recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Telefoni
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTelefoni

 Besvar Besvar Side  <123
Afstemningsspørgsmål: Hvor ligger den telefoniske vægt om fem år?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
17 [73.91%]
2 [8.70%]
4 [17.39%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 12:58

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Som det ser ud nu, så synes jeg der er mere stabilitet og bedre lyd via fastnet - noget som jeg tror nogle ældre og de svagthørende sætter pris på.
Definer fastnet ?

Fiber, kobber
POTS, SIP eller hvad mener du fastnet telefoni er ?

Fastnet er lavteknologisk Telefoni over snoede Telefon kabler. Det var derfor nogle lande har haft så godt som gratis Lokal Telefoni. Også derfor man stoppede med betale Internet per MINUT TAKSERING.

Telefonkabler og El kabler har noget, et eller andet tilfælles. Vi skifter jo ikke El installationer ud hver andet eller tredje år.

Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 13:03

På denne måde som en IT gruppe her i Århus har forsøgt billiggøre Internet og Telefoni.

It- og Telestyrelsen med samt konkurrence styrelsen har lagt låg på extrem billiggørelse af Mobil telefonien. Og her tænker jeg bestemt på Antenneforeningen Århus. Nogen vil spørge hvorfor jeg blander denne ind i billedet. Fordi noget poppede op ca hver 6. år, om så godtsom gratis Fastnettelefoni via Antenneforeningens Kabel Tv NET. 

Så jeg kan ikke takke Computerne nok for være bærer áf Billiggørelse af Telefoni via Computernetværk [Læs fastnet] og så alene Mobillos.   

Nu har TDC trods alt aldrig haft Monopol på Mobiltelefonien.



Redigeret af moho - 01-April-2009 kl. 13:06
Til top
ddis Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 26-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 18:54

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Et bud på hvordan det ser ud om 5 år.

POTS eksisteret ikke mere.
Kobberet eksisteret ikke mere.
GSM og til dels 3G er nedlagt.

Alt udskiftet med 4G(LTE/WiMax) og Fiber/Coax.

 

Eksisterer Kobberet  ikke mere om 5 år`?. Vi får at se



Redigeret af ddis - 01-April-2009 kl. 18:55
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2009 kl. 19:10
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Et bud på hvordan det ser ud om 5 år.

POTS eksisteret ikke mere.
Kobberet eksisteret ikke mere.
GSM og til dels 3G er nedlagt.

Alt udskiftet med 4G(LTE/WiMax) og Fiber/Coax.


Jeg vil kun give dig ret i 4G vs 2G/3G, men ikke de andre ting.

Det er ikke oplagt at coax er bedre end telefonkabler med VDSL2 og fremskudte centraler. Mange steder er der ikke kabel-TV.

Med hensyn til POTS så tror jeg at det vil eksistere også om 5 år. Selvfølgelig vil en del være overgået til VoIP eller ren mobiltelefoni. På grund af VoIP og selskaber som Fullrate vokser antallet af fastnet abonnementer faktisk i øjeblikket.

Folk har sagt at POTS vil forsvinde i de sidste 3-5 år (John Strand kan nærmest ikke åbne munden uden at komme med denne påstand), men vi har det stadigt. Personligt foretrækker jeg at føre længere samtaler fra en fastnet telefon, og jeg synes at livet er for kort til de ekko problemer som stadigt plager mange hjemme-baserede VoIP systemer.

Jeg købte en VoIP ATA i 2004 til Musimi, men i de sidste par år har den ligget i skuffen somewhere.

Det er også rart at kunne ringe til elselskabet når strømmen er gået og man har glemt at oplade mobilos.

P.S. Er der nogen som stadig bruger drejeskivetelefoner? Moho måske?



Redigeret af JesperLund - 01-April-2009 kl. 19:13
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9329
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2009 kl. 08:37
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Et bud på hvordan det ser ud om 5 år.

POTS eksisteret ikke mere.
Kobberet eksisteret ikke mere.
GSM og til dels 3G er nedlagt.

Alt udskiftet med 4G(LTE/WiMax) og Fiber/Coax.


Jeg vil kun give dig ret i 4G vs 2G/3G, men ikke de andre ting.

Det er ikke oplagt at coax er bedre end telefonkabler med VDSL2 og fremskudte centraler. Mange steder er der ikke kabel-TV.

Med hensyn til POTS så tror jeg at det vil eksistere også om 5 år. Selvfølgelig vil en del være overgået til VoIP eller ren mobiltelefoni. På grund af VoIP og selskaber som Fullrate vokser antallet af fastnet abonnementer faktisk i øjeblikket.

Folk har sagt at POTS vil forsvinde i de sidste 3-5 år (John Strand kan nærmest ikke åbne munden uden at komme med denne påstand), men vi har det stadigt. Personligt foretrækker jeg at føre længere samtaler fra en fastnet telefon, og jeg synes at livet er for kort til de ekko problemer som stadigt plager mange hjemme-baserede VoIP systemer.

Jeg købte en VoIP ATA i 2004 til Musimi, men i de sidste par år har den ligget i skuffen somewhere.

Det er også rart at kunne ringe til elselskabet når strømmen er gået og man har glemt at oplade mobilos.

P.S. Er der nogen som stadig bruger drejeskivetelefoner? Moho måske?

Hej
Angående COAX, nej tror heller ikke der bliver lagt mere ud, men de steder der også ligger coax er der ikke noget behov for kobber. Fremover vil det primært være Fiber P2P/GPON der vil blive lagt ud.

Ja VDSL2 giver højere båndbredde, men er kobber kvaliteten god nok om 5 år ?
korrekt at mange VOIP giver problemer, men det skyldes jo bla at de ikke har styr over internet forbindelsen. Har din internet forbindelse QoS der understøtter din Musimi boks ?


Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2009 kl. 16:51

Til min glædelige overraskelse blev tilkobling til Computere med Flat Rate 24/7 (24 timer over 7 dage).

Telefoni fylder så uendelig lidt i denne sammenhæng, også fordi Hastigheden til og fra Computere heldigvis kun er gået en vej. 

TDC's hudfarve herover lader jeg ude af betragtning.   

Og nej har ikke telefon med drejeskive, men oplevede for over 20 år siden en familie som brugte samme telefon "KUN OG KUN TIL KORTE BESKEDER", herefter blev røret lagt På.



Redigeret af moho - 02-April-2009 kl. 16:53
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Status: Offline
Point: 2353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2009 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Det kan så godt være - de andre ikke helt uvæsentlige ting, som jeg har påpeget via telefoni, er også værd ikke at glemme.
Hvilke ?


Samtalen går hurtigt bl.a. mine eksempler med mulig strålingsfare fra mobiltelefoner.


Strålingsfare? Så må du da ikke turde bruge en fjernbetjening, en mikroovn eller være i et hus med trådløst internet.
Til top
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2009 kl. 19:11
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:


Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:


Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Det kan så godt være - de andre ikke helt uvæsentlige ting, som jeg har påpeget via telefoni, er også værd ikke at glemme.
Hvilke ?


Samtalen går hurtigt bl.a. mine eksempler med mulig strålingsfare fra mobiltelefoner.
Strålingsfare? Så må du da ikke turde bruge en fjernbetjening, en mikroovn eller være i et hus med trådløst internet.


Hvis du nu griner af og faktisk læser, hvad jeg har skrevet om strålingsproblematikken om mobiltelefoner,
så har der i flere år været nogle som har påpeget det.
- Jeg personlig er usikker på mobiltelefonen vedr. dette. - Og mobilen bliver da noget varm, hvis man har talt i den gennem længere tid.

Og dine humoristiske eksempler, har da også stråling. Min mikrobølgeovn bliver dog brugt minimalt - men jeg står heller ikke med hovedet inde i den.
Men ellers vil begrænse mig til det tråden handler om telefoni.   

Redigeret af T-teknik - 02-April-2009 kl. 19:14
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2009 kl. 19:50
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Ja VDSL2 giver højere båndbredde, men er kobber kvaliteten god nok om 5 år ?


God nok til hvad? Cat6 ethernet kabler er også parsnoede kobler kabler.

Hvad skal man egentlig bruge hastigheder som 100/100 til?

Vi må ikke fildele, siger de kloge, og når IFPI & Jesper Bay er færdig med deres retssager, vil der ikke være meget frit internet tilbage (medmindre man bruger OpenDNS, hehe..). Så vil nogle sige video-on-demand, men gider vi selv betale en bondegård for en infrastruktur, som alene kan bruges til at leje film til overpris? Det er stadigt billigere at købe en fysisk CD end at downloade et helt album (legalt). Det er ikke forbrugerne som har fået gavn af besparelsen ved at man ikke skal producere optiske medier og sende dem rundt i hele verden.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu