|
Ægte 2.39:1 |
Besvar | Side <1 9101112> |
Forfatter | ||||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Eftersom jeg ikke er King Kong, så må det jo betyde at jeg sad for langt væk. 15.7 meters billedbredde i 2.35:1 giver en anbefalet kiggeafstand på 19-20 meter. Hvis tegningen er målfast, så er det vel omkring forreste tredjedel. Jeg sad bagved midten, hvilket helt klart var en fejl, men jeg kan huske at jeg tænkte at selv midt i biografen ville have givet et mindre billede end jeg er vant til. Forreste tredjedel lader til at være meget passende i dén biograf, mens jeg normalt ville sigte efter midten (jeg kan ikke snakke med om Cinemaxx i KBH).
|
||||
Schulz
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Betyder det at man ikke kan købe den dug til et DIY projekt? |
||||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Nej, det er netop dét p.las har gjort. Eller rettere, du kan ikke købe dugen i helt løs vægt, du køber et såkaldt Craftsman kit, som er dugen plus den (bløde) plastic-skinne som skal monteres på rammen for at spænde dugen ud. Craftsman ER DIY løsningen. Hvor nemt det er at arbejde med må du nok hellere spørge Peter om, da jeg ikke selv har prøvet at montere den, men du skal være opmærksom på at skinnerne ikke er en ramme, det er monteringssystemet som du skal montere på din egen DIY ramme.
|
||||
Steve Jones
Guld medlem Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Spænnende, så mangler vi bare nogle indspark fra p.las om hvor han har købt det henne.. jeg kan se der er en forhandler i Sverige..
Dertil er Chris Seymour manden bag Seymour AV samt Seymour-Screen Excellence.. han sælger Centerstage XD til 20 USD pr. fod.. mon ikke han kan sælge 4k-materialet til en god pris? - dertil er der øget fokus på dette marked for 4k-lærreder.. SMX og Elite er også lige på trapperne med deres løsninger: Kan dette 4k materiale også bruges til et rullelærred?
|
||||
Stereolab
Guld medlem Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
THX-anbefalingen til LR-fronthøjttalere er 22.5 grader, dvs. lige indenfor billedet ved anbefalet størrelse for 2.35:1-format lærred. |
||||
Schulz
Guld medlem Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Til trådstarter, så håber jeg det er ok vi er lidt ved siden af det oprindelige emne
Man får dog et problem med lyden hvis man kører med maske system i siderne og har højttalerne placeret lige på indersiden af rammen, så er det nok bedre at have dem på siden vil jeg tro??! Ellers skal de placeres et godt stykke inde, så de stadig går fri af maskerne. |
||||
Vijnana
Super bruger Oprettet: 07-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 475 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jeg er ikke sikker på at min lille egoistbio på 12 kvm overholder ret mange standarder. Men CIH set-up'et fungerer rigtig godt. Min højtaleropsætning er som i en traditionel hjemmebio - altså hverken L/R eller center bag lærredet (ikke praktisk muligt). Lyden er dog fremragende. Det har vist aldrig gjort noget godt for lydgengivelsen at placere højtalere bag et lærred. Mon ikke den ide oprindelig skyldes praktiske forhold i rigtige biografer?
|
||||
Jonas_h
Guld medlem Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4462 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Det har stort set ingen hørbar ulempe ved at placere højttalere bag et AT lærred. Den lille forskel det giver, kan man EQ'e sig ud af. Fornemmelsen af, at lyden kommer "direkte" fra skærmen er dog helt suveræn. Jeg ville aldrig kunne gå tilbage til en "normal" løsning i hvert fald.
|
||||
Otto J
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Han har købt det af mig
|
||||
Stereolab
Guld medlem Oprettet: 27-Januar-2012 Status: Offline Point: 797 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Du har helt ret. Jeg ved at Screen Research sælger et masking-system der skulle være lydtransperant, men det kost vist boxen. De fleste lydtransperante lærreder ændrer til en vis grad lyden fra højttaleren bag, så fordelen ved at have alle 3 højttalere bag lærredet er at man får ens lyd fra de 3 fronthøjttalere, fremfor hvis 2 af dem er fritstående. Det kan dog afhjælpes med EQ, så om det er et problem i praksis skal jeg ikke kunne sige. Jeg har set eksempler på at folk placerer fronthøjttalerne indenfor 16:9 billedet af et 2.35:1-lærred, for netop at undgå det problem du nævner. |
||||
Steve Jones
Guld medlem Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Perfekt - så er der vel ingen undskyldning for at kigge forbi TC her til sommer for at få en god snak om forskellene på disse lærreder. Har du nogen interesse i at afholde noget arrangement hvis jeg tager initiativ til at holde noget? Altså, jeg hjælper med at stable noget op..
|
||||
p.las
Guld medlem Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
Funktioner
Tak(0)
|
|||
Jeg har lige sat og hørt stereo igennem dugen. Lyden er utroligt åben. Man kan ikke at der er noget mellem højtalerne. Hverken med eller uden EQ.
Dugmaterialet er ret så nemt at arbejde med. |
||||
Besvar | Side <1 9101112> |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |