recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - gråt eller hvidt lærred ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketgråt eller hvidt lærred ?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 22:15
Oprindeligt skrevet af Charlemagne Charlemagne skrev:

Men der er måske forskel på Screen Goo og alm. lærreder?!

Nej, men der er forskel på teori og praksis hvad de beregnere angår, fordi projektorerne sjældent kan levere så meget lys som der loves i specifikationerne, hvis du vil have brugbare farver samtidig. Det er ikke usædvanligt at en projektor opgivet til 1500 ansi lumens reelt leverer 3-400 stykker efter kalibrering - minus slitage på lampen, minus evt. tab af lys hvis man zoomer, minus tab ved at køre low mode... Man kan hurtigt komme til at mangle lys.

Mht. valget mellem hvidt og gråt lærred, så skal du kort sagt glemme alt om farvegengivelse, forskellen ligger i lysstyrke. Der findes som nævnt mange grå lærreder der har en skæv farvegengivelse, men det findes der også mange hvide der har...

I et mørkt rum er det et simpelt spørgsmål om hvor meget gain du har brug for for at opnå tilstrækkelig lysstyrke med en given projektor. I et lyst rum er det en evig diskussion - hvad er værst, mindre lys eller mindre sort? Derfor, som sagt, det nytter ikke noget at forsøge at generalisere omkring det, det drejer sig om at vælge den rigtige kombination til opgaven. Det nytter ikke noget at vælge en grå dug i et lyst rum, for at få bedre sort ud af en Sanyo Z5 på et 130" lærred - så har du ikke noget lys tilbage, og så kan det være fløjtende lige meget om sort er sort eller ej, så får du et dårligt billede. Uanset hvad, i et lyst rum er det "pick your poison", der findes ikke noget trylle-lærred der kan give et godt billede i et lyst rum. Godt billede = mørkt rum. Om det så skal være hvidt eller gråt i et mørkt rum, det afhænger - som sagt - af billedstørrelse kontra lysstyrke fra projektoren. Lad nu være med at forsøge at korte det ned til én sætning, det kan ikke siges så kort og samtidig være korrekt.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 22:20
Oprindeligt skrevet af martinkiller123 martinkiller123 skrev:

min projektor har 1000 lumens.... og jeg er rimelig tændt på det grå lærred der..... hvad det så koster det han har hængende..... det melder historien jo intet om..... men.... i må da kunne se der er MEGET forskel i kvaliteten ?

http://www.romabio.dk/default.asp?id=1&ACT=5&content =3&mnu=1

Du kan ikke bruge screenshots til noget som helst. Oplevelsen af lys og kontrast vil være direkte afhængigt af lukkertiden på kameraet. Derfor kan du ikke se på disse screenshots om billedet med den grå dug er for lyssvagt. Men husk under alle omstændigheder at denne artikel er skrevet ud fra hvad der fungerer på en ældre LCD-projektor med markant ringere sort-niveau end hvad du får med moderne projektorer. Grå lærreder var populære dengang fordi projektorerne havde brug for det for at skabe et bare tåleligt sort-niveau, men det skete ofte på bekostning af lysstyrken.

I det hele taget er det til at få spat af folks fokusering på sort, sort, sort - kig nu på billedet som helhed i stedet for, der er meget andet end sort der skal være i orden for at skabe et godt billede. Who cares om sort er sort, hvis der er en femtedel af dén lysstyrke der bør være i billedet?

Til top
Charlemagne Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Maj-2007
Point: 67
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2009 kl. 23:36

Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Lad nu være med at forsøge at korte det ned til én sætning, det kan ikke siges så kort og samtidig være korrekt.

Ok, jeg er overbevist - grå er blevet til lysegrå (mindst)

Redigeret af Charlemagne - 11-Februar-2009 kl. 23:39
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 00:10
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

I det hele taget er det til at få spat af folks fokusering på sort, sort, sort - kig nu på billedet som helhed i stedet for, der er meget andet end sort der skal være i orden for at skabe et godt billede.

Det tilslutter jeg mig.

Redigeret af musicus - 12-Februar-2009 kl. 00:16
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Juli-2006
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2009 kl. 12:54
Oprindeligt skrevet af martinkiller123 martinkiller123 skrev:

min projektor har 1000 lumens.... og jeg er rimelig tændt på det grå lærred der..... hvad det så koster det han har hængende..... det melder historien jo intet om..... men.... i må da kunne se der er MEGET forskel i kvaliteten ?

http://www.romabio.dk/default.asp?id=1&ACT=5&content =3&mnu=1

men jeg er bare en luset amatør.... ja.... og går stadig efter et hvidt hvis jeg bliver bombet ned med beskeder imod gråt... men stadig :)

Uanset om man kunne bruge screenshots til noget produktivt, så syns jeg at jeg kan se ekstremt mange muligheder for fejl i den opsætning, men den mest graverende er at han skriver at projektoren er kalibreret til det grå lærred, dvs. jvf. hvad otto skrev tidligere, så er den sat op til at køre mere lys ud end man ville skulle bruge på et hvidt lærred...

der burde være nogen lamper der blinker her... for med mere lys bliver sort til grå? korrekt?

Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu