recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV > Plasma TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gør det selv kalibrering - 1 1/2 år senere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGør det selv kalibrering - 1 1/2 år senere

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Emne: Gør det selv kalibrering - 1 1/2 år senere
    Sendt: 15-April-2010 kl. 19:05
Hej.

Jeg har de seneste par aftener været i gang med at kalibrere mit panasonic PZ85 med en eye one dispaly LT og HCFR software. Jeg har fået rigtig gode resultater, så konklusionen er allerede nu, at gør det selv kalibrering absolut giver mening Big smile.

Jeg er gået den slagne vej og har kalibreret TVet i indstillingen "biograf" og "varm", med alle billedforbedringskredsløb slået fra og TVet i HD mode i service menuen (Jeg bruger ikke den interne tuner).
Jeg er nu sluppet af med hovedparten af de skæve farver som ellers har været der siden jeg fik TVet, og hvid ser nu endelig hvid ud i stedet for gullig. Jeg har tidligere forsøgt at indstille på øjemål, men med begrænset succes.

HCFR rapporterer at farvetemperaturen ligger jævnt lige over 6500K, dE ligger hovedsageligt omkring 2 og gamma ligger nu fra lidt under 2 til 2.1. Alt i alt værdier der er lang bedre end jeg startede med ( bla. dE over 20 i de meste af området! ). Subjektivt er billedet nu langt mere naturligt end tidligere.

Jeg har dog et par spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe mig med:

HCFR spørger om jeg vil kalibrere måleproben. Hvis jeg svarer ja bliver jeg bedt om at anbringe proben på en plan falde og trykke OK. Kalibreringen af proben er så overstået på mindre end et sekund.. Hvad er meningen med det?

På et PZ85 kan man ikke flytte på primærfarverne i Cie diagrammet, og særligt den grønne ligger, som forventet, skævt over mod blå og uden for for det ønskede farverum. Efter hvad jeg kan forstå vil det betyde at jeg godt kan kalibrere så TVet kan vise hvid, men hvis TVet skal vise f.eks. blågrønne nuancer vil de blive forkerte.
Der skal så indgås et kompromis mellem korrekt hvid og korrekt grøn. Hvordan griber jeg bedst dette an? Er det evt. bedst at lade det være og gå efter korrekt hvid?

Man kan ikke korrigere på gammaen og den ligger lavt omkring 2. Er der mulighed for at gøre noget ved dette?

MVH
tvkartoffel

Redigeret af tvkartoffel - 03-September-2011 kl. 18:04
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 05-August-2008
Point: 650
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 06:35
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Hej.

Jeg har de seneste par aftener været i gang med at kalibrere mit panasonic PZ85 med en eye one dispaly LT og HCFR software. Jeg har fået rigtig gode resultater, så konklusionen er allerede nu, at gør det selv kalibrering absolut giver mening Big smile.

Jeg er gået den slagne vej og har kalibreret TVet i indstillingen "biograf" og "varm", med alle billedforbedringskredsløb slået fra og TVet i HD mode i service menuen (Jeg bruger ikke den interne tuner).
Jeg er nu sluppet af med hovedparten af de skæve farver som ellers har været der siden jeg fik TVet, og hvid ser nu endelig hvid ud i stedet for gullig. Jeg har tidligere forsøgt at indstille på øjemål, men med begrænset succes.

HCFR rapporterer at farvetemperaturen ligger jævnt lige over 6500K, dE ligger hovedsageligt omkring 2 og gamma ligger nu fra lidt under 2 til 2.1. Alt i alt værdier der er lang bedre end jeg startede med ( bla. dE over 20 i de meste af området! ). Subjektivt er billedet nu langt mere naturligt end tidligere.

Jeg har dog et par spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe mig med:

HCFR spørger om jeg vil kalibrere måleproben. Hvis jeg svarer ja bliver jeg bedt om at anbringe proben på en plan falde og trykke OK. Kalibreringen af proben er så overstået på mindre end et sekund.. Hvad er meningen med det?

På et PZ85 kan man ikke flytte på primærfarverne i Cie diagrammet, og særligt den grønne ligger, som forventet, skævt over mod blå og uden for for det ønskede farverum. Efter hvad jeg kan forstå vil det betyde at jeg godt kan kalibrere så TVet kan vise hvid, men hvis TVet skal vise f.eks. blågrønne nuancer vil de blive forkerte.
Der skal så indgås et kompromis mellem korrekt hvid og korrekt grøn. Hvordan griber jeg bedst dette an? Er det evt. bedst at lade det være og gå efter korrekt hvid?

Man kan ikke korrigere på gammaen og den ligger lavt omkring 2. Er der mulighed for at gøre noget ved dette?

MVH
tvkartoffel
Din eye-one er kalibreret fra fabrikkens side. Det der sker når den beder om du vil kalibrere den er, at den bliver nulstillet til det oprindelige udgangspunkt sat af fabrikken. Når du bruge eye-one'en driver den en smule hvorfor en reset kan være på sin plads.
Forsåvidt angår gammaen kan jeg ændre den ved at regulere lige meget op eller ned på RGB. Ellers vil indstillingen lys også have effekt. Sådan virker det ihvertfald på de tv jeg har kalibreret.

MVH
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 08:35
Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Din eye-one er kalibreret fra fabrikkens side. Det der sker når den beder om du vil kalibrere den er, at den bliver nulstillet til det oprindelige udgangspunkt sat af fabrikken. [

Det er ikke helt korrekt at opstille det sådan, det den teknisk set gør er at lave en måling af "sort", og afleverer denne måling til softwaren. Fremtidige målinger opnås så ved at tage værdien der afleveres fra sensoren, og trække sort-værdien fra. Dette foregår i software, der ændres som sådan ikke noget i selve sensoren, og den "kalibrering" man laver i denne proces, kan ikke sammenlignes med fabriks-kalibreringen (som iøvrigt skal opdateres jævnligt hvis sensoren skal kunne bruges troværdigt).
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 08:40

Ikke uden at gå på kompromis med kontrast.

Der findes på markedet en såkaldt video equalizer, der kan bruges til at kalibrere gamma og farver mere præcist end tv'enes egne justeringer tillader, som kan rette op på mange (ikke alle) af tv'enes skavanker. Om det er en investering man har lyst til at lave på et tv i den prisklasse (1000$-klassen), det er så spørgsmålet.
Til top
Bruger udmeldt 8 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 05-August-2008
Point: 650
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Din eye-one er kalibreret fra fabrikkens side. Det der sker når den beder om du vil kalibrere den er, at den bliver nulstillet til det oprindelige udgangspunkt sat af fabrikken. [

Det er ikke helt korrekt at opstille det sådan, det den teknisk set gør er at lave en måling af "sort", og afleverer denne måling til softwaren. Fremtidige målinger opnås så ved at tage værdien der afleveres fra sensoren, og trække sort-værdien fra. Dette foregår i software, der ændres som sådan ikke noget i selve sensoren, og den "kalibrering" man laver i denne proces, kan ikke sammenlignes med fabriks-kalibreringen (som iøvrigt skal opdateres jævnligt hvis sensoren skal kunne bruges troværdigt).
Jeg er ret sikker på at jeg har ret når det vel at mærke drejer sig om EYE-One display2/LT.  Den resetter og lave ingen "egen" kalibrering. Det er i hvertfald det som forklares på diverse fora.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 15:00
"Kalibrering" i ColorHCFR svarer til, at man "tarerer" en vægt - altså måler nulpunktet. For en farvemålingssensor er nulpunktet "sort"/fravær af lys, hvor tarering af en vægt nulstiller vægten til 0[g].

Med andre ord er jeg enig i Ottos forklaring, da den målte lysstyrke for sort anvendes i softwaren på PC'en (det samme gælder, hvis man anvender CalMAN på PC'en).

/lars
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 15:05

Du bør fokusere på at få rød og gul mest muligt korrekt - du kan alligevel ikke flytte på den grønne - og hvidbalancen bør ligge på D65.
/lars
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 16:53
Hej igen og tak for jeres svar.

Hvad angår måleproben er det altså misvisende når der står den skal anbringes på en plan flade. Den skal anbringes et sted hvor der er helt mørkt. Spøjst at de ikke bare skriver det.

Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan man kan få rød og gul til at ligge bedre. Hvidbalancen ligger så godt som jeg kan få den ( inden for dE=2 fra 25% TIL 100% ). Den eneste kontrol jeg har tilbage at er "Farve" i brugermenuen. Jeg kan godt flytte farverne en lille smule i Cie hvis jeg skruer på farvekontrollen, men det bliver billedet subjektivt ikke bedre af. Tvært i mod.
I servicemenuen kan jeg også stille på "tint", men kun hvis der ikke er signal på indgangen. Jeg kan foreløbig ikke se at det gør nogen forskel. Jeg formoder at tint relaterer sig til NTSC signaler.
Har i nogen gode forslag?

tvkartoffel

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 17:32

Jeg er ret sikker på at jeg har ret når det vel at mærke drejer sig om EYE-One display2/LT.  Den resetter og lave ingen "egen" kalibrering. Det er i hvertfald det som forklares på diverse fora.

Nu er en display2 en helt anden type sensor, den kan du ikke sammenligne med Eyeone. Normalt skal der ikke laves nogen kalibrering af sensoren på tristimulus sensorer.

EDIT: Jeg læste forkert, jeg havde opfattelsen af at "tvkartoffel" havde en Eyeone Pro, ikke display. Anyway, pointen er den samme, dem "nulstiller" man normalt slet ikke, så ingen anelse om hvorfor HCFR gør dét. Men jeg er stadig temmeligt sikker på at det ikke nulstiller selve sensoren, det er softwaren der registrerer en sort-måling.

Redigeret af AV Precision - 16-April-2010 kl. 17:38
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 17:34

Hvad angår måleproben er det altså misvisende når der står den skal anbringes på en plan flade. Den skal anbringes et sted hvor der er helt mørkt. Spøjst at de ikke bare skriver det.

Normalt følger der en kapsel med til Eyeone til netop dette formål, jeg ved ikke hvorfor HCFR vælger den formulering. Men humlen er at der ikke må komme lys til sensoren, hvordan det opnås er sådan set ligegyldigt.

Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan man kan få rød og gul til at ligge bedre. Hvidbalancen ligger så godt som jeg kan få den ( inden for dE=2 fra 25% TIL 100% ). Den eneste kontrol jeg har tilbage at er "Farve" i brugermenuen. Jeg kan godt flytte farverne en lille smule i Cie hvis jeg skruer på farvekontrollen, men det bliver billedet subjektivt ikke bedre af. Tvært i mod.
I servicemenuen kan jeg også stille på "tint", men kun hvis der ikke er signal på indgangen. Jeg kan foreløbig ikke se at det gør nogen forskel. Jeg formoder at tint relaterer sig til NTSC signaler.

Ja, affind dig med at du er nået så langt som du kan med det tv.
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 17:40
Jeg tror, at tvkartoffel undrer sig over at blive spurgt efter en sortmåling fordi ColorHCFR tilbyder "kalibrering" af sort for i1D2/i1LT - det gør den nemlig også for DTP94-colorimeteret.

/lars
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2010 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Normalt følger der en kapsel med til Eyeone til netop dette formål, jeg ved ikke hvorfor HCFR vælger den formulering. Men humlen er at der ikke må komme lys til sensoren, hvordan det opnås er sådan set ligegyldigt.

Ja, affind dig med at du er nået så langt som du kan med det tv.

Tørt skrevet :-)

Der fulgte ikke en sort kapsel med. Den der var er mælkehvid, så jeg har brugt et mørkt skab. Det må være lige så godt. Jeg må så acceptere at jeg ikke kan gøre mere end jeg allerede har.

Jeg synes selv at det har givet et bedre billede at få justeret Tvet og det har ikke været overvældende svært.
Hjemme kalibrering anbefales hermed af tvkartoffel.

Redigeret af tvkartoffel - 16-April-2010 kl. 18:35
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu