recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Getmore. Rep. af LCD TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGetmore. Rep. af LCD TV

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Direkte link til dette indlæg Emne: Getmore. Rep. af LCD TV
    Sendt: 22-August-2007 kl. 14:56
Rimelig tid er normalt 2-3 uger, med mindre det skyldes, at de venter på en specifik reserve-del.

Men i så tilfælde burde de som minimum have kontaktet dig og fortalt, at det ville blive forsinket...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2007 kl. 18:10

I en ferie periode er det faktisk meget normalt med den tid.. :)

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Status: Offline
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2007 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

I en ferie periode er det faktisk meget normalt med den tid.. :)



Der står ikke noget om undtagelser ved ferie i købeloven.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2007 kl. 18:35
Næ men indenfor rimelighedens grænser uden at skulle lægge hovedet på blokken er jeg overbevist om de vil betegne ferieperioder som perioder man ikke kan forvente helt normale reperationstider osv på den slags.
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1435
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2007 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af ChrisJJ ChrisJJ skrev:

Jeg kan, et eller andet sted, godt accepterer en rep. tid på ca. 1 måned. Jeg har bare meget svært ved at accepterer at man som forbruger intet hører fra forhandleren i hele forløbet før jeg selv tager kontakt til dem!

Det syntes jeg ikke er god service. Har oplevet med andre forhandlere at de holder en ajurført. Endda uden at jeg selv har kontaktet dem først.

Det ser sgu ikke svært lige at smide en mailafsted hvori der står fx. "nu er dit tv afsendt til service center vest. Forventet rep tid vil være ca 3 uger. Bla, bla......."

Nu er Getmore ikke kendt for den bedste kundeservice så det kunne være en forklaring. Desværre er det gerne sådan at man selv skal ringe 20 gange til en forhandler før man får et brugbart svar. Det ville helt sikkert være dejligt hvis de selv gad give en status eller man selv kunne undersøge det på nettet.

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2007 kl. 20:45

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Der står ikke noget om undtagelser ved ferie i købeloven.

Nu er det ikke alt der står ordret i loven, for så var der ingen grund til, at deres var jurister. Efter købeloven, skal afhjælpning (f.eks. reperation) foretages inden rimelig tid. Denne er en konkret vurdering, men normalt er rimelig tid 2-3 uger. Ferieperioder har betydning for vurderingen, men udviderer normalt ikke perioden med mere end 1-2 uger.

EDIT: Der skal altid foretages en konkret vurdering, hvorfor det ikke er muligt at angive hvor mange dage eller uger, en ferieperiode kan forøge en afhjælpningsperiode med.

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

... medmindre det skyldes, at de venter på en specifik reservedel.

Hvordan forhandleren/producenten vælger at afhjælpe manglen er ikke af betydning for forbrugeren. Det er således uden betydning for længden af afhjælpningsperioden, om forhandleren/producentet skal vente på en reservedel. Det er hans problem, at den ikke er på lager. Hvis han ikke kan afhjælpe inden rimelig tid, må han give forbrugeren et nyt produkt eller give pengene tilbage.



Redigeret af Sandal - 23-August-2007 kl. 00:13
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2007 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Der står ikke noget om undtagelser ved ferie i købeloven.

Nu er det ikke alt der står ordret i loven, for så var der ingen grund til, at deres var jurister. Efter købeloven, skal afhjælpning (f.eks. reperation) foretages inden rimelig tid. Denne er en konkret vurdering, men normalt er rimelig tid 2-3 uger. Ferieperioder har betydning for vurderingen, men udviderer normalt ikke perioden med mere end 1-2 uger.

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

... medmindre det skyldes, at de venter på en specifik reservedel.

Hvordan forhandleren/producenten vælger at afhjælpe manglen er ikke af betydning for forbrugeren. Det er således uden betydning for længden af afhjælpningsperioden, om forhandleren/producentet skal vente på en reservedel. Det er hans problem, at den ikke er på lager. Hvis han ikke kan afhjælpe inden rimelig tid, må han give forbrugeren et nyt produkt eller give pengene tilbage.

Skal vi ikke lige være enige om at inden den 29 august fra den 26 juli må siges at være acceptabelt i en ferieperiode?

Udover det er det da klart ikke særligt service minded man selv skal kontakte forhandlere fordi man ikke ved hvad der sker, desværre er det bare det serviceniveau mange vælger og derfor bør man overveje at handle der igen, hvis man ikke er tilfreds, for så at støtte op om dem der yder en tilfredsstillende service.

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2007 kl. 22:19

Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Skal vi ikke lige være enige om at inden den 29 august fra den 26 juli må siges at være acceptabelt i en ferieperiode?

Enig. Der er ikke noget at komme efter endnu, men der skal ikke gå længe, før det begynder at blive kriminelt.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2007 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

I en ferie periode er det faktisk meget normalt med den tid.. :)



Der står ikke noget om undtagelser ved ferie i købeloven.

Nix, der står "inde for rimelig tid". Det er hvad der står, hvis vi skal henholde os til, hvad der står (Hint)

Ikke desto mindre er det en detalje som oftest vil blive vurderet med, ligesom jeg er ret sikker på, at hvis f.eks en forretning kan dokumenterer unormal meget sygdom, så kan det også have en betydning. Men sammenlagt er betydingen minimal, da det oftest ikke vil tillægge tiden særlig meget. (Som sandal er inde på, så er det 1-2 uger, hvor jeg nok mener at 2 uger er i overkanten).

 

Til top
juristen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2007 kl. 23:06
hmm, jeg er umiddelbart ikke enig i, at sælgers forhold, f.eks. ferie eller sygdom, indgår i vurderingen af begrebet "rimelig tid". Man har trods alt valgt at anvende et objektivt ansvar fsva. forsinkelse (købeloven § 74), hvilket betyder, at sælger er ansvarlig for forsinkelsen, uanset at han ikke kan bebrejdes den (noget andet er så, at køber ikke har nogen misligholdelsesbeføjelser før, at forsinkelsen er væsentlig).

Det er klart, at man ikke kan udelukke, at sådanne forhold indgår i vurderingen, da der jo, som skrevet ovenfor er tale om en helhedsvurdering. Jeg mener dog ikke, at der findes afgørelser, hvor man konkret har sagt, at afhjælpningstiden er blevet forlænget af f.eks. ferie, men jeg trækker det gerne i mig igen, hvis sådanne afgørelser findes

@sandal - jeg forstår i øvrigt ikke din sondring mellem det, at forhandleren ikke er i stand til at skaffe en speciel reservedel eller at der er ferie i virksomheden. Begge forhold er subjektive forhold og fsva. ferie har sælger jo mulighed for at planlægge sig ud af det.
Til top
juristen Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 16
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2007 kl. 23:12
Vil da lige tilføje at der i købeloven § 79, stk. 1, står: Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.

Der er ikke nævnt et eneste for sælger subjektivt forhold, hvilket også tyder på, at sådanne ikke er relevante.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2007 kl. 23:21

Oprindeligt skrevet af juristen juristen skrev:

@Sandal - jeg forstår i øvrigt ikke din sondring mellem det, at forhandleren ikke er i stand til at skaffe en speciel reservedel eller at der er ferie i virksomheden.

Du har ret i, at en arbejdsgiver tildels kan planlægge sig ud af ferie. Men det er meget almindeligt, at mange virksomheder, tilnærmelsesvis lukker ned i de officielle ferieperioder, hvorfor alting normal tager lidt længere tid i disse perioder. Jeg er heller ikke bekendt med domme, hvor ferieperioder har haft betydning for længden af afhjælpningsperioden, men synes dette virker som noget der kunne have betydning for den konkrete vurdering.

Oprindeligt skrevet af juristen juristen skrev:

Jeg er umiddelbart ikke enig i, at sælgers forhold, f.eks. ferie eller sygdom, indgår i vurderingen af begrebet rimelig tid. Man har trods alt valgt at anvende et objektivt ansvar fsva. forsinkelse (købeloven § 74), hvilket betyder, at sælger er ansvarlig for forsinkelsen.

Dette er blot et bevidst valg fra folketingets side, ligesom der er forskel på erstatningsansvaret for genus- og specieskøb. Hvis det havde været meningen, at der skulle pålægges sælgeren et objektivt ansvar for forsinket afhjælpning, havde dette med sikkerhed fremgået af loven. Der er netop med formuleringen inden rimelig tid lagt op til, at der skal foretages en konkret vurdering af sælgers forhold og det pågældende produkt.



Redigeret af Sandal - 22-August-2007 kl. 23:29
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu