|
|
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |||
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
![]() |
||
Der er ikke nævnt nogen subjektive forhold i købeloven § 79, stk. 1, hvilket helt klart indikerer, at sådanne forhold ikke er specielt tungtvejende, men det fremgår også at formuleringen tages navnlig hensyn til, at dette kun er eksempler på tungtvejende forhold, hvorfor andre forhold også kan have betydning. |
|||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|||
![]() |
|||
juristen ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 01-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 16 |
![]() |
||
Så vidt jeg ved, men jeg er ikke sikker, så har vi ingen officiel sommerferie mere, idet industriferien er afskaffet - selv domstolene har åbent hele sommeren
![]() Sondringen mellem genus- og specieskøb er, som jeg ser det, irrelevant her, idet det ansvar, det drejer sig om her, er ansvaret for at levere kontraktsmæssigt ikke erstatningsansvaret. Jeg er ikke blind for, at de omtalte forhold selvfølgelig vil spille ind, men du skriver i din post 20:45, at "[f]erieperioder har betydning for vurderingen, men udviderer normalt ikke perioden med mere end 1-2 uger", hvilket jeg hverken finder holdepunkter for i loven eller praksis. Jeg mener ikke, at det generelt kan siges, at ferie giver +x antal dage, men det er klart, at de konkrete omstændigheder gør, at en reparationstid kan anses for rimelig. I den konkrete situation mener jeg, at "rimelig tid", må anses for overskredet, men der er på den anden side nok ikke så meget at gøre, da getmore højest sandsynlig ikke hoster op med et nyt tv eller lader dig ophæve aftalen. Så vent og se om det ikke kommer om en uge :) |
|||
![]() |
|||
Smurf ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
![]() |
||
Som forbruger har jeg en betragtning der gør man også selv må tage og sige tålmodighed er ok men i begrænsede mængder, her tænker jeg på vi også selv som forbrugere skal passe på med forventninger og hvor hurtigt ting skal gå - indenfor rimelighedens grænser! Der er regler der skal overholdes. Men teori og praksis er bare ikke altid det samme. Rent logisk set, kan vi alle forholde os til de ca. rammer der er lagt fra købeloven + den betragtning man altid vil vurdere hver enkelt sag, men problemet opstår jo ofte, når man som forbruger føler forhandlere spiller ansvar overpå andre dvs køber eller 3 mand og man er faktisk meget ofte gidsel som køber. Forstå mig ret købeloven og domme er sikkert klokkeklare, men hvor mange orker disse sager der fx. skal via forbrugerstyrelsen og derefter via en domstol, da forbrugerstyrelsen ikke er en myndighed. Realistisk set ved forhandlerne dette og ja ofte udnytter de det også. |
|||
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|||
![]() |
|||
juristen ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 01-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 16 |
![]() |
||
Jeg er meget enig med dig smurf - vi mangler et ordentlig retshåndhævelsessystem for forbrugere. Jeg råder da også ofte folk til at gå direkte i retten, hvis de har et problem med en sælger, og der er tale om en større ting f.eks. et tv til 10K, for alt efter tvistens art vil forbrugeren blive holdt som gidsel i de ca 12 måneder Forbrugerklagenævnet er om at levere en afgørelse - derefter skal man så i gang med domstolene :(
Loven siger desværre ikke noget om information til køber, men det kan ikke udelukkes, at hans adfærd vil tælle mod ham i alle de konkrete vurderinger, men igen er det ikke noget man kan sige noget specifikt om. |
|||
![]() |
|||
Sandal ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2585 |
![]() |
||
Hvorvidt der er en officiel sommerferieperiode, skal jeg ikke kunne sige, men der er ikke tvivl om, at de fleste afholder nogle ugers ferie i folkeskolens sommerferie.
Enig, sætningen omkring genus/species var blot et eksempel på lovgivningsmagtens valg omkring subjektiv/objektiv ansvar.
Der var det nok mig, der var lidt for hurtig. Havde ikke lige fået kigget i loven (er på ferie), hvorfor jeg havde glemt lovens § 79, stk. 1. Det er klart, at et subjektivt forhold som ferieperiode, ikke kan medfører en så lang en forlængelse af afhjælpningsperioden, som jeg først skrev. Du har nok også ret i, at det er meget svært at sige noget konkret om, hvor mange dag eller uger dette kan foreøge afhjælpningsperioden, det vil altid være en konkret vurdering. |
|||
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Jeg er helt enig. Problemet er for mig at se, begrebet rimelig tid. Det skal/bør tolkes gensidigt. Dvs. det skal ikke nødvendvis være rimelig tid for forbrugeren, men også for forhandleren. Det er sådan jeg tolker begrebet rimelig tid.
|
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Man skal ALDRIG gå ud fra, at der nok ikke er så meget at gøre.. Det er netop det der er årsagen til , (plus folks manglende vide om købeloven), at disse fundementale ting ikke bliver rettet.
|
|||
![]() |
|||
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
||
Når jeg tænker på hvor mange indlæg jeg læst i gennem tiderne der omhandlet mamut lange reparationstider, manglende svar til kunden, manglende reaktioner, og i det hele taget manglende respekt fra forhandlernes side for overholdelse af forbrugerlovgivningen mv., så virker det helt afgjort på mig så om, at forbrugerlovgivningen er ret værdiløs. Der er så mange "men´er" - forskellige konkrete helhedsvurderinger osv., at stort set alle og enhver kan slippe nemt ved at omgå såvel den gældende lov, som intensionerne bag loven. Og det er jo desværre den billigste løsning. Hvis mit indlæg er for groft må det jo selvfølgelig slettes. |
|||
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Forhandlerne ved det unægteligt, men jeg tror ikke de ligefrem udnytter det. I elektronikbranchen er der ingen tvivl om, at der laves ekstremt meget bras. Billige produkter der langt fra overholder noget som helst, og som går i stykker kort tid efter de er tændt, hvis ikke de allerede ved ankomst er defekt. Det er selvfølgelig forhandlernes ansvar, og det er også ganske logisk at dette pres lægges på dem. Men der er altså mennesker derude, der forventer at forhandlerne handler med disse billige produkter, og de skal helst være endnu billigere endnu. Og så begynder møllen at køre. Det skaber enorme problemer, som jeg er ret sikker på forbrugerklagenævnet kan snakke med om. De er nemlig også presset med alle de sager de har liggende. Det er ikke uden grund, at en simpel sag om et defekt bundkort (som jeg selv har haft kørende), det tog præcis et år, før dem kom en afgørelse, og i det år, der havde forbrugerklagenævnet ikke engang selv nået at kigge på bundkortet. Der findes ikke en løsning på problemer som disse. Der findes ikke engang procedure der kan gøre det nemmere, fordi de involverer alle parter, lige fra producenter til forbruger, samt 3. partere i form af netop forbrugerklagenævnet og domstolene. Ja sågar regeringen i og med det er dem der laver lovene.
Vi skal slå fast med 12" søm.. RMA opfatter jeg som et forsøg på at gøre tingene nemmere for alle parter, både forhandlere og forbruger, samt ikke mindst producenter. Det funger oftest fint nok, ihvertfald for dem som bruger det effektivt. Men det fralægger ikke ansvaret for forhandleren på noget som helst tidspunkt, heller ikke kommunikationsmæssigt. Hvis vi ser på alt dette meget generelt, så er det faktisk detailbranchen som selv har skabt en enorm forvirring i hele dette købelov cirkus. RMA er blot endnu et tiltag, som jeg dog må erkende, jeg som forbruger synes er fornuftigt. Tag en producent som Philips. De yder både service og support på deres produkter. Et fænomen man egentlig burde forvente fra forhandlerens side. Men Philips gør det selv. Og det er påtrods af at de ikke har noget juridisk ansvar i en handel over for en forbruger. Hvorfor sker alt dette så? Årsagen synes for mit vedkommende ret enkelt. Pris pris pris... Vi er simpelthen for fokuseret på pris hele tiden. Vi kan ikke få det billigt nok. Og faktum er, at jo billigere pris, desto mindre et eller andet andet. Service koster, og det koster enormt mange penge. Specielt med mange af disse billige og elendige produkter der sælges, de kræver temmelig meget service, fordi de dels ikke er skruet sammen godt nok, der er brugt for lidt resourcer på at lave en ordentlig vejledning, og sidst men ikke mindst, så går de i stykker for et godt ord. Det er ikke nemt at være forbruger. Men det må dælme heller ikke være nemt at være forhandler. Spørgsmålet er om mange af disse problemer ikke i virkeligheden skyldes producenterne, og tildels også den måde vores købelov er fokuseret på forholdet mellem forbruger og forhandler, og ikke forholdet mellem forbruger og producent/vare. Een ting er dog sikkert, nemt er det ikke. Og jo flere billige vare vi får, desto værre bliver alt dette.
|
|||
![]() |
|||
juristen ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 01-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 16 |
![]() |
||
Jeg mener ikke, at vores nuværende forbrugerlovgivning er værdiløs, men det bliver den, når vi ikke har et konfliktløsningssystem der er bedre gearet til at have med forbrugersager at gøre. Vi må da håbe, at det bliver bedre, når småsagsprocessen bliver igángsat efter nytår. |
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Forbrugerlovgivningen er som sådan ikke værdiløs. Den kan muligvis skrues sammen på en anden måde. Som jeg netop skrev, så kunne en interessant vinkel være, at skabe en langt bedre konstrast mellem forbruger og producent, fremfor forbruger og forhandler. Hvordan det fysisk skulle være muligt, det ved jeg ikke. Men faktum er, at rigtig mange problemer er opstået i/hos producenten, men det er forhandleren der står med håret i postkassen, og denne er oftest ikke gearet til at kunne håndter det i større mængder.
Det er en misforståelse at sige, at der er så mange men´er. Tværtimod er der ganske få af dem, og formuleringerne er forholdsvis klare. Folk er oftest bare ikke bevidste om deres rettigheder, hvilket forøvrigt også gælder forhandlerne, som ikke er bevidste nok om deres forpligtigelser.
|
|||
![]() |
|||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
||
Hmm, den har jeg ikke hørt om.. Er det noget du kan fortælle mere om. Det lyder ret interessant.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |