recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > IP TV og WebTV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kontant på DR1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKontant på DR1

 Besvar Besvar Side  <1 456
Forfatter
Besked
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 21:11
Jeg under mig altid over fibermodstandernes logik.

Deres argumenter er (for mig at se) ofte meget konservative, det er som om at elselskaberne ikke må investere i noget som helst og at det er bedst at lade TDC styre al IT udvikling her i landet. 

"Vi behøver da ikke moderne kloakering - et lille skur ude bag ved må da være nok". "I jylland behøver de da ikke veje - de har masser af heste og køer der kan trække deres vogne". Listen af eksempler (meget overdrevet ja) om teknologiske fremskridt der ikke har været nødvendige er meget lang, men vi er da nok glade for i dag, at der er nogen der har lavet investeringen i sin tid.

Men hvis ikke der skete investeringer i infrastruktur så skete der aldrig nogen udvikling, og i et samfund som i fremtiden skal leve af informationsteknologien, så er internettet en uhyr vigtig del af infrastrukturen. 
TDC ved roret vil kun resultere i at vi sakker længere og længere bag ud i forhold til de lande vi gerne vil være bedre end når det kommer til internet udbredelse og dermed grundlaget for det moderne videnssamfund. TDC kommer kun med ny teknologi når de føler sig truet til det, og ikke et sekund før. Deres bullshit om at de nu tager de korrekte kostpriser holder kun vand hvis man ser på TDC traditionelle korte tidshorizont. Nej deres høje priser er kun med det ene formål, at gøre det så dyrt for de andre at de giver op, og det er det der er hele problemet med TDC og deres monopol misbrug i Dong området.

Elselskabernes arbejde med fiberudrulningen er meget logisk (for mig). De fleste af os i dag tager en internet forbindelse lige så givet som at strøm er der. 
Elselskaberne er typisk lokalt repræsenteret med lokale repræsentantskaber, så investeringerne kommer typisk til at gøre gavn lokalt. TDC's opkøb af Dong gør ikke nogen gavn i lokal samfundet. Tværtimod har de kunder der har brugt penge på at få fiber lagt ind nu fået en lang næse og et ringere produkt end det de tidligere havde (og de har fået lov til at betale mere for det). Jeg vil langt hellere betale til mit lokale elselskab for en moderne højhastighedsforbindelse, end jeg vil sidde med en 5/1mbit forbindelse ved TDC (som er det maksimale de kan levere til vores adresse i Tranbjerg J), og så samtidig vide at mine penge går til at finansiere deres opkøb af fiber i København og omegn kun med det formål at holde udvikling tilbage.

Hvis man er utilfreds med at elselskaberne investerer, så er der jo mulighed for at stille op til deres repræsentantskaber. Jeg er dog glad for at være kunde ved et elselskab, som er fremsynet, og som ikke bare lader stå til i den samme trommerum.

Og med hensyn til hvad det koster at etablere fibernettet, så kan man typisk finde det i årsregnskaberne for elselskaberne. Og ja det koster penge, men de bløder altså ikke og deres indtægter stiger og stiger i takt med at tilslutningen bliver større og større. Husk det er ikke kun privat kunder der bliver koblet på, det er også virksomheder som betaler nogle helt andre priser (hurtigere responstid ved udfald eller service). Men smid John Strand brillerne og se lige lidt mere end 1-2 år ud i fremtiden. Om 10-20 år så vil vi sammenligne xDSL med de gamle 14.4 modemer, men det er samfundsmæssigt vigtigt at virksomheder som TDC bliver holdt i kort snor for ellers kommer vi meget langt bag ud.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

TDC kommer kun med ny teknologi når de føler sig truet til det, og ikke et sekund før.


Kan du give mig 5 eksempler på det?


Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:


Og med hensyn til hvad det koster at etablere fibernettet, så kan man typisk finde det i årsregnskaberne for elselskaberne.


Kan du grave det frem for Energi Midt?

Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

Og ja det koster penge, men de bløder altså ikke


Energi Midts overskud på 9,5 millioner er intet mod de 40 de havde som resultat i 2006, men betydeligt bedre end de senere års drønende underskud................

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 21:41
Onfone, Telmore, Fullrate, Dongs fibernet. Disse 4 opkøb udelukkende fordi at de så sig presset af det marked som kunderne ville have. Den meget sene udrulning af fornuftig 3G dækning. Denne skyldes nok mest at man lige efter 3G auktionerne havde den forventning at TDC ville blive frasolgt før 3G investeringer var nødvendige. Det var vist 5 eksempler. Man kunne også komme med vedligeholdelse af kobbernettet, så langt flere kunder kunne opleve deres famøse "op til" hastigheder.

Energimidts regnskab kan du enten finde på Virk.dk eller også vil jeg skyde på at det er på deres hjemmeside eller de kan sende det til dig. http://www.energimidt.dk/Om-energimidt/Profil/Sider/Profil.aspx på den side kan jeg se at sidste års regnskab ikke er opdateret endnu.

Et overskud på 9,5 mio er da trods alt et overskud, og taget i betragtning hvor meget de har brugt på infrastruktur så er det da ganske fornuftigt. Etableringen af fiber er dyr i start fasen, og det er den vi er i nu.


Redigeret af binderup - 26-Maj-2011 kl. 21:42
Til top
ARTISTEN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 468
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2011 kl. 21:42
Nu skal man huske hvorfor at det blev det lokale elselskab der kom til at udrulle fiber- Det var fordi de gjorde forsøg på at få internet i kontakterne, alså igennem elnettet og havde det lykkes så var der ikke nogle som talte om underskud  eller små overskud så ville det have været mia overskud. Men den teknologi kunne de ikke få til at lykkes også valgte man fiberen. Der må have været en politisk beslutning indover og elselskaberne kunne så få tilladelse til at grave op. 
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 02:22
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:



Deres net er også ganske anderledes og grundlagt på løsninger til erhvervslivet.


Nu er det begrænser HVOR forskelligt et fibernet kan etableres og opbygges. Global Connect er rigtigt nok anderledes på den måde at de har mange flere forskellige services og servisudbydere inde over deres netværk. (Hvilket er den klart største forskel). Dette Inkluderer bolignet løsninger til grundejerforeninger (ala den fremviste i kontant) og boligselskaber.

Den fiberforbindelse fra Parknet uden nogen hastigheds max begrænsning som jeg sidder på i min bolig termineres rent praktisk via Global Connects fibernet. Og TDC har da for den sags skyld også erhvervkunder tilsluttet deres fibernet. Erhvervslivet er svjv endog TDC's hovedfokus for deres samlede fibernetløsning, og sådan har det været endog fra lang tid før de overhovedet overtog de kabelføringer de købte af Dong.


Redigeret af TBC1 - 27-Maj-2011 kl. 02:25
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 11:27
Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:


Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

 
Nu sælger de også andre ting end fibernet.......

Uden at have kigget dybere ind i regnskabet er der jo ingen der kender til hvad fibernettet koster....

Klaus


Så et overskud på 9 mio mere end forventet er skidt? ok så.... 


Hvem siger at det er fibernettet der har givet de 8 (ikke 9) mio. mere?

De sælger jo også andet - el f.eks.
Til top
binderup Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 16-Oktober-2004
Status: Offline
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 11:29
Ganske rigtig - men de har stadig plus på bundlinjen. Og plusset er større end de regnede med.
Til top
theman7979 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-Juli-2009
Status: Offline
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 12:20

For nogle år siden flyttede vi i spritny lejlighed i København, som vi har købt af Sjælsø. Allerede på indflytningsdagen kom der YouSee fuldpakke ud af væggen, og der var installeret et telefonudtag med TDC logo i teknikskabet. Fint nok, men hvor fanden er fiberen? Efter at have talt med Sjælsø og TDC, lærte jeg at den var gravet ned og trukket ud i hver enkelt lejlighed. Her skal den så ligge og vente til tiden bliver moden, og vi kan få lov at betale en tilslutningsafgift.

Folk kan sige hvad de vil, men TDC kommer aldrig til at drive udviklingen fremad
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 14:24
Oprindeligt skrevet af ARTISTEN ARTISTEN skrev:

Nu skal man huske hvorfor at det blev det lokale elselskab der kom til at udrulle fiber- Det var fordi de gjorde forsøg på at få internet i kontakterne, alså igennem elnettet og havde det lykkes så var der ikke nogle som talte om underskud  eller små overskud så ville det have været mia overskud. Men den teknologi kunne de ikke få til at lykkes også valgte man fiberen. Der må have været en politisk beslutning indover og elselskaberne kunne så få tilladelse til at grave op. 
EL Nettet er beregnet til strøm og ikke spor, eller ikke meget andet.
Det med hvad man lægger i jorden af Fibre, det er vel ikke forbudt for nogle firmaer at forsøge med noget andet og oplagt tabsgivende, Wupti for eksempel.
Når ting via kabler, kabel Tv programmer, bliver ca dobbelt så dyrt hver 5. år, er det noget som EL selskaberne forventer få del i. For så kan der skam godt ske ændringer.
I de berømte 2020 kan Vi vel forvente skulle betale kr. 1.000 per måned for denne tids Tv programmer.


Redigeret af moho - 27-Maj-2011 kl. 14:25
Til top
ARTISTEN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 468
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 19:05
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

EL Nettet er beregnet til strøm og ikke spor, eller ikke meget andet.
Det med hvad man lægger i jorden af Fibre, det er vel ikke forbudt for nogle firmaer at forsøge med noget andet og oplagt tabsgivende, Wupti for eksempel.
Når ting via kabler, kabel Tv programmer, bliver ca dobbelt så dyrt hver 5. år, er det noget som EL selskaberne forventer få del i. For så kan der skam godt ske ændringer.
I de berømte 2020 kan Vi vel forvente skulle betale kr. 1.000 per måned for denne tids Tv programmer.
 
Jeg tror heller ikke det bliver billiger, men jeg tror på den anden side heller ikke det bliver markant dyrer, fordi så bliver det et problem at få alle med. Og det vil være en katastrofe, at kun de velbeslået kan få denne helt nødvendige teknologi. Se nu Parknet i kbh hvordan de bære sig ad, meget billig, og kan man så få start omkostningerne finanseret ved lån over 30 års realkredit så er det til at have med at gøre også for kontanthjælpsmodtageren.
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19214
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

Energimidts regnskab kan du enten finde på Virk.dk eller også vil jeg skyde på at det er på deres hjemmeside eller de kan sende det til dig. http://www.energimidt.dk/Om-energimidt/Profil/Sider/Profil.aspx på den side kan jeg se at sidste års regnskab ikke er opdateret endnu.


Ja, det har jeg læst - men der står intet specificeret om ovar/underskud i fibernetdelen af virksomheden.

Oprindeligt skrevet af binderup binderup skrev:

Et overskud på 9,5 mio er da trods alt et overskud, og taget i betragtning hvor meget de har brugt på infrastruktur så er det da ganske fornuftigt. Etableringen af fiber er dyr i start fasen, og det er den vi er i nu.


Jo, men de 9,5 millioner kan lige så vel komme fra salget af vandværkerne til Herning kommune, eller salg af fejrnvarme......

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 456
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu