recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > recordere.dk > Generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forslag til guide for Newbies
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForslag til guide for Newbies

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Emne: Forslag til guide for Newbies
    Sendt: 16-Oktober-2005 kl. 21:31

Kære forum...

Jeg er taknemmelig for dette forum, ift. at få hurtig viden om fladskærme m.m. Efterhånden som jeg selv har skrevet et par indlæg, og især nye folk svare/spørger om hint og andet, er det gået op for mig, at det eneste forummet trænger til er en Newbie guide til Fladskærmsteknologi og DVB.

Det skal være en guide indelt i punkter, som er nem at surfe rundt i (evt. et word/pdf dokument). Guiden skal ikke indeholde konkrete oplysninger om specifikke produkter, men blot de teknologier og dets faldgrupper der ligger bag. Tanken er at guiden for så vide skal objektiv behandle punkter, som jeg f.eks. har forslået i de nedenstående. Jeg kunne sagtens selv biddrage lidt, men jeg er sikker på at med den gruppe eksperter der er herinde, at der kunne være andre ligeså.

For hvis man kigger på mange spørgsmål, så handler de jo netop om noget af det basale... eller bunder i en uvidenhed, som man så nemt kan rode bod på, ved at læse et samlet dokument.

Hvad siger i til denne ide (pardon, hvis der allerede findes en sådan)

  1. Responstid: Motiver i bevægelse må ikke ”hænge”.
  2. Betragtningsvinkel: Stå midt for og gå ud til siderne: Skarphed, farver, lys og kontrast skal bevares. Farver og kontrast må ikke falme, når man går ud til siden.
  3. Farvegengivelse: Farverne skal se naturlige ud (tjek ansigtsfarverne). Kontrast og lys: Der skal være nok til at man kan se tv i dagtimerne.
  4. Sideværtsbevægelser: Motiver i bevægelse må ikke have en hale efter sig. Eller en bil der drejer med tændte lygter må ikke have lygterne ”hængende”, hvor den drejer.
  5. Opløsningen: Skal overholde HDTV ready standarden.
  6. Tilslutning: Er der SCART-stik? S-VHS stik, HDMI/DVI stik?
  7. Tekst-tv: Står bogstaverne skarpt? Også helt ud i kanterne af billedet?
  8. Æstetikken – kan man lide designet på fjernsynet?
  9. LCD vs. Plasma?
  10. Pixelfejl – hvad er det?
  11. Digital tuner (DVB-T/DVB-C/DVB-S) eller analog?
  12. prisen ;-)
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15691
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2005 kl. 21:47

Hej fumse

Begynder guides er gode at have. Savner også en for recordere

Ja, jeg ved godt jeg bare kunne begynde at skrive allerede nu  men som sædvanelig kniber det med tiden

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2005 kl. 11:46

Vi kunne jo forsøge at uddelegere det.... lave 20 punkter som det skal indeholde.... jeg er langfra ekspert på alle aspekter... men jeg kunne da godt skrive lidt noget om dvb udbredelsen i danmark... nu og i fremtiden f.eks.

jeg aner ikke hvem der ved meget om de forskellige punkter... men det kunne da være en start

Til top
Birdynamnam Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 29-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2005 kl. 13:32
Der er ellers en udemærket guide her. http://flatpanels.dk/tv.php
Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 08-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2005 kl. 14:02
tak for det birdynamnam.... ja man kunne måske blot lave en sektion, der linker til diverse guides istedet... så man har en ca. 10-20 links til de bedste guide
Til top
rasmuslarsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-September-2005
Status: Offline
Point: 259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2005 kl. 13:07

Jeg kan godt forstå hvis I ikke var faldet over Tv sektionen før, den blev nemlig lanceret den 16. oktober og altså kun få dage siden.

Jeg synes det er en fin idé med en guide her i forum eller på andre fora. Jeg vil gerne hjælpe med at tilføje nogle ting til den. Alternativt kunne jeg også opdatere det afsnit birdynamnam linker til med input, hvis I har noget.

For at supplere kan jeg også nævne, at der findes dette afsnit, som er lanceret i samme omgang, som det andet: http://flatpanels.dk/tvteknologi.php

Det er lidt mere om de forskellige paneler i Tv, og de billedforbedringsteknologier producenterne bruger både i plasma og LCD.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu