recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har I nogensinde fortrudt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHar I nogensinde fortrudt?

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 14:31
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Oprindeligt skrevet af Vijnana Vijnana skrev:

Vi må nok konstatere at vi projektorentusiaster må leve med med værditabet på de dyrere projektorer. Men vi ville jo nok være mere villige til at opgradere hvis  vi kunne afsætte "den gamle" til blot en nogenlunde fornuftig pris. Måske et det mest fornuftig at lægge sig i mellemklassen? Men hvem skal så købe dem i highendklassen?

Dem der køber udstyr for at bruge det og beholde det, og ikke for at have det sidste nye hele tiden. Der findes også folk der køber en ny bil og beholder den til den dør, i stedet for at skifte den ud hver gang der kommer et facelift. Det komiske er, at dem der har de fedeste hjemmebiografer ofte netop ikke er dem der er med på beat'et hele tiden og skifter ud til det sidste nye hele tiden, men dem der ser bio'en som en helhedsoplevelse og bruger tiden på at nyde filmene i stedet for at nørde med teknikken. Jeg tror alle der kom ind i en hjemmebio i dag med en 3 år gammel C3x 720P ville være ganske imponerede over helhedsoplevelsen, også selv om der ikke lige står 1080P på projektoren. Hvis man VIL være med på beat'et, så tvinger man sig selv til ikke at købe alt for godt udstyr. Jeg vil påstå at det er en mindst lige så god investering at betale f.eks. 50.000,- her og nu for en projektor du synes er superfed de næste 2-3 år, og tålelig de næste 2 år, end ved at investere i en 20.000,-s projektor hvert andet år, og så få noget der er tåleligt de næste to år, og fedt de sidste 2-3 år. MEN, det indebærer at du køber noget udstyr der rent faktisk leverer en high-end gengivelse af filmene, og ikke bare dét der lige har bedst sort-niveau i denne sæson.

Vi bevæger os vist ret langt væk fra emnet...

100% enig - bortset fra at jeg synes at dette ER emnet

Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 12-Juni-2008
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 15:16

Ja min pointe var såmændt også bare at man skal passe på med at lade sig lokke til at købe for dyrt fordi der er nogen der siger at det der det man bliver gladest for i det lange løb. Man kan blive ligeså tilfreds med en billig projektor, hvis interessen ligger i film og ikke i udstyr.
Så køb det DU føler for og lad være med at lade dig rive med af divs. salgstaler og det fornemmer jeg også vi er rimlig enige i.
Jeg har stor respekt for din viden om projektorer og billedegengivelse Otto, men markedsting er vi måske ikke helt på samme spor, men man kan sige vi spiller osse for hvert vores hold jo.

Min egen historie var også den at jeg lagde ud med at købe dyrt, da jeg fik samme smøre om det var klogest, fremtidssikkert osv osv. Jeg prøvet to forskellige projektor til henholdsvis 16000,- 0g 25000,- begge have dog divs. fejl hvilket muligvis var ekstremt uheldig og jeg røg ud i noget uvejr med at få dem retur osv. Til sidst var jeg bare så træt af det hele og var tæt på at droppe projektor drømmen helt, at jeg bare bestilte en billig sanyo z5 over nettet hos et velrenomeret firma, jeg havde aldrig set den live, men var også lidt ligeglad jeg ville bare have en projektor der virket hos et firma jeg vidste der ikke ville blive problemer med hvis der skulle være noget galt. Så måtte kvaliteten være var den var, tænkte jeg. Men den dag idag er jeg lykkelig for jeg købte den, og jeg kan da godt se det ikke er samme kvalitet som den dyre jeg havde men det betyder ikke så meget synes jeg, og jeg synes faktisk at det gab prismæssigt der ligger mellem den dyrere og den sanyo jeg har nu er helt urimligt. Man betaler jo i dyre domme for en smule bedre kvalitet, og i min verden er det lidt noget flueknepperi man betaler for.
Jeg indrømme da også gerne at hvis jeg vandt den helt  store præmie i lotto, så skulle jeg da også have en super projektor, men min økonomi hvor jeg har ca. 7000,-  hver mrd. til mig selv når alle regninger/husleje/lån er betalt, der synes jeg der er mange andre ting at bruge sine penge på eller lade være, selv om film er en af mine helt store interesser og har været det i siden jeg var 15-16 år gammel, så det er en interesse jeg har haft i over 20 år. Min film samlig tæller omkring 1600 film og jeg bruger min projektor storset hverdag og har dedikeret rum med sorte vægge, men stadig kan jeg ikke forsvar at skulle købe en dyrere projektor.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12335
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af ikeaboy ikeaboy skrev:

Man kan blive ligeså tilfreds med en billig projektor, hvis interessen ligger i film og ikke i udstyr.

De dyre projektorer gengiver jo filmene bedre (mere korrekt) end de billige, så det er da netop hvis man er interesseret i film, og ikke udstyr, at man skal afsætte så meget som muligt til projektorkøb.
Til top
Gerdes Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-Februar-2006
Point: 425
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 15:33

Min egen historie var også den at jeg lagde ud med at købe dyrt, da jeg fik samme smøre om det var klogest, fremtidssikkert osv osv. Jeg prøvet to forskellige projektor til henholdsvis 16000,- 0g 25000,- begge have dog divs. fejl hvilket muligvis var ekstremt uheldig og jeg røg ud i noget uvejr med at få dem retur osv.

Jeg er lidt nysgerrig. Hvilke projektorer omtaler du her?

Var der tale om "mandagsmodeller" eller var der tale om "teknologifejl"?

Min film samlig tæller omkring 1600 film og jeg bruger min projektor storset hverdag og har dedikeret rum med sorte vægge, men stadig kan jeg ikke forsvar at skulle købe en dyrere projektor.

Vi har tydeligvis en forskellig tilgang til det at have projetor for filmens skyld. I din situation vil jeg da mene, at du er bedst stillet med en rigtig god projektor. Du skal huske på at den bedre kvalitet, som du får med en bedre projektor, oplever du jo ved hver eneste film du ser.

Den der køber dyrt græder kun en gang. Den der køber billigt græder flere gange.
Til top
jr00 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-December-2004
Point: 79
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 15:34

Så jeg synes faktisk at du har en meget forudindtaget holdning til hvad baggrunden for mine udtalelser er.

Hej

Der er da ingen grund til at spille fornærmet bare fordi ikeaboy er uenig med dig. Selvfølgelig er da der mange, der er glade for deres low-level projektorer med ikearullegardin lærreder (eller tilsvarende). Det er trods alt ikke alle der har samme kvalitetskrav som dig. Der findes da utallige der ikke vil kunne forstå at folk bruger +20k for en projektorløsning når de kan fås for 8-10k eller mindre (ikke en løsning der giver den samme billedkvalitet – men på et lærred der har en tilsvarende størrelse). Og mange af de personer vil du næppe få kontakt til hverken her på forumet eller i din forretning. Hvis der ikke havde været et marked for billigt/discount av/hifi udstyr havde man ikke kunne købe TV’er og dvd afspillere mm. i Kvickly eller Bilka.
Derudover bruger du recordere.dk (der er et brugerforum) til salgsfremmende aktiviteter, så selvfølgelig skal man da have en sund skepsis til dine motiver. Så der er ingen grund til at du føler dig som en forfulgt uskyldighed.
Slutteligt vil jeg dog lige sige, at du lagt fra er den mest aggressive sælger her på recordere.dk og at dine indlæg normalt er meget saglige og lærerige, men uafhængig – det er du ikke.

Redigeret af jr00 - 28-Februar-2009 kl. 15:34
Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 18:18
Oprindeligt skrevet af Gerdes Gerdes skrev:

Min egen historie var også den at jeg lagde ud med at købe dyrt, da jeg fik samme smøre om det var klogest, fremtidssikkert osv osv. Jeg prøvet to forskellige projektor til henholdsvis 16000,- 0g 25000,- begge have dog divs. fejl hvilket muligvis var ekstremt uheldig og jeg røg ud i noget uvejr med at få dem retur osv.

Min film samlig tæller omkring 1600 film og jeg bruger min projektor storset hverdag og har dedikeret rum med sorte vægge, men stadig kan jeg ikke forsvar at skulle købe en dyrere projektor.

Vi har tydeligvis en forskellig tilgang til det at have projetor for filmens skyld. I din situation vil jeg da mene, at du er bedst stillet med en rigtig god projektor. Du skal huske på at den bedre kvalitet, som du får med en bedre projektor, oplever du jo ved hver eneste film du ser.

Der var tale om en Mitsuhibshi hc 4900 og en JVC hd-1  og der var faktisk både tale om mandagsmodel og teknologifejl, en uheldig historie jeg ikke vil gå i detaljer med, da jeg ikke er ude på at skade nogen.

Men hvis man virkelige skal vinde noget kvalitesforbedring, ville et skifte til blu-ray nok være her der er de største forbedringer at hente i mine øjne, men hele min film samling består af sd-dvd, og jeg gider ikke betale næsten 300 kr for en film, det er simpelhen for dyrt. 
Men mht til skarphed og lysstyrke synes jeg faktisk ikke der er den store forskel ved sd-dvd på de dyre modeller jeg har prøvet kontra min nuværende billige sanyo z5. Det er mest kilde til projektoren der gør udslaget.
Der hvor der er lidt at hente er sortniveau, men det synes jeg nu ikke betyder så meget for mig at jeg vil ofre så meget mere for at få det bedre. Når først filmen kører og jeg er opslugt af historien sidder jeg ikke og spekulere over sortniveau.

Redigeret af ikeaboy - 28-Februar-2009 kl. 18:21
Til top
mowa Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2006
Point: 343
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 18:39

Oprindeligt skrevet af Gerdes Gerdes skrev:

Der var tale om en Mitsuhibshi hc 4900 og en JVC hd-1  og der var faktisk både tale om mandagsmodel og teknologifejl, en uheldig historie jeg ikke vil gå i detaljer med, da jeg ikke er ude på at skade nogen.

Men hvis man virkelige skal vinde noget kvalitesforbedring, ville et skifte til blu-ray nok være her der er de største forbedringer at hente i mine øjne, men hele min film samling består af sd-dvd, og jeg gider ikke betale næsten 300 kr for en film, det er simpelhen for dyrt. 
Men mht til skarphed og lysstyrke synes jeg faktisk ikke der er den store forskel ved sd-dvd på de dyre modeller jeg har prøvet kontra min nuværende billige sanyo z5. Det er mest kilde til projektoren der gør udslaget.
Der hvor der er lidt at hente er sortniveau, men det synes jeg nu ikke betyder så meget for mig at jeg vil ofre så meget mere for at få det bedre. Når først filmen kører og jeg er opslugt af historien sidder jeg ikke og spekulere over sortniveau.

300 for en blu-ray-film? Måske i Danmark, Fona kan sikkert klare det - men ellers er standardprisen i Elgiganten 199,-. Der er bunker af film man kan købe fra f.eks. Amazon.co.uk med danske tekster for under en hund, og større bunker til en pris mellem 100 og 150. Man kan også smutte til Malmö og fylde kurven - i Kvarns video koster de fleste film mellem 70 og 120 danske, helt nye udgivelser (de får ikke lov at være nye længe før prisen sættes ned) koster sjældent over 160 danske. Der er danske tekster på langt de fleste - det er vist kun nogle få nye udgivelser fra et skummelt lavbudgetselskab der ikke har det, men bare kig bagpå.
Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Februar-2009 kl. 20:16

Ok følger ikke så meget med i blu-ray marked på det sidste, men jeg havde en ps3 for ½ års tid siden og der var filmene rimlig dyrere og udvalgt temlig begrænset. Men det er da godt at hører der er ved ske noget på pris siden.

Til top
Autechre Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-August-2008
Sted: Varde
Point: 608
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2009 kl. 10:02

Det er nu ikke noget særligt nyt, at priserne på BD har været acceptable ift. DVD, i et pænt stykke tid nu. Det er blot visse danske forhandlere der tror at det er guld der sælges - nyudgivelser kunne jeg ikke drømme om at købe på DVD, hvis der også er en BD af samme titel... Og siden HD DVD gik i graven synes jeg at det er gået OK stærkt...

Nå, det var vist et sidespor vi røg på der...

Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2009 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af jr00 jr00 skrev:

Så jeg synes faktisk at du har en meget forudindtaget holdning til hvad baggrunden for mine udtalelser er.

Hej

Der er da ingen grund til at spille fornærmet bare fordi ikeaboy er uenig med dig. Selvfølgelig er da der mange, der er glade for deres low-level projektorer med ikearullegardin lærreder (eller tilsvarende). Det er trods alt ikke alle der har samme kvalitetskrav som dig. Der findes da utallige der ikke vil kunne forstå at folk bruger +20k for en projektorløsning når de kan fås for 8-10k eller mindre (ikke en løsning der giver den samme billedkvalitet – men på et lærred der har en tilsvarende størrelse). Og mange af de personer vil du næppe få kontakt til hverken her på forumet eller i din forretning. Hvis der ikke havde været et marked for billigt/discount av/hifi udstyr havde man ikke kunne købe TV’er og dvd afspillere mm. i Kvickly eller Bilka.
Derudover bruger du recordere.dk (der er et brugerforum) til salgsfremmende aktiviteter, så selvfølgelig skal man da have en sund skepsis til dine motiver. Så der er ingen grund til at du føler dig som en forfulgt uskyldighed.
Slutteligt vil jeg dog lige sige, at du lagt fra er den mest aggressive sælger her på recordere.dk og at dine indlæg normalt er meget saglige og lærerige, men uafhængig – det er du ikke.

Og tak til dig jr00 for at vise der trosalt er en der forstår mig, for som du skriver har jeg ikke en forudindtaget holdning til hvad baggrunden for Ottos udtalelser er, nej jeg er bare uenig.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2009 kl. 13:00

Ja min pointe var såmændt også bare at man skal passe på med at lade sig lokke til at købe for dyrt fordi der er nogen der siger at det der det man bliver gladest for i det lange løb. Man kan blive ligeså tilfreds med en billig projektor, hvis interessen ligger i film og ikke i udstyr.
Så køb det DU føler for og lad være med at lade dig rive med af divs. salgstaler og det fornemmer jeg også vi er rimlig enige i.
Jeg har stor respekt for din viden om projektorer og billedegengivelse Otto, men markedsting er vi måske ikke helt på samme spor, men man kan sige vi spiller osse for hvert vores hold jo.

Det er dét jeg synes er problemet, du dømmer mine indlæg ud fra at jeg er forhandler, i stedet for at forholde dig til mine argumenter. Hvis din indgangsvinkel er at dét jeg skriver er salgstaler, så er det svært at føre en konstruktiv diskussion. Jeg synes om noget netop IKKE det er en salgstale at sige at folk skal bruge mere tid på at undersøge hvad de har behov for før de handler noget som helst, i stedet for bare at fare ud og bruge 5-10-15.000,- på noget midlertidigt. Hvis der er noget der er godt for forhandlerne, så er det da folk der skifter tit ud. Så som jeg ser det er mit argument netop IKKE en salgstale, nærmest det modsatte. Det var dér jeg ville hen med kommentaren om at det måske er en projektor til 25.000,- og ikke 40.000,- man har brug for. At opfordre folk til at skrue lidt ned for hjertebankenen, og forholde sig lidt mere objektivt til sine egne behov og dermed vælge rigtigt første gang, kan da lige så godt betyde færre penge til forhandleren som det modsatte. Dérfor synes jeg at det er unfair at du betragter mine argumenter som salgstaler. Jeg synes netop jeg argumenterer for at man skal være fornuftig og handle økonomisk forsvarligt, i stedet for bare at kaste penge ud til højre og venstre "for lige at prøve det". Især når dét man prøver så ikke vil være repræsentativt for dét man egentlig har tænkt sig at investere i i det lange løb.

Men den dag idag er jeg lykkelig for jeg købte den, og jeg kan da godt se det ikke er samme kvalitet som den dyre jeg havde men det betyder ikke så meget synes jeg, og jeg synes faktisk at det gab prismæssigt der ligger mellem den dyrere og den sanyo jeg har nu er helt urimligt. Man betaler jo i dyre domme for en smule bedre kvalitet, og i min verden er det lidt noget flueknepperi man betaler for.
Jeg indrømme da også gerne at hvis jeg vandt den helt  store præmie i lotto, så skulle jeg da også have en super projektor, men min økonomi hvor jeg har ca. 7000,-  hver mrd. til mig selv når alle regninger/husleje/lån er betalt, der synes jeg der er mange andre ting at bruge sine penge på eller lade være,

Det er så hér jeg mener du trækker dine egne forhold ned over hovedet på andre. Som du selv siger, så sidder jeg ofte med de kunder der har købt eksempelvis en Sanyo Z5, og nu et år efter er nødt til at investere igen, fordi de IKKE var lige så tilfreds med den som du er. Og dér kan jeg altså ikke se det økonomisk forsvarlige i at opgradere løbende indtil man rammer det rigtige, frem for at bruge lidt mere tid i købssituationen på at ramme rigtigt første gang. Klart, man kan være uheldig, men det kunne du også lige så godt have været med Z5'eren. Én af mine kunder har købt en Z2000 mener jeg det var (ikke af mig), og fået den ombyttet pga. misfarvninger der opstår efter meget få timers brug, for så at få at vide ved nummer to at det er normalt, og den første blev kun byttet per kulance. Nu står kunden så med en ubrugelig projektor med 150 timer på klokken. Det har sådan set ikke så meget med prisklassen at gøre, men bare for at sige at alle kan være uheldige.

Men pointen er at jeg læser det som om du mener man skal starte med noget billigt, med en forventning om at det jo kunne være det var godt nok. Det er netop hér jeg mener det klogeste er at finde ud af OM den billige er god nok, INDEN man køber noget som helst. Jeg kan ikke se det økonomisk fornuftige i at købe en projektor til 10.000,-, med dét i baghovedet at man jo altid bare kan købe noget dyrere hvis det ikke er godt nok. Dét synes jeg NETOP er uforsvarligt at råde folk til. Mindst lige så uforsvarligt som at råde folk til at købe noget dyrere end de har brug for. Medmindre man direkte er blevet lokket til at låne penge til at købe udstyr man ikke har råd til, så tror jeg de fleste hellere vil risikere at få noget der er for godt, end at få noget der er for ringe.

Vi kan hurtigt blive enige om at det ikke er i orden at lokke folk i gæld for at få råd til udstyr de ikke har behov for, men det sker jo netop heller ikke hvis du henvender dig til en seriøs forhandler. Jeg blander mig eksempelvis overhovedet ikke i folks økonomi, og formidler ikke nogen form for afbetalingsordning. Man kan fortælle mig hvor mange penge man vil investere, og så kan jeg pege på hvad jeg mener er det bedste inden for budgettet, eller man kan fortælle mig hvad man vil have og så skal jeg fortælle hvad det koster - så må man selv finde ud af om man har råd til det eller ej. Jeg er AV-forhandler, ikke bankrådgiver. At man bør undgå pistolsælgere der forsøger at overtale folk til at købe ting de ikke har råd til, det tror jeg vi er meget enige om. Jeg har ry for at være en dyr mand at besøge, fordi folk har det med at forelske sig i det udstyr jeg demonstrerer. Det tager jeg som et kompliment, men du vil aldrig se mig stå og direkte lokke folk til at bruge flere penge end de har lyst til. Jeg viser måske hvad man får hvis man bruger flere penge, og så må man vælge om man vil gøre dét, men hvis du siger at du ikke vil bruge så mange penge, så vil jeg til enhver tid acceptere dét, og enten vise hvad jeg så kan inden for budgettet, eller ganske enkelt melde ud at jeg ikke har noget at tilbyde der ligger inden for budgettet. Derfor generer det mig altid lidt når jeg beskyldes for at trække "for godt" udstyr ned over hovedet på folk, det synes jeg overhovedet ikke at jeg gør. Jeg har bare valgt kun at forhandle udstyr i den bedre ende, at der så er en masse mennesker der gerne ville have dét jeg leverer, men ikke har råd til det, det kan jeg jo ikke rigtigt gøre for. Men jeg kan da ikke begynde at forhandle ting jeg ikke føler jeg kan stå inde for, bare fordi der er nogle der vil have billigere ting end jeg sælger. Det er ikke ensbetydende med at jeg trækker dyrere ting ned over hovedet på folk end de har behov for. Det betyder bare at jeg helt bevidst ikke kan ramme alle kunders behov. Derfor sker det jævnligt at jeg må sige til folk at jeg ikke har noget at sælge dem, det er ikke ensbetydende med at jeg forsøger at sælge dem en 40.000,-s projektor hvis de kommer efter en Z5.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2009 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af jr00 jr00 skrev:

Der er da ingen grund til at spille fornærmet bare fordi ikeaboy er uenig med dig.

Jeg bliver ikke fornærmet fordi man er uenig. Jeg bliver lidt fornærmet, eller rettere forundret, over at jeg bliver skudt i skoene fra første linie at jeg skriver dét jeg gør fordi jeg er forhandler, underforstået at mit argument er godt for forhandlerne og ikke forbrugerne - når dét jeg skrev efter min opfattelse er det stik modsatte, nemlig et råd der vil være godt for forbrugerne men skidt for forhandlerne. Som sagt, jo oftere folk skifter udstyr, jo bedre for mig. Måske endda ISÆR for mig, for hvis du nu køber en kalibrering af mig til din Z5, så vil sandsynligheden for at du skal have den næste projektor kalibreret også, være ganske stor (jeg har mange "repeat customers", fordi det er svært at vænne sig til ukorrekte billeder når man først har vænnet sig til det korrekte).

Jeg er helt enig i at jeg er bias'ed i alt hvad jeg skriver, og alt hvad jeg skriver giver i én eller anden udstrækning en reklameværdi for mig. Og hvis man skød lidt efter mig for at være for meget sælger i nogle udtalelser, så ville jeg også sagtens kunne forstå det. Men når det er dét der bruges som argument mod mig, omkring et indlæg der som jeg ser det netop er i direkte modstrid med mine salgs-interesser, men som jeg skrev fordi det nu engang er min ærlige mening, så bliver jeg altså lidt irriterret (fornærmet er nu så groft et ord, der skal mere til for at jeg bliver fornærmet...)

Men måske overfortolker jeg. Nu har jeg vist fået min mening frem omkring at købe rigtigt første gang vs "prøve-køb", så jeg lader den ligge dér.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu