recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Plasma vs. LCD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPlasma vs. LCD

 Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
speedyholm Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-November-2005 kl. 23:08

Jaah det er jo rigtigt. Men fremover hvor vi har de flade skærme med en fast opløsning, vil vi jo også altid have en skalering (eller næsten altid). Så vi er jo afhængige af diverse skalere samt snedige algoritmer.

Vi må jo håbe, at vi får en rimelig fast HDTV opløsning om få år. Så kan vi jo få den perfekte fladskærm med den rigtige opløsning.

Til top
rasmuslarsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2005
Status: Offline
Point: 259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2005 kl. 18:49

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Så det måleinstrument du har købt, er til farve-kalibrering af LCD skærme. Fint nok, men hvad kan forbrugerne bruge det til når de køber TV ?

Jeg har ikke købt det, så jeg har intet at forsvare. Hvis man måler farverne før og efter indstilling, kan man således angive, hvor store forbedringer der kan komme. Hvis jeg bagefter prøver, at indstille per øjemål, så kan jeg tilsvarende se, hvad man kan opnå sådan. Og det kan nu bruges til ganske meget for slutbrugeren. Tilsvarende kan jeg også måle det reelle kontrastforhold på skærmen, og således give et reelt sammenligningsgrundlag blandt flere skærme.

Det er ikke nødvendigvis til LCD skærme. Det er til alle skærme, både SED, CRT, OLED, LCD, Plasma m.fl. Det forudsætter blot, at man har mulighed for at køre programmet, som hører med.

Citér Æv, nu gætter du igen forkert på min viden - og begynder på den ligegyldige teori.

Ligegyldige teori... Det kan jeg da så se du behandler flere steder her i tråden.

Citér Jeg prøver at forklare at det er TV'et som TV der er vigtigst - ikke om du kan kalibrere farver på de computer LCD skærme du har stående.

Har jeg nogensinde sagt det modsatte? Det eneste jeg reagerer på, er at du skal anfægte mig og begynde at snakke om mig, som du om du kender mig. Du forstår dig tilsyneladende ikke på tilbageholdenhed eller nuancering og jeg gider ikke sidde og se på, at du skal udlægge mig her i forummet. 

Citér Hr. og Fru Jensen kan ikke kalibrere farver på det LCD TV de køber i El-Giganten, og derfor er det ligegyldig teori i denne sammenhæng. Det er fint, hvis du sælger LCD skærme til grafisk brug, men i denne sammenhæng er det TV-funktionen der er det essensielle. Og her er det de umiddelbare kontroller der er interessante.

Men Hr. og Fru Jensen kan bruge en test til noget eller kompetent hjælp. Det er, "kig på billedet " ikke for det kan de ikke altid forholde sig til.

Citér

Jeg kan ikke lave en komplet farvekalibrering på øjemål - men det er tæt på. Det er en erhvervsskade. Men det er ikke en form for kalibrering man kan bruge til noget i praksis. Her er det lys, kontrast, farvemætning, detail, diverse digitale filtre mv. der er interessant.

 

Ikke forstået?

 

Citér

Indstillinger betyder alt. Men de indstillinger folk kan lave hjemme i stuen - ikke laboratorie kalibreringer.

Som sagt er det heller ikke det jeg siger. At man kan tage målinger før og efter er jo det smarte, og at man kan tage målinger før og efter øjemålskalibrering.

Du bliver ved med at udlægge det, som om, at det ikke kan bruges til en skid, og det eneste man reelt set kan bruge er øjet. Det er også et godt råd, men hvis du køber et fjernsyn til 30-40 tusind kroner, så ville jeg nu anbefale at tage en lille test DVD med i købet. Du kan opnå langt bedre billedgengivelse, med de relativt få testværktøjer på skærmen og dem til øjemålet, du får med.

 

Citér

 

Ok. Det du siger imellem linierne, er at LCD er noget l... at se på - indtil folk har betalt i dyre domme for at få foretaget en farvekalibrering.

Nej det er din fortolkning af det og det er nu ikke det jeg siger. Jeg siger blot, at man kan opnå bedre resultater.

Det behøver ikke koste dyre domme og ethvert fjernsyn kan tilfredsstille en given kundegruppe.

 

Du dømmer mig og forsimpler mine meninger. Du skal ikke lægge ordene i min mund, når jeg aldrig har sagt dem.

Du skal prøve at forstå at det eneste jeg siger, er følgende:

 -Man kan opnå gode resultater ved indstilling: Du er enig

-Du skal ikke dømme mig om mine meninger når du ikke kender mig: Du er uenig, som jeg har forstået det.

-Jeg har masser af praktisk kompetence, og har allerede set og vurderet flere Tv end langt størstedelen af befolkningen nogensinde kommer til: Det betvivler du, og det virker som om det eneste grundlag er, at du ikke kan erkende, at du tog fejl. Eller tager _jeg_ fejl?

 

Jeg har aldrig sagt ting, som at folk skal betale for at få kalibreret skærmen, at plasma skærme er dårlige, at du er en dum skid eller noget andet.

Du mener derimod ikke at jeg skal prøve at forsvare din anfægtelse på min personlighed, som intet grundlag har.

 

Citér Jeg har mødt mange ekspedienter som ikke aner hvad de snakker om, så det beviser jo intet

Tak for din tillid. Jeg har altså stadig aldrig set et Tv og kan ingenlunde forholde mig til det ud fra din overbevisning?

Citér Betamax - det var tilbage i 80'erne... Tænk at i havde dét system endnu i butikken.

Det havde vi da heller ikke, det var bare et eksempel på, at vi kunne fremstille vores produkter, som vi havde lyst til og vi selv gik og legede med dem og indstillede dem. Når vi havde lyst til at lave en separat udstilling for en given model, så gjorde vi det med noget bedre udstyr. På den måde kommer man også rundt i mange aspekter af fremvisning, både for et tunersignal, dvd signal, hd signal osv.

Frank2603: Tak for dit sjove indslag.

Det er heller ikke noget jeg ønsker, men jeg ser det som en nødvendighed lige i dette tilfælde. Hvis det ikke var fordi min kompetence, pesonlighed mm. skulle udlægges her, så var jeg da heller ikke med i den her tråd længere.

www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 345
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu