recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Harddisk crash i Synology NAS (igen)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Harddisk crash i Synology NAS (igen)

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Marts-2010
Status: Offline
Point: 436
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mm-bob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2012 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:

...
Men har du egenetlig sørget for de ikke går i "dvale" at de skal spinde op og ned mange gange er hårdt for dem.
/Daniel
Øhhhh - nej - Hvordan gør man det?
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mm-bob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2012 kl. 21:24
Ups - fandt lige ud af at jeg huskede forkert.
Det er faktisk en Synology CS407 NAS!!! (Ændrer dog ikke ved at den stadig er "gammel" og sløv. Prisen på en DS412+ er dog lidt afskrækkende...)

CS407 kompatibitets test melder at ST32000644NS faktisk er testet OK.
Den ønskede ST32000645NS er vist nok dens efterfølger så vidt jeg lige kan gætte mig til... Smile
Til top
henrikbp Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-December-2007
Point: 238
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henrikbp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2012 kl. 01:26
Prøv at se om du ikke kan få en ny. Jeg har lige returneret en alm. billig WD hvor det viste sig at WD stadig gav garanti. Den var tæt på 2½ år gammel og garatien dækkede stadig - helt op til 3 år.
Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 746
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2012 kl. 08:06
Oprindeligt skrevet af mm-bob mm-bob skrev:

Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:

...
Men har du egenetlig sørget for de ikke går i "dvale" at de skal spinde op og ned mange gange er hårdt for dem.
/Daniel
Øhhhh - nej - Hvordan gør man det?

Jamen det gør du et sted i din NASs indstillinger.
Til top
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-August-2007
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hbar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2012 kl. 08:31
Synology Fif ved Raid 5

1) Sæt synology til at Hibernate dine diske (30 min står min på), så slukker de tit (især om natten), dette gør de ikke kører  24/7 og dermed mindre slid. Alternativ sæt din synology box til at sluk når du sover (så spare du endnu mere strøm). Hvis du kører email server på den, så modtager du bare dine email når den tænder igen (emails bliver ved med at blive sendt op til 24 timer efter, så 8 timers sluk betyder ingenting).

2) Sæt synology op til at kører en fuld S.M.A.R.T test 1 gang om ugen. Denne test checker dine S.M.A.R.T værdier som kan fortælle om noget i disken er begyndt at have det skidt. Hvis der er en fejl vil den sende en notification via email til dig.

3) Tjek at blæseren virker og boksen ikke er fyldt med støv. Hvis din blæser er dårlig, så skriv til Synology support, for 80 dkr sender de dig en ny og identisk blæser (faktisk sendte de mig 2 nye blæser til min fra taiwan med ekspress post (4 dage).

Det er de ting jeg har gjort og mine 4x 1.5 TB WD Green (WD15EADS) kører nu på 4 år i min Synology DS408.
Til top
humperdink Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juli-2004
Point: 377
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér humperdink Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2012 kl. 09:00
Jeg har 4 stk. Qnap TS-459 Pro+ kørende med hver 4 stk. Seagate ST32000644NS diske i Raid 5 konfiguration.

Har kørt i 1½ år 24/7 problemfrit. Ville købe Seagate igen.

Redigeret af humperdink - 01-August-2012 kl. 09:00
Alt for meget grej at opgradere på.
Til top
thamderbird Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 07-Maj-2006
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thamderbird Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-August-2012 kl. 19:07
Hej mm-bob

Jeg har haft en 407er og hvis dine diske kan formateres og virke i en pc er det med sansynlighed kablerne i dit NAS der ikke duer(efter lang tids søgen på nettet fandt jeg den gang ud af at det var et problem for en del andre også)
Jeg lavede en support sag hos synology (med noget logfils dump) og så sendte de gratis nye kabler som fixede problemet.

Du kan evt bare selv finde på nogle andre kabler.
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mm-bob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2012 kl. 08:49
Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

Synology Fif ved Raid 5

1) Sæt synology til at Hibernate dine diske (30 min står min på), så slukker de tit (især om natten), dette gør de ikke kører  24/7 og dermed mindre slid. Alternativ sæt din synology box til at sluk når du sover (så spare du endnu mere strøm). Hvis du kører email server på den, så modtager du bare dine email når den tænder igen (emails bliver ved med at blive sendt op til 24 timer efter, så 8 timers sluk betyder ingenting).

2) Sæt synology op til at kører en fuld S.M.A.R.T test 1 gang om ugen. Denne test checker dine S.M.A.R.T værdier som kan fortælle om noget i disken er begyndt at have det skidt. Hvis der er en fejl vil den sende en notification via email til dig.

3) Tjek at blæseren virker og boksen ikke er fyldt med støv. Hvis din blæser er dårlig, så skriv til Synology support, for 80 dkr sender de dig en ny og identisk blæser (faktisk sendte de mig 2 nye blæser til min fra taiwan med ekspress post (4 dage).

Det er de ting jeg har gjort og mine 4x 1.5 TB WD Green (WD15EADS) kører nu på 4 år i min Synology DS408.

Tak for fif Smile

1) Det er et godt fif. Men jeg bruger den 24/7 til noget Home Automation.
Kører noget php script 1 gang i minuttet, som læser/skriver i en MySql database.
Samt stiller webServices til rådighed, så det er ikke rigtig en option.
Går ikke ud fra, at der er nogen chance for at diskene spinner op og ned, når der cyklisk sker læsning og skrivning til databasen 1 gang i minuttet?

2) Scheduled S.M.A.R.T test - hmm det tror jeg lige jeg skal have kigget på Smile

3) Check. Smile Jeg har moddet lidt, og skiftet blæseren til en større, mere lydløs.
Det med lydløs, er så ikke et issue mere, da den har skiftet plads...
Mener diske ligger på ca 32 grader.

Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mm-bob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2012 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af thamderbird thamderbird skrev:

Hej mm-bob

Jeg har haft en 407er og hvis dine diske kan formateres og virke i en pc er det med sansynlighed kablerne i dit NAS der ikke duer(efter lang tids søgen på nettet fandt jeg den gang ud af at det var et problem for en del andre også)
Jeg lavede en support sag hos synology (med noget logfils dump) og så sendte de gratis nye kabler som fixede problemet.

Du kan evt bare selv finde på nogle andre kabler.

Har lige kværnet dem igennem SeaTools. Et test værktøj som ligger på Seagate website.
Har stadig nogen af de gamle diske!
Tilslutter dem til en bærbar via et USB->SATA konverter.
nr. 1 melder fejl i Short diagnostig test.
nr. 2 siger "lyde", hvorefter den spinner ned, og kommer ikke til syne i Windows.
nr. 3 kan pass alle test i SeaTools! Så jeg tror jeg prøver at bruge denne disk igen. Med nye sata kabler Smile

Leverandøren, som jeg har købt diskene af, er konkurs Ouch 
Men fandt ud af at man kan lave en "Warranty check" ved Seagate og få dem byttet som "Enduser"!
Så det vil jeg da lige prøve...

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2012 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af mm-bob mm-bob skrev:

Men fandt ud af at man kan lave en "Warranty check" ved Seagate og få dem byttet som "Enduser"!
Så det vil jeg da lige prøve...

Ja, der er højst sandsynligt 5 års garanti på dem.

Venlig hilsen
KB
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2012 kl. 10:11
Jeg har lige fundet ud af min USBSATAkonverter IKKE under 2,5" SATAdiske, kun 3,5". Jeg havde lignende "fejlbeskrivelse" med lydene og ingen disk i stifinder. Mine diske virker dog fint på en direkte SATAport.
Til top
mm-bob Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mm-bob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-August-2012 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Jeg har lige fundet ud af min USBSATAkonverter IKKE under 2,5" SATAdiske, kun 3,5". Jeg havde lignende "fejlbeskrivelse" med lydene og ingen disk i stifinder. Mine diske virker dog fint på en direkte SATAport.
Jeg har også haft problemer med at den ikke virker med 2,5" diske Angry 
Men lige præcis i dette tilfælde, så vises disse (3,5") diske dog aldrig i selve stifinderen, da de jo er formateret med EXT3, og er del i et RAID5 array.

De vises derimod i Windows Computer Management under Storage->Disk management.
SeaTool kan dermed også finde disken.

Har desværre ikke en computer med mere end 1 sata port Ouch 

Redigeret af mm-bob - 02-August-2012 kl. 10:30
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu