recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Har I nogensinde fortrudt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHar I nogensinde fortrudt?

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2009 kl. 13:18

Oprindeligt skrevet af ikeaboy ikeaboy skrev:

Og tak til dig jr00 for at vise der trosalt er en der forstår mig, for som du skriver har jeg ikke en forudindtaget holdning til hvad baggrunden for Ottos udtalelser er, nej jeg er bare uenig.

Som sagt, måske overfortolker jeg, men din allerførste linie i dit første svar til mig var:

"Jeg forstår ikke helt dit synspunkt, andet end hvis man som dig repræsentere dem der forhandler produkterne"

Det synes jeg er forudindtaget. Jeg synes ikke du har forsøgt at forholde dig til min pointe, som er: Hvorfor bruge 10.000,- på noget man ved man ikke vil beholde, frem for at sætte sig bedre ind i hvad man reelt har behov for, inden man køber noget som helst? Hvis det så viser sig at 10.000,- er rigeligt til at man bliver tilfreds, så er alle vel glade?

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2009 kl. 13:20

Nu sagde jeg godt nok at jeg ville lade den ligge, men: Hvad nu hvis man har præcist 20.000,-, hverken mere eller mindre, til at købe projektor og lærred for. Hvis man så bruger 8.000,- på at finde ud af om det overhovedet er dén vej man skal gå, så har man pludselig kun 12.000,- tilbage at købe det rigtige for. Så får man formentligt en ringere løsning end man ville have fået for de 20k. Det er egentlig bare dét jeg mener.

Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 12-Juni-2008
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2009 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

Nu sagde jeg godt nok at jeg ville lade den ligge, men: Hvad nu hvis man har præcist 20.000,-, hverken mere eller mindre, til at købe projektor og lærred for. Hvis man så bruger 8.000,- på at finde ud af om det overhovedet er dén vej man skal gå, så har man pludselig kun 12.000,- tilbage at købe det rigtige for. Så får man formentligt en ringere løsning end man ville have fået for de 20k. Det er egentlig bare dét jeg mener.

Ja og min pointe var bare at hvis man købte den til 8000,-  ud af sit rådighedsbeløb på 20.000 ,havde projektoren i nogle mrd. / ½ år derefter solgte den for 5.500 af den ene eller anden grund. Så havde man 12000 + 5500 = 17500 kr så havde man haft et tab på 2500,-. Købte man en projektor til 20000 solgte den efter ½ år af den ene eller anden grund, får man måske kun 11.000- 12000,- for den, så har man et tab på 8000,-, kan du ser min pointe ?

Det korte og det lange i denne diskution må også være at der findes ligeså mange råd som der findes muligheder og man bliver nød kende oddset som førstegangskøber.

Derudover har jeg lige haft den samme diskution med Gerdes en anden tråd, og mig bekendt er han ikke forhandler. Så nej jeg er ikke forudindtaget eller fordrejet fordi du er forhandler. Men jeg kan da godt se mit udsagn om du hældte til den dyre løsning fordi du var forhandler kunne give dig den opfattelse, men det er jo også nærlæggende at tro det, hvilket du nu har afkræftet at det er derfor du har den holdning. Jeg ved da også godt du er en af de der feinsmecker der virkelig dyrker den optimal billedegengivelse, hvilket jeg går ud fra både er en ægte interesse og levevej, men der er jo også en stor befolkningsgruppe, mig incl. der ikke lige dyrker det på samme plan som dig og heller aldrig kommer til det. og dem er der jo ingen grund til at råde til at de skal fyre alle deres spareskillinger efter den superløsning, når de er fuldt tilfredse med en mellemløsning.

Til top
Vijnana Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 475
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2009 kl. 21:31
Ikeaboy: Ville du selv købe en brugt projektor? Du kalkulerer med at du kan får over 50% af købsprisen for den du har "kasseret" efter et halvt år. Der har jeg mine tvivl.
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2009 kl. 22:43
Jeg vil meget gerne kommentere dette emne, da jeg på første side skrev : Køb Brugt Eller ny Entry 720p modeler infocus X9 - optoma 65HD og se hvor meget du bruger det... og derefter køb dyere hvis det er et stort hit....

For det første er priserne i DK langt højere end i udlandet, er man en forsigtig per, så må man jo forholde sig til det, og give lidt meget ekstra....
Men med Fragt firmaer Eller post DK koster det ikke alverden at sende den tilbage til England Eller tyskland, sverige... under en 500 kan nemt dække det hvis uheldet er ude... og prisen i DK er min 160 med posten......hvis man ikke kan køre derhen...

Så er service et spørgsmål, mange vælger at betale for det, det må folk jo selv om, og det er fair nok at betale for det.

Andet er at købe en infocus X9/ optoma 65HD "SOM HAR rimligt , faktisk meget tåligt Billede kvalitet for ca 4500/5000,-NY i DK og måske 4000-3500,- brugt og så prøve det af, for er man totalt ny i dette sammenhæng, er 20-40 sku langt ude i min verden at bruge, for noget som måske er 10k-15k værd om meget snart......
ja meget snart, LED plus 3D LED er på vej, plus en helveds masse nye 1080p bare se hvor hurtigt Sony spytter dem ud, og de bliver billiger og billigere.

Handler man hos en forhandler i DK er Lærdet prisen osse meget høj også, som koster en del osse som folk hurtig glemmer inden de køber en PJ til mange penge, for derefter at købe en haral nyborg lærdet, EJ man skal nok regne med Min 4000,- i DK hvis man skal ha en Rulle lærdet (entry modelen som er i ok kvalitet) og sikkert 7-15k for en EL/fastramme en, sikkert osse dyre.

Nu er jeg en der tør handle i det store udland, og jeg impoteret mit egen lærdet fra Belgien til 143£ med fragt... som sikkert koster over 4k i DK, så igen er garenti i vejen Køb herhjemme. mit lærdet er en Bemax R series 92" rulle lærdet i god kvalitet

Et andet overset emne er ALLE som har stue bio , kommer til at midste 20% Ansi af hvad den kan aligevel ude lys kontrol, og nogle mærker endnu mere....!  plus de fleste selv med dyre gode PJ´s sidder med midelmådigt sort nivå i stue-bio uden lys konrtol (Washed out sort nivå.), men de vil sikkert ikke indrømme det selv, at deres PJ ikke preformer som den kan.

Er men en nørd i forvejen og ser mange film og har en stor samling, plus et godt dyrt anlæg, ja så er en high end køb vel ikke langt ude i skoven...man er man en der ikke har Hifi eller mange film, hvorfor skulle man så ikke prøve entry modelerne, Nu de faktisk er super gode til prisen i Billede kvalitet...i forhold til hvad de var for bare 2 år siden, grænsen for billede kvalitet er flyttet markant til prisen, men det er der ingen der nævner, de her PJ infocus X9 og optoma 65HD kan måle sig med mange 15k-20k PJ som er 3-4 år gamle modeler.

Jeg gav 5k for min egen Infocus in78 big play (Brugt i DBA, men den var aldrig pakket ud..!) den kostede 20k da den kom ud for 2 1/2 år siden har jeg hørt.... og jeg syntes jeg har et super billede , men lidt washed-out sort nivå, men sådan er det at ha Stuebio uden lys kontrol og hvide vægge, jeg kunne da osse godt tænke mig en JVC HD 350 eller en Sony W10 men som Hifi nørd kan jeg ikke se fidusen til at købe en PJ til de penge lige nu hvor market er markant på vej til et scene skift både nye 1080p modeler og nye LED PJ´s.

Husk på det er dyrt at Lege med helt fremme og mange af Hifi nørderne , selv dem her inde er ikke rigmænd.....( hvis i er, er min Paypal konto åben for en donation til en 1080p PJ..... bare send mig en PM

Og til alle jer med 1 år gamle PJ til 35K kom ikke og fortæl mig i ikke sidder og kigger på nye modeler og drømmer jer til nye modeler, jeg gør i hvertfald det er den farligt side af sagen i denne hobby når man går fra at være Forbruger til at være Hifi Nørd som er blevet bid af AV Myggen.... Pengepungen bliver røvet......og man kigger hele tiden på større og bedre og drømmer søde drømme......

Redigeret af henrik-t - 02-Marts-2009 kl. 23:42
+100HD Film
Til top
BowieCool Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 1134
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2009 kl. 22:57

Så må jeg jo kunne købe en JVC DLA-HD100 til ca 25 kilo, når der kommer nogen til salg, der er et halvt år gamle... GLÆDER MIG

Og samtidig få en go pris for min W5000

Redigeret af BowieCool - 02-Marts-2009 kl. 22:58
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310
Til top
henrik-t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-August-2007
Point: 1553
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2009 kl. 23:03
Jeg glæd dig , jeg kan se din samling af udstyr du er en Der som jeg kigger efter nye modeler tit, og aldrig bliver helt tilfreds... så er det bare om man vil være en front løber eller købe når de har været ude i 6-12 måneder for at spare .... og Ja spare Kassen.. hvis man tør købe brugt Eller demo modeler.

Og for de penge kan den allerede ehverves i England brugt.... hvis man tør.

bare se

JVC DLA-HD1 kan fås til 20k fra cinemagic,,, jeg har set folk købe demo modeler til 35k i sommers...!!

kom ikke og sig dem der købte i foråret/sommers til 35-45k ikke sidder og klør sig i hovedt, og har betalt 2000-1500 om måneden for at ejen sin PJ.....men igen det er meget dyrt at være front løber.

Bare kig på Blu-ray afspillerne da de kom frem med modelerne for ca et år siden.. var det ikke 5k de kostede nu kan man få helt nye til ca 2000-2500, jeg ved da med mit Flat tv PX70 kostede ca 11k, nu kan man få PX80 til 4500,- 1 1/2 år efter, bare for at nævne nogle EX.

Og

JVC DLA-HD1 kostede ca 50k da den kom på market....Slå til før din Nabo...

http://www.cinemagic.dk/shop/jvc-dla-hd1-demomodel-392p.html

Redigeret af henrik-t - 02-Marts-2009 kl. 23:48
+100HD Film
Til top
bhoejte Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 16-Juni-2008
Point: 19
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 00:18
Og så lige en smutter tilbage til det originale i tråden - jeg kom lidt sent til...

Jeg har absolut ikke fortrudt, men jeg er nu engang også gået på kompromis hver gang jeg har været ude og købe. Jeg har altså stadig en masse kvalitetsløft at se frem til.

Jeg så på projektor i lang tid, og endelig skulle det være. Jeg var parat til at punge ud for en InFocus IN83'er, men efter endnu en gang at have været inde og se - og ikke mindst lytte - til den, blev jeg enig med mig selv om at jeg godt kunne "nøjes" med X10'eren. Den støjede noget mindre, havde et lidt dårligere billede, og ikke helt så meget lysstyrke. Nu sidder jeg jo ikke og sammenligner den med sin storebror hver dag, så det mente jeg nok jeg kunne acceptere, og det har jeg kunnet. Ud over det kan jeg jo så glæde mig til at kunne få et ENDNU bedre billede når jeg om et par år opgraderer projektoren. Valget faldt på en DLP projektor grundet lysstyrken (dårlig lyskontrol og hvide vægge).

Jeg skulle jo også have et lærrede, og jeg var også her parat til at klaske noget over 10000 på bordet for et motorstyret - måske tab-tension - lærred. Det endte med at jeg, efter at have set mig skør på en masse sites, købte et billigt manuelt nedtrukket QualityScreen til ca. 3000. Det gør det ganske udmærket.

Efter tilkomsten af projektor og lærred er brugen af fjernsynet næsten døet ud, bortset lige fra når der er noget der skal ses om dagen, og det sker sjældent.

Ting jeg er blevet opmærksom på:

Den faktiske brug af projektoren er noget højere end jeg ventede, og jeg er derfor begyndt at lægge 2 kr. til side for hver time jeg ser. Det er et overkommeligt beløb, og vil dække lampen når den nok skal udskiftes om ca. 1700 timer (jeg regner med 2500 timer). Alternativt vil det kunne dække en del af omkostningerne til en eventuel opgradering af projektoren i stedet, og bedre kvalitet billede bliver jo til stadighed billigere.

Projektoren er faktisk BILLIGERE i strøm end TV'et, idet jeg ikke har TV'et tændt så meget. Mit TV kiggeri er faldet (ser jo kun om aftenen), og lyset er slukket rundt om i huset. Før i tiden knævrede tv'et løs fra man kom hjem til man gik i seng.

Jeg går nu og spekulerer på om jeg skal spendere penge på en kalibrering. Alle overvejelser peger mod at det skal jeg nok. Jeg tror dog lige jeg venter til pæreskift/projektorskift, da jeg så har endnu mere at se hen til. Det kan jo ligefrem være at en kalibrering kan få opgraderingskløen til at gå lidt i sig selv igen.

En scaler og en ekstern tuner kunne også være praktisk... Og sådan kunne man blive ved.

Men fortrudt... På ingen måde.
Mvh. Bjørn

Panasonic 42PZ85E, Infocus X10
Panasonic BD55, Oppo 983H, Pio DV-757Ai, Sony HDD
NAD 775
Focal Chorus 836v, 807v, CC800v, KEF B20
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 11:12

Ja og min pointe var bare at hvis man købte den til 8000,-  ud af sit rådighedsbeløb på 20.000 ,havde projektoren i nogle mrd. / ½ år derefter solgte den for 5.500 af den ene eller anden grund. Så havde man 12000 + 5500 = 17500 kr så havde man haft et tab på 2500,-. Købte man en projektor til 20000 solgte den efter ½ år af den ene eller anden grund, får man måske kun 11.000- 12000,- for den, så har man et tab på 8000,-, kan du ser min pointe ?

For det første, så tror jeg dit regnestykke med 2500,- i værditab er noget optimistisk. For det andet, hvis du undersøger tingene før du køber, og køber det rigtige første gang, så har du et tab på NUL kroner. Det er det der er MIN pointe. For det tredje, så var idéen med at købe en midlertidig projektor at finde ud af "om det er noget". Hvis det ikke er dét, og du vælger at gå tilbage til fladskærm, så har du ikke kun værditab på projektoren, men også på lærred, beslag, kabler... Det løber hurtigt op i 6-8.000,- i tab selv om du har været sparsommelig. For 8.000,- ville jeg altså gerne bruge en hel del tid på at undersøge sagen før jeg handlede.

Det korte og det lange i denne diskution må også være at der findes ligeså mange råd som der findes muligheder og man bliver nød kende oddset som førstegangskøber.[/QUOTE]

Præcis - netop derfor siger jeg at det er den enkelte person der skal sætte sig ind i hvad han skal gøre i netop hans situation, i stedet for bare at gøre som de andre eller som andre siger.

Derudover har jeg lige haft den samme diskution med Gerdes en anden tråd, og mig bekendt er han ikke forhandler. Så nej jeg er ikke forudindtaget eller fordrejet fordi du er forhandler. Men jeg kan da godt se mit udsagn om du hældte til den dyre løsning fordi du var forhandler kunne give dig den opfattelse, men det er jo også nærlæggende at tro det, hvilket du nu har afkræftet at det er derfor du har den holdning.

Godt så. Ergo VAR din holdning forudindtaget, men det er den ikke længere. Så er dén ged vist barberet.

EDIT: Jeg læste lige dit indlæg igen. Problemet er at du kalder "min" løsning for "den dyre løsning". Det er netop dér vi er uenige, for at købe to projektorer er i min verden en dyrere løsning end at købe én. Derfor synes jeg _netop_ dit forslag er "den dyre løsning". Formålet var jo at ende med den dyre, HVIS det viser sig at man godt kan lide at bruge projektor, formålet var IKKE at man skulle stille sig tilfreds med den billige projektor. Derfor skal det ikke gøres til en dyr projektor vs billig projektor diskussion, det var slet ikke dét spørgsmålet gik ud på.

Jeg ved da også godt du er en af de der feinsmecker der virkelig dyrker den optimal billedegengivelse, hvilket jeg går ud fra både er en ægte interesse og levevej, men der er jo også en stor befolkningsgruppe, mig incl. der ikke lige dyrker det på samme plan som dig og heller aldrig kommer til det. og dem er der jo ingen grund til at råde til at de skal fyre alle deres spareskillinger efter den superløsning, når de er fuldt tilfredse med en mellemløsning.

Det gør jeg jo heller ikke. Jeg siger tværtimod netop at de skal sætte sig ind i hvad de har brug for før de handler. Det kan betyde at de køber dyrt, fordi de finder ud af at de vil have det bedste, det kan også betyde at de køber billigt fordi du finder ud af at det er godt nok for dem. At jeg så ikke repræsenterer nogle produkter i den billige ende, det ændrer jo ikke på dét princip. Det betyder bare at jeg ikke rammer alle kunder, jeg rammer kun dem der vil have super-løsningen. Det er ikke ensbetydende med at jeg mener alle skal købe dén løsning. Der skal være alternativer i alle prisklasser, så alle har en chance for at være med. Jeg siger med andre ord ikke at det ikke kan lade sig gøre at være tilfreds med en Z5, det er bare et produkt jeg har valgt ikke at forhandle. Dels af forretningsmæssige årsager, dels fordi jeg synes det er sjovere at bruge tiden på at beskæftige mig med bedre udstyr når nu jeg kan.

Dét jeg så forsøger at sige, er at det er skidt økonomi at man er nødt til at købe den billige løsning for at finde ud af om den er god nok, fordi ingen vil demonstrere den. Derfor ville det i teorien være bedre hvis 8.000,-s løsningen i stedet for kostede 10-11.000,-, og der så var nogle forhandlere der gad vise den frem. Det er bedre at investere i det rigtige til 10.000,-, end at investere i noget du ikke aner om er rigtigt, for 8.000,-.

Iøvrigt overdriver jeg problemstillingen lidt, for der er flere hifi-klubben butikker hvor du kan se projektorer i 8.000,-s klassen i aktion.

Aaaaanyhew, det interessante er vel at diskutere noget helt andet, nemlig: Dem der har fortrudt, hvad var årsagen til det - kvaliteten, hvor besværligt det er at starte op, at der skal mørklægges, eller noget helt fjerde?

Redigeret af AV Precision - 03-Marts-2009 kl. 11:18
Til top
ikeaboy Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 12-Juni-2008
Point: 321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2009 kl. 22:39

ja vi må heller stoppe her, for vi bliver jo nok aldrig enige, og jeg gider ikke at kører denne diskussion ud i det vi er på vej til med at, så sagde du det og buuu og øvbøv osv, som jeg lidt fornemmer det er der hvor vi havner hvis jeg skal skrive vidre på dit sidste indlæg

God diskussion, selvom jeg ikke fik rykket noget ved dig Otto, men omvendt fik du heller ikke rykket ved mine holdninger.

Men vi fik da forhåbenlig belyst sagen fra nogle forskellige vinkler, måske til gavn for nogle trivlende førstegangskøber, måske  

Mvh.

Redigeret af ikeaboy - 03-Marts-2009 kl. 22:44
Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu