Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Ole N.
Bruger
Oprettet: 11-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 95
|
Sendt: 26-Februar-2009 kl. 09:52 |
Jeg har heller ikke fortrudt mit køb af projektor. Har også både digital parabol, bluray, wii og multimedie-afspiller koblet til. Og se film/sport/spille i 108" er da bare for fedt
|
Ole Nielsen
System Audio SA2000, Sony KD65XE70, B&W MM-1, WD live og PS4, Infocos X10, 135" lærred, Denon AVR1603, humax bxr-hd+2, CV sub.
|
|
Joho
Super bruger
Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: 2100, Denmark
Point: 272
|
Sendt: 26-Februar-2009 kl. 10:49 |
king-of-dk skrev:
<klip> men ellers er det mest mig og konen der ser film (indtil hun falder i søvn midt i filmen).
Kender i det med at man ikke alitid er helt 100% tilfreds med sit setup ? |
Ja da! Men sådanne noget kan næsten altid løses. Du trænger ud fra ovenstående blot til en ny (eller evt. lettere brugt) kone med nogle bedre long-life batterier som varer hele filmen igennem.
|
Med god hilsen
John
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 27-Februar-2009 kl. 16:16 |
Efter at have set utallige opsætninger i stuer såvel som dedikerede rum, er min opsummering således:
1: Som én nævnte ovenfor, få konen med i projektet. Hiv hende med til en demonstration af et godt setup, så hun kan se hvad det er man får ud af det. Tag en skive eller to med med film eller musik som hun godt kan lide, det hjælper ikke at blæse Dark Knight i hovedet på hende hvis hun hader superheltefilm. Man kan ikke forklare kvinder hvor fedt det er, men når de ser det vil de have det!
2: Få en ordentlig kvalitet fra starten. Jeg er uenig i idéen med at købe noget discount-skrammel "for at se om det er noget". Hvis det ikke er godt nok, så ender man netop med ikke at bruge det, og miste interessen. Hvis man vil se om det er noget, så henvend dig til en forhandler hvor du kan få lov til at kigge i et par timer, med forskelligt materiale, i stedet for at lade dig stresse af om sælgeren står og tripper for at lave et hurtigt salg. Aftal evt. med sælger på forhånd at du gerne vil have god tid til at kigge på sagerne. (Og lad så iøvrigt være med at bitche over at dén forhandler der giver dig den service måske er et par tusser dyrere end online-butikker i udlandet...). Men overordnet set, jo bedre systemet er, jo mere bruger man det.
3: UNIVERSALFJERNBETJENING! Sørg for at konen kan bruge setup'et uden hjælp. Hvis hun ikke kan finde ud af at bruge det, så vil hun se på det som om det var en olieindsmurt motorcykel du hev ind midt i stuen. Hvis hun kan bruge det selv, så sidder hun pludselig sammen med veninderne og fyrer popcorn i hovedet mens de ser Sex & the City for 27. gang (og så slipper du! ). Kan man først nå dértil, så bliver det hende der med djævlens vold og magt vil beholde projektoren i stuen. Få gerne lysstyring med i fjernbetjeningen også, det behøver ikke koste ret meget, så er det lige så nemt at starte projektoren som at tænde et tv. Har du råd, så få evt. motoriserede gardiner styret fra samme fjernbetjening. Det er ikke bare magelighed, det drejer sig om at gøre systemet intuitivt at bruge, så det ikke bliver en plage at starte det op. Hvis man kan gøre systemet lige så nemt at bruge som et tv, så forsvinder en meget stor del af modviljen mod at bruge det.
4: Hvis du kan holde sollys ude, og vælger dine lyskilder med lidt omhu, kan du sagtens have lys nok i rummet til at resten af familien kan opholde sig i rummet mens der ses tv, så længe der er tale om almindelige tv-udsendelser. Film er generelt mørkere, så skal der decideret ses film, bør der være mørkt.
|
|
ikeaboy
--
Oprettet: 12-Juni-2008
Point: 321
|
Sendt: 27-Februar-2009 kl. 16:59 |
AV Precision skrev:
2: Få en ordentlig kvalitet fra starten. Jeg er uenig i idéen med at købe noget discount-skrammel "for at se om det er noget". Hvis det ikke er godt nok, så ender man netop med ikke at bruge det, og miste interessen. Hvis man vil se om det er noget, så henvend dig til en forhandler hvor du kan få lov til at kigge i et par timer, med forskelligt materiale, i stedet for at lade dig stresse af om sælgeren står og tripper for at lave et hurtigt salg. Aftal evt. med sælger på forhånd at du gerne vil have god tid til at kigge på sagerne. (Og lad så iøvrigt være med at bitche over at dén forhandler der giver dig den service måske er et par tusser dyrere end online-butikker i udlandet...). Men overordnet set, jo bedre systemet er, jo mere bruger man det.
|
Jeg forstår ikke helt dit synspunkt, andet end hvis man som dig repræsentere dem der forhandler produkterne. Hvis man køber billigt så kan man lige bruge nogle mrd. på at finde ud af det bare lige er sagen eller det ikke er. Så kan man derfra finde ud af om det er noget man vil poste en masse penge i eller om man vil nøjes med hvad man har eller skille sig af med det. Har man en billig projektor 6000 - 10000,- er den fortrinsvis nem at komme af med igen så man ikke smider så meget væk, har man derimod købt en dyr projektor, så skal man nok regne med at tabe en masse penge selv efter kort tid, da marked i dk stadig er rimlig småt for de dyrere projektorer, puls der også er en stor afskrivning på dyrere projektorere. Hvis man ikke har haft projektor før har man jo heller ikke rigtig noget referance punkt og derfor vil en film projektor i den billige ende sikkert også være fuldt tilfredsstillende i det første stykke tid, til man evt finder ud af at hjemmebio bare er det fedeste og man gerne vil bruge rigtig mange gange flere penge på det. Selv har jeg en projektor i den billige ende (sanyo z5)eller "discount-skrammel" som du måske vil kalde den , og ja jeg kunne da godt tænke mig en bedre projektor, men jeg er meget i trivl om hvor mange flere film jeg ville få set, for når først klaveret spiller glemmer man hurtigt alt om sort niveau osv.
Men igen kommer det jo også an på ens økonomi til at starte med.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 27-Februar-2009 kl. 17:34 |
ikeaboy skrev:
Jeg forstår ikke helt dit synspunkt, andet end hvis man som dig repræsentere dem der forhandler produkterne. Hvis man køber billigt så kan man lige bruge nogle mrd. på at finde ud af det bare lige er sagen eller det ikke er. |
Jeg ved godt hvad du mener, men mit synspunkt er: Hvis dét du starter ud med for at se om det er noget, er for ringe og du derfor bliver skuffet over kvaliteten, så dropper du måske idéen på et forkert grundlag. Derfor mener jeg at man skal købe dén kvalitet man har behov for og økonomi til fra starten, uanset hvilken prisklasse dét så ligger i.
Mht. at repræsentere produkterne, så var min pointe at man skulle vente med at investere i noget som helst indtil man har en idé om hvad det rigtige at investere i er, i stedet for at investere hovedløst i noget midlertidigt, bare for at prøve. En projektor er mere eller mindre straks-afskrivning, så jeg kan ikke rigtigt følge det økonomisk fornuftige i at smide 6-10.000,- ud på en "tester". Jeg synes da 10.000,- er temmeligt mange penge at bruge på at finde ud af hvad man vil have.
Jeg vil påstå at man skal kende sig selv temmeligt dårligt hvis man ikke efter en grundig præsentation af produkterne kan svare på om man vil bruge det eller ej. Jeg tror dem der ombestemmer sig, enten som sagt har fået et system der er for dårligt i forhold til hvad de forventede, evt. for dårligt integreret betjeningsmæssigt, eller også er det forandringer i éns liv der har gjort at man har skiftet prioriteter, og så ændrer det jo ikke rigtigt noget om man har haft en "test-projektor" eller ej.
|
|
hedberg
Guld medlem
Oprettet: 19-April-2006
Point: 2911
|
Sendt: 27-Februar-2009 kl. 20:01 |
Jeg er enig med AV Precision.
Jeg købte i sin tid for billigt og fortrød det. Faktisk ødelagde det min interesse for projektorer og i dag ved jeg det var den dårlige kvalitet som var udslagsgivende.
Kvaliteten af udstyret var så dårlig kvalitetsmæssigt og ikke mindst dårligt opsat/konfigureret, at jeg i lang tid levede med DivX indhold uden at kunne se egentlig forskel.
Det hele ændrede sig så da jeg købte en PS3 og en film. Der oplevede jeg for første gang en uhyggelig kvalitetsforbedring og det blev startskuddet til mit nuværende setup. Men i denne omgang var jeg langt mere omhyggelig og fik udstyret demonstreret, kalibreret og søgte rådgivning både hos forhandlere og på sites som recordere.
Under købs processen var min kæreste iøvrigt meget skeptisk (hun var bange for at komme til at sidde som til en tenniskamp) og hun syntes det virkede meget dyrt. Jeg tog hende med ned til en demonstration af en hjemmebiograf og hun endte med at være begejstret for vores køb.
Jeg har bestemt ikke fortrudt mit projektor køb og bruger det hver dag. I dag kan jeg slet ikke forestille mig at skulle være foruden og faktisk gider jeg slet ikke se film hos mange af mine venner fordi jeg bliver irriteret over den dårlige kvalitet som mange lever med.
Indtil videre har mit eget setup inspireret 3 af mine venner og/eller kollegaer til at lave deres eget biograf setup. Jeg har ikke indtrykket at noget af dem har fortrudt, men de bruger det så lidt mindre end jeg gør - men det er fordi jeg har fravalgt TV.
|
Med venlig hilsen, Thomas
|
|
ikeaboy
--
|
Sendt: 27-Februar-2009 kl. 22:02 |
AV Precision skrev:
Jeg ved godt hvad du mener, men mit synspunkt er: Hvis dét du starter ud med for at se om det er noget, er for ringe og du derfor bliver skuffet over kvaliteten, så dropper du måske idéen på et forkert grundlag. Derfor mener jeg at man skal købe dén kvalitet man har behov for og økonomi til fra starten, uanset hvilken prisklasse dét så ligger i.
Mht. at repræsentere produkterne, så var min pointe at man skulle vente med at investere i noget som helst indtil man har en idé om hvad det rigtige at investere i er, i stedet for at investere hovedløst i noget midlertidigt, bare for at prøve. En projektor er mere eller mindre straks-afskrivning, så jeg kan ikke rigtigt følge det økonomisk fornuftige i at smide 6-10.000,- ud på en "tester". Jeg synes da 10.000,- er temmeligt mange penge at bruge på at finde ud af hvad man vil have.
Jeg vil påstå at man skal kende sig selv temmeligt dårligt hvis man ikke efter en grundig præsentation af produkterne kan svare på om man vil bruge det eller ej. Jeg tror dem der ombestemmer sig, enten som sagt har fået et system der er for dårligt i forhold til hvad de forventede, evt. for dårligt integreret betjeningsmæssigt, eller også er det forandringer i éns liv der har gjort at man har skiftet prioriteter, og så ændrer det jo ikke rigtigt noget om man har haft en "test-projektor" eller ej.
|
Jeg vil give dig delvis ret i at man nok kende sig selv rimlig dårligt hvis man skulle købe en projektor og ofre den sum penge det koster, da det alligevel er en rimlig udskrivning rent økonomisk for de fleste, men man kan jo været blevet besat af idéen ved fx af have fået denne der lækkere præsentation som du omtaler eller en ven der stolt der viser sit gear frem, hvor man i virkeligheden egenligt ikke har den store film interesse når alt kommer til alt. Altså bliver det et impulskøb, som jo hurtigt kan finaseres ved divs. quicklån hvor afdragne først starter ½-1 år efter. Det er jo en faldgruppe mange havner i ihvertfald med mange andre produkter.
Fordelen økonomisk jeg hentydet til med en test-projektor var at den er betydeligt nemmere at komme af med igen uden at lide større tab, fordi den henvender sig rent økonomisk til et langt større publikum, end projektorne der ligger i den dyrere ende, som har en langt mere begrænset publikum. Jeg har set mange der bliver nød til at dumpe prisen helt urimlig for at komme af med dem. Så at købe en "billig" projektor vil jeg absolut ikke mene er mere eller mindre straks-afskrivning. Jeg har set flere projektorer i 8000,- klassen med 200-400 timer på pæreren og en alder på ½-1 år blive solgt for 4500-5500,-. Det er trosalt noget andet end at tabe 20000,- på en 40000,- projektor med samme slitage, så man ofte ser.
|
|
Vijnana
Super bruger
Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
|
Sendt: 27-Februar-2009 kl. 23:05 |
Må give Ikeaboy lidt ret m.h.t gensalg af dyre projektorer. Gik selv lidt i vandet ved at tro at en ny hypet projektor var enormt meget bedre end den gamle. Men det var mest på papiret (læs: kontrastforhold). Når man er oppe i et vist kvalitetsniveau kommer de største forskelle altså fra selve filmen; hvor omhyggelig har man været ved filmoverførslen til dvd-mediet/HD.
Jeg kan stadig imponeres over hvor flot den gode gamle "video montage" fra Joe Kanes "Video Essentials" ser ud - også på min 5 år gamle projektor. Og her er der trods alt tale om et NTSC billede (480 linjer). Hvis man var lige så omhyggelig med alle dvd/HD produktioner - wauw!
Idag køber mange en projektor udfra specifikationer - ikke udfra hvordan den faktiske billedegengivelse er. Derfor har jeg heller ikke kunnet sælge min gamle 100K projektor til en rimelig pris, (har nærmest indtryk af at folk vil ha' penge for at afhente den )men har valgt at beholde den.
Redigeret af Vijnana - 28-Februar-2009 kl. 10:38
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 28-Februar-2009 kl. 11:32 |
ikeaboy skrev:
Jeg vil give dig delvis ret i at man nok kende sig selv rimlig dårligt hvis man skulle købe en projektor og ofre den sum penge det koster, da det alligevel er en rimlig udskrivning rent økonomisk for de fleste, men man kan jo været blevet besat af idéen ved fx af have fået denne der lækkere præsentation som du omtaler eller en ven der stolt der viser sit gear frem, hvor man i virkeligheden egenligt ikke har den store film interesse når alt kommer til alt. Altså bliver det et impulskøb, som jo hurtigt kan finaseres ved divs. quicklån hvor afdragne først starter ½-1 år efter. Det er jo en faldgruppe mange havner i ihvertfald med mange andre produkter. |
Impulskøb er den dårlig idé uanset hvordan man vender og drejer det, det er jo netop dét jeg siger - gør forarbejdet grundigt, så ved man som regel også godt med sig selv om det er det rigtige man gør. Mht. "lækker præsentation", så er det jo netop bare en demonstration af hvad man rent faktisk kan opnå derhjemme, hvis man gør det ordentligt. Jeg gør ikke noget i mit demo-rum, som man ikke også kunne gøre derhjemme. Hvis man så køber det samme udstyr og sætter det forkert op i et uegnet rum, så gør du jo netop noget andet end dét jeg siger man skal gøre.
Ofte er kvinden i huset's største indvending hvor ringe almindeligt tv vil se ud på projektoren. Så jeg viser ofte almindeligt tv på projektoren, når man beder om en demo, for at vise at setup'et også kan bruges til andet end Wall-E. Og beder man om det, kan man se udstyret demonstreret med lys i rummet. Som sagt, gør forarbejdet ordentligt, og få udstyret demonstreret under forhold der ligner dét du kommer til at bruge derhjemme så meget som muligt, inden købet, så bliver du netop ikke fanget af at dét du opnår derhjemme er ringere end dét du fik under demo'en.
Jeg har iøvrigt ikke oplevet én eneste der har set mine setups der IKKE har sagt at de gerne ville have det. Der er mange der ikke vil eller kan investere den plads og/eller de penge det koster, og det er jo helt reelt - men _alle_ ville i realiteten gerne have det, hvis de havde muligheden. Derfor fastholder jeg at dem der mister interessen, er dem der ikke har fået en opsætning der matcher forventningerne. Som brugeren ovenfor skriver, får man først et ordentligt setup derhjemme, så sker der automatisk dét at folk i éns omgangskreds fanger interesse for det også. Dén fejl de fleste så begår, er at de tror at en velfungerende projektor-opsætning bare er at skrue en projektor i loftet og fyre billedet op på væggen. Eller endnu værre, man kender én der har sådan et setup, og så tror man at det er sådan det er at have en projektor, og så gider man det ikke. Det er dét der irriterrer mig mest ved projektor-markedet, der er så mange dårlige løsninger derude at flertallet slet ikke er klar over hvor fedt det KAN være, også inden for et rimeligt budget.
ikeaboy skrev:
Fordelen økonomisk jeg hentydet til med en test-projektor var at den er betydeligt nemmere at komme af med igen uden at lide større tab, fordi den henvender sig rent økonomisk til et langt større publikum, end projektorne der ligger i den dyrere ende, som har en langt mere begrænset publikum. Jeg har set mange der bliver nød til at dumpe prisen helt urimlig for at komme af med dem. Så at købe en "billig" projektor vil jeg absolut ikke mene er mere eller mindre straks-afskrivning. Jeg har set flere projektorer i 8000,- klassen med 200-400 timer på pæreren og en alder på ½-1 år blive solgt for 4500-5500,-. Det er trosalt noget andet end at tabe 20000,- på en 40000,- projektor med samme slitage, så man ofte ser. |
Men det bedste er stadig at undersøge markedet ordentligt før man køber. Så kan det jo netop være at det omvendt viser sig at det hverken er en projektor til 8000,- eller én til 40.000,- man har brug for, men én til 25.000,-. Derfor mener jeg ikke at en prøve-investering er en god erstatning for en ordentlig behovsanalyse.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 28-Februar-2009 kl. 11:50 |
Vijnana skrev:
Må give Ikeaboy lidt ret m.h.t gensalg af dyre projektorer. Gik selv lidt i vandet ved at tro at en ny hypet projektor var enormt meget bedre end den gamle. Men det var mest på papiret (læs: kontrastforhold). Når man er oppe i et vist kvalitetsniveau kommer de største forskelle altså fra selve filmen; hvor omhyggelig har man været ved filmoverførslen til dvd-mediet/HD. |
Jamen der er da ingen tvivl om at værditabet på en dyr projektor er særdeles væsentlig. Netop derfor siger jeg at man skal sætte sig ordentligt ind i det først, og få nogle ordentlige demonstrationer, og sikre sig at dét man køber er det rigtige for én. Og jeg har bare svært ved at se hvordan dét at prøve en for dårlig løsning først, skal hjælpe én til at finde ud af om det er den vej man skal gå.
Og billig-løsningen ER jo per definition en for dårlig løsning. Hvis ikke, så er det jo netop ikke et prøve-køb, men rent faktisk dén løsning man skal købe! Princippet om at sætte sig ordentligt ind i hvad man køber før man smider pengene, gælder i princippet uanset om det er en projektor til 8.000,- eller én til 200.000,- man er på udkig efter. At det så er vanskeligt at få en ordentlig demo af forskellige projektor til 8.000,-, det gør så selvfølgelig at det kan være lidt et lotteri at købe en billig projektor.
Det er iøvrigt et ret ironisk problem: Projektorer er _om noget_ et produkt som burde købes ud fra en praktisk demonstration, og ikke ud fra specs - fuldstændigt ligesom højttalere, det er rent lotteri at købe højttalere uden at høre dem først. Sådan er det også med projektorer. Men modsat højttalere, så er projektorer nok dén produkttype i vores branche som oftest købes ubeset, udelukkende ud fra andres anbefalinger, specs osv. Og det bliver selvforstærkende, fordi det indebærer at de fleste handler det billigste sted, og så har butikkerne ikke råd til en ordentlig demo. Dérfor er der under en håndfuld butikker i landet der kan demonstrere projektorer til under 10.000,- seriøst (jeg er ikke en af dem, det har jeg simpelthen ikke råd til). Det er dét der er årsagen til at projektorer er et område hvor folk ofte begår fejlkøb, det købes alt for ofte ubeset.
|
|
Vijnana
Super bruger
Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
|
Sendt: 28-Februar-2009 kl. 12:04 |
Da jeg købte projektor var markedet ikke rigtig i den vækst det vel er nu, og derfor var det også vanskeligt at få demonstreret de dyrere af slagsen. Jeg havde dog satset højt nok til at jeg blev ganske begejstret for mit "blindkøb" (baseret på anmeldelser i seriøse magasiner).
|
|
ikeaboy
--
|
Sendt: 28-Februar-2009 kl. 12:06 |
Jeg synes du svare noget udenom de scenarier jeg stiller op mht. tab ved salg, ved bare at svare at det måske var fordi det var en projektor til 25000,- man skulle have købt. Men på en projektor i den prisklasse ville man også løbe ind i et stort tab. tag et kig på hf4a der er to eksempler på projektor i den prisklasse hvor sælgeren har sat prisen meget lavt og kan forvente tab på omkring 12000-14000,-. De to projektorer har henholdvis kørt 280 t og 120 t. og må siges at have været en dyr fornøjelse for sælgerne. Helt særiøst så er en behovsanalyse da ikke noget man rationelt kan lave hvis man først er blevet grebet af ideen om man vil have en projektor. Det kan jo udelukkende kun blive en gættekonkurrance på hvordan man evt. forstiller sig det er.
|
|