|
Ægte 2.39:1 |
Besvar | Side 123 12> |
Forfatter | |
Jonas Bojer
Guld medlem Oprettet: 10-April-2008 Sted: Århus C Status: Offline Point: 801 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 10-Februar-2012 kl. 11:44 |
Hej
findews der en projektor med en ægte 2.39:1 format uden man skal bruge linser og alt mulig andet snyd? Hvad er mærket og prisen? Skulle være under projektor men hvordan flytter jeg emne? Hilsen Jonas Bojer
Redigeret af Jonas Bojer - 10-Februar-2012 kl. 11:46 |
|
SVP03
Guld medlem Oprettet: 15-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4172 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvad mener du med rigtig 2,35:1.
Problemet er at de medier du afspiller er 16:9.
Det er også derfor jeg har lavet afmasking i top/bund. På den måde beholder jeg størrelsesforholdet i billedet ved et 2:35:1, samt at jeg kører dot by dot.
Ved et 2,35:1 lærred skal du jo enten få en scaller til at strectse billedet eller som du serlv skriver linsen.
Alternativt lader du de sorte bjælker i top/bund være udenfor lærred, men så skal der være sort rundt om lærred.
|
|
SVP03
|
|
submaniac
Super bruger Oprettet: 13-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 471 |
Funktioner
Tak(0)
|
Sim2 har lavet en ny model, sim2 nero 235 kalder de den vist - omkring 200k.
ProjectionDesign har også en, tror endda de havde "monopol" på TI's 2.35 chip i starten. Denne chip er faktisk 16:10 så vist jeg husker med 2560x1200. Jeg mener også deres ligger i omegnen 20-30.000 Euro. Derudover mener jeg også at at digitalprojection havde snakket om en native 2.35 projektor. Så ja, de findes men er hundedyre:) Hele ideen med 2.35 og CIH er jo ikke af bruge et 16:9 lærred og afmaske top og bund. Det er jo netop at præsentere cinemascope film breddest muligt og 16:9 materiale mindre. Man bevarer højden men øger bredden når materialet kræver det. Alternativt skal man anvende CIA og 4 vejs maskere. Så kan man lave 16:9 lidt større end ved CIH. Jeg er kæmpe tilhænger af CIH og arbejder p.t. selv på at komme hen til den løsning i min egen stue. Jeg vil mene at 16:9 er blevet et format man forbinder med TV, som 4:3 var det i sin tid. En rigtig bio i mine øjne bør præsentere 2.35 film størst muligt. Derudover er rigtig mange film også netop filmet i 2.35, hvorfor det vil give god mening at prioritere netop dette format fremfor 16:9. JVC og Panasonic, og for så vidt Sony's lidt dyrere modeller tilbyder "lens memory". Kald det fattigmands CIH, men ideen er god nok. Så zoomer du bare ud og køber et 2.35 lærred og zoomer ind ved 16:9 materiale. Når 4K kommer til projektionssegmentet til fornuftige priser vil jeg mene at Zoom metoden er fin at bruge såfremt man kan håndtere det lysspild som vil komme over og under ved 2.35. Jeg tror også at 4k projektorere vil gøre det lidt mere vanskeligt at afsætte anamorphiske linser til 50k+ da fordelene efterhånden bliver så små at det ikke kan svare sig. Redigeret af submaniac - 10-Februar-2012 kl. 16:17 |
|
SVP03
Guld medlem Oprettet: 15-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4172 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er ikke helt korrekt.
I de fleste tilfælde er rummet sådan indrettet at det er bedste med et 16:9 lærred med masking i top/bund. Mit udgangspunkt er at billede skal passe ud fra kilden uden at man ændre på det = ringere billedkvalitet. Jeg ved godt at i nogen syntes at masking skal ske i siderne som i biffen. Nå siger jeg bare, 3 sekundrs blær på bekostning af billedkvaliteten. Hvis du har et 2,35:1 lærred med masking i siderne, vil du som jeg selv skrev skulle zoome ud således at de sorte bjælker kommer udenfor lærred ved 2,35:1. Ved 16:9 zoomer du så ind og afmasker i siderne. Hukommelse på zoom på projektorer er heller ikke præcist nok i klassen under 100 tkr. Du får også et mindre billede i 16:9 eller for den sagt skyld i 1,85:1 på den måde. Så med mindre din endevæg er så bred at et 16:9 lærred ikke kan være der i højden, skal du da ikke tage et 2,35:1 lærred, det ville jo være dumt. Men hvis man er oppe i den klasse og bruge 100 kkr. plus får/køber man jo også en ordentlig vejledning med. Forhåbentligt.
|
|
SVP03
|
|
Jonas Bojer
Guld medlem Oprettet: 10-April-2008 Sted: Århus C Status: Offline Point: 801 |
Funktioner
Tak(0)
|
Findes der ikke 16/9 amorphiske materiale således man kan bruge de 1080P på et ægte 2.39:1 ? for ellers er det jo kun vores 16/9 materiale der er ægte 1080P da der går masser af opløsning til de sorte bjælker i top og bund.
Hilsen Jonas Bojer |
|
SVP03
Funktioner
Tak(0)
|
Du kan jo opscallere dine 2,35:1 til 16:9 med evt. DVDO, bagefter bruger du linse til at gøre det langt. Men få du bedre billede af at scallere de ca. 900 linier til 1080 vandret. og bagefter trækker hver lodret række ud. Alt andet lige må det give mindre skarphed.
|
|
SVP03
|
|
submaniac
Super bruger Oprettet: 13-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 471 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvad er det for nogle rum du henfører til som er bedst egnet til 16:9? Egentlig er det den principielle betragtning uvedkommende. Mit argument er som jeg skrev tidligere, at 2.35 film bør være præsenteret breddere end 16:9 sådan som instruktøren tiltænkte det. Desuden forringer du jo ikke kvaliteten ved at anvende 2.35 lærred og zoom. Man har akkurat samme 1:1 pixel og opløsning som man har ved 16:9 lærred og bjælker top og bund. Det har jo intet med "blær´" at gøre det er jo komplet misforstået. Det handler om at få den bedst mulige oplevelse og helst som instruktøren havde tiltænkt det. Af andre fordele kan nævnes at man vil opleve fordelen af, at øjnene hviler samme sted på lærred om det er 16:9 eller 2.35 på konstant højde. Typisk vil almindelige stuer være begrænset af hvor lavt de kan få lærredet ned, hvorfor vinklen hvormed man ser op af bliver ganske stor og endnu større i 16:9. Det kan umuligt være en fordel. Kan man bevare sammen højde men kun øge bredden er det mildere for øjenene også. Desuden kan vi acceptere et større billede i bredden end højden. I sidste ende bliver det naturligvis en smagssag hvad man foretrækker men jeg mener at have klarlagt reelle argumenter og fordele ved CIH og 2.35. Mht lens memory, så har der været lidt kritik af JVC's implementering. Det er ikke 100% nøjagtig, hvorimod Panasonics er ganske præcis. Jeg er sikker på at JVC forbedrer det til næste generation. Desuden har jeg læst mig til at det er en detajle og det overordnet set fungerer rigtig fint. Redigeret af submaniac - 10-Februar-2012 kl. 17:32 |
|
submaniac
Funktioner
Tak(0)
|
Ikke endnu og jeg tror 4K overhaler det. Så kan du acceptere pixeltabet ved 2.35 i native 16:9 projektorere. Vi accepterer allerede dette pixeltab nu iøvrigt. A-lens kan give dig pixels tilbage, men ulempen er så at det er dyrt, mere udstyr og geometriske ændringer. Køber du en dyr og ordenlig linse er disse ulemper dog minimale, set i lyset af fordelene.
Redigeret af submaniac - 10-Februar-2012 kl. 17:31 |
|
SVP03
Funktioner
Tak(0)
|
Vi har hver vores mening.
Hvor har du fra at det er tiltænkt at du skal have bredere billede ved 2,35:1. Det er jo lige gyldigt Det med øjnene er heller ikke korrekt, du anstrenger da øjnene meget mere ved et bredt 2,35:1 end et 16:9. Så hvis bredden passer ved 2,35:1 uden gener for synet får du da ingen problemer med et 16:9 i samme bredde. På min måde får du jo ohså et større billede ved 16:9 end på dit forslag, og hvem vil ikke det. Det med højde bredde forholdet på væg er bare at sige, hvis du kan lave et plus 3 meter bredt lærred, bliver det for højt i 16:9, det kommer for tæt på gulv i alm rumhøjde på 2,4 til 2,5 m. Så for at være mere præcis. Tag et 16:9 lærred hvis det er under 3 m bredt, køb afmasking i top og bund for at få biografoplevelsen, så skal projektoren have fast lens og zoom. Over 3 meter er det et 2,35:1 lærred med afmasking i siderne samt en projektor der kan zoome og shifte automatisk. |
|
SVP03
|
|
submaniac
Funktioner
Tak(0)
|
Du misforstår jo hele pointen og er meget subjektiv. Det er vel ok at være det hvis du foretrækker 16:9 og fred være med det. At du foretrækker 16:9 anfægter jeg ikke.
Du lader til at være meget optaget af rigtigheden i billedet? du nævner 1:1 pixel osv, hvorfor er du så ikke optaget af og vise filmen sådan som instruktøren har tiltænkt den? De fleste film produceres jo i 2.35 scope. Derfor mener jeg det er i vores interesse at præsentere dem hos os selv i selvsamme format. Hele ideen er jo netop at IKKE få større billede i 16:9 det har jeg skrevet 3 gange nu. Et 300cm bredt 16:9 lærred er jo kun 168cm i højden, så hvorfor kan det ikke være i en normal dansk stue? Og er du ude i at du har mulighed for at stort lærred ja så er konstant højde og 2.35 da netop bare endnu mere tiltalende da du udnytter bredden du har i rummet fremfor evt. begrænset højde. Uanset handler det jo ikke om bare at få et stort billede. Det handler om at få den billedestørrelse som passer til ens smag og omgivelser. Så får at være endnu mere præcis. Beslut om 2.35 præsentationen er vigtig for dig og acceptér bjælker i siderne i 16:9 og mindre billede og så fuld maskeret 2.35 og større billede for størsteparten af de film man ser. Redigeret af submaniac - 10-Februar-2012 kl. 17:54 |
|
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg vil nu give Claus ret. Et 2.35:1 billede er mere behageligt for øjnene sammenlignet med 16:9. Så vidt jeg husker, er øvre grænse på bredden af lærredet fra en given afstand mindre for 16:9 i forhold til 2.35:1 ifølge THX. Kan godt følge dig i, at man gerne vil have det størst mulige billede. Men overvej lige, at du har set TV-avisen nede i den bio (som er 16:9). Så er du i humør til noget god action og sætter Die Hard på og i dit tilfælde, vil man nu gå ned i billedareal. Er det ikke meningen, at det skal være en WOW oplevelse at gå fra TV-avisen til Die Hard? Dit 1:1 og linse er i teorien rigtig nok... Men vil du virkelig hellere have 1:1 billede når du spilder en masse pixels, sammenlignet med, at udnytte 100% pixels? Billedscalere i dag er ret gode, så tvivler på at du vil kunne finde noget negativt at sætte en finger på.
|
|
SVP03
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis du laver zoom på din projektor i din stue på et 2,35:1 lærred skal du jo have malet væg sort over og under lærred, ellers kan du se de sorte bjælker. Det med lærred størrelse er mere der hvor min erfaring siger mig grænsen når, et 168 com højt synligt lærred hvor du typisk sidder med hovedet 110 cm over gulv maser du altså ikke helt op til loftet i et rum på 250 cm, så jeg mener faktisk at et lærred der er 170 cm højt er grænsen på en rum højde på 240 cm, ellers kommer bunden for tæt på gulv, husk også centerhøjtaleren. Jeg kender da ikke nogen der syntes det er federe at have sorte bjælker i siderne og et mindre 16:9 billede, hvor man i øvrigt lige har zoomet billedet mindre. Når man kunne have et 16:9 billede i samme bredde som 2,35:1, hvis der var plads til det. Og ja, je mener det er MEGET vigtigt at billedet er i 1:1 pixel. Alt andet vil til en hver tid forrringe billedet, men generne biliver da mindre jo flere penge du bruger på. Det er intet med st jeg foretrækker 16:9. Men der er nok ikke mange der har et 2,35:1 lærred med afmasking hængende i stuen hvis de er gift. Det gælder i øvrigt også 16:9. Så de hænger nok i et rum dedikeret til film, så er væg med lærred sikkert også sort, så er det jo også underordnet om afmasking er i top/bund eller sider. Jeg forstår ikke hvad du mener med at jeg ikke vil have 2,35:1 som tiltænkt, det har jeg jo netop. Nu tror jeg også de fleste bruger deres lærred til sport og konsolspil, endnu en fordel ved 16:9. Så stadig, hvorfor vil du foretrække et 2,35:1 lærred under 3 m i bredden når det er en dyrere løsning, hvis vi ser på projektorsiden, når det eneste du får ud af det er et mindre 16:9 billede, hvis man selvfølgelig ser det. Redigeret af SVP03 - 10-Februar-2012 kl. 18:20 |
|
SVP03
|
|
Besvar | Side 123 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |