|
Gråt eller hvidt lærred? |
Besvar | Side <123> |
Forfatter | ||||
Sigida
Guld medlem Branchemedlem Oprettet: 19-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2190 |
Sendt: 30-December-2007 kl. 14:34 | |||
en projektor kan ikke gengive sort, så derfor skal rummet være total mørklagt ellers har man ikke de korrekter farver, og det skal man da ha otto :p...
|
||||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Sendt: 30-December-2007 kl. 15:12 | |||
Jeg ved godt jeg engang har sagt noget andet (jeg bliver også klogere som tiden går, heldigvis!), men sort og farver er to forskellige ting. Du kan godt have korrekte farver uden at have sort. Generelt er jeg dog helt enig i at der skal være mørkt for at det bliver godt, kontrast er om noget DEN vigtigste faktor ved billedkvalitet, men hvis valget ligger mellem ingen projektor, og så en projektor der en gang imellem skal bruges uden mørklægning, så er det sidste trods alt det sjoveste. |
||||
Sigida
Guld medlem Branchemedlem Oprettet: 19-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2190 |
Sendt: 30-December-2007 kl. 16:48 | |||
ja men en projekter er efter min mening ikke stueegnet medmindre du har nogle virkelig gode mørklægningsgardiner...
|
||||
kanvas
Super bruger Oprettet: 03-November-2005 Sted: Måløv Status: Offline Point: 302 |
Sendt: 30-December-2007 kl. 19:29 | |||
Jeg syntes at det er noget pladder at sige at et gråt lærred er et levn fra fortiden. Det kommer helt an på forholdene. Jeg har en Benq W10000 med et gråt tabtension lærred fra Lissau (82") med rigtig godt resultat. Jeg har forsøgt med flere hvide lærreder men det går simpelthen ikke. Min stue har hvide vægge i den ene side og lyse gulv til loft gardiner i den anden. Jeg har forsøgt med lærredsprøver fra Stewart da jeg mente at Studiotek 130 var vejen frem, men endte med at en firehawk var det bedste i mit tilfælde. Jeg beholder dog nok mit grå lissau lærred lidt endnu, men hvidt bliver det aldrig ( med mindre jeg får mulighed for at mørklægge fuldstændig)
Redigeret af kanvas - 30-December-2007 kl. 21:54 |
||||
CSN Teknik
Guld medlem Branchemedlem Oprettet: 20-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1091 |
Sendt: 31-December-2007 kl. 13:13 | |||
Et hvidt Stewart Studiotek 130, hvilket er et rigtig godt lærred, et af verdens bedste jeg har ikke set et der er bedre |
||||
Hooks
Bruger Oprettet: 09-Marts-2006 Status: Offline Point: 54 |
Sendt: 03-Januar-2008 kl. 01:59 | |||
Jeg har læst en del om lærreder og har tænkt mig at prøve nogle stykker inden køb selv. Men det LYDER som om, at hvidt er vejen frem for de fleste UDEN at man på nogen måde kan generalisere. Jeg har noteret mig - ved egne erfaring samt læsning af meget erfarne folks erfaringer(!) - at følgende parametre kan være med til at påvirke valget: 1) Lys i rummet (både direkte og reflektion fra selve billedet). 2) Projektoren, herunder primært dens kontrastforhold, sort niveau og lysstyrke, samt muligheden for at indstille denne. 3) Billedestørrelse, projektionsafstand og projektions- vs. synsvinkel. 4) Personlig præferance (fokus på "Mørke" eller "Farver og hvid" - afhænger vel også af om man ser en film med mange "mørke" scener eller en spækket med naturskønne optagelser, osv.). ------ MEN men men, jeg har dog alligevel nogle spørgsmål: For det første, findes der ikke "midt i mellem" lærreder med en LYS grå farve og en gain på f.eks. 0,9?? Grå lærreder er vel ikke bare grå lærreder? Jeg har set gains på 0,6 til 0,8, og jeg kan forestille mig at der er større kvalitetsforskel imellem "billige" grå lærreder og "dyre" grå lærreder end på ditto hvide? Bl.a. fordi den grå dimension giver endnu flere "fejlkilder" så som farvegengivelse (hvis den grå ikke er "rigtig grå", osv.? Med andre ord, hvis man er i markedet for et gråt lærred, bør man så undgå at spilde tid på mindre dyre lærreder, eller kan disse være af OK kvalitet (relativt ifht. prisen naturligvist). Endeligt tænker jeg på om folk der kører med grå lærreder så ofte fyrer deres projektor op i "næste" lysstyrke indstilling med deraf højere støjniveau og slid på lampen, istedet for at køre med hvidt lærred og en mere "økonomisk" indstilling? Redigeret af Hooks - 03-Januar-2008 kl. 02:32 |
||||
kanvas
Super bruger Oprettet: 03-November-2005 Sted: Måløv Status: Offline Point: 302 |
Sendt: 03-Januar-2008 kl. 10:20 | |||
Mon ikke svaret er Stewart Grayhawk med gain 0,92 http://www.stewartfilmscreen.com/GrayHawkRS.html Prøv at ringe til Cavea http://www.cavea.dk/ De kan hjælpe med lærredsprøver.
|
||||
Kenzo85
Guld medlem Oprettet: 09-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2943 |
Sendt: 03-Januar-2008 kl. 12:31 | |||
Laver rigtig gode / billige mørklægningsgardiner i de mål, som kunden vil have. BTW: har selv Et hvidt Stewart Studiotek 130 på 100" det hjalp gevaldigt med et par gardiner fra Uniggardin.dk |
||||
the_rieper
Guld medlem Oprettet: 01-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 545 |
Sendt: 03-Januar-2008 kl. 15:30 | |||
Du er godt nok god til at vejlede kunder! det eneste jeg nogensinde har set dig anbefale er et stewart studiotek 130.. jo ikke alle der har rummet, projektoren eller pengene til sådan et lærred. hva med lidt seriøs rådgivning i stil med otto! |
||||
CSN Teknik
Guld medlem Branchemedlem Oprettet: 20-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1091 |
Sendt: 03-Januar-2008 kl. 17:04 | |||
Undskyld hvis jeg har fornærmet dig. Ja jeg er ikke bleg for at komme med min mening ud fra de erfaringer jeg har. Derfor hvis spørgsmålet går på hvilket lærred der er godt så vil jeg svare at Stewart laver de allerbedste lærreder, men det er rigtigt at andre også laver gode lærreder, jeg har bare ikke set et der kommer på højde med Stewart i samme prisklasse eler billigere. Er seriøs rådgivning da ikke at sige hvad man syntes er bedst og har de bedste erfaringer med i det virkelige liv. Du kan jo prøve at høre fra andre seriøse fagfolk. Der er ingen ved deres fulde fem, der ikke siger at Stewart er noget af det absolut bedste på markedet. Du vil aldrig få mig til at sige af et "Harald Nyborg/Bilka" lærred er kommer i nærheden af et Stewart lærred, for det tror jeg ikke det gør. Hvilke erfaringer har du selv opnået i forbindelse med lærrreder, siden du siger af min rådgivning ikke er seriøs, for en meget stor del af mine gode kunder siger det modsatte |
||||
the_rieper
Guld medlem Oprettet: 01-September-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 545 |
Sendt: 03-Januar-2008 kl. 18:45 | |||
det nemmeste er da at anbefale det bedste på markedet! det kan alle og en
hver jo! det svære er at finde det bedste kompromis til en hvis pris! |
||||
CSN Teknik
Sendt: 03-Januar-2008 kl. 19:42 | |||
Men anbefaler alle det bedste? Og hvad ville du så mene er det bedste kompromis ud fra dine erfaringer? |
||||
Besvar | Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |