recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har I nogensinde fortrudt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHar I nogensinde fortrudt?

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
ikeaboy Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 12-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 12:12
Måske kunne man tænke sig det er svært at få en demo af de billige projektorer fordi i har en lav advance ifht de dyrere projektorer plus det stadig er et lille marked, så når man ar en fisk på krogen kan man ligeså godt forsøge at hive den hele vejen i land . Og mange første gangskøber ville nok vælge den billige fordi de ikke har noget referrancepunkt, så for dem er det en glimmerne projektor, så er det nemmeste nok bare at lave være at vise dem til dem.

Redigeret af ikeaboy - 28-Februar-2009 kl. 12:15
Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 12:17

M.h.t værditabet på især dyre projektorer - i hvor vid udstrækning er der tale om et faktisk værditab fordi de indhentes af den tekniske udvikling - og hvor meget er psykologi?

Hvad er det der koster pengene ved en projektor. Er det at øge kontrast- og sortniveau? Eller er det at smide en hdmi indgang på? Eller dæmpe blæserstøj? Eller er det optikken?

Mit indtryk er at folks forhold til brugte højkvalitetsprojektorer svarer til at man hellere vil købe en ny Fiat Punto end en 4 år gammel Ferrari - hvis prisen var den samme

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 12:25

Oprindeligt skrevet af ikeaboy ikeaboy skrev:

Jeg synes du svare noget udenom de scenarier jeg stiller op mht. tab ved salg, ved bare at svare at det måske var fordi det var en projektor til 25000,- man skulle have købt. Men på en projektor i den prisklasse ville man også løbe ind i et stort tab. tag et kig på hf4a der er to eksempler på projektor i den prisklasse hvor sælgeren har sat prisen meget lavt og kan forvente tab på omkring 12000-14000,-. De to projektorer har henholdvis kørt 280 t og 120 t. og må siges at have været en dyr fornøjelse for sælgerne.

Jeg synes ikke jeg snakker udenom. Jeg kan ikke se hvordan dét at smide 3-4.000,- eller hvad det nu er (plus værditab på lærred, kabler, beslag...) væk på en løsning man ved man ikke vil beholde under alle omstændigheder, skal hjælpe én til at finde ud af om den dyre løsning man evt. har i tankerne er god nok eller ej. Hvis jeg snakker udenom, så snakker du lige så meget udenom risikoen for at den dårlige løsning får én til at miste interessen uden grund. Er dét ikke et lige så stort problem?

Jeg tror iøvrigt de fleste af dem der sælger dyre projektorer med tab, gør det fordi de har opgraderet, og ikke fordi de har droppet projektor generelt - selvom du selvfølgelig kan finde eksempler på det modsatte, men så er der som sagt formentligt tale om ændringer i éns liv, mere end om forkerte beslutninger ved købet.

Helt særiøst så er en behovsanalyse da ikke noget man rationelt kan lave hvis man først er blevet grebet af ideen om man vil have en projektor. Det kan jo udelukkende kun blive en gættekonkurrance på hvordan man evt. forstiller sig det er.

Hvorfor mener du at dét at investere i en dårlig løsning hjælper én til at finde ud af hvordan det er at have en god løsning?

Og så synes jeg du undervurderer dine medmenneskers intelligens, hvis du mener det ikke kan lade sig gøre at sætte sig ind i hvad man køber, blot fordi man er grebet af idéen. Om noget, så vil jeg da påstå at hvis man er så forblændet af tanken om en projektor-løsning, så er det eneste der kan få én ned på jorden igen da netop at få en dårlig løsning. Hvis man er så forelsket i tanken om en projektor at man ikke kan tænke klart, så er det da om noget argument nok for at investere nogle kroner i en ordentlig løsning. Som regel er det kompromis-løsningerne folk bliver trætte af, fordi de netop ikke leverede dét man forestillede sig.

Men jeg mener dét med straks-afskrivningen seriøst. Man skal betragte investeringen som en udgift, ikke som en investering hvor man kan hive X% hjem igen når man sælger det. Hvis man betragter det sådan, så tror jeg også godt man kan finde ud af at trække vejret to gange inden man rykker dankortet for 50 af de lange.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

M.h.t værditabet på især dyre projektorer - i hvor vid udstrækning er der tale om et faktisk værditab fordi de indhentes af den tekniske udvikling - og hvor meget er psykologi?

Det er utroligt svært at svare på. Det afhænger nok lidt af hvordan du definerer high-end. En high-end 720P projektor er ikke ret mange penge værd i dag, fordi folk vil have 1080P, og det er ikke helt unfair at sige at en ny, relativt billig 1080P projektor er bedre end en gammel 1080P high-end projektor. Men hvis du kigger på f.eks. Sim2 C3x 720P, så koster den i dag groft sagt det samme som for 3 år siden, og 1080P modellen er stadig den billigste 3-chip 1080P DLP på markedet. Derfor burde brugtprisen også stadig være relativt høj på dem. Derimod er værdien af en Sony VW100 inden for meget kort tid faldet til en fjerdedel af nyprisen, fordi der er kommet nyere og billigere projektorer fra Sony der er bedre.

Mit indtryk er at folks forhold til brugte højkvalitetsprojektorer svarer til at man hellere vil købe en ny Fiat Punto end en 4 år gammel Ferrari - hvis prisen var den samme

Det synes jeg trods alt ikke er helt fair, men der er et gran af sandhed i det. Det er i hvert fald muligt lige nu at få en let brugt HT380 for en hel del mindre end den er værd, når man tager i betragtning at nyprisen på den rent faktisk er steget en smule, og det stadig betragtes som et af de bedste køb i sin prisklasse som ny.

Men generelt, så styres brugtpriserne meget af hvilke teknologiske hop der er sket. En 720P projektor er meget vanskelig at sælge i dag, uanset hvor god den er. Tilsvarende kunne man godt forestille sig at hvis lydløse LED projektorer er normen om et par år, så vil det være mere end vanskeligt at sælge en high-end projektor med traditionel lampe, selv om billedet som sådan er fremragende. Men jeg synes omvendt også man skal passe på med at definere at fordi projektorerne har udviklet sig så meget som de har de seneste år, så vil man automatisk betragte sin nye projektor som forældet om et år eller to. Springene i _reel_ billedkvalitet fra sæson til sæson er kraftigt faldende, og især med DLP-projektorer hvor det mere eller mindre kun er lampen der slides, vil man ikke opleve samme behov for at skifte projektoren ud, hvis man ellers vælger den rigtige projektor i forhold til billedstørrelsen. Når jeg ser en projektor som Sanyo Z4 i dag, så er forskellen til de nyeste projektorer i 15-20k klassen meget dramatisk. Så stor tror jeg ikke på at forskellen vil være fra f.eks. en W5000 til det bedste i samme prisklasse om 3 år, fordi vi mere og mere nærmer os en situation hvor opsætning og kildemateriale er dét der gør den største forskel.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 12:56

Måske kunne man tænke sig det er svært at få en demo af de billige projektorer fordi i har en lav advance ifht de dyrere projektorer plus det stadig er et lille marked, så når man ar en fisk på krogen kan man ligeså godt forsøge at hive den hele vejen i land . Og mange første gangskøber ville nok vælge den billige fordi de ikke har noget referrancepunkt, så for dem er det en glimmerne projektor, så er det nemmeste nok bare at lave være at vise dem til dem.

Ja, præcis. Når der ikke er avance nok til at give kunderne en ordentlig demo, så må man enten vælge at sælge projektoren uden demo'en, eller lade helt være med at sælge den. Jeg vælger det sidste. Det er derfor jeg prædiker om at lave avancer ikke altid er en fordel for forbrugerne. Jeg har ikke noget imod folk der køber billigt udstyr, hvadenten det er fordi man ikke har råd til andet eller bare ikke vil investere mere. De må bare leve med at den lave avance der er på de produkter betyder at de ikke kan få tingene demonstreret af mig og andre med dén knowhow der skal til.

Men det ændrer ikke på at jeg synes det er arrogant at definere at fordi man ikke har haft projektor før, så er man tilfreds med hvadsomhelst, og udgangspunktet for dit argument var heller ikke at den billige projektor var god nok. Hvis den er god nok, hvorfor så købe den dyre bagefter? Dit udgangspunkt var at købe en midlertidig projektor for at se om "projektor" er en god idé. Hvadenten du vil købe projektor af mig eller ej, så synes jeg dét er penge ud af vinduet. Det er jo netop basis for fejlkøb at købe en mere eller mindre tilfældig projektor fordi man ikke har noget referencepunkt. Hvis problemet er at man ikke har et referencepunkt, så må man jo SKABE sig et referencepunkt, ved at se produkterne i real-life.

Redigeret af AV Precision - 28-Februar-2009 kl. 12:58
Til top
Gerdes Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-Februar-2006
Point: 425
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 12:57

Helt særiøst så er en behovsanalyse da ikke noget man rationelt kan lave hvis man først er blevet grebet af ideen om man vil have en projektor. Det kan jo udelukkende kun blive en gættekonkurrance på hvordan man evt. forstiller sig det er.

Jeg er meget uenig i det synspunkt. Selv var jeg et år om at vælge min første projektor fra jeg besluttede mig til at købe en, til jeg havde fundet en der dækkede mit behov.

Jeg rendte vel 4-5 forhandlere med demonstrationsmuligheder på dørene for at se, hvad de kunne tilbyde. Men det er klart, at køber man projektor på impulsbasis ender det jo sikkert med tilfældigheder og "discount-skrammel" .

Men køberne må jo gøre op med sig selv, om de vil nøjes med tilfældigheder, eller om de vil bruge tiden på behovsafdækning.

Den der køber dyrt græder kun en gang. Den der køber billigt græder flere gange.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 13:01

Jeg synes i det hele taget at det er ultra-komisk at du vrænger på næsen ad tanken om at lade forhandleren tjene penge nok til at en ordentlig demo bliver mulig, så man kan finde ud af hvad man har behov for før man handler, mens du gerne vil investere flere tusinde kroner i et midlertidigt produkt du ved du ikke vil beholde. Hvorfor ikke investere de 5-10.000,- i en ordentlig forhandler?

Og ja, jeg er stærkt bias'ed i den her diskussion, men derfor kan vi vel godt forholde os til argumenterne i stedet for hvem der leverer dem.

Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 12-Juni-2008
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 13:29
Jeg vrænger ikke på næsen af noget som helst, jeg konstater på at der jo muligvis er en grund til det er de dyrere projektorer der bliver vist frem i eksulsive omgivelser, med en masse fansy grej tilsluttet.

Jeg tror også måske du kun ser det halve af sagen, du møder den der vælger at købe en ny dyr projektor hos dig der fortæller om deres gamle skod projektor og hvor meget de bare glæder sig til at få noget ordenlig kvalitet. Du møder ikke dem der har en billig projektor og er fuldt tilfreds med den og som er lykkelige over de ikke brugte spidsen af en jetjager, fordi den billige var egenligt god nok til dem når alt kommer til alt. Jeg repræsentere selv den sidste gruppe
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 14:03

Jeg vrænger ikke på næsen af noget som helst, jeg konstater på at der jo muligvis er en grund til det er de dyrere projektorer der bliver vist frem i eksulsive omgivelser, med en masse fansy grej tilsluttet.

OK, så mangler jeg bare lige at forstå om du mener det er et problem at billige projektorer ikke demonstreres, og i givet fald hvem der er skyld i dét problem? Jeg læser det du skriver som en kritik af forhandlerne, men det kan være jeg tolker det forkert?

Er du ikke enig i at det ville være en fordel hvis forhandlerne tjente penge nok på relativt billige projektorer, til at de gad vise dem frem til forbrugerne der dermed kunne få en bedre idé om hvor meget man kan få for relativt få penge?

Jeg tror også måske du kun ser det halve af sagen, du møder den der vælger at købe en ny dyr projektor hos dig der fortæller om deres gamle skod projektor og hvor meget de bare glæder sig til at få noget ordenlig kvalitet. Du møder ikke dem der har en billig projektor og er fuldt tilfreds med den og som er lykkelige over de ikke brugte spidsen af en jetjager, fordi den billige var egenligt god nok til dem når alt kommer til alt. Jeg repræsentere selv den sidste gruppe

Jeg vil nu påstå at jeg møder en del flere af den slags end de fleste. Det gælder her i forummet, når jeg besøger kunder der bestiller en kalibrering af deres eksisterende projektor, og når jeg betjener kunder der køber lyd-udstyr eller nyt lærred og iøvrigt er glade for projektoren. Så jeg synes du fejlbedømmer mig en del hvis du tror jeg kun beskæftiger mig med high-end kunder. Og husk iøvrigt også at jeg i min tid i Tape Connection har solgt en MEGET stor andel af de Z2/3/4'ere og PTAE-200/300/500/700'ere der står rundt omkring. Og jeg har også solgt en del W5000'ere, som vel heller ikke kan betegnes som en dyr projektor. Så jeg synes faktisk at du har en meget forudindtaget holdning til hvad baggrunden for mine udtalelser er.

Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 14:08

Vi må nok konstatere at vi projektorentusiaster må leve med med værditabet på de dyrere projektorer. Men vi ville jo nok være mere villige til at opgradere hvis  vi kunne afsætte "den gamle" til blot en nogenlunde fornuftig pris. Måske et det mest fornuftig at lægge sig i mellemklassen? Men hvem skal så købe dem i highendklassen? Og hvad skal vi gøre med vores (2 år) gamle projektor? Der er jo grænser for hvor mange brugte vi kan have stående. Måske  begrebet "ProjectorCentral" får en helt ny betydning.

Noget andet er, at man måske kan tæmme sin upgraditis m.h.t projektorer ved at se på den samlede hjemmebiooplevelse. En superlyd kan f.eks fjerne fokus fra de mindre mangler en projektor måtte have.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 14:18

Vi må nok konstatere at vi projektorentusiaster må leve med med værditabet på de dyrere projektorer. Men vi ville jo nok være mere villige til at opgradere hvis  vi kunne afsætte "den gamle" til blot en nogenlunde fornuftig pris. Måske et det mest fornuftig at lægge sig i mellemklassen? Men hvem skal så købe dem i highendklassen?

Dem der køber udstyr for at bruge det og beholde det, og ikke for at have det sidste nye hele tiden. Der findes også folk der køber en ny bil og beholder den til den dør, i stedet for at skifte den ud hver gang der kommer et facelift. Det komiske er, at dem der har de fedeste hjemmebiografer ofte netop ikke er dem der er med på beat'et hele tiden og skifter ud til det sidste nye hele tiden, men dem der ser bio'en som en helhedsoplevelse og bruger tiden på at nyde filmene i stedet for at nørde med teknikken. Jeg tror alle der kom ind i en hjemmebio i dag med en 3 år gammel C3x 720P ville være ganske imponerede over helhedsoplevelsen, også selv om der ikke lige står 1080P på projektoren. Hvis man VIL være med på beat'et, så tvinger man sig selv til ikke at købe alt for godt udstyr. Jeg vil påstå at det er en mindst lige så god investering at betale f.eks. 50.000,- her og nu for en projektor du synes er superfed de næste 2-3 år, og tålelig de næste 2 år, end ved at investere i en 20.000,-s projektor hvert andet år, og så få noget der er tåleligt de næste to år, og fedt de sidste 2-3 år. MEN, det indebærer at du køber noget udstyr der rent faktisk leverer en high-end gengivelse af filmene, og ikke bare dét der lige har bedst sort-niveau i denne sæson.

Vi bevæger os vist ret langt væk fra emnet...

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 14:20

Dén pointe jeg ville have frem, var såmænd bare ganske enkelt at jo bedre system man har, og især jo nemmere man gør betjeningen af det, jo mindre er sandsynligheden for at man fortryder købet, uanset hvilken prisklasse det så er man ligger i.

Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu