recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gode råd til valg af LCD/Plasma
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGode råd til valg af LCD/Plasma

Besvar Besvar Side  <1 3456>
Forfatter
Besked
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12348
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2006 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

- men at de kan være lige så gode, så man ikke kan se nogen væsentlig forskel. 

Du kan måske ikke, men 'man' er for stor en generalisering. Du virker altså forgabt i dit JVC LCD TV, og det er i og for sig fint, men det er helt sikkert muligt at se synlig forskel på billedkvaliteten mellem LCD og plasma. Om det så rager en er en anden sag.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2006 kl. 15:22
Oprindeligt skrevet af nextgeneration nextgeneration skrev:

Jeg vil tro at man kan fremprovokere burn-in på et hvilket som helst plasma hvis man skruer helt op for lys og kontrast og lader det stå - men det er der jo ingen der gør.

Man kan også fremprovokere indbrænding på CRT TV hvis man skruer helt op og efterlader et prøvebillede på i adskillige timer, men det er man jo heller ikke dum nok til at gøre 

Redigeret af Naiera - 09-Oktober-2006 kl. 15:24
Til top
mjohansen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: 2630 Taastrup
Point: 349
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2006 kl. 15:36

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg vil tro at man kan fremprovokere burn-in på et hvilket som helst plasma hvis man skruer helt op for lys og kontrast og lader det stå - men det er der jo ingen der gør.

Man kan også fremprovokere indbrænding på CRT TV hvis man skruer helt op og efterlader et prøvebillede på i adskillige timer, men det er man jo heller ikke dum nok til at gøre 

Men man kan altså ikke løbe fra at der en vis risiko forbundet med plasma og indbrænding. Hvis nu ungerne sætter Shrek på pause i en 3-4 timer, så foreligger muligheden for at man skal se Shrek hele weekenden, selvom  dvd-afspilleren er slukket .

Michael

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2006 kl. 15:59
Jeg har heller aldrig skrevet andet, men lidt fornuftig brug og det bør ikke være en bekymring. Man har selvfølgelig købt en DVD-afspiller der sætter pauseskærm på efter et minut eller tos pause, så Shrek ikke brænder sig fast!
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Point: 7912
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2006 kl. 16:05

Du kan måske ikke, men 'man' er for stor en generalisering. Du virker altså forgabt i dit JVC LCD TV, og det er i og for sig fint, men det er helt sikkert muligt at se synlig forskel på billedkvaliteten mellem LCD og plasma. Om det så rager en er en anden sag.

Det er nu ikke fordi jeg er "forgabt" i mit eget fjernsyn, jeg skriver som jeg skriver. Jeg skriver det fordi jeg mener det.

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
nextgeneration Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2006 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af mjohansen mjohansen skrev:

Men man kan altså ikke løbe fra at der en vis risiko forbundet med plasma og indbrænding. Hvis nu ungerne sætter Shrek på pause i en 3-4 timer, så foreligger muligheden for at man skal se Shrek hele weekenden, selvom  dvd-afspilleren er slukket .

Michael

Hvis du havde læst videre i teksten ville du have læst at:

Iøvrigt skruer panaen selv ned efter et par minutter hvis det står med et statisk billede med lys/kontrast sat for højt.

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2006 kl. 18:10

ikke destomindre var der for ganske kort tid siden en bruger her på recordere.dk som fik en nydelig indbrænding på sit nye plasma, da ungen havde sat en videoafspilning fra deres hdd-recorder på pause en time eller to og farmand ikke opdagede det.

Så risikoen er der altså stadig - også selvom Naira så mener man er dum hvis ikke man selvfølgelig har købt en dvd-afspiller med pauseskærm - det havde den pågældende recorder nemlig ikke når der aktivt var valgt pause.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2006 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af spawn spawn skrev:

også selvom Naira så mener man er dum hvis ikke man selvfølgelig har købt en dvd-afspiller med pauseskærm

Det har jeg aldrig skrevet. Lad være med at putte ord i min mund.
Til top
nextgeneration Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 16-September-2006
Point: 1052
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2006 kl. 18:48

ikke destomindre var der for ganske kort tid siden en bruger her på recordere.dk som fik en nydelig indbrænding på sit nye plasma, da ungen havde sat en videoafspilning fra deres hdd-recorder på pause en time eller to og farmand ikke opdagede det.

Så risikoen er der altså stadig - også selvom Naira så mener man er dum hvis ikke man selvfølgelig har købt en dvd-afspiller med pauseskærm - det havde den pågældende recorder nemlig ikke når der aktivt var valgt pause.

Der vil altid være eksempler på brugere der har sat lys og kontrast på max, og/eller disablet beskyttelsen mod indbrænding af skærmen. Skulle uheldet være ude går det væk efter nogle timer/dage.

Udfra det jeg har hørt er der flere LCD brugere der får en eller flere  døde pixels, end plasma brugere der får permanent indbrænding.

Redigeret af nextgeneration - 09-Oktober-2006 kl. 18:51
Til top
Spunk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Juli-2004
Point: 485
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2006 kl. 10:59
Hey, inden min tråd er død (og erstattet af den næste LCD vs. Plasma tråd ) Vil jeg lige høre om der er nogle gode råd til hvor jeg skal købe 42" PV60 henne???

Kigger på easyshopping.dk hvor de tar 13.198 inkl fod, men er der nogle andre steder det bedre kan betale sig m.h.t. garanti osv.
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2006 kl. 11:14

også selvom Naira så mener man er dum hvis ikke man selvfølgelig har købt en dvd-afspiller med pauseskærm

Det har jeg aldrig skrevet. Lad være med at putte ord i min mund.

Nej, det er korrekt - du har ikke sagt det ligeud - du skriver:

Man har selvfølgelig købt en DVD-afspiller der sætter pauseskærm på efter et minut eller tos pause, så Shrek ikke brænder sig fast!

Når du skriver at man "selvfølgelig har osv osv" - så tolker jeg det underforstået som at du mener man er dum hvis man ikke har. Det er selvføligelig kun min tolkning, men det er den slags underforståede hentydninger mellem linierne der er med til at forstyrre indtrykket af dine argumenter som ellers ikke fejler noget.  Det er bl.a. nogle af disse mere eller mindre tydelige underforståede sarkastiske hentydninger og følgekommentarer jeg klager over i mit indlæg om denne debat. Ikke over dine anbefalinger af plasma eller dine gode argumenter for at anbefale plasma.

Et andet eksempel er dette hvor du skriver:

Igen en slet skjult stikpille - selvom den dog er med en smiley - som er unødvendig for debatten. Man behøver ikke være dum fordi man måske har små børn i familien, hvor man ved at de glemmer at slukke og istedet sætter afspilning på pause, og derfor har en bekymring omkring indbrændning. Vi har jo haft et konkret tilfælde af netop dette for ganske nyligt hvor en ny plasmaskærm fik et svært tilfælde af indbrænding fordi familiens lille datter havde sat en filmafspilning på pause uden far opdagede det.

Min pointe er at når folk kommer med helt reelle grunde til at de måske er forsigtige med at købe plasma, så er det ikke rimeligt at forsøge at afvise disse med sådanne kommentarer.

Ligesom det heller ikke er rimeligt at afvise folks bekymring om refleksioner med henvisning til at sådan har det jo været på CRT altid, eller at man vel kan finde ud af at sætte mørklægningsgardiner op (det var vist en anden end dig der kom med den) - at man har skullet lide med reflektioner på CRT altid, er vel ikke en undskyldning for at man så skal blive ved med at lide med det på sin ny fladskærm også, og nogle kan jo have boligforhold hvor det ikke er muligt (eller hvor man ikke har lyst til) at mørklægge stuen hele sommeren.

En anden der faldt mig for brystet var kommentaren til Thorvald om at han var forgabt i sit JVC og måtte have mindre kvalitetskrav end andre når han anbefalede dette. Unødvendig kommentar rettet mod manden istedetfor at holde sig til argumenterne for sine egne anbefalinger, Thorvald har vel lov til at være tilfreds med sit TV og også lov til at anbefale det til andre, også selvom der findes plasma der giver et bedre billede end det.

Et andet eksempel - ikke fra dig men fra Irev - var da jeg i tråden om Pio427 påpegede en billedfejl jeg havde oplevet ved livekigning fra en dvd, så fik jeg straks en kommentar om "at jeg ikke kunne tages seriøst, og at mit eget Toshiba iøvrigt var en frygteligt skrammelkasse der ikke kunne sammenlignes med Pioen" - en kommentar der intet havde med den konkrete tråd eller situation at gøre. jeg rapporterede udelukkende en konkret oplevelse jeg havde haft, uden nogen sammenligning med hverken mit Toshiba eller LCD iøvrigt - hvorfor skal mit Toshiba så pludselig blandes ind i debatten og generes, og hvorfor er jeg useriøs når jeg rapporterer noget jeg har set med mine egne øjne.

Jeg kunne nævne andre fra de sidste par måneder, men lad det ligge.

Jeg er fuldstændig ligeglad med om man er til plasma eller lcd, og jeg er ligeglad med om man påpeger LCD svagheder, når man sammenligner de to teknologier, men man skal holde sig fra alle de helt unødvendig sarkastiske sidebemærkninger som ikke tilfører nogen værdi til debatten overhovedet.

Redigeret af spawn - 11-Oktober-2006 kl. 11:42
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Oktober-2006 kl. 11:40

#spunk

Tapeconnection.dk ville jeg normalt forsøge at købe det hos, men det ser ikke ud til de har det pt. - jeg ville dog nok lige ringe til dem og forhøre mig alligevel.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 3456>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu