|
|
Besvar ![]() |
Side <12345 10> |
Forfatter | |
danji ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 22-Juli-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 384 |
![]() |
Er der nogle af de foreslåede programmer der kan benyttes til at foretage automatisk backup, når en specifik ekstern HDD indsættes?
Jeg bruger Dropbox til de vigtige ting (dokumenter osv), men mit musikbibliotek har jeg kun sparsomt behov for at få taget backup af, og da det ligger på min HTPC, kunne det være praktisk hvis jeg blot kunne indsætte min eksterne disk, hvorefter backup bare gik i gang. |
|
Mvh dan.
|
|
![]() |
|
Free ![]() Bruger ![]() Oprettet: 15-December-2004 Sted: Brøndby Status: Offline Point: 77 |
![]() |
Det kan Allway Sync. Jeg har efterhånden brugt dette program i en del år. Der er en gratis version og en betalings version. Jeg har kun benyttet den der er gratis. En anden ting som er vigtigt er at det er nemt at bruge. Under indstillingerne sætter man Allway Sync til at starte med Windows. Når der skal tage en backup sætter jeg min USB stik i og afventer til synkroniseringen er færdig. Det er nemt.
Hilsen
Free Redigeret af Free - 21-April-2010 kl. 13:03 |
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7973 |
![]() |
Det ser ud til at jeg godt kunne finde på at vælge SyncBackSE - SE versionen er nok den jeg skal have til det jeg vil bruge det til. Men jeg kan jo vente en måneds tid med at betale den, hvis jeg prøver demoversionen først.
Er det mon nemmest at lave en manuel kopi først, så man måske bedre kan overskue hvordan filerne skal systematiseres på den eksterne harddisk. Og så derefter fortælle syncback hvordan den skal lave automatisk backup. Eller er det nemmer at lave en god planlægning først og så gøre også den første kopi, med Syncback??
|
|
Med de venligste hilsener
Thorvald. |
|
![]() |
|
deepmagic ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 483 |
![]() |
Før jeg fik min NAS brugte jeg et backup program som hedder Cobian Backup.
Det er et program som er blevet vedligeholdt siden det blev lavet i 2002. Der kommer tit nye opdateringer og så er det gratis program http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm Programmet har en masse gode funktioner, man kan oprette en masse jobs som gør forskellige opgaver bla. fuld/incremental/sync/compres. Mvh Morten |
|
Samsung LE40M86BD
Samsung SMT-H3106 Pioneer VSX-LX51 Pioneer S-V50 7.1 Højttalersystem PS3 40gb Qnap TS-209 Pro II (2x 750GB) Logitech Harmony 895 |
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6685 |
![]() |
Jeg kan se SE versionen kan kopiere åbne filer. Det er rart. Filerne ligger (så vidt jeg husker) i samme mappestruktur på backup'en som på den originale harddisk. Vi valgte at kopiere Dokumenter, Billeder, Skrivebord osv. + brugermappen i C:/Documents and settings. Der blev dog slået nogle undermapper fra. Men det er let at tilføje noget bagefter. Da det kun er første gang alt kopieres, betyder det jo ikke noget om man får for meget med. Redigeret af Brixen - 23-April-2010 kl. 09:30 |
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
synology data replicator 3 er også udmærket, og iøvrigt gratis.. kan lave både interne backups til lokaledrev og usbpenne, men også eksterne drev som eks. en Synology NAS.
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
Thorvald ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 7973 |
![]() |
Jeg har ikke endnu prøvet at bruge nogle af disse back-up software. Men jeg prøvede simpelt at kopiere alle data fra min computer til min eksterne HDD. Skulle det ikke kunne lade sig gøre at lave en eksakt kopi af data, mapper og undermapper på den eksterne HDD? Hvorfor er der en begrænsning ved lange sti-navne (filer der ligger dybt nede i under- under-mapper)??
Men hvad så hvis jeg brugte et backup program - ville jeg få samme problem?
Ville det være bedre at "zippe" alle dataene i et drev (mine harddiske er opdelt i 3 drev) - sådan at kopien på den eksterne HDD kun er 2 stk. 7Z - én for hver af mine data drev??
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() |
nej der kan vre forskel på hvordan dine diske er formateret - er de formateret i ntfs begge to. så vil der ikke være noget problem, men hvis den eksterne kun er formateret til fat32 så vil der helt klart opstå problemer.
prøv eventuelt cobian backup - gratis og kan sættes op stort set efter forgodtbefindende og virker både med en usb-disk eller via netværk til backup. den laver en overordnet backup og derefter incrementel backup. så det kun er de nye og ændrede data der tages backup af. den laver det i en fil per backup kørsel med dato og det hele. mener også den laver en eller anden form for komprimering, men det er ved at være lang tid siden jeg har leget med det. (virker ikke lige på mac! :-) ) |
|
![]() |
|
![]() |
Ok, jeg ville mene at den eksterne er ntfs formatteret, men noget tyder jo på den ikke er, så det må jeg tjekke.
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
![]() |
Alle mine diske og partitioner er i NTFS, inklusive den eksterne disk. Så hvorfor kunne den ikke lave en eksakt kopi af indholdet på min computer over på den eskterne - selvom der er dybe underbiblioteker, lange stinavne og lange filnavne???
I min computer (bærbar) er der to diske, hvoraf den ene er delt op i partitioner, én til system installationer (software, programmer osv.) og én til data. Den anden disk er så også til data. Den sidstnævnte er "logical", mens alle de andre partitioner og diske, inkl. den eksterne er "primary". Kan det være derfor, at den ikke kunne lave en eksakt kopi? Kan alle diske/partitioner være "primary" og hvordan gør man? Jeg har Easus Partition Manager.
|
|
Thorvald. |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
![]() |
Du vil nogle gange opleve at få problemer med temporare internet filer, hvis du prøver at kopiere dem. Der er en begrænsning i filsystemet som udmynter sig i at der ikke kan være mere end 255 mapper eller 255 karakterer samlet i én sti. Nogle af de temporare internet filer overstiger denne grænse fordi de bliver håndteret på en speciel måde. Det er ikke meningen at de skal kopieres rundt. Hvis du sletter temporare internet filer inden du kopierer, så skulle de i hvert fald ikke give problemer. Men du får nok andre problemer i form af aktive filer som ikke må læses. Det er f.eks. databasen over brugere og password etc. Nu kender jeg ikke Easus Partition Manager, men jeg vil foreslå at du deler dine ting op i hvad som er data og hvad som udgør styresystemet med installerede programmer. På den måde har du måske en partition på 100 GB til at have programmer og system og en partition med resten som måske er film, billeder, lyd osv. Så kan du enten vælge et ekstern drev hvor du backer hele din system partition op med værktøjer som f.eks. Acronis TrueImage eller Norton Ghost, du ved sikkert om Easus Partition Manager kan dette? Til at tage backup af dit data drev vil jeg foreslå et backup program eller en kopiering, for der er ingen aktive systemfiler på dette drev. Du kan evt. benytte ét af de gratis programmer som benytter rsync teknologi til kun at overføre ændringer i filerne. Jeg vil måske anbefale at du køber en form for online backup til dine data diske, hvis det er vigtige data, som du vil være sikre på ikke at miste. Man kan hurtigt få destrueret sine interne og eksterne diske ved en brand eller tyveri ![]() Redigeret af Cyberguyen - 19-Juli-2010 kl. 16:35 |
|
![]() |
|
![]() |
#Cyberguyen. Det er jo netop også sådan mine data er delt op, hvis du læser mit foregående indlæg. Jeg har altid sørget for at have separate drev / partitioner til data og til installationer / software. Så på de drev jeg vil have kopi af, bør der ikke være systemfiler eller temporary internet filer.
Nå, det vil altså sige at selv NTFS systemet har en begrænsing - på 255 mapper i én sti, eller 255 karakterer i én sti. Men hvordan kan jeg så overhovedet have filer på computeren, der er ligger dybere end denne begrænsning?
Findes der et program, der kan analysere ens data og fortælle én hvor der er stier, der er længere end ovennævnte begrænsning? Så kunne jeg omgruppere sine data lidt inden man begynder på sikkerhedskopiering.
Som jeg også spurgte om i foregående indlæg: Har det nogen betydning om drevet / partitionen er logical og destinationen (ekstern HDD) er primary?
![]() Redigeret af Thorvald - 19-Juli-2010 kl. 17:00 |
|
Thorvald. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345 10> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |