recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > DVD afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Denon 1930 lip sync problemer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDenon 1930 lip sync problemer

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2007 kl. 20:05

Oprindeligt skrevet af johnny57 johnny57 skrev:

Lyder ikke rart, har selv en Denon 1930 men har ikke problemet, det er ellers en kvalitets DVD-afspiller.

Det er ikke DVD-afspilleren der er problemet som sådan. Lipsync fejl er en sum af problemer, som opstår ved at man splitter lyd+billede og ikke kompenserer for de forskelle i tid der opstår i systemet.

Men hjernen er smart. Den er i stand til at kompensere for mindre forskelle i den tid der tager for billedet at passere øjnene i forhold til lyden igennem ørene.

Eksempel:

Der står en person på lang afstand og råber til dig. Lysets hastighed er meget hurtigere end lydens hastighed, så du vil se hans mundbevægelser før dit øre hører lyden. Ikke nogen gigantisk forskel, men den er der. Men din hjerne kompenserer for forskellen, og prøver at sætte billederne og lyden sammen så de passer.

På samme måde kan hjernen kompensere for mindre forskelle i en hjemmebiograf, og det har vi nydt godt af hidtil.

Men med fremkomsten af DVI og HDMI, og diverse digital bearbejdning af signalerne som upskalering mv, der introducerer vi nogle fejl der kan være så grove, at hjernen ikke er i stand til at kompensere. Og pludselig oplever vi lipsync fejl.

Det tager væsentligt længere tid for et display at bearbejde et HDMI signal, end det gjorde at bearbejde SCART-RGB eller analog component. Samtidig kan man sætte DVD-afspilleren på overarbejde, ved at bede den upskalere til HDTV først.

Men lyden sender vi fortsat over til forstærren, som er lille "simpelt" digital signal, der er lynhurtigt at bearbejde og sende videre til højttalerne. Det er ihvertfald meget hurtigere at bearbejde, end den tid displayet bruger på billederne.

Hvis man ikke har noget der kompenserer for den forskel, så vil lyden komme ud i højttalerne et stykke tid før vi ser billederne på displayet. Hvis den forskel bliver så stor at det svarer til et helt billede, så begynder vi at opfatte at der er noget galt. Vi registrerer at der er lipsync problemer.

Men det er ikke DVD afspilleren der er synderen. Det er heller ikke forstærkeren. Ej heller displayet. Det er den måde vi kobler dem sammen på, som introducerer de fejl.

Det er derfor jeg også altid siger. Lipsync problemer er ikke en enkelt kilde (med mindre den er defekt). Det er en sum af fejl - skabt i forskellige apparater og den måde vi bruger dem sammen på.

  /Lars



Redigeret af Lars - 12-August-2007 kl. 20:06
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2007 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Hvorfor er det så ikke alle der har problemet. Jeg har min 1930 sat til min LCD skærm via HDMI og lyden til min surround reciver via et optisk kabel.

Og du kan sige hvad du vil, men jeg har ikke problemet! Beklager!

I så fald er der noget i dit setup som kompenserer for forskellene - for fejl det kommer der i sådan et setup. Det er 100% sikkert.

Men måske din DVD-afspiller forsinker lyden til forstærkeren, så fejlen kommer ned i det område hvor din hjerne ikke opfatter det.

Er det iøvrigt noget du måler, eller er det rent objektivt bedømt?

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-August-2007 kl. 22:11

Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Så mit setup må, iflg dig, snyde min hjerne. Tjaa.... det bliver svært at modbevise. Tror jeg kan leve med det, hvis du altså har ret.

Ellers må du investere i en test-DVD der kan afsløre det.

Det gode gamle klaptræ snyder ikke. Det er derfor det fortsat bruges til filmoptagelser her så mange år efter talefilmens opfindelse.

Den test-DVD der hedder ISF Home Theatre Calibration Wizard (pris ca. 225 kr) har en test sekvens med et klaptræ. Der vil du kunne se/høre om lyden kommer præcis samtidig med at de to dele af klaptræet rammer hinanden.

Men hvis der ikke er noget objektivt lige nu, så bliver du nok bare trist ved at se de unøjagtigheder der måtte være. Så måske du hellere skulle lade det være for nu

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Tarantula Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 11-Januar-2008
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2008 kl. 15:33

Jeg har også problemer.. Læs tråden og giv jeg mening til kende, ER der noget jeg har glemt at prøve?

http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33763&PN=1

Hvad er løsningen for mit vedkommende? Har sat NAD'en til salg i køb/salg, men er det det rigtige at gøre?

Den eneste måde man kan undgå lip-sync på, er at købe en Surround Receiver med HDMI? Kan man så være 100% sikker på at det virker?

Hvis jeg beholdte min NAD T535 og købte en Denon AVR-1908, ville jeg så kunne køre uden problemer?

Problemet for mig, er at jeg ikke kommer til at bruge en surroundreciever, da jeg ikke har surround.

What to do?

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2008 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af Tarantula Tarantula skrev:

Jeg har også problemer.. Læs tråden og giv jeg mening til kende, ER der noget jeg har glemt at prøve?

http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33763&PN=1

Hvad er løsningen for mit vedkommende? Har sat NAD'en til salg i køb/salg, men er det det rigtige at gøre?

Den eneste måde man kan undgå lip-sync på, er at købe en Surround Receiver med HDMI? Kan man så være 100% sikker på at det virker?

Hvis jeg beholdte min NAD T535 og købte en Denon AVR-1908, ville jeg så kunne køre uden problemer?

Problemet for mig, er at jeg ikke kommer til at bruge en surroundreciever, da jeg ikke har surround.

What to do?

Jeg kan da supplere med at jeg ikke har nogen lip-sync problems, via HDMI på min Onkyo 605

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu