recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gråt eller hvidt lærred?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketGråt eller hvidt lærred?

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
the_rieper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 545
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 21:28
øh ja! tror det er de færreste der ikke ved at stewart er noget af det bedste!
hvis man da bare har sat sig en smule ind i sagerne.. Jamen det kommer jo
an på hva budgettet, rummet og behovet tillader! du kan jo ikke råde folk,
med et budget på 20-25000, til at købe stewart bare fordi det er det
bedste, det er jo os det dyreste og derfor fuldstændig urealistisk i mange
tilfælde!
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 21:54

Oprindeligt skrevet af the_rieper the_rieper skrev:

øh ja! tror det er de færreste der ikke ved at stewart er noget af det bedste!
hvis man da bare har sat sig en smule ind i sagerne.. Jamen det kommer jo
an på hva budgettet, rummet og behovet tillader! du kan jo ikke råde folk,
med et budget på 20-25000, til at købe stewart bare fordi det er det
bedste, det er jo os det dyreste og derfor fuldstændig urealistisk i mange
tilfælde!

Uanset at jeg ikke nødvendigvis er enig med Christian mht. hvilket lærred man skal købe i hvilken situation, så ser jeg ikke noget galt i at man som forhandler fokuserer på at anbefale det bedste. Så er det jo fuldstændigt frit for om man synes man har råd til at handle med en forhandler der udelukkende fokuserer på det bedste, eller om man må vælge en anden forhandler. Jeg synes ikke man skal kritisere en forhandler for at sætte en minimums-standard for hvad han vil anbefale, tværtimod. Hvis Christian vil anbefale det bedste hver gang, og kunden så ikke har råd til dét, så må kunden jo finde sig i det næstbedste, evt. fra en anden leverandør. Jeg synes ikke det er useriøs rådgivning at afvise at levere produkter man ikke selv synes man kan stå inde for, "bare" fordi kunden ønsker et billigere produkt.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2008 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af kanvas kanvas skrev:

Mon ikke svaret er Stewart Grayhawk med gain 0,92

http://www.stewartfilmscreen.com/GrayHawkRS.html

Prøv at ringe til Cavea http://www.cavea.dk/ De kan hjælpe med lærredsprøver.

Grayhawk er en relativt mørk dug, men med indbygget gain ala Studiotek 130, hvilket fremhæver de lyse områder. En egentlig lysegrå dug findes såmænd nok et sted. Lissau's er ret mørk med 0.6, den er i praksis nok nærmere 0.5 - men de har også haft 0.8 gain duge, og det samme har Quality Screen. Stewart har iøvrigt også en Greymatte 0.7 dug uden kunstig gain.

En "clean" gain 0.9 dug vil være meget tæt på hvid.



Redigeret af AV Precision - 03-Januar-2008 kl. 21:57
Til top
Hooks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Marts-2006
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2008 kl. 14:24

Jeg er lidt i tvivl om hvordan forskellen opleves på:

a) En grå dug med kunstig gain-løft, og

b) En lysere eller hvid dug med samme gain (naturligt).

Umiddelbart vil 2 duge med f.eks. gain 0,9 vel give SAMME hvid fra samme projektor, betragtet fra samme vinkel som projektoren skyder (eller den retning den kunstige gain nu engang er optimeret imod)?

Men, de vil vel ikke give samme hvid i andre retninger?

Så en mørk grå med kunstig gain er vel en trade-off imellem "forskellige lysniveauer" over lærredet (kan ikke huske hvad effekten hedder), forskellig gain ved forskellige placeringer imellem projektor, lærred og seer, imod hvor mørk den sorte farve bliver?

Med det in mente fatter jeg stadig ikke hvorfor der ikke findes lyse grå lærreder med naturlig gain på. 0,85-0,9?

Otto skriver at disse ville være "tæt på neutral hvid", og det er jo hele pointen! I dag diskuteres konstant hvid vs. grå - og det lyder som om forskellen er stor. Som producent ville jeg fabrikere kompromisset og se om jeg ikke ramte et segment af tvivlere eller folk der af den ene eller anden grund måske havde brug for netop det. Ud fra min liste af parametre ovenfor, kunne man da snildt forestille sig, at man lå på "hvid" på de fleste, men at enkelte parametre pegede på "grå", hvorfor kompromisset måske var optimalt?

Det er måske bare et spørgsmål om tid (og generelt salgsvolumen af lærreder til hjemmebio-brug) før udbuddet bliver større?

Til top
Hooks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Marts-2006
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2008 kl. 14:30

Iøvrigt, ingen har kommenteret på:

Grå lærreder er vel ikke bare grå lærreder? Jeg har set gains på 0,6 til 0,8, og jeg kan forestille mig at der er større kvalitetsforskel imellem "billige" grå lærreder og "dyre" grå lærreder end på ditto hvide? Bl.a. fordi den grå dimension giver endnu flere "fejlkilder" så som farvegengivelse (hvis den grå ikke er "rigtig grå", osv.?

Med andre ord, hvis man er i markedet for et gråt lærred, bør man så undgå at spilde tid på mindre dyre lærreder, eller kan disse være af OK kvalitet (relativt ifht. prisen naturligvist).

Er der nogle der har erfaringer med andre grå lærreder end Stewart-pris-niveau, da dette ikke er i mit budget? Jeg er sikker på at de dyre grå-lærreder er gode i kval. (farver, kontrast, osv.), men er mere tvivlende overfor kvaliteten i de billigere segmenter (QS, Projecta, etc.).

Bemærk, jeg ønsker så vidt muligt at undgå et fastrammelærred.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2008 kl. 02:00
Oprindeligt skrevet af Hooks Hooks skrev:

Jeg er lidt i tvivl om hvordan forskellen opleves på:

a) En grå dug med kunstig gain-løft, og

b) En lysere eller hvid dug med samme gain (naturligt).

Umiddelbart vil 2 duge med f.eks. gain 0,9 vel give SAMME hvid fra samme projektor, betragtet fra samme vinkel som projektoren skyder (eller den retning den kunstige gain nu engang er optimeret imod)?

Hvid, ja - men billedet er andet end sort og hvid. Disse to lærreder vil levere samme lysstyrke i hvid, men sort (og dermed kontrast) vil være forskellig, samtidig med at oplevelsen af renhed i billedet vil være forskellig. Derudover kan der stadig være forskel på farvegengivelsen, eller andre kvalitets-mæssige egenskaber såsom fokusering. De vil kort sagt se forskellige ud, selv om lysstyrken er den samme.

Oprindeligt skrevet af Hooks Hooks skrev:

Men, de vil vel ikke give samme hvid i andre retninger?

Nej, kunstig gain giver per definition indskrænket synsvinkel, så lysstyrken falder hurtigere når du gør vinklen større.

Oprindeligt skrevet af Hooks Hooks skrev:

Med det in mente fatter jeg stadig ikke hvorfor der ikke findes lyse grå lærreder med naturlig gain på. 0,85-0,9?

Af den simple årsag, at en naturlig overflade med gain 0.9 ganske enkelt ikke opleves som grå! Med andre ord, der findes givetvis lærreder med gain 0.9, de markedsføres bare som matt white gain 1.0 lærreder. _Rigtigt_ mange lærreder overholder ikke dén gain-værdi de markedsføres med. Det er ét af argumenterne for at vælge en high-end producent som Stewart - du får rent faktisk hvad du betaler for. Dvs. når de siger en dug har gain 1.3, så HAR den gain 1.3.

En bekendt af mig har målt over 100% forskel på to forskellige duge der begge blev markedsført som gain 1.0! Det man så skal forstå i dén sammenhæng, er at lavt gain ikke per definition er lig med at lærredet er gråt, og at man derfor får bedre sort. Hvis der fiser mere lys gennem lærredet, bliver der reflekteret mindre, og du får mindre lys ud.

Oprindeligt skrevet af Hooks Hooks skrev:

Otto skriver at disse ville være "tæt på neutral hvid", og det er jo hele pointen! I dag diskuteres konstant hvid vs. grå - og det lyder som om forskellen er stor. Som producent ville jeg fabrikere kompromisset og se om jeg ikke ramte et segment af tvivlere eller folk der af den ene eller anden grund måske havde brug for netop det. Ud fra min liste af parametre ovenfor, kunne man da snildt forestille sig, at man lå på "hvid" på de fleste, men at enkelte parametre pegede på "grå", hvorfor kompromisset måske var optimalt?

Det er måske bare et spørgsmål om tid (og generelt salgsvolumen af lærreder til hjemmebio-brug) før udbuddet bliver større?

Jeg synes faktisk der er et ganske stort udvalg af lærreder allerede. Jeg kan ikke rigtigt svare dig nærmere på hvorfor man ikke laver en mellemting, da jeg ikke er enig i at gabene mellem de enkelte typer lærreder er for store. Jo, hvis du sammenligner Studiotek 130 med Lissau's meget mørke grå dug, så er der et kæmpe gab. Men der er jo netop også bunker af dug-typer ind imellem de to, og du kan få lærreder med gain helt op til 3. Med andre ord, så tror jeg egentlig bare du overvurderer forskellen på en reel gain 0.7 i forhold til en reel gain 1.0 - sikkert fordi mange af de lærreder der har været markedsført som 0.8, reelt er nærmere 0.5-0.6... Én ting Lissau skal have ros for, er at de såvidt jeg har set er de eneste der har turdet markedsføre en gain som værende 0.6 - de er ikke de eneste med så mørk en dug, men de er de eneste der ikke har kaldt dem 0.8.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2008 kl. 02:06
Oprindeligt skrevet af Hooks Hooks skrev:

Grå lærreder er vel ikke bare grå lærreder? Jeg har set gains på 0,6 til 0,8, og jeg kan forestille mig at der er større kvalitetsforskel imellem "billige" grå lærreder og "dyre" grå lærreder end på ditto hvide? Bl.a. fordi den grå dimension giver endnu flere "fejlkilder" så som farvegengivelse (hvis den grå ikke er "rigtig grå", osv.?

Mntja... Der er lidt større afvigelser i farvegengivelsen, ja, men alle de øvrige parametre er de samme for grå som for hvide lærreder. Hvid er ikke bare hvid, og jeg har så sandelig også set "hvide" lærreder med synlige farve-afvigelser.

Oprindeligt skrevet af Hooks Hooks skrev:

Med andre ord, hvis man er i markedet for et gråt lærred, bør man så undgå at spilde tid på mindre dyre lærreder, eller kan disse være af OK kvalitet (relativt ifht. prisen naturligvist).

Jeg mener umiddelbart ikke at der er nogen grå lærreder der matcher Stewart's Graymatte og Grayhawk mht. farveægthed. Dén grå dug bl.a. Lissau bruger, er rimeligt fornuftig, men som nævnt med meget lavt gain, men når jeg nu tænker mig om, så mener jeg de bruger Draper's dug på standard rulle-lærrederne (dvs. ikke tab-tension), ligesom Quality Screen. De er okay, uden at være på Stewart niveau.

Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Januar-2008 kl. 00:41
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

http://www.uniggardin.dk

Laver rigtig gode / billige mørklægningsgardiner i de mål, som kunden vil have.

BTW: har selv Et hvidt Stewart Studiotek 130 på 100" det hjalp gevaldigt med et par gardiner fra Uniggardin.dk

Hvor gode er de mørklægningsgardiner fra uniggardin til at blokere direkte sol? Fungerer det som rigtig mørklægning?

Til top
STP36 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 20-September-2004
Status: Offline
Point: 117
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Januar-2008 kl. 14:44
Håber det er i orden jeg lige låner tråden men min  Mitsubishi HC4900 LCD Projector
1920x1080 resolution, 1000 ANSI lumens, 7500:1 contrast, skal have et nyt lærrede, men jeg er meget i tvivl om jeg skal købe grå eller hvid? Jeg har et bio-rum jeg kan mørklægge totalt + jeg har sorte vægge op mod skærm
Jeg har kig på dette lærrede i enten mat hvid eller grayline
Er der en der kan hjælpe mig lidt på vej?
Til top
Hooks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Marts-2006
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2008 kl. 01:17

Hej Otto - 1000 tak for brugbare svar.

Jeg tror vejen frem for mig simpelthen er at se nogle flere lærreder in action!

 

Til top
Kenzo85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2943
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2008 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

http://www.uniggardin.dk

Laver rigtig gode / billige mørklægningsgardiner i de mål, som kunden vil have.

BTW: har selv Et hvidt Stewart Studiotek 130 på 100" det hjalp gevaldigt med et par gardiner fra Uniggardin.dk

Hvor gode er de mørklægningsgardiner fra uniggardin til at blokere direkte sol? Fungerer det som rigtig mørklægning?

de slipper intet lys ind, hvor de er. men du skal lave dem i specifike mål. så undgår du at der kommer lys ind.

Se mit udstyr her:
Min Bio-tråd!
Til top
Hooks Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Marts-2006
Status: Offline
Point: 54
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2008 kl. 22:16

Jeg har en ven der lige har bygget en fed hjemmebio. I rummet (høj kælder) blev der sat Velus vinduer i, med tilhørende Velux gardiner. De ser pæne ud og er lette at betjene, og så lukker de helt tæt rundt, da de kører i "spor".

Jeg mener sagtens at man kan montere gardinerne i andre vinduer, bare du kan finde en bredde der passer.

De findes også i en fjernbetjent udgave med solcelle opladning, hvis vinduet er udenfor rækkevidde, eller hvis man lige skal have det sidste lir med.

Se mere på www.velux.dk eller klik her for direkte demonstration af hvordan gardinerne fungerer og monteres:

http://web02.velux.com/vdk/dsp3/!cipc4.shop

(klik på "let montering" ca. i midten af skærmen).

/Hooks

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu