recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gøre blæsere rene på bærbar? Asus G73SW.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gøre blæsere rene på bærbar? Asus G73SW.

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-April-2010
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 374
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 12:59
Ja lige præcis og med jævne mellemrum så det ikke opstår.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Status: Online
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 14:14
Kan det ikke lave statisk elektricitet at støvsuge, eller det en and?

Venlig hilsen
KB
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 14:28
det er aldrig sundt at støvsuge el, pga. statisk..

Jeg er ked af at sige det, den eneste holdbare løsning der er, er at skille den ad, og rense ud..

Har gjort det ved rigtigt mange bærbare, og almindelige pc´ere, du piller rigtigt mange grader af temperaturen, har især hentet mange græder i de lukkede modernede GFX som har en radial blæser, som blæser i et lukket rum..

De kan samle et helt tæppe (lidt samme koncept som i en laptop).
Til top
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Point: 7912
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 14:41
Nå ja det ved jeg ikke. Nogen siger man kan godt støvsuge den, andre siger ikke. Nogen viser at hårtørrer virker - andre siger nej. Men skille min bærbare ad, vil jeg under alle omstændigheder ikke. Især ikke sålænge der er garanti på den.

Jeg kan ikke se der skulle ske noget ved støvsuger metoden - hvorfor skulle der opstå statisk elektricitet??
Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 31 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Nå ja det ved jeg ikke. Nogen siger man kan godt støvsuge den, andre siger ikke. Nogen viser at hårtørrer virker - andre siger nej. Men skille min bærbare ad, vil jeg under alle omstændigheder ikke. Især ikke sålænge der er garanti på den.

Jeg kan ikke se der skulle ske noget ved støvsuger metoden - hvorfor skulle der opstå statisk elektricitet??

Støvpartiklerne bliver gnedet hurtigt mod en overflade når man støvsuger og derved opstår der statisk elektricitet. På denne årstid hvor luften er meget tør opstår det meget lettere end når luften er fugtig.

Problemet med statisk elektricitet er at de skader det kan forårsage, ikke altid ses med det samme. De forskellige komponenter kan godt få en skade som "kun" nedsætter levetiden.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 18:01
Oprindeligt skrevet af Pallec Pallec skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Støvpartiklerne bliver gnedet hurtigt mod en overflade når man støvsuger og derved opstår der statisk elektricitet. På denne årstid hvor luften er meget tør opstår det meget lettere end når luften er fugtig.

Problemet med statisk elektricitet er at de skader det kan forårsage, ikke altid ses med det samme. De forskellige komponenter kan godt få en skade som "kun" nedsætter levetiden.

Det er ikke støvpartiklerne som laver statisk elektricitet, det er ionerne i luften som er ladet og når man sender dem forbi en isolator, kan man opleve at der bygger sig en ladning op.

Når man har gummisko på, så er man isoleret og kan opbygge en ladning. Når man så møder et jordet objekt, så afgiver man stød.

Statisk elektricitet i en computer nedsætter ikke levetiden. Enten brænder tingne af eller også gør de ikke.

Man kan risikere at miste sine computer ved at støvsuge den, men jeg har ofte taget chancen og ikke oplevet problemer.
Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 18:28
Jeg vil sige at den der med statisk elektricitet er en advarsel der har huseret siden jeg i 1991 arbejde som tekniker hos Apple. Dengang sad alle teknikere og skiftede RAM med antistatiske armbånd og sad på antistatiske gulvplader der begge var tilsluttet jord. Og man fik at vide at når man tog fat i Rammen så måtte man endelig ikke bevæge fødderne eller rejse sig op. Nu skifter alle deres egne RAM uden at følge nogen form for anvisninger og jeg har aldrig kendt nogen eller har haft kendskab til at det er gået galt. Jeg har til gengæld hørt mange historier men sjovt nok er det fra 3. hånd.

Nå men jeg har som sagt støvsuget mine bærbare i mange år uden noget er gået galt. Jeg har selvfølgelig altid slukket for den mens jeg gør det.

Argumentet med at støvsugningen skaber gnidninger mellem støvet virker en smule svag da støvet jo også vil blive gnedet af selve ventilatoren.

Redigeret af herognu - 04-Marts-2013 kl. 20:41
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 20:31
Ja, det tænkte jeg også på - uanset om man blæser støvet ud eller suger det ud, er risikoen for statisk elektricitet vel den samme. (??)

Thorvald.
Til top
herognu Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér herognu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2013 kl. 20:43
Tit kan man faktisk ret let skrue gitteret af, så det kan du jo også gøre og så støvsuge det når det er taget af.

Yep men valget er dit.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thorvald Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 07:19
Men hvis risikoen for statisk elektricitet ved at blæse støvet ud er den samme som ved at suge støvet ud er den samme, hvorfor siger man så at det er så "farligt" at bruge støvsugeren? Er det fordi, når man blæser det ud, med en trykluft dåse med det tynde rør, så bliver "belastningen" ikke så koncentreret? Eller hvad er forskellen? Tror jeg lige om lidt skal slukke for computeren og se om det er nemt bare at skrue gitteret af, eller hvordan det er. Kan også være jeg smutter i el-giganten senere, når de åbner. Er der nogen, der ved om de plejer at have disse trykluft dåser i Fakta? Jeg har kun få minutter til nærmeste Fakta.

Thorvald.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 07:28
Oprindeligt skrevet af herognu herognu skrev:

Jeg vil sige at den der med statisk elektricitet er en advarsel der har huseret siden jeg i 1991 arbejde som tekniker hos Apple. Dengang sad alle teknikere og skiftede RAM med antistatiske armbånd og sad på antistatiske gulvplader der begge var tilsluttet jord. Og man fik at vide at når man tog fat i Rammen så måtte man endelig ikke bevæge fødderne eller rejse sig op. Nu skifter alle deres egne RAM uden at følge nogen form for anvisninger og jeg har aldrig kendt nogen eller har haft kendskab til at det er gået galt. Jeg har til gengæld hørt mange historier men sjovt nok er det fra 3. hånd.

Nå men jeg har som sagt støvsuget mine bærbare i mange år uden noget er gået galt. Jeg har selvfølgelig altid slukket for den mens jeg gør det.

Argumentet med at støvsugningen skaber gnidninger mellem støvet virker en smule svag da støvet jo også vil blive gnedet af selve ventilatoren.

I gamle dage benyttede man CMOS kredse til avancerede ting såsom grafik og port-kredsene på maccer, Amiga osv.
De var meget modtagelige for statisk elektricitet og meget dyre at lodde ud og sætte ind. Derfor tog man inden chancer og jordet alt, som man skulle ned i computeren med.
Idag benytter de fleste professionelle stadig armbånd som kobles til kabinettet, men med TTL kredse og nyere teknologier er det yderst sjældent at noget går galt.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Marts-2013 kl. 09:08
Jeg har godt nok også hørt den med støvsugeren og statisk rigtigt mange gange, men har aldrig hørt om nogen der faktisk har oplevet problemet. Jeg har selv støvsuget både stationære og bærbare rigtigt mange gange.

/ask
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu