recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - højtalerkabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukkethøjtalerkabel

 Besvar Besvar Side  <1 8910
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2010 kl. 16:40
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Og langt de fleste af de ovennævnte forbedringer har jo netop bevirket, at et bas element i dag i mindre udgave, kan præstere lige så fornemt, som et noget større baelement af lidt ældre dato.
 
Men alt det ændre i mine ører ikke på, at 25 år gamle højtalere stadig har deres fulde brugbarhed i detalje, dynamik og basgengivelse som jeg netop beskrevWink


Man må heller ikke glemme at fysikken omkring udbredelse af lyd stadig er den samme, man får aldrig en moderne 6" bas til at flytte samme mængde luft som man kan med en 10" af ældre dato, uanset hvor meget fancy teknologi man stopper i 6 tommeren.

Jeg kan også sagtens se en udvikling i den måde enhederne er designet på, bedre materialer, stivere og lettere membraner, mere effektive magneter osv., men der er også sket en ændring i højttalerdesign der ikke nødvendigvis er til det bedre. Her snakker jeg om at både producenter og købere bevæger sig mod mindre og mindre æsker der skal overholde æstetiske krav og det lider lyden efter min mening under.

Der er ingen tvivl om at man idag KAN bygge højttalere der overgår fortidens kæmper, det er bare sjældent man GØR det. Folk er stille og roligt blevet "opdraget" til at "basenheder" er 6" og 8" i en grad der gør at man stortset ikke ser højttalere med 10" længere. Skal der en smule bas i systemet kan man anskaffe en subwoofer, men de er så også tit omkring 10-12".

Jeg vover bramfrit pelsen og siger at mine gamle jbl 240ti leverer mere lyd og bedre oplevelser end 90% af det blodfattige skrammel der sælges idag. Naturligvis findes der moderne højttalere der lyder bedre, men de findes ikke blandt de der fedtfattige skotøjsæsker flertallet køber.


Tak Strandvasker! Kunne ikke ha' udtrykt det bedre selv Clap
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1128
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 10:27
Køb en B&W sub. Lyder bedre og har mere slagkraft end Dali. Og lyder bare som om de går dybere...
efter min smag... Men går klubben og lyt selv. Asw610 har What&hifi også valgt til årets sub i prisklassen.
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1128
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 10:40
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det er jo ikke nok at lave blindtest på et middelmådigt anlæg med middelmådig musik. Vi er ude i så små forbedringer, at der skal spændes noget godt kram for Tongue


Mener du selv at have sådan et anlæg?
Jeg har H-N kablet......og er klar til at teste!.

Og så skal vi lige huske at debatten startede med et sæt Dali højttalere på en bagkanal.....


Klaus
Det ved jeg ikke, hvad mener du selv?Tongue
jeg vil godt sætte spørgsmål ved hvor meget der kommer ud af en 30 år gammel Engelsk højttaler!?!? De er langt fra så åbne og detaljeret som højttalere er idag. De lyder sikkert dejligt i dine ører og meget øre-venlige... men afslørende er de næppe Wink Forstår ikke de ikke er skiftet når nu alt det andet du har er ganske nyt og godt. Men måske er du ved at spare sammen.....
Ikke fordi at jeg som sådan skal blande mig i denne debat, men vist kan der stadig komme en masse god lyd af gamle engelske højtalere. Byggede (medbyg) nogle skønne store Whardale fronter i midt 80´erne. De fungere i bedste velgående i dag hos en kollega, og lyder lige så detaljerede og fyldige som da jeg byggede demTongue
 
Men det er da rigtigt, at der er sket en del i udviklingen af højtalere op til i dag. Der hvor jeg måske synes der er sket mest er jo, at jeg kan have samme stramme bas i mine Elac højtalere (mindre højtalerenheder), som findes i de omtalte Wharfdale, og her er basenheden vel dobbelt så storSmile 
 
Hother, mener du virkelig at det eneste Elac (og andre) stortset har gjort på 30 år er at lave strammere bas med mindre enheder!?!?
Så lyder det sgu som om alverdens fabrikanter har spildt en masse penge på udvikling...
Jeg har ved flere lejligheder lyttet på bla. gamle B&W og B&o højttalere og det er altså nogle indelukket mudderkasser at høre på. 
Jeg tror sgu de fabrikanter ville rulle øjnene laaangt om i nakken ved din udtalelse LOL
Sikker på hvis du tager en B&W DM7 (årgang ca 1982) og sætter op imod tilsvarende kvalitet idag som vel CIRKA er CM serien, så for de nok tæv. Hvis ikke så kan vi jo lige så godt købe brugt fra "Vintage DBA.dk" Wink
Utrolig fordrejet konklusion, på et meget forenklet indlæg fra min side omkring et enkelt forsvar for, at aldrende højtalere ikke er værdiløse.
 
Jo vist er der sket meget med nye højtalere, alt lige fra et nyt kabinetmateriale, der nu også har den egenskab at sænke produktionsomkostningerne i forhold til det oprindelige materiale, henover isoleringsmateriale, forskning i højtalerkabinetopbygning, videre til forbedring af delefiltre og deres virkemåde, ændrede og ofte stærkt forbedrede materiale til brug for højtalermembraner, ophængningen af netop membranerne er et kapitel for sig, og for ikke at forsætte i det uendelige, stærkt forbedrede diskantenheder i forhold til den tids Dometweeters.
 
Og langt de fleste af de ovennævnte forbedringer har jo netop bevirket, at et bas element i dag i mindre udgave, kan præstere lige så fornemt, som et noget større baelement af lidt ældre dato.
 
Men alt det ændre i mine ører ikke på, at 25 år gamle højtalere stadig har deres fulde brugbarhed i detalje, dynamik og basgengivelse som jeg netop beskrevWink
Du nåede desværre at svare på indlægget inden jeg fik rettet i det. Efter red. er det knap så fordrejet.. Embarrassed Men vi er bestemt ikke enige om lyden på 25-30 år gamle højttalere.
Og til andre: Derimod er jeg HELT enig i at JBL 240TI er en dejlig højttalere. Men jeg havde 18ti med samme diskant og den kan jo ikke beskyldes for at være silkeblød. Men alligevel en dejlig klassiker Clap
Og moden på højttalere er også skrevet lige efter mit hoved. Men problemet idag er også at alt er blevet så forbasket dyrt. Se bare hvad du fik for 10-15 år siden for 3000kr stk. Idag skal du give ca 5-6000kr for det samme....  Tænk på JBL 4412 som kostede ca 4500kr i Klubben.. tør ikke tænke på hvad den slags ville koste idag. Så det er kineser kvaliteten der er fremherskende.....Confused
Længe leve de gode gamle dage... hehe Clap Og så har kvinden (og den metroseksuelle mand) fået for meget magt Angry
Til top
Zlatan Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 19-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 11:12
Hvad syntes i fx. om Dali´s lektor serie jeg har? 

Lad mig høre jeres mening? efter min mening er det den bedste højtaler jeg nogensinde har hørt, men bassen er sku ikke imponerende, derfor overvejer jeg også Dali ikon mk2 subwoofer (til 6000 kr i klubben) . :)
Til top
Tvixen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 12-Februar-2008
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 53
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2010 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af Zlatan Zlatan skrev:

Hvad syntes i fx. om Dali´s lektor serie jeg har? 

Lad mig høre jeres mening? efter min mening er det den bedste højtaler jeg nogensinde har hørt, men bassen er sku ikke imponerende, derfor overvejer jeg også Dali ikon mk2 subwoofer (til 6000 kr i klubben) . :)
 
Øhhh "den bedste højtaler jeg nogensinde har hørt, men bassen er sku ikke imponerende"
 
Den var go'  LOL
 
 
Tror du skal en tur i hifi butikken og lytte til nogle af de mange højtalere de har.  Men ofte er det jo et kompromi med lyd kontra pris.  Men har du mange penge kan du jo købe det du syntes lyder godt. Men husk selvom andre siger "du skal høre de her B&W højtalere der lyder super godt" er det ikke sikkert du syntes det. Så prøv dig lidt frem.
 
 
Samsung: UE46D6205/ Marantz: 1501/ Dennon: POA4400/ Scandyna: MiniPod+MicroPod
HarboSub: SUB10/Sony: RDR HXD870 + PS3/ NAS: Qnap 239 TurboNAS 2Tb + WD Live
IHC Wireless/ HTC Desire/ Iphone4, Ipad2
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 04:27
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Du nåede desværre at svare på indlægget inden jeg fik rettet i det. Efter red. er det knap så fordrejet.. Embarrassed Men vi er bestemt ikke enige om lyden på 25-30 år gamle højttalere.
Og til andre: Derimod er jeg HELT enig i at JBL 240TI er en dejlig højttalere. Men jeg havde 18ti med samme diskant og den kan jo ikke beskyldes for at være silkeblød. Men alligevel en dejlig klassiker Clap


Du er ikke til lyden af 25-30 år gamle højttalere, men sådan et par 25-30 år gamle 240ti er dejlige? Wink

Jeg kan ikke huske det præcise fødselsår for 240'erne, men jeg husker atjeg savlede over dem tilbage i midtfirserne og det må vel siges at være 25-30 år siden efterhånden.



Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Og moden på højttalere er også skrevet lige efter mit hoved. Men problemet idag er også at alt er blevet så forbasket dyrt. Se bare hvad du fik for 10-15 år siden for 3000kr stk. Idag skal du give ca 5-6000kr for det samme....  Tænk på JBL 4412 som kostede ca 4500kr i Klubben.. tør ikke tænke på hvad den slags ville koste idag. Så det er kineser kvaliteten der er fremherskende.....Confused


Spørgsmålet er om ikke 5-6000 nutidskroner svarer nogenlunde i købekraft til 3000 kroner i starten af 90'erne?

Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Længe leve de gode gamle dage... hehe Clap Og så har kvinden (og den metroseksuelle mand) fået for meget magt Angry


Jeg ved nu ikke om det ikke også var konerne der styrede showet dengang, forskellen er bare at dengang fandtes der ikke rigtigt "fikse nips-højttalere".
Til top
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2010 kl. 04:45
prøv at genanskaffe noget af det udstyr i husker som værende fantastisk "dengang", med nogle få undtagelser, så bliver man slemt skuffet, da man som hifi entusiast vil have opgraderet, både hvad man har stående, men også den reference og den "bundgrænse" man har for udstyr.
Crown - there is no substitute.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 8910
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu