recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Fakturafejl til min fordel?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFakturafejl til min fordel?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Emne: Fakturafejl til min fordel?
    Sendt: 08-Maj-2008 kl. 16:44

Oprindeligt skrevet af bøllebobb bøllebobb skrev:

Hvis fogedretten tager udlæg i indbo kan de ikke tage dit fjernsyn, med mindre det er meget fint (B&O el. lign.)

Du har ret i, at hvis husstanden kun har et fjernsyn, er dette omfattet af trangsbeneficiet (RPL § 509), medmindre dette har en høj værdi (f.eks. B&O). Men hvis der er mere end et fjernsyn i husstanden (hvad der efterhånden er hovedregel) må fogedretten gerne tage alle de andre fjernsyn der er i husstanden, f.eks. det i sove- eller børneværelset.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2008 kl. 15:57

Bøllebob:

Ja, du har ironisk nok ret - selv i forhold til mit eksempel (tror jeg)

Altså (i mit eksempel): Du køber et fjernsyn, som du ikke kan betale, og så kommer fogeden og tager dit indbo, men må ikke røre fjernsynet

 

Nå, men nu kom det til at lyde som om nicolais er på randen af fallit - og det fremgår jo tydeligt af hans indlæg, at han ikke er det.

Nicolais: Jeg har nu heller ikke læst dine indlæg som om du på noget tidspunkt skulle have haft lyst til at rende fra din gæld. - Bare lige for at få det på det rene

...Ole

Moderator, recordere.dk
Til top
bøllebobb Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 29-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2008 kl. 13:27
Jeg er enig med jer alle, at nicolaj skal betale grafikkortet, men ikke renter i den mellemliggende periode.

Jeg har lige en kommentar, som måske kan være relevant i netop dette forum: Hvis fogedretten tager udlæg i indbo kan de ikke tage dit fjernsyn, med mindre det er meget fint (B&O el. lign.) Ellers er det omfattet af trangsbenificiet i Retsplejelovens § 507 eller deromkring. Grunden til, at de kan tage et B&O er, at så kan de sælge det og give debitor et andet farvefjernsyn...

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 22:54

Oprindeligt skrevet af nicolais nicolais skrev:

Korrekt, der er ikke noget der tyder på, at de opkræver renter. Det manglede da også bare!

De må ikke opkræve renter, så det er nok grunden til, at de ikke gør det. Renter kan tidligst kræves fra forfaldsdagen og når en sådan ikke er fastsat, kan renter først tilskrives 30 dage efter krav om betaling er fremsat (rentelovens § 3, stk. 2).

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
nicolais Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af Ole Ole skrev:

Butikken har selvfølgelig ikke lov til at afkræve dig renter af noget, så længe du har stillet beløbet "til rådighed" som aftalt - og det må man sige, at du har ved at give dem dit dankortnummer (hvis der er dækning)

Jeg går heller ikke ud fra, at butikken har bedt om renter, men blot hævet det beløb, som du skylder dem.


Korrekt, der er ikke noget der tyder på, at de opkræver renter. Det manglede da også bare! Mit eksempel var som sagt ude i ekstremerne for eksemplets skyld.

Oprindeligt skrevet af Ole Ole skrev:

Jeg er bortset fra det enig dig i, at det er uheldigt, at de er så langsomme. Dermed kommer du i klemme.

Men du sidder altså mindst ligeså meget i klemmen, fordi du ikke har holdt ordentligt styr på din økonomi og dine betalinger - og det er selvsagt ikke butikkens problem.

-Hvis du ikke har dækning på dit dankort længere, så kan det blive butikkens problem, da de så ikke kan få deres betaling.

Med forbehold for, at jeg ikke er jurist, så vil jeg dog stadig mene, at du kommer til at hænge på den.
Tager man dén til det ekstreme, så kan de gå til inkasso, og bede om at der bliver gjort udlæg i dit indbo eller dit hus - eller ligefrem få dig erklæret konkurs.

-Nu snakker vi igen teoretisk - men jeg fornemmer, at du også gerne vil have den principielle diskution

Du har ret - det blev, for mig, meget hurtigt et spørgsmål om princip og procedure for mit vedkommende. Der er slet ikke et problem med de likvide midler - men det er nu stadig surt, at skulle betale for noget, som jeg troede var betalt for snart 10 mdr. siden.

Oprindeligt skrevet af Ole Ole skrev:

Men, men, men. Nu blev det jo temmeligt teoretisk. Jeg tror, at den billigste løsning er at spørge din bank om en "afdragsordning", hvis du ikke umiddelbart har dækning

Igen - de skal nok få deres penge, og min bank behøver ikke indblades for sådanne beløb :)

 - Nicolai
Til top
nicolais Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af lebon1971 lebon1971 skrev:

Jeg kan sagtens forstå at det er surt at opdage, at der ikke er fuldt betalt....og jo jeg ville naturligvis også blive rasende hvis butikken - p.g.a. en fejl fra DERES side opkrævede mig omkostninger p.g.a. for sen betaling. Men som jeg har forstået de tidligere indlæg er det blot det oprindelige beløb du er blevet opkrævet.

Butikken bør beklage fejlen - og det bør så være det.

Håber du finder en løsning med butikken.


Jeg ved faktisk ikke helt hvad de har tænkt sig at opkræve mig endnu, for jeg har som sagt ikke modtaget omtalte mail, der netop skulle bevise hvad de har fundet, og ydermere oplyse mit et kontonummer, osv. - går jeg ud fra.

Og så har du også lidt ret i, at butikken måske nærmere burde have undskyldt, at de havde lavet rod i faktura samt opkrævning, i stedet for at skrive en åndsforladt mail, hvor de bare oplyser, at der øjensynligt er sket en fejl på ordre XXXXXXX, og jeg vil blive opkrævet beløbet i en senere mail.

Selvfølgelig finder jeg en løsning, og den hedder nok, at jeg bare betaler, når de engang får sig nosset sammen til at skrive en mail til mig...
Til top
nicolais Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 22:31
Oprindeligt skrevet af Pade2204 Pade2204 skrev:

God/ond tro ?

Du var vel klar over at de ikke havde trukket det fulde beløb dengang ?

Grafikkortet er vel den dyreste del af de to varer ?


Hvis du læser hvad jeg har skrevet, så vil du se, at jeg netop ikke havde checket mit kontoudtog 100%.

Jeg var ved at samle en ny PC, og købte dele fra 3 danske butikker og en engelsk. Den omtalte butik lavede en masse rod i min bestilling, og det endte med at jeg fik 5 forskellige fakturaer.

Nu har jeg været inde og checke mit kontoudtog, og kan nu se, at omtalte faktura, som de nu opkræver fra, rent faktisk først blev hævet fra min konto 60 dage efter købsdato. Så selv på købstidspunktet kan man ikke sige, at de har haft styr på det.

Det ændre ikke på fakta - jeg har et udestående med dem - og jeg betaler naturligvis ned til sidste øre. Jeg har aldrig undladt at betale noget - betaler mine regninger til tiden - og tager f.eks. TDC's uendelig mange fuckups med et smil efterhånden... og har bare indset, at en fejl kommer sjældent alene :)

Så et kort svar: Nej, jeg var ikke klar over, at de havde lavet ENDNU en fejl.

Min PC stod i ca. 20k, så jeg opdagede faktisk ikke, at der manglede et mindre beløb i det totale billede.

 - Nicolai
Til top
lebon1971 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 187
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 21:27

Oprindeligt skrevet af nicolais nicolais skrev:

lebon1971, bare for at gå lidt ud i ekstremerne... hvad ville du så sige til, at du havde købt en vare til 350.000 kr. for 20 år siden, men ved en fejl havde betalt 20.000 for lidt.

Sælger skriver i kontrakten, at ved evt. udestående vil der falder renter på (pålydende rente i Denmark + 5%, som de har lov til, altså 4,25+5=9,25).

20 år senere får du en korrektion til betaling: 107.000 DKK.

Det er sgu da lidt surt - vil du ikke sige det? ;)

Selv efter 5 år vil det have beløbet sig til godt 28.500, altså 8.500 oveni hatten...

Så man kan sige, at jeg er i bund og grund glad for, at de "allerede" kontakter mig nu, og ikke om 5 år - med en "bonus" i for at renters rente.

 - Nicolai, nu knap så harm ;)

EDIT: Rettet bold 20 fra 30 - ups :)

EDIT: Og nej, de har (endnu) ikke givet udtryk for, at de vil have renter af beløbet, bare lige for en god ordens skyld.

Hej igen!

Jeg kan sagtens forstå at det er surt at opdage, at der ikke er fuldt betalt....og jo jeg ville naturligvis også blive rasende hvis butikken - p.g.a. en fejl fra DERES side opkrævede mig omkostninger p.g.a. for sen betaling. Men som jeg har forstået de tidligere indlæg er det blot det oprindelige beløb du er blevet opkrævet.

Butikken bør beklage fejlen - og det bør så være det.

Håber du finder en løsning med butikken.

Til top
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Maj-2005
Status: Offline
Point: 1048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 20:47
God/ond tro ?

Du var vel klar over at de ikke havde trukket det fulde beløb dengang ?

Grafikkortet er vel den dyreste del af de to varer ?


Redigeret af Pade2204 - 07-Maj-2008 kl. 20:48
Til top
Ole Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

recordere.dk teamet

Oprettet: 04-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 874
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 20:38

Nicolais, nu blander du vist tingene lidt sammen.

Butikken har selvfølgelig ikke lov til at afkræve dig renter af noget, så længe du har stillet beløbet "til rådighed" som aftalt - og det må man sige, at du har ved at give dem dit dankortnummer (hvis der er dækning)

Jeg går heller ikke ud fra, at butikken har bedt om renter, men blot hævet det beløb, som du skylder dem.

 

Jeg er bortset fra det enig dig i, at det er uheldigt, at de er så langsomme. Dermed kommer du i klemme.
Men du sidder altså mindst ligeså meget i klemmen, fordi du ikke har holdt ordentligt styr på din økonomi og dine betalinger - og det er selvsagt ikke butikkens problem.

-Hvis du ikke har dækning på dit dankort længere, så kan det blive butikkens problem, da de så ikke kan få deres betaling.

Med forbehold for, at jeg ikke er jurist, så vil jeg dog stadig mene, at du kommer til at hænge på den.
Tager man dén til det ekstreme, så kan de gå til inkasso, og bede om at der bliver gjort udlæg i dit indbo eller dit hus - eller ligefrem få dig erklæret konkurs.

-Nu snakker vi igen teoretisk - men jeg fornemmer, at du også gerne vil have den principielle diskution

Jeg kan så tilføje, at udlæget i dit indbo ikke behøver at begrænse sig til den vare du har købt. - Lad os sige, at du har købt en fladskærm til 20.000kr. Den er nu 10.000kr værd (for princippets skyld) - så kan de "tage" varer til en brugtpris på 10.000kr yderligere i huset.

 

Men, men, men. Nu blev det jo temmeligt teoretisk. Jeg tror, at den billigste løsning er at spørge din bank om en "afdragsordning", hvis du ikke umiddelbart har dækning

...Ole

Moderator, recordere.dk
Til top
nicolais Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 20:08
lebon1971, bare for at gå lidt ud i ekstremerne... hvad ville du så sige til, at du havde købt en vare til 350.000 kr. for 20 år siden, men ved en fejl havde betalt 20.000 for lidt.

Sælger skriver i kontrakten, at ved evt. udestående vil der falder renter på (pålydende rente i Denmark + 5%, som de har lov til, altså 4,25+5=9,25).

20 år senere får du en korrektion til betaling: 107.000 DKK.

Det er sgu da lidt surt - vil du ikke sige det? ;)

Selv efter 5 år vil det have beløbet sig til godt 28.500, altså 8.500 oveni hatten...

Så man kan sige, at jeg er i bund og grund glad for, at de "allerede" kontakter mig nu, og ikke om 5 år - med en "bonus" i for at renters rente.

 - Nicolai, nu knap så harm ;)

EDIT: Rettet bold 20 fra 30 - ups :)

EDIT: Og nej, de har (endnu) ikke givet udtryk for, at de vil have renter af beløbet, bare lige for en god ordens skyld.


Redigeret af nicolais - 07-Maj-2008 kl. 20:20
Til top
nicolais Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 27-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2008 kl. 19:59
Noget andet er så, at deres mail til mig ikke er ret godt sat sammen - og de slutter af med at skrive, at de vil sende mig en mail mere med oplysninger omkring betaling og en kopi af deres kontoudtog.

Denne har jeg så ikke set noget til endnu... men der går nok 10 mdr. mere, inden jeg ser denne ;)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu