3d
    Sendt: 14-November-2021 kl. 16:49
er der nogen der ved hvornår auro 3d firmware kommer til Yamaha receiverne
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2021 kl. 09:12
Er det ikke lidt lige meget?

Jeg synes ikke rigtig der kommer film med Auro 3D.
Til top
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Offline
Point: 83
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2021 kl. 09:32
jeg har da en enkelt film i auro men har læst deres upmixer er god, så jeg er lidt nysgerrig 
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2021 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Er det ikke lidt lige meget?

Jeg synes ikke rigtig der kommer film med Auro 3D.

Mange oplever, at Auro3d giver et federe lydbillede end andre formater, f.eks. Atmos. 

Bruger man Auro3d på f.eks. et Atmos eller DTS:X lydspor, så smider den “objekterne” væk og tager udgangspunkt i 5.1 eller 7.1 sporet og mixer det op hele filmen igennem. 

Nogle vil så sige, at man går glip af Atmos. Men i den seneste James Bond film bliver oven-højttalerne kun brugt i 12 minutter (så vidt jeg husker) igennem hele filmen. 

Det er en smagssag, om man helst vil sidde i en lydbobbel hele filmen - eller kun de 12 minutter, som filmens mixer lagde ind. 

Det samme gælder Fury Road, John Wick, Blade Runner 2049 og mange andre film folk har jublet over Atmos på. 

Dertil kommer, at Auro også kan upmixe stereo i 2D, hvis man kun har et 5.1 eller 7.1 setup. Og med fn processering nogle foretrækker fremfor Dolby Surround og Neural:X. 
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2021 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Det er en smagssag, om man helst vil sidde i en lydbobbel hele filmen - eller kun de 12 minutter, som filmens mixer lagde ind. 

"Mixere" ... i flertal. Som har brugt måneder på at lave det lydmix, man så vælger at maltraktere ved ikke at høre det, som det er tænkt.


Redigeret af jacobe - 15-November-2021 kl. 17:44
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Offline
Point: 83
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2021 kl. 18:51
@ jacobe må man så heller ikke bruge 7-1 på en 5-1 film

Redigeret af 007 - 15-November-2021 kl. 18:55
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2021 kl. 19:03
Oprindeligt skrevet af 007 007 skrev:

@ jacobe må man så heller ikke bruge 7-1 på en 5-1 film

Tjo, du skam godt ... og ingen kan stoppe dig.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Offline
Point: 83
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2021 kl. 19:06
tak. Så venter jeg stadig spændt på auro 3d
Til top
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2021 kl. 06:54
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Oprindeligt skrevet af avemestr avemestr skrev:

Det er en smagssag, om man helst vil sidde i en lydbobbel hele filmen - eller kun de 12 minutter, som filmens mixer lagde ind. 

"Mixere" ... i flertal. Som har brugt måneder på at lave det lydmix, man så vælger at maltraktere ved ikke at høre det, som det er tænkt.

Har du set denne gennemgang? https://www.youtube.com/watch?v=Nx4vve3UGUg

Han gennemgår John Wick 2, Godzilla, Alita and Mad Max: Fury Road og hvor lidt/forkert Atmos anvendes.

I denne video (bilræs-scenen fra Ready Player One): https://www.youtube.com/watch?v=fI-S3Fk7NwA

Kan man se, at "objekterne" bare er placeret fastlåst som om de var højttalere. Hele ideen med Atmos-objekter der kan bevæge sig 3-dimensionelt i rummet udnyttes ikke!


Jeg mener godt at man kan tillade sig at kritisere studier, når de netop IKKE giver "mixere i flertal" måneder til at lave et Atmos track. De smider formelt/teknisk et Atmos-spor på filmen (og på coveret!), men i realiteten udnytter de slet ikke teknologien. I film hvor det er tilfældet er det svært at forstå at nogen kan få ondt i numsen over at man fravælger deres halv-hjertede Atmos og i stedet vælger en solid upmixer.


Hvis man har brug for at få opfrisket sit skoletyske (ellers kan man slå engelsk automat-oversættelse til), så har en gæv tysker lavet nogle lange og interessante sammenligninger:

DTS:X vs Dolby Surround vs Auro3D upmixers:

Blade Runnder 2049 Dolby Atmos biografudgave vs. Dolby Atmos hjemmeudgave vs. Auro3D:

Man får fornemmelsen, at Auro3D er tættere på Dolby Atmos biografudgaven end Dolby Atmos hjemmeudgaven er!


Redigeret af avemestr - 16-November-2021 kl. 13:32
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2021 kl. 07:56
Jeg må sige at jeg indimellem oplever at jeg har dårlig lyd, når jeg ser en film og så opdager jeg at min receiver lige pludselig står til at opmixe lyden og så får jeg slået det fra.

Jeg bruger det ALDRIG. M

Men hver sin smag.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3292
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2021 kl. 11:43
Jeg har nu ret gode erfaringer med upmix fra 5.1/ 7.1 til mit atmos setup 7.4.4 i stuen ved at benytte upmix funktion med "Dolby Surround" og "DTS:Neural:X"

Mit atmos layout er Front - Rear, Hight.
Jeg taber kun lidt med rigtig atmos spor, men vinder rigtig meget på DTS X spor, og ikke mindst også på et upmix, ja selv fra et alm. stereo spor virker.

Men det er jo hver sin smag, ligesom så meget andet....


Når jeg får min nye Yamaha RX-8a og den tilhørende firmware så skal jeg også lege igen med auro 3D, og har da også nogle titler liggende, nogle er dog kun som alm. BD.Confused
4K titler med Auro 3d, der var meget meget få titler nogle år tilbage, måske det har ændret sig?
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
007 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2016
Sted: Midtjylland
Status: Offline
Point: 83
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 007 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2021 kl. 13:04
@potter jeg var en af de heldige der fik fat på en rx-a8a
Havde en rx-3040 før og har ikke fortrudt selvom det sved økonomisk 
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu