recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan jeg copyrighte dette værk?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKan jeg copyrighte dette værk?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2011 kl. 19:55
Det er korrekt, at spørgsmålet er særdeles kompliceret. Men Kulturministreriet har offentgjort følgende formulering:

"Det er grundtanken i citatretten, at citatet indgår i en anden tekst. Uden for citatretten falder derfor tilfælde, hvor teksten udelukkende består af et eller flere citater."

http://kum.dk/Documents/Publikationer/2006/God%20citatskik%20og%20plagiat%20i%20tekster/God%20citatskik%20og%20plagiat%20i%20tekster%20%28HTML%29/komplet.htm#kap2-a2

Og der ligger faktisk en ny dom på filmområdet, hvor DR blev dømt til at betale erstatning. Danmarks Radio (DR) havde til en tv-produktion om Tómas Gislason anvendt 16 filmklip fra andre tv-producenter med henvisning til citatretten, og derfor uden betaling af vederlag og uden at indhente samtykke til anvendelse af filmklippene.:

Østre Landsrets dom af 25. september 2009, U 2010.60 Ø

vh. Thomas

Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2008
Status: Offline
Point: 1922
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2011 kl. 20:15
Hvem har rettighederne til filmene. Hvis datteren/familien har rettighederne og du er populær hos hende kunne det vel være at i kunne finde ud af en ordning?
Til top
vladorlok Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Januar-2011
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Marts-2011 kl. 20:36
Inden jeg tager stilling til alt hvad der er skrevet i dag (som jeg endnu ikke har læst) vil jeg lige sige at jeg har haft det enormt skidt hele dagen i dag over en FRYGTELIG GANG VRØVL som jeg skrev sidste nat. Jeg vil så forsøge at forsvare mig selv med at klokken var 3, og jeg burde have sovet i stedet for at skrive!
 
Påstanden om at når noget er rigtigt 1 gang, er det også ganget med 200, er naturligvis den største gang sludder jeg længe har skrevet! Hvad jeg mente var naturligvis, at HVIS jeg må vise x antal sekunder fra en film offentligt, så er der vel heller ikke noget galt med at vise det samme antal sekunder fra 200 forskellige film, og i mangel af hjernefunktion på det tidspunkt, troede jeg at man kunne generalisere (!) Men...en bilkørsel på 50 km/t har det vel ikke så godt ganget med 200... Så jeg trækker naturligvis omgående den tåbelige påstand tilbage, og undskylder!
 
Og nu vil jeg så læse resten, og vil vende tilbage med mere senere. Nu er der mad først.
 
Jan
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2011 kl. 01:59
For at kunne svare, må man dele det lidt op.

1. De oprindelige films ophavsretlige bekyttelse


"Er de oprindelige film" ophavsretligt beskyttet? Det må man forvente, at de er. De er fra 1939  og frem og da Vincent Price først døde i 1993 og dansk ophavsret beskytter indtil 70 år efter ophavsmandens dødsår, så er de beskyttet i lang tid fremover (uden at jeg lige kan huske hvordan ophavsrettens varighed beregnes, når der er flere ophavsmænd).

2. Samtykke


Hvis arvingen, som du taler med, var eneste ophavsrettighedsindehaver og havde givet samtykke, så var der intet problem. Arvingen er næppe eneste rettighedsindehaver, så det er sandsynligvis nødvendigt at indhente samtykke fra flere (evt. filmselskaber), hvis man skal gå den vej.

3. Citatret:

OHL § 22: Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af formålet.

Bemærkning (jf. Karnovs indledningsnote til bestemmelsen):
Citatretten giver kun i særlige tilfælde mulighed for at gengive et værk i dets helhed. Kunstværker og enkeltbilleder fra film omfattes ikke af § 22, da disse værker ikke kan citeres i form af gengivelse af uddrag af værkerne, se i stedet § 23, stk. 1.

Citatbetingelserne »god skik« og »i det omfang, som betinges af formålet«, stiller et generelt loyalitetskrav til citater. Et citat skal normalt indgå i et andet værk, jf. U 1999 547 Ø (videotrailers i udlejningsbutik), se dog modsat U 1977 175 V. § 22 hjemler ikke fremstilling af potpourrier og lignende, men citatsamlinger af typen Bevingede ord omfattes dog af citatretten.

Der er ingen faste grænser for omfanget af et lovligt citat.

Citatretten giver ikke adgang til en egentlig udnyttelse af værket, men det kan være et legitimt virkemiddel at spille på genkendelsen af andre værker, jf. bet 1990 1197 166. I U 1998 525 Ø , hvor 1500 lydprøver af 30-40 sekunders varighed blev stillet til rådighed på internettet, ansås citatretten for overskredet.

Mht. film kan et citat på to minutter i visse tilfælde være et lovligt citat, jf. U 1991 744 Ø, mens et citat på ét minut kan falde uden for citatretten, jf. U 1993 180 Ø.

---

Uden lige at have set nærmere på det, så vil jeg ud fra ovenstående antage, at du ikke har mulighed for at komme uden om rettighedsindehavernes samtykke i det omfang, at du har tænkt dig at sprede din "komposition" til almenheden og/eller at benytte den erhvervsmæssigt.

4. Din beskyttelse

OHL § 5 beskytter "samleværker":

Den, som ved at sammenstille værker eller dele af værker frembringer et litterært eller kunstnerisk samleværk, har ophavsret til dette, men retten gør ingen indskrænkning i ophavsretten til de enkelte værker.

"Det, der sammenstilles, skal være værker, og sammenstillingen skal selv have værkshøjde. Der kan f.eks. være tale om leksika, sangbøger og undervisningsantologier, jf. § 18. Også multimediadatabaser kan være § 5-samleværker.
" Værkshøjdekravet går ud på, at sammenstillingen må være udført efter en vis plan eller idé.

Der er også OHL § 4 om bearbejdelser, men jeg vil mene, at dette hører til i kategorien "samleværker", da du ikke "bearbejder" værkerne, men blot sammensætter dele af dem.

Yderligere

Lån denne bog på biblioteket, hvis du vil vide mere:
http://www.djoef-forlag.dk/vare/8757422850


Redigeret af Simsalabim[DK] - 20-Marts-2011 kl. 02:00
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2011 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Det er korrekt, at spørgsmålet er særdeles kompliceret. Men Kulturministreriet har offentgjort følgende formulering:

"Det er grundtanken i citatretten, at citatet indgår i en anden tekst. Uden for citatretten falder derfor tilfælde, hvor teksten udelukkende består af et eller flere citater."

http://kum.dk/Documents/Publikationer/2006/God%20citatskik%20og%20plagiat%20i%20tekster/God%20citatskik%20og%20plagiat%20i%20tekster%20%28HTML%29/komplet.htm#kap2-a2

Og der ligger faktisk en ny dom på filmområdet, hvor DR blev dømt til at betale erstatning. Danmarks Radio (DR) havde til en tv-produktion om Tómas Gislason anvendt 16 filmklip fra andre tv-producenter med henvisning til citatretten, og derfor uden betaling af vederlag og uden at indhente samtykke til anvendelse af filmklippene.:

Østre Landsrets dom af 25. september 2009, U 2010.60 Ø

vh. Thomas
Ovenstående er givetvis korrekt, omend kulturministeriets publikationer næppe kan tillægges retskraft.
Jeg er enig med dig for såvidt at udgangspunktet må være, at et værk ikke udelukkende kan bestå af citater uden at være en krænkelser af retten til reproduktion.
Jeg er dog fortsat af den opfattelse at en tilpas kunstnerisk sammensættelse af billeder, klip og/eller tekster kan findes at modificere denne hovedregel. Således at det i al fald i teorien er muligt at fremstille et værk der i hovedsagen består af lovlige citater. Om ikke andet så i det omfang hvor vi træder ind i collagens verden, som ikke følger citatretten i OHL § 22 iht. U.2009.875Ø.
 
Såvidt jeg husker strider dette heller ikke imod landsrettens dom i U.2010.60Ø. Det fremgik her af landsrettens begrundelse at en vurdering skal foretages ud fra værkets helhed. Landsretten nævner ikke hvilke momenter der er lagt vægt på, men jeg finder det åbenlyst at omfanget af lovlig citatbrug i et værk må afvige afhængig af værkets natur (hvilket byretten også havde lagt til grund). Således har dommen efter min mening en ganske indskrænket præjudikatværdi.
 
Vi skal gerne bliver enige om at udgangspunktet må være at produktet krænker rettighedshavers ophavsret. Hvilket jeg måske burde have skrevet i mit forrige indlæg. -Men jeg mener fortsat ikke at projektet ud fra det oplyste kan kan kategoriseres som værende et klart brud på ophavsretten.
 
Jeg kan fortsat kun anbefale trådstarter at søge professionel rådgivning, og for så vidt det måtte være muligt, indhente samtykke fra de relevante rettighedshavere.
 
EDIT: Jeg kan se at Simsalabim henviser trådstarter til at læse seneste udgave af bogen Immaterielret -som forøvrigt har været pensum i faget af samme navn på juridisk fakultet, KU i de sidste mange år.
Som supplerende litteratur kan jeg anbefale trådstarter at starte med at læse Rosenmeiers: Ophavsret for begyndere, som er frit tilgængelig på internettet: http://www.ubva.dk/files/pdf/ubva-pub-ophavbegyndere1.pdf


Redigeret af NPIversen - 20-Marts-2011 kl. 09:50
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2011 kl. 10:18
slettet

Redigeret af ThomasP - 20-Marts-2011 kl. 10:19
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2011 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Det er korrekt, at spørgsmålet er særdeles kompliceret. Men Kulturministreriet har offentgjort følgende formulering:

"Det er grundtanken i citatretten, at citatet indgår i en anden tekst. Uden for citatretten falder derfor tilfælde, hvor teksten udelukkende består af et eller flere citater."
........

Ovenstående er givetvis korrekt, omend kulturministeriets publikationer næppe kan tillægges retskraft.
Jeg er enig med dig for såvidt at udgangspunktet må være, at et værk ikke udelukkende kan bestå af citater uden at være en krænkelser af retten til reproduktion.
Jeg er dog fortsat af den opfattelse at en tilpas kunstnerisk sammensættelse af billeder, klip og/eller tekster kan findes at modificere denne hovedregel. Således at det i al fald i teorien er muligt at fremstille et værk der i hovedsagen består af lovlige citater. Om ikke andet så i det omfang hvor vi træder ind i collagens verden, som ikke følger citatretten i OHL § 22 iht. U.2009.875Ø........

Da der tilsyneladende ikke findes retspraksis på området, kan vi ganske rigtigt ikke sige noget sikkert om, hvad gældende ret er. Men da trådstarter næppe er interesseret i at være den første, der bliver stævnet for brud på ophavsretten ved at lave en sådan film-collage, bør man efter min mening råde trådstarter til forsigtighed.

Jeg mener, at du har en vigtig pointe i forhold til collagen. Jeg mener faktisk godt, at man kan forestille sig et lovligt værk, der er sammenklippet af filmstumper fra andre film - på samme måde som man laver samplet musik ved at klippe lydbidder fra andres musik sammen. Men i så fald vil der IKKE være tale om citater fra de andre film, og det vil ikke være par. 22, der hjemler sammenklipningen. I stedet vil man se på praksis fra kunst- og foto-collage. Afgørende vil sikkert også være om det nye værk er tilstrækkeligt originalt i forhold til de oprindelige.

Et eksempel på ovenstående kunne i øvrigt være den filmstrimmel, som hovedpersonen klipper sammen i filmen "Mine aftener i Paradis", som jeg vil gætte ligger på grænsen for hvad der er lovligt. (til orientering: Den lokale præst i en lille italiensk landsby har i årtider censuret alle kysse-scener ud af filmene i den lokale biograf. Hovedpersonen (en filmelsker) finder kassen med fraklip og klipper dem sammen til en lille charmerende kysse-strimmel).

I øvrigt er alle vist enige om, at det korrekte svar på trådstartes egentlige spørgsmål er JA. Sammenklipningen af så små bidder af så mange film vil være et originalt værk, der er beskyttet af ophavsret (jf. Simsalabim) og man behøver ikke at gøre noget aktivt for at opnå denne ret.


Redigeret af ThomasP - 20-Marts-2011 kl. 10:27
Til top
NPIversen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 19-Marts-2011
Status: Offline
Point: 43
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2011 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Oprindeligt skrevet af NPIversen NPIversen skrev:

Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

Det er korrekt, at spørgsmålet er særdeles kompliceret. Men Kulturministreriet har offentgjort følgende formulering:

"Det er grundtanken i citatretten, at citatet indgår i en anden tekst. Uden for citatretten falder derfor tilfælde, hvor teksten udelukkende består af et eller flere citater."
........

Ovenstående er givetvis korrekt, omend kulturministeriets publikationer næppe kan tillægges retskraft.
Jeg er enig med dig for såvidt at udgangspunktet må være, at et værk ikke udelukkende kan bestå af citater uden at være en krænkelser af retten til reproduktion.
Jeg er dog fortsat af den opfattelse at en tilpas kunstnerisk sammensættelse af billeder, klip og/eller tekster kan findes at modificere denne hovedregel. Således at det i al fald i teorien er muligt at fremstille et værk der i hovedsagen består af lovlige citater. Om ikke andet så i det omfang hvor vi træder ind i collagens verden, som ikke følger citatretten i OHL § 22 iht. U.2009.875Ø........

Da der tilsyneladende ikke findes retspraksis på området, kan vi ganske rigtigt ikke sige noget sikkert om, hvad gældende ret er. Men da trådstarter næppe er interesseret i at være den første, der bliver stævnet for brud på ophavsretten ved at lave en sådan film-collage, bør man efter min mening råde trådstarter til forsigtighed.

Jeg mener, at du har en vigtig pointe i forhold til collagen. Jeg mener faktisk godt, at man kan forestille sig et lovligt værk, der er sammenklippet af filmstumper fra andre film - på samme måde som man laver samplet musik ved at klippe lydbidder fra andres musik sammen. Men i så fald vil der IKKE være tale om citater fra de andre film, og det vil ikke være par. 22, der hjemler sammenklipningen. I stedet vil man se på praksis fra kunst- og foto-collage. Afgørende vil sikkert også være om det nye værk er tilstrækkeligt originalt i forhold til de oprindelige.

Et eksempel på ovenstående kunne i øvrigt være den filmstrimmel, som hovedpersonen klipper sammen i filmen "Mine aftener i Paradis", som jeg vil gætte ligger på grænsen for hvad der er lovligt. (til orientering: Den lokale præst i en lille italiensk landsby har i årtider censuret alle kysse-scener ud af filmene i den lokale biograf. Hovedpersonen (en filmelsker) finder kassen med fraklip og klipper dem sammen til en lille charmerende kysse-strimmel).

I øvrigt er alle vist enige om, at det korrekte svar på trådstartes egentlige spørgsmål er JA. Sammenklipningen af så små bidder af så mange film vil være et originalt værk, der er beskyttet af ophavsret (jf. Simsalabim) og man behøver ikke at gøre noget aktivt for at opnå denne ret.
Dette var netop også årsagen til, at jeg oprindeligt rådede trådstarter til at søge juridisk vejledning eller rådgivning andetsteds. Mht. collagen er jeg enig, og mente da også det fremgik af mit indlæg at collagearbejde ikke omfattes af § 22 :)

Redigeret af NPIversen - 20-Marts-2011 kl. 12:00
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 472
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2011 kl. 12:12
@NPIversen: Det var ikke min mening at korrigere dig, snarere tværtimod.
Men det vil måske være en god idé at undgå brugen af udtrykket "citater" om de filmklip, trådstarter, overvejer at bruge. Han vil jo netop ikke bruge dem som citater, jf. par 22, men som byggesten i et nyt værk.
Til top
Simsalabim[DK] Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 618
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Marts-2011 kl. 12:55
Oprindeligt skrevet af ThomasP ThomasP skrev:

@NPIversen: Det var ikke min mening at korrigere dig, snarere tværtimod.
Men det vil måske være en god idé at undgå brugen af udtrykket "citater" om de filmklip, trådstarter, overvejer at bruge. Han vil jo netop ikke bruge dem som citater, jf. par 22, men som byggesten i et nyt værk.


Hvis man ikke skulle forsøge med argumentet om citat, så ved jeg ikke umiddelbart hvordan man skulle komme uden om rettighedsindehavernes samtykke. Selve samlingen af de øvrige værker giver en selvstændig beskyttelse, men han skal jo stadig respektere de øvrige rettighedsindehavere jf. OHL § 5.

---

Jeg har umiddelbart svært ved at se hvordan udarbejdelse af en masse små trailere for en masse ophavsretligt beskyttede film skulle kunne lade sig gøre uden samtykke. Det ville i mine øjne kræve en meget kunstnerisk behandling og ikke "blot" udvælgelse samt sammensætning af scener.

Så skal vi over i OHL § 4, om bearbejdelser, der vil kræve en væsentlig omarbejdelse/bearbejdelse af værket - en såkaldt "fri benyttelse af et andet værk". Efter OHL § 4, stk. 2, vil man således i visse situationer kunne skabe sit eget værk, der er uafhængigt af den oprindelige ophavsmand.

Det var for eksempel tilfælder i U.2009.875Ø, hvor billedhuggeren Bjørn Nørgaard lavede en collage, hvor et billede af den lille havfrue (der er ophavsretligt beskyttet) indgik. Det fik han tilladelse til.

"Landsretten lagde herved vægt på bl.a., at det måtte anses for bevist, at der var en fast tradition for, at kunstnere i collager anvendte andres ophavsretsbeskyttede værker, selv om der ikke var givet samtykke hertil fra ophavsmændene. I mangel af nærmere lovregulering af spørgsmålet om anvendelse af andres ophavsretligt beskyttede værker i collager uden samtykke fandt landsretten imidlertid, at afgørelsen af, om A's værk var frembragt gennem fri benyttelse af fotografierne af B's skulptur »Den Lille Havfrue«, måtte træffes ud fra en konkret afvejning af hensynet til effektiv beskyttelse af interessentskabets ophavsret over for hensynet til A's kunstneriske ytringsfrihed. Lagt til grund bl.a. efter A's forklaring, at anvendelsen af fotografierne havde en særlig baggrund. Værket var således udarbejdet i anledning af H.C. Andersen-året og vedrørte H.C. Andersens eventyr om »Den Lille Havfrue«. A ønskede at gå dybere ind i fortællingen og pege på forskellige tolkninger illustreret bl.a. ved anvendelse af B's nationalromantiske figur og sin egen »genmodificerede« havfrue. I hvert fald under disse omstændigheder fandtes A's værk at være frembragt gennem fri benyttelse af fotografier af B's skulptur »Den Lille Havfrue«, jf. ophavsretslovens § 4, stk. 2, således at ophavsretten til dette værk ikke var krænket."

---

Som det ses, er afgørelsen meget konkret begrundet og der skal meget til før man får mulighed for at tage sig den frihed at gøre brug af andres beskyttede værker.

Når man sammenligner med dommen, så tror jeg fortsat ikke, at det vil være muligt i trådstarterens projekt at komme uden om indhentelse af samtykker. Det vil i hvert fald være "risky business" Wink

Læs evt. også:
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2008/12/04/150528.htm?rss=true
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Marts-2011 kl. 23:17
nu ved jeg ikke om nogen lige så "Natholdet" på tv2.. der blev lige nævnt at de meget gerne ville vise et 4sek's klip med Søs egelind, men desværre ville de 4 sekunder koste dem 8000kr, så det droppede de.. måske hjælper det lidt til om det er helt ok og frit at tage nogle klip fra diverse film og så sætte det sammen i ny film?  det lyder til at de mange sekunder måske blive til en rimlig dyr film til slut?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu