recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSubwoofer

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 14:08
Tjaah...

1) Hvis den KAN skrues højere op end 12, så lad være - så står den jo på 12 fordi det er det kalibreringen er nået frem til som det korrekte.
2) Det kan du for så vidt godt - problemet er at det vil være hit-and-miss, og udelukkende din subjektive lydopfattelse og det materiale du eventuelt lytter til, der afgør hvad du når frem til, og så vil den kalibrering du allerede har fået foretaget være lidt spildt.

Når det er sagt, så ER subwoofer indstillingen et subjektivt emne for mange, og hvis de synes den skal være højere, så skruer de bare op, og så er det sådan det er.

I denne specifikke sammenhæng er der så ikke så meget andet at sige end at du må prøve at lytte dig frem til et niveau du synes fungerer for dig. Smile
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 20-April-2006
Status: Offline
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Jeg har stadig ikke helt fået forståelse for hvorfor det er bedst at den står på 0? :-) Kan mion logiske sans ikke lige magte?
Og helt ærligt det er super det i siger mht. at autokalibrere... Men er vi ikke enige om at jeg bare kan skrue lidt op det ene eller det andet sted.... Jeg har jo også justeret de andre højttalere manuelt efter autoopsæt... Jeg vil bare gerne have lidt mere pang i min sub :-)
 
 
Den skal heller ikke stå på '0', det giver blot større mulighed for at justere op/ned.
 
Mht at skrue op, så kan du jo kun gøre det i receiveren, hvis den ikke allerede er på max. (jeg gætter på at de +12dB er max.). Hvis du skruer op på subben, SKAL du køre autokalibrering igen, indtil den kommer under max. i receiveren (og helst et stykke under max, så du har mulighed for at efterjustere).
 
EDIT: Nå, kan se RougeAgent kom først med svarene LOL


Redigeret af Pallec - 31-August-2010 kl. 14:26
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 14:28
Pallec - tak.
 
Rogue... Arh, hvis den kan komme højere end 12 kan jeg da godt skrue højere op... Jeg har også skruet mine fronter og center højere op end de var i autokalibreringen...?
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 14:31
Ja, selvfølgelig kan du det - men så har det som sagt været lidt spildt at du fik lavet kalibreringen til at begynde med, hvis man ellers går ud fra at den har været lavet korrekt.
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Strange Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-Marts-2008
Status: Offline
Point: 3199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 14:54
Den har været korrekt... Men synes bare man ofte hører at man ikke helt kan stole på kalibreringerne og altid efterjusterer manuelt...næsten altid i al fald.
Til top
RogueAgent Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Maj-2009
Status: Offline
Point: 859
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 15:02
Det kommer så an på hvordan kalibreringen har været foretaget - hvis den har været korrekt burde det ikke være nødvendigt at efterjustere, det er det der er hele pointen. Der hvor der oftest sker fejl er i niveuaet mellem fronthøjttalerne kontra surroundhøjttalerne, og mellem fronthøjttalerne indbyrdes. Subwooferen er forholdsvis uafhængig af rumindretning m.m., så det burde alt andet lige være nemmere for et kalibreringsværktøj at finde det rigtige niveau for den.

LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500
Pioneer VSX-859
Carver 753X
Energy RVS/RVSS
Panasonic BD35
Toshiba HD-XE1
Pioneer CLD-D704
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6627
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 16:00
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:


Problemet er at det der kalibrering ikke lige er min stærke side og at jeg fik en prof til at gøre det... :) Så vil helt ikke rode for meget i det. Kan blandt andet huske at man skulle sætte den i tre forskellige positioner og alt muligt (Mikrofonen) :-)

Jeg har kun prøvet at autokalibrere Yamaha og Marantz, og det går automatisk. Mikrofonen skulle sættes i lyttepositionen, og så var det bare at starte programmet i receiveren.


Og når man prøver noget af, tager man ikke ét trin ad gangen. Det går for langsomt.

Først prøver man på midten - så ved man hvilken vej, man skal, op eller ned. Derefter på midten af den rigtige halvdel, og så har man snart skudt sig ind på det rigtige resultat.




Redigeret af Brixen - 31-August-2010 kl. 16:01
Venlig hilsen
KB
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Jeg vil bare gerne have lidt mere pang i min sub :-)
 


Så skruer du bare op bagpå din sub, til du syntes at du har pang nok!

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bette_casper Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 158
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 18:25
Onkyoen kan kun reguleres 12 dB i den ene eller den anden retning.
Men for dælen, det er jo ikke astrofysik det her! LOL Manden vil have mere lyd fra sin sub, og spørger om han skal skrue op på receiveren eller på subben. Det kan for så vidt være fløjtende lige meget. Så juster du der, hvor det passer dig, indtil du er tilfreds med lydniveauet Smile 

Mvh
LG PZ950W 60" - PS3 - Onkyo TX-SR307 - Tangent Millennium 100 - QLN QuBiC FS 500 - JPW ML310 - JBL ES250P - Logitech Harmony 525
Til top
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Jeg vil bare gerne have lidt mere pang i min sub :-)
 


Så skruer du bare op bagpå din sub, til du syntes at du har pang nok!

Klaus
Haha. Dagens kommentar. LOL
Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

[/QUOTE]
Haha. Dagens kommentar. LOL
[/QUOTE]

Jo, men hvad skal man ellers svare?

Manden savner "pang" fra sin sub. Forstærkeren har skruet alt det op den kan og han har nu kun en mulighed tilbage (når han ikke vil autokalibrere igen) - skrue op til han syntes at den lyder som den skal.

Det er så ike lige sådan jeg selv ville gøre. Men det har jeg jo skrevet om tidligere: Justere subben til autokalibrering siger tæt på 0.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2010 kl. 20:00
Oprindeligt skrevet af Strange Strange skrev:

Jeg har stadig ikke helt fået forståelse for hvorfor det er bedst at den står på 0? :-) Kan mion logiske sans ikke lige magte?


Du starter med et signal der er på "0", din forstærker skruer det nu op på "+12", hvorefter subben igen skruer det "-12" ned for at det igen kan ramme 0 (eller hvad det nu ender på).

"+12" er højst sandsynligvis det meste forstærkeren kan regulere, så den har bare fyret helt op - måske uden at nå det ønskede resultat. Du savner mere lyd. Jo tak, din forstærker kan ikke skrue mere op, så du bliver nødt til at gøre det på subben. For at forstærker og sub så ike skal modarbejde hinanden mest muligt, må det være mest praktisk at du få skruet på subben så en autokalibering rammer lige omkring de 0, hermed har du også mulighed for (på forstærkeren) at justere mest muligt (fra "-12" til "+12"), hvis du har for lidt eller meget pang.


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu