recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydniveau i biografer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketLydniveau i biografer

 Besvar Besvar Side  <1 789
Forfatter
Besked
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Status: Offline
Point: 350
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 20:10

Er der nogen der kan bekræfte at en Onkyo 606 sender -30 dB ud ved test tonen under kalibreringen? Eller måske en af test tonerne på "AIX Records - Audio Calibration Disc / HD Music Sampler", den medfølgende kalibrerings blu-ray ved købet af en Oppo?

Jeg kunne nemlig godt tænke mig, at rode lidt med dette område, da jeg så sent som i går sad og tænkte lidt over hvilket lydniveau filmskaberne mon havde tænkt sig, at filmen skulle være ved oprindeligt. Derfor søgte jeg på emnet og sørme om der ikke dukkede et recorder.dk indlæg op om sagen. Smile
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 20:43
det er fint man har lavet en standard. Men hvorfor fanden skal dialogen variere så meget i styrke. Selv avatar har en meget høj dialog i forhold til div effekter. her syntes jeg at The dark knight er mixet rigtig godt.............med en dialog der ikke er for høj ved reference niveau . men det kan jo være at mixestudierne ved at det er de færeste der spiller ved reference niveau. Man høre jo mere at folk prokker sig mere over, en alt for lav dialog i forhold til effekter
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2010 kl. 21:54
åh ja, og det generalle lyd niveau er endda også mærkbart ændret fra film til film,
jeg må opgive :-)
og bare indstille til behageligt niveau efter egen smag
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 09:06
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

det er fint man har lavet en standard. Men hvorfor fanden skal dialogen variere så meget i styrke. Selv avatar har en meget høj dialog i forhold til div effekter. her syntes jeg at The dark knight er mixet rigtig godt.............med en dialog der ikke er for høj ved reference niveau . men det kan jo være at mixestudierne ved at det er de færeste der spiller ved reference niveau. Man høre jo mere at folk prokker sig mere over, en alt for lav dialog i forhold til effekter
 
Jeg tror desværre også at der er gået "loudness war" i filmverdenen (dog endnu ikke så slemt som med musik...). Det er dét der sker når man forsøger at tækkes flertallet, i stedet for bare at gøre det ordentligt. Først skruer biograferne ned fordi folk klager over for høj lyd, så klager folk over at de ikke kan høre dialogen, så filmproducenterne skruer op for dialogen så det ikke fungerer ved ref. level længere... Lidt ældre eksempel (men jeg har ikke lige været i biffen for nylig...), men Quantum of Solace lød meget anstrengende ved level 7, mens Dark Knight lød aldeles fremragende. Så mens det er sundt at vide hvor ref. level er henne, så er det ikke alle film der egner sig særligt godt til at blive gengivet ved det lydtryk.
Til top
DarkStuff Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 10:36
Var lige i biffen her i Randers sammen med den lokale Hi-Fiklubben. De havde fået arrangeret at vi kunne komme billigt ind og se filmen Libanon som vandt palmer i Canne eller sådan noget (Fed alternativ film forresten)

Til forevisningen lagde Biograf bossen ud med at forklare lidt om lyden inde i salen og i biffen generelt. Han sagde at i den bio var deres reference lyd 5 og han mente også at man populært sagde at i kbh området var ref. 7 og så gik det støt ned af over mod Jylland.
Fedt med en rundvisning og et kig ind bag lærredet. :)
Pio 5090H
Denon 3808A,DVD-2500BT,DCD-1500AE
Højtalere: 2xB&W CM7,4xCM1,1xCMC
Sub: 1xASW610XP
Samsung SMT-H3126PVR, Sagem61, Popcornhour C-200,Xbox360(Jasper),Wii, Sonos,Synology DS1010+ NAS 3x2TB
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af DarkStuff DarkStuff skrev:


Til forevisningen lagde Biograf bossen ud med at forklare lidt om lyden inde i salen og i biffen generelt. Han sagde at i den bio var deres reference lyd 5 og han mente også at man populært sagde at i kbh området var ref. 7 og så gik det støt ned af over mod Jylland.
 
Nu har jeg ikke været meget i biffen i KBH, men til Die Hard 4 i Imperial var det i hvert fald et godt stykke fra at være sandt...


Redigeret af AV Precision - 15-Juli-2010 kl. 10:48
Til top
DarkStuff Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 04-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 18
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 10:50
Det var som sagt også bare hvad der POPULÆRT blev sagt i hans bio kredse, om man så skulle lægge det store i det ved jeg ikke, det lyder det jo ikke specielt til så i det tilfælde :)
Dog synes jeg også der er stor forskæld i Randers fra film til film...
Pio 5090H
Denon 3808A,DVD-2500BT,DCD-1500AE
Højtalere: 2xB&W CM7,4xCM1,1xCMC
Sub: 1xASW610XP
Samsung SMT-H3126PVR, Sagem61, Popcornhour C-200,Xbox360(Jasper),Wii, Sonos,Synology DS1010+ NAS 3x2TB
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 10:51
 det der har imponeret mig mest er avatar fremvisningen ude i klovborg bio. her var lyden noget af det absolut bedste jeg har hørt. Næste gang tager jeg også klovborg.........så kan jeg også få konstateret om lyden generelt er god i klovborg

Redigeret af p.las - 15-Juli-2010 kl. 10:59
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2010 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af DarkStuff DarkStuff skrev:

Det var som sagt også bare hvad der POPULÆRT blev sagt i hans bio kredse, om man så skulle lægge det store i det ved jeg ikke, det lyder det jo ikke specielt til så i det tilfælde :)
Dog synes jeg også der er stor forskæld i Randers fra film til film...
 
Jeg kunne godt forestille mig at der er noget om det, i lidt mindre udstrakt grad end ligefrem at sige at de generelt kører level 7 i kbh... Men jeg har set operatørrum hvor de har haft en fin lille seddel med info om hvilket niveau forskellige film skal køre på, hvor de har svinget fra 4,5 til 6. Men groteskt nok, så lader det til at være bestemt ud fra målgruppe mere end ud fra filmens egentlige indhold - for man skulle tro at man ville skrue ned for de film hvor der er knald på, for at folk ikke brokker sig, men i praksis viser det sig (de to steder jeg har set det) at være omvendt - netop de film hvor man virkelig kunne have noget ud af at spille højt, så man kan høre alle de små subtile detaljer der ofte er lagt meget arbejde i i "stille" film, er dem hvor man spiller lavest... De 60 år gamle tanter der sidder og ser en fransk snikke-snakke film skulle jo nødig blive bange hvis der er én der smækker med døren...
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 789
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu