recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Getmore. Rep. af LCD TV
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGetmore. Rep. af LCD TV

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2007 kl. 10:44
Hej Kandersen - jamen så længe der kan herske tvivl om fortolkninger på både ditten og datten - så er der efter min mening for mange "men´er". Lovgivningen bør være langt mere letforståelig, og lang mere konkret i sin tekst. Så tror jeg både forbrugere som forhandlere vil kunne bruge lovgivningen
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2007 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Forstå mig ret købeloven og domme er sikkert klokkeklare, men hvor mange orker disse sager der fx. skal via forbrugerstyrelsen og derefter via en domstol, da forbrugerstyrelsen ikke er en myndighed. Realistisk set ved forhandlerne dette og ja ofte udnytter de det også.

Forhandlerne ved det unægteligt, men jeg tror ikke de ligefrem udnytter det.
Jeg tror faktisk at de fleste forhandlere helst så at de kunne klare alle reklamationer inden for den for kunden rimelig tid. Problemene opstår bare gerne på uheldige tider eller i voldsomt omfang, så disse forhandlere simpelthen ikke kan magte opgaven. Det er virkelig hårde krav de er oppe imod med 2-3 uger for rep. af et tv. Og hvis deres serviceværksted glipper, så er det forhandleren der står med håret i postkassen.

I elektronikbranchen er der ingen tvivl om, at der laves ekstremt meget bras. Billige produkter der langt fra overholder noget som helst, og som går i stykker kort tid efter de er tændt, hvis ikke de allerede ved ankomst er defekt. Det er selvfølgelig forhandlernes ansvar, og det er også ganske logisk at dette pres lægges på dem. Men der er altså mennesker derude, der forventer at forhandlerne handler med disse billige produkter, og de skal helst være endnu billigere endnu. Og så begynder møllen at køre. Det skaber enorme problemer, som jeg er ret sikker på forbrugerklagenævnet kan snakke med om. De er nemlig også presset med alle de sager de har liggende. Det er ikke uden grund, at en simpel sag om et defekt bundkort (som jeg selv har haft kørende), det tog præcis et år, før dem kom en afgørelse, og i det år, der havde forbrugerklagenævnet ikke engang selv nået at kigge på bundkortet.

Der findes ikke en løsning på problemer som disse. Der findes ikke engang procedure der kan gøre det nemmere, fordi de involverer alle parter, lige fra producenter til forbruger, samt 3. partere i form af netop forbrugerklagenævnet og domstolene. Ja sågar regeringen i og med det er dem der laver lovene.
Der findes kun muligheder for at gøre de ikke nedfældet producerer mere praktisk for forhandlere og forbrugere, og der har man f.eks RAM, som vi kommer til nu.


Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Sidst til juridsten og den juridst studerende. Begrebet RMA som mange forhandlere online som fx. getmore benytter, er det et "lovligt" krav fra en forhandler rent juridisk? :)

Er der krav om hvem der har ansvaret for at informerer hvem, dvs er det sælger der indenfor et tidsrum skal informere om hvordan sagen går, eller det er mere en gråzone? syntes tit man selv som forbruger skal bruge sin tid på at rykke hist og her fordi service efter salg i den grad er nedprioriteret af sælger samt evt. tjekinstanser.

Vi skal slå fast med 12" søm..
Mht. ansvar, så er der kun een som bære ansvaret.
Det er ALTID forhandleren hvor varen er købt. Dette kan ikke på noget som helst tidspunkt ændre sig i en given sag.

RMA opfatter jeg som et forsøg på at gøre tingene nemmere for alle parter, både forhandlere og forbruger, samt ikke mindst producenter. Det funger oftest fint nok, ihvertfald for dem som bruger det effektivt. Men det fralægger ikke ansvaret for forhandleren på noget som helst tidspunkt, heller ikke kommunikationsmæssigt.

Hvis vi ser på alt dette meget generelt, så er det faktisk detailbranchen som selv har skabt en enorm forvirring i hele dette købelov cirkus. RMA er blot endnu et tiltag, som jeg dog må erkende, jeg som forbruger synes er fornuftigt.
Der hvor problemerne opstår, det er når vi snakker jura og ansvar.

Tag en producent som Philips. De yder både service og support på deres produkter. Et fænomen man egentlig burde forvente fra forhandlerens side. Men Philips gør det selv. Og det er påtrods af at de ikke har noget juridisk ansvar i en handel over for en forbruger.
Dvs. Philips´s forhandleren de er i bund og grund blot sat i verden for at lange vare over desken. Sker der noget med disse vare, eller er der forbrugeren som ikke forstår hvordan man benytter dem, så skal man ringe til Philip´s support.
Umiddelbart smart nok, men det forvirrer begreberne, når der så går noget galt. For som forbruger sidder man og snakker med en part, som faktisk ikke kan/vil gøre noget med en reklamation. Det skaber enorme frustrationer hos forbrugerne, ikke mindst fordi man føler det er spild af tid. Man ringer bogstavligt til op til en, for at få at vide, at man skal ringe til en anden. Men det er ikke det som købeloven siger. Den siger derimod, at du ikke skal ringe op til den første, men derimod den anden.

Hvorfor sker alt dette så?

Årsagen synes for mit vedkommende ret enkelt. Pris pris pris... Vi er simpelthen for fokuseret på pris hele tiden. Vi kan ikke få det billigt nok. Og faktum er, at jo billigere pris, desto mindre et eller andet andet. Service koster, og det koster enormt mange penge. Specielt med mange af disse billige og elendige produkter der sælges, de kræver temmelig meget service, fordi de dels ikke er skruet sammen godt nok, der er brugt for lidt resourcer på at lave en ordentlig vejledning, og sidst men ikke mindst, så går de i stykker for et godt ord.
Det er pardoksalt, at netop de produkter som er billige, der er der ikke afsat service og resourcer til. Men det er netop dem der kræver mest.
En forhandlerne som Getmore har jo netop ikke 27 mand siddende ved telefonerne for at afhjælpe problemer for hr. og fru danmark. En forhandler som Getmore har ikke 20 biler susende rundt i landet og indsamle defekte vare/reklamationer til reparation. De er ganske enkelt nødtil at allierer sig med andre på een eller anden måde. Og selv det koster kassen.
Når så en forhandler som Getmore gerne vil yde lidt ekstra service, så skal pengene tages et sted fra. Og der er kun varene at tage dem på, hvorfor de så vil stige. Men når de stiger, så er de ikke billigst mere, hvorfor kunderne falder fra/handler andre steder (med tilsvarende dårlige sevice), og så dropper Getmore den service igen, og fokusere på prisen. Og så er vi tilbage hvor vi startede.

Det er ikke nemt at være forbruger. Men det må dælme heller ikke være nemt at være forhandler. Spørgsmålet er om mange af disse problemer ikke i virkeligheden skyldes producenterne, og tildels også den måde vores købelov er fokuseret på forholdet mellem forbruger og forhandler, og ikke forholdet mellem forbruger og producent/vare.

Een ting er dog sikkert, nemt er det ikke. Og jo flere billige vare vi får, desto værre bliver alt dette.



Det var godt nok en god lang quote :)

Men jeg er grundlæggende meget enig i dine betragtninger omkring pris. Jeg syntes begreber som parallelimport osv. faktisk er det stik modsatte af de mange andre herinde søger, nemlig negativt for handlen i helhed i DK samt servicen forringes generelt.

Det er ofte priserne på parallelimport der "tvinger" visse forhandlere til at sætte deres ned i et leje der nogenlunde kan matche.

I sager som de fleste sikkert kender til i dette forum (uden at nævne navne på forhandlere - uha det er svært :P ) så er det man begynder at overveje merprisen på fx. plasma og lcd tv som IKKE er parallelimporterede, hvis man så bare kunne være sikker på servicen der men nej..... det er desværre også langt fra en ok service alle steder.

Omkring begrebet mellem køber og sælger vil producenten for mig som køber altid være 3. mand hvorfor jeg tit forbavses, hvis min forhandler beder mig kontakte dem. Jeg mener i den grad producenterne, sikkert i god vilje og fordi de gerne selv vil håndterer deres egen service, er med til at underminere grundlaget for bl.a. købeloven og skabe en stor forvirring for brugerne.
Tjek hvor mange hardwaresiderder faktisk opfordre kunden til at skulle kontakte en producent direkte på forskellige produkter, hvilket jo sikkert gøres fordi:

1. så kan de selv spare på den tid de skal bruge,
2. de sælger den som om det går hurtigere for kunden hvilket i mange tilfælde også er korrekt.

MEN producenten har ofte ikke noget økonomisk i klemme og er mange gange ret ligeglade med en enkelt forbrugers problemer - jeg syntes faktisk det er direkte forkasteligt at forhandlere med et mærke som fx. e-mærket kan få lov til at opfordre til noget der i den grad underminerer købeloven og forståelsen af hvem der har ansvaret overfor køberen.

Hvad gør man som forbruger? orker man alt denne vivar ? de fleste NEJ.
Jeg kan kun personligt opfordre til man handler steder hvor man tager købeloven seriøst (jeg syntes ikke at denne konkrete sag har vist mig at Getmore ikke gør - endnu) men måske de blot ikke har været dygtige nok til at informere deres kunde.

Som jeg har skrevet før mange forhandlere kunne tage problemer, surhed fra kunder m.m. i opløbet hvis de blot ville ofre lidt ressourcer på at holde deres kunder orienteret fx. via mail.

Med henvisning til forespørgsel til en konkret forhandler som også SSlarsen fra denne side har forespurgt om ting, så har de svaret på alle mine spørgsmål, på nær det sidste hvor jeg skriver til dem at deres løsning med en pakkelabel til postdanmark til et 42" plasma bare ikke er ok i følge købeloven, fordi hvordan får hr og fr danmark deres plasma på postkontoret uden unødig ulempe?? Det ville de sjovt nok ikke svarer på :/

Vi glæder os i øvrigt til at høre om Getmore så overholder det de har lovet med de 7 dage :)

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2007 kl. 11:12

Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Hej Kandersen - jamen så længe der kan herske tvivl om fortolkninger på både ditten og datten - så er der efter min mening for mange "men´er". Lovgivningen bør være langt mere letforståelig, og lang mere konkret i sin tekst. Så tror jeg både forbrugere som forhandlere vil kunne bruge lovgivningen

Jamen, jeg synes personligt ikke, at der hersker så meget tvivl. Tvivlen opstår mest af alt, fordi folk ikke har læst eller ikke sat sig ordentligt ind i købeloven.

Det er rigtigt, der er nogle begreber, som ikke er klart defineret. Men mht. det vi debatter om her, (rimelig tid), der mener jeg ikke, at problemet er så stort, om vi siger 2-3 uger plus/minus en uge til. Det er ikke meningen med købeloven, at der absolut SKAL være en fast skæringsdato. Men det er det som mange gerne vil ha, for så er det der de føler sig sikre, og kan punke en forhandler i hovedet med en klar dato.
I mine øjne er det bare ikke særligt konstruktivt. Når der står "Rimelig tid", så er det rimelig tid, gensidigt.

Hvis fru jensen synes, at 3-4 ugers reparationstid på hendes tv er rimelig tid, så skal hun have lov at synes det. Omvendt skal der være en minimums grænse. Og der er 2-3 uger allerede stadfæstet fra forbrugerklagenævnet, som det de opfatter som rimelig tid. Dog er der så nogle forhold der kan ændre dette. Og derfor opfatter jeg det som en minimums eller rettere, en forventet grænse, under normale forhold.
Det betyder, at hvis dit tv skal til reparation, og der ikke er nogle unormale forhold, ja så er der ingen der siger du er gal på den, hvis du synes rimelig tid er 2-3 uger.

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2007 kl. 11:21

Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:


Med henvisning til forespørgsel til en konkret forhandler som også SSlarsen fra denne side har forespurgt om ting, så har de svaret på alle mine spørgsmål, på nær det sidste hvor jeg skriver til dem at deres løsning med en pakkelabel til postdanmark til et 42" plasma bare ikke er ok i følge købeloven, fordi hvordan får hr og fr danmark deres plasma på postkontoret uden unødig ulempe?? Det ville de sjovt nok ikke svarer på :/

Det er desværre også lidt af en gråzone. Og tit er forhandlerne faktisk slet ikke klar over, at det er dem der skal afholde udgiften samt forsendelsen ved en reklamation.
Det er underforstået (efter min mening) at det er forhandlerne der skal søge for transporten fra kunden til serviceværkstedet, eller hvor varen nu skal hen. Og der er ingen tvivl om, at det er rigtig besværligt og omkostningsfyldt, at transporter et stort tv, fremfor en lille kassen. Det gælder både for kunden og forhandleren. Men faktum er, at det er forhandlerens ansvar. 
Her kommer der dog en praktisk detalje ind. Forhandlerne har sansynligvis vurderet (primært til deres fordel), at det vil være nemmere for kunden at selv sørge for afsendelsen (mod at forhandleren betaler) fremfor at forhandleren skal korrigere dette med postmand Per eller et serviceværksted. I langt de fleste tilfælde vil det nok også være nemmest for kunden. Og det er det som der er fokuseret på, efter min mening.

Oprindeligt skrevet af Smurf Smurf skrev:

Vi glæder os i øvrigt til at høre om Getmore så overholder det de har lovet med de 7 dage :)

Jeg glæder mig altid til at høre om afgørelser/beslutninger. Det er dem vi bygger vores erfaringer på, uanset om de er rigtige eller forkerte

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2007 kl. 12:07

Mht ovenstående så står det mere beskrevet her. Og som det ses, så skelnes der mellem større og mindre ting:

http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/25/

 

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2007 kl. 12:18
Jamen så er der jo netop anledning til fortolkning. I øvrigt benyttes ordet "Ofte" når talen går om afhentning af større ting. Duer ikke - det er en ommer! 
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2007 kl. 12:40

Den duer så langt som til at sige, at forbrugerklagenævnet er til for at bekytte forbrugerne (ikke dermed sagt, at forhandlerne ikke har rettigheder).  Så som udgangspunkt er det det der vurderes.

Hvis vi tager en fortolkning som denne og analyserer den lidt, så kan den faktisk bruges ret konstruktivt:
Hvis sælgeren ønsker en stor og uhåndterlig genstand indleveret i butikken, må han som hovedregel selv sørge for transporten, medmindre det er muligt for køberen at sende varen med posten.

Eksemplevis kan man godt sende et tv med posten. Det er problemet fra hjemmet og til nærmeste posthus som er problemet. Og der vil størrelsen samt forbrugerens mulighed for selv at transporter det havde indflydelse. Mig bekendt er det ikke den gænge opfattelse, at et tv (21"+ tv) skal transporteres af forbrugeren. Et sådan bør høre ind under uhåndterlig genstand. Specielt hvis det er et CRT tv.
Alternativ skal du som forbruger holdes skadesløs. Så det bør åbne mulighed for, at hvis ikke sælger vil afhente denne uhåndterlige genstand, så står det dig som forbruger frit for at arrangerer en afhentning med et andet firma, og sælger er derved forpligtiget til at betale omkostningen.

Omvendt, hvis der f.eks er tale om en clockradio, harddiske eller andet i den størrelse, så forventes det at du som forbruger er behjælpelig med forsendelsen. Dvs. du fragter det til nærmeste posthus (eller til forhandleren hvis han alligevel er i nærheden). 
Og såfremt du modsætter dig dette, så vil det nok få indflydelse for din sag.

Købeloven er efter min mening ikke et firkantet opslag, men derimod nogle retningslinier der skal være med til at gøre tingene nemmere for alle parter. Det vil under alle omstændigheder være en 3. part som vurdere din sag. Og hvis de mener at du sagtens kunne have dit defekte 50" plasma tv på din cykel, (hvad de nok næppe vil gøre), ja så er der sådan set ikke noget at gøre ved det.
Men du kan nok være ganske sikker på, at en mindre pakke, den vil de forvente du selv er behjælpelig med.

Der handles ud fra en almindelig sund fornuft i forbrugerklagenævnet, (efter min mening). Hvis du er i besiddelse af en ualmindelig sund fornuft. Så er det nok ikke lige forbrugerklagenævnet du skal alliere dig med

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-September-2007 kl. 14:19

Hvis forhandleren har haft tvét til reparation siden d. 26 Juli, og vi i dag skriver d. 5 september. Så vil jeg mene at tiden for rimelig tid er ved at være overskredet. Og dermed har du gjort ret i din henvendelse, og ydermere dit krav om at hæve handlen, hvis ikke de kan oplyse (og overholde tidsfristen).

 

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2007 kl. 11:20

Øhh..26´ er det ikke en del i underkanten - du kommer jo ligesom fra 37´? (selvom det var i kort tid)

Men meget tillykke med din hævede handel, det var nok det bedste der kunne ske

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Smurf Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 05-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2007 kl. 11:10

hehe ja man kan sige meget om Getmore men det her siger vist alt?

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=32774

PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer
BDP-LX71
Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61
Baghøjtalere 2 x DM685
TDCTV - bredbånd
Itrends.dk
Til top
edtwodth Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-November-2005
Sted: Herning
Status: Offline
Point: 740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2007 kl. 13:05

Er glad for du fik ophævet dit køb.

Jeg bøvler selv med tapeconnection som tog 6 uger om en rep. af mit tv.  Har forlangt købet ophævet men det vil de ikke. Sagen er nu hos forbrugerklagenævnet. Læs mere på edtwodth.dk.

Har desuden startet en underskriftindsamling mod de lange sagsbehandlingstider hos FKN:

http://www.forbrugerklagenavn.underskrifter.dk/

 

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu