recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Nyheder, anmeldelser & omtaler
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Disney vil droppe DVD og Blu-ray
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDisney vil droppe DVD og Blu-ray

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2009 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Efter hvad jeg har læst inkluderer det både Blu-ray og DVD (DVD vil kræve indtastning af kode ved afspilning), og hvis filmen f.eks. skal kunne afspilles på en iPod, vil det netop ikke kræve live kontakt til en DRM server.


Jeg kender ingen DVD afspillere hvor du har mulighed for at indtaste en DRM kode, så det vil kræve en udvidelse af DVD standarden, og tiderne er næppe til produktion af nye DVD afspillere (well, DivX VOD har dog noget som minder om dette, men det er ikke "DVD Video"). DRM på DVD fungerer ved at indholdet er krypteret, og din DVD afspiller har en nøgle til at låse op (Blu-ray er i princippet det samme, blot en "anelse" mere avanceret, og med mulighed for at tilbagekalde gamle player keys og udstede nye).

Det er selvfølgelig muligt at man vil sælge DVD film sammen med en Keychest nøgle til at se indholdet på Keychest platforme. Det koncept bruges allerede i dag, specielt på Blu-ray disce hvor der kan være andre udgaver af filmen som kan afspilles på bestemte DRM-platforme. Jeg husker også en Terminator DVD med en 720p WMV udgave, som man kunne se på en Windows computer (med amerikansk IP adresse).

Men hvis udgangspunktet er en fysisk disc (DVD eller BD) er der ikke rigtigt vundet noget i forhold til de nuværende distributionskanaler.

Med hensyn til iPod (og DRM) vil jeg tro at kopien på iPod'en udstyres med en midlertidig nøgle, som udløber efter X dage medmindre den bliver fornyet? Der må som minimum være tale om kontakt med DRM serveren når du kopierer filmen til din iPod, og iPod'ens DRM kan låse kopien til din iPod.

Bottom line... jeg tror at dette er et forsøg på at lave en standard for VOD som kan fungere på mange platforme (computere, STBer, Blu-ray afspillere, media players som TviX hvis de bliver accepteret af Hollywood, eventuelt kombineret med kopier til platforme som iPod, der har et DRM system som gør at du kan låse kopien til afspilleren, så du kan undgå kravet om online adgang til DRM serveren uden at du skaber et fildelingsnetværk).
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2009 kl. 14:58
De overser den væsentlige faktor der består i at mange mennesker har film som samleobjekter og gerne vil have tingene i fysisk tilstand med cover og det hele.. Der er flere end vi aner der har det sådan.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2009 kl. 15:13
Nu er det sådan at man ikke eje en film bare fordi man har købet den, men kun retighed til at afspille under nogle fastlage regle afstukket af film selskabern, og det er det som Disney netop ville havde 100% kontrol over, at de blive holdt.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2009 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Nu er det sådan at man ikke eje en film bare fordi man har købet den, men kun retighed til at afspille under nogle fastlage regle afstukket af film selskabern, og det er det som Disney netop ville havde 100% kontrol over, at de blive holdt.


Det er noget vrøvl. Du ejer det (fysiske) eksemplar som du har købt. For eksempel må du gerne sælge dit eksemplar til en anden. Og du må udlåne dit eksemplar til en anden (hvem som helst), uagtet at de fleste DVD film indledes med en lille ikke-skipbar forfilm hvor udlån til andre bliver sammenlignet med tyveri.

Disney kan ikke fratage dig disse rettigheder, hvis der eksisterer et fysisk eksemplar. Det er formentlig en af grundene til at de gerne vil pushe VOD.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2009 kl. 16:14
Prøve bare at læse de rettigheder som der står i starte af alle film, her i står hvilken rettigheder du har til at afspille den indkøbt film, og med Disney nye tiltag er jo netop at være sikke på at de blive overholdt.
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2009 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Prøve bare at læse de rettigheder som der står i starte af alle film, her i står hvilken rettigheder du har til at afspille den indkøbt film, og med Disney nye tiltag er jo netop at være sikke på at de blive overholdt.


Der står blandt andet at jeg ikke må udlåne mit eksemplar til andre, hvilket er LØGN.

Det er ophavsretsloven som bestemmer hvad jeg må og ikke må.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu