recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - WMP 10 & flade/høje filmklip
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketWMP 10 & flade/høje filmklip

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Emne: WMP 10 & flade/høje filmklip
    Sendt: 16-August-2005 kl. 00:31

Davs.

Jeg henter lidt preview-filmklip på nettet i ny og næ. I WMP 10 kører det fint, men formatet fra udbyders side er ind i mellem strukket i bredden (pseudo-wide screen) eller i højden (anamorf 16:9). Kan man på nogen enkel og hurtig måde få det hele på plads i WMP 10?

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2005 kl. 23:14

Hej,

Er der stadig ingen, der kender et "filmtrick" til WMP?

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-August-2005 kl. 23:42

Hej Carser,

Det kan vel være et problem med den codec du har installeret!? Du skriver ikke om det er DivX/XviD, MJPG, Huffyuv eller et helt fjerde codec der bliver brugt. Måske problemet skyldes at du ikke har opsat konfiguration af dekoderen rigtigt (med f.eks DivX følger et dekoder konfigurerings-program...).

En hurtig 'quick-n-dirty' måde til at få optagelserne vist som du vil have dem, er at installere AviSynth og lave et script til at indlæse filmsekvensen, med efterfølgende stræk til rigtig størrelse - det burde kunne klares fint i real-time på en hæderlig PC.

AviSynth er script baseret (og kræver lidt træning) - men er yderst effekt-fuldt. Et hurtigt lille script til din opgave:

inputAVI = AVISource("test.avi")
LanczosResize(inputAVI, 720, 576)

Eventuelt kan du ændre størrelsen til en anden og tilføje top- og bundbjælker:

inputAVI = AVISource("test.avi")
inputAVI = LanczosResize(inputAVI, 720, 500)
AddBorders(inputAVI, 0, 38, 0, 38)

Altså parametre til AddBorders: kildeOptagelse, venstre kant, top, højre kant, bund.

Et script gemmes blot som tekst fil (med .avs extension) og åbnes direkte i f.eks. WMP.

Opdatering: Bemærk at du med et program som GSpot kan få vist det faktiske højde-bredde forhold samt information om aspect ratio indstillinger mv. Kan det iøvrigt være WMP som ødelægger højde-bredde forholdet ved fuld skærm (har du prøvet at kigge på 'vis' indstillingerne i WMP?)

/Lars



Redigeret af laursen
Redaktør, recordere.dk
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2005 kl. 00:24
Oprindeligt skrevet af laursen laursen skrev:

Det kan vel være et problem med den codec du har installeret!? Du skriver ikke om det er DivX/XviD, MJPG, Huffyuv eller et helt fjerde codec der bliver brugt.  Kan det iøvrigt være WMP som ødelægger højde-bredde forholdet ved fuld skærm (har du prøvet at kigge på 'vis' indstillingerne i WMP?)

Hej Lars,

Det er .mpeg og .wmv klip. WMP ødelægger intet m.h.t. H/B-forhold. Vinduer kan zoomes/strækkes, men forholdet H/B kan jeg ikke ændre. Generelt er mine codecs up-to-date, afspilleren er sat til selv at hente dem. Værsågod at kigge:

 

Det er de, der har uploaded klippene, der har fjumret vil jeg umiddelbart tro.

PS: Resten af dit svar er spændende, men nok lidt over mit og mins pc's niveau.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-August-2005 kl. 00:45

Alligevel hentede jeg Gspot.

Der er jo mange flere codecs til video på min maskine end Windows selv melder om. Jeg prøver det af. Tak for tippet og linket, Lars.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu