recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hastighed på internetlinje (løst)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hastighed på internetlinje (løst)

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Så har du Ethernet stik, hvilket understøtter min teori om at det er antenneforeningen der kontrollerer din hastighed. De betaler for en stor forbindelse alligevel og begrænser kun nedad da det er medlemmernes interesse at udnytte forbindelsen så meget som muligt. Så hvis forbindelsen (ud i byen) ikke er belastet kan du opleve større hastigheder end du betaler for.

Også flere ISP gør dette da det er god reklame.

At du kun kan downloade med Eks. 0,5 Mb/s kan også være fordi den der sender filen ikke sender hurtigere, i det tilfælde er din downloadhastighed ligegyldig så længe den er hurtigere end afsenderens uploadhastighed. 

Mvh BS


Har lige prøvet at downloade en fil, og resultatet passer meget godt med en 10 Mbps linje. Bare mærkeligt at målingen er så langt fra.
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 21:44
Det prøvede jeg også lige med resultatet 1,1 MB/s ~13 Mb/s men da jeg hentede fra Nvidia havde jeg 3,3 MB/s og det er stadig på en 10/10 forbindelse.

BS
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 21:50
Nå, men det virker til at linjen fungerer som den skal.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 22:44
Måske opgiver din internetudbyder en garanteret hastighed i stedet for en max hastighed?
 
Det gør min f.eks. (www.parknet.dk) Jeg betaler 65 kr. for en 50/50 Mbit/s fiberbaserede forbindelse med RJ45 stik i hver enkelt lejlighed. Men har i praksis har jeg inden for landets grænser, og til lige generelt inden for EU's grænser en 100/100 Mbit/s forbindelse at gøre godt med døgnet rundt, mens kunderne hos min internetudbyder i boligforeninger med gigabit switche installerede, har endnu højere hastigheder, selv om det også hedder sig at de betaler for 50/50 Mbit/s forbindelse.
 
Som udbyderen skriver: "Forbindelsen er uden maksbegrænsning. Det betyder at du kan opleve hastigheder højere end de 50 Mbit., f.eks. 80 Mbit eller 500 Mbit – afhængig af det udstyr du sidder på."
 
Måske er noget tilsvarende gældende for dig?


Redigeret af TBC1 - 31-Marts-2012 kl. 22:47
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Måske opgiver din internetudbyder en garanteret hastighed i stedet for en max hastighed?
 
Hvordan hænger det sammen med hvad jeg reelt henter ned med i forhold til hastigheden udmålt med de 2 tests. Begge tests viser en langt højere downloadhastighed, end jeg reelt henter ned med?

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 23:00
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Måske opgiver din internetudbyder en garanteret hastighed i stedet for en max hastighed?

 
Hvordan hænger det sammen med hvad jeg reelt henter ned med i forhold til hastigheden udmålt med de 2 tests. Begge tests viser en langt højere downloadhastighed, end jeg reelt henter ned med?

Som andre har forsøgt at forklare sig afhænger hastigheden på internettet ikke kun af hvilken hastighed du har "hul" til internettet med i din ende, men også hvordan "vejret/betingelserne" på "internetvejen" er hele vejen frem til din destination og helt til det sidste hul hos dem der har filen,(samt hvor belastet/hvor meget "kø" og "trængsel" der er ved dette er hul og vejen frem til det)
 
Når man har forbindelser med relativt høje hastigheder, kan man således ikke regne med at man kan udnytte denne hastighed optimalt og f.eks downloade med 100 Mbit/s fra alle steder på nettet/i verdenen. Vejen til filen er ikke hurtigere end hvad den største flaskehals på vejen tillader.
 
Det er derfor man benytter referencerpunkter, som f.eks DiX'en eller de tætteste servere til ens lokation på speedtest.net. til at teste den praktiske hastighed på det "hul" man selv har ud (til en relativ nær lokation). Den hastighed man kan opnå til disse lokationer er langt fra den samme som man kan opnå til en fil på en server i f.eks USA eller endnu værre f.eks lande på Afrikas østkyst, hvor internettet er ret dårligt udviklet. 
 
Inden for EU er det ikke unormalt at kunne udnytte f.eks 100 Mbit/s, mens det kan være man i praksis må nøjes med f.eks 50 Mbit/s til USA og helt ned til 1 eller mindre til de dårligste steder på nettet. 
 
Håber det giver mening at forklare det på den måde.
 
Hvis du har for lav hastighed til f.eks Dix'en i forhold til hvad du betaler for, så er det et problem. Men hastigheden til en tilfældig server ude i verdenen er ikke noget man kan regne med i den forbindelse. Det ligger helt ude over forhold en Dansk internetudbyder kan være herre over.
 
Men det gælder at jo større kapacitet din forbindelse har til din internetudbyder og jo større kapacitet din internetudbyders hastighed er ud til resten af nettet, jo større potentiale er der for ordentlige hastigheder på det globale net.
 


Redigeret af TBC1 - 31-Marts-2012 kl. 23:09
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 23:07
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Måske opgiver din internetudbyder en garanteret hastighed i stedet for en max hastighed?

 
Hvordan hænger det sammen med hvad jeg reelt henter ned med i forhold til hastigheden udmålt med de 2 tests. Begge tests viser en langt højere downloadhastighed, end jeg reelt henter ned med?

Som andre har forsøgt at forklare sig afhænger hastigheden på internetter ikke kun af hvilken hastighed du har "hul" til internettet med i din ende, men også hvordan "vejret/betingelserne" på "internetvejen" er hele vejen frem til din destination og helt til det sidste hul hos dem der har filen,(samt hvor belastet/hvor meget "kø" og "trængsel" der er ved dette er hul og vejen frem til det)
 
Når man har forbindelser med relativt høje hastigheder, kan man således ikke regne med at man kan downloade med 100 Mbit/s fra elle steder på nettet. Vejen til filen er ikke hurtigere end hvad den største flaskehals på vejen tillader.
 
Det er derfor man benytter referencerpunkter, som f.eks DiX'en eller de tætteste servere på speedtest.net. til at teste den praktiske hastighed. Den hastighed man kan opnå til disse er langt fra den samme som man kan opnå til en fil på en server i f.eks USA eller endnu værre f.eks Somalia hvor internettet er ret dårligt.
 
Inden for EU er det ikke unormalt at kunne udnytte f.eks 100 Mbit/s, mens det kan være man i praksis må nøjes med f.eks 50 Mbit/s til USA og 1 til Somalia (hvis man ellers er så heldig) 
 
Håber det giver mening at forklare det på den måde.


Jeg forstår godt at den reelle download hastighed afhænger af upload hastigheden fra kilden, samt begrænsninger på vejen. Syntes bare det var sjovt, at når jeg hentede en fil fra et site, som burde have en god forbindelse, så havnede download hastigheden ret tæt på hvad jeg burde kunne hente ned med (ca. 1 MB i sekundet). Så det var bare ud fra detSmile Men reelt set, kan jeg i mit tilfælde ikke rigtigt bruge hastighedstestene til noget. Eller hvad? Sagens kerne var nok egentligt, at jeg ver nysgerrig efter om min linje fungerer som den skal med hensyn til hastighed. Derfor prøvede jeg disse to tests, og undrede mig over resultatet.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2012 kl. 23:18
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Jeg forstår godt at den reelle download hastighed afhænger af upload hastigheden fra kilden, samt begrænsninger på vejen. Syntes bare det var sjovt, at når jeg hentede en fil fra et site, som burde have en god forbindelse, så havnede download hastigheden ret tæt på hvad jeg burde kunne hente ned med (ca. 1 MB i sekundet).
 
Der kan evt være tale om trafic shaping, så du "skrues ned" til den lovede hastighed i forbindelse med at hente STØRRE filer? (Større end den mængde dataudveksling der er med hastighedsteststjenesterne).
 
Det plejer bare ikke at være den normale måde at lave trafic shaping på. Der nedprioiteres man som reglen først og kun i det øjeblik man tager uforholdmæssigt meget af kapaciteten i forhold til andre brugere, med protokoller der gives lav prioritet i netværket (f.eks torrents, mens f.eks VOIP protokoller vil have høj prioritet), så man nedprioiteres i forhold til de lavt proiriterede protokoller ved vedvarende stort båndbredde forbrug, i forbindelse med de øjeblikke der er altså tale om en egentlig max/spidsbelastning af den tilgængelige kapacitet.


Redigeret af TBC1 - 31-Marts-2012 kl. 23:24
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2012 kl. 20:28
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Jeg forstår godt at den reelle download hastighed afhænger af upload hastigheden fra kilden, samt begrænsninger på vejen. Syntes bare det var sjovt, at når jeg hentede en fil fra et site, som burde have en god forbindelse, så havnede download hastigheden ret tæt på hvad jeg burde kunne hente ned med (ca. 1 MB i sekundet).
 
Der kan evt være tale om trafic shaping, så du "skrues ned" til den lovede hastighed i forbindelse med at hente STØRRE filer? (Større end den mængde dataudveksling der er med hastighedsteststjenesterne).
 
Det plejer bare ikke at være den normale måde at lave trafic shaping på. Der nedprioiteres man som reglen først og kun i det øjeblik man tager uforholdmæssigt meget af kapaciteten i forhold til andre brugere, med protokoller der gives lav prioritet i netværket (f.eks torrents, mens f.eks VOIP protokoller vil have høj prioritet), så man nedprioiteres i forhold til de lavt proiriterede protokoller ved vedvarende stort båndbredde forbrug, i forbindelse med de øjeblikke der er altså tale om en egentlig max/spidsbelastning af den tilgængelige kapacitet.


Hmm, ja det er ikke godt at vide, hvordan min udbyder håndterer linjen. Men det lyder da ikke som en usandsynlig årsag til fænomenet.
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2012 kl. 20:32
Nå, men hvor om alt er, så lader det til, at det højest sansyndligt er en begrænsning fra udbyderen, som afgør hastigheden. Det lader så bare til, at ved brug af hastighedstests, så er der åbnet helt op for sluserne. Maybe? Jeg tager til takke med dette som årsag. Var bare nysgerrig efter hvorfor resultaterne af målingerne lå så tæt på hinanden, men så langt fra min oplyste linje.

Tak alleSmile
Til top
Roland Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 26-Maj-2009
Sted: Kbh's Vestegn
Status: Offline
Point: 1220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Roland Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 04:05
Jeg er også på Brøndby Antenneforenings linie og oplever det samme, når jeg tester enten med tdc el. speedteest. Og det skyldes, som TBC1 skriver, at vi har en min. 10/10 linie - ikke en max linie, som der bl.a. er ved Mobilt bredbånd hos mange udbydere.
Og det er jo en herlig ting, at vi ind i mellem får mere knald på linien. Thumbs Up
Her er min sidste måling:
Downloadhastighed: 11875 kilobit per sekund
Uploadhastighed: 62296 kilobit per sekund
Ping: 2 millisekunder
2. april 2012 03:55:03

Omkring begrænsninger så mener jeg, at vi har noget "traffic shaping-agtigt", når der downloades store filer. Det blev sat i kraft for nogle år siden. Bl.a. for at sikre flowet i hele vores netværk (den gang ca. 8000 husstande), så alle minimum får den lovede 10/10 linie.

Dette flow var blevet ødelagt af en lille gruppe brugere, som så at sige "sugede" løs næsten hverdag. Det resulterede så i nogle flaskehalse hist og pist - så flowet i vores net ikke fungerede ordentligt og linien blev ustabil. Så'n lidt firkantet sagt.
Efter granskning af diverse log filer og snak med eksperter, besluttede Bestyrelsen - sammen med Repræsentantskabet - at en eller anden form for traffic shaping blev en nødvendighed. Så vi alle sammen var sikre på, at få det vi betalte for. Hvilket jo sådan set også er ret rimeligt. 

Og den linie vi har nu, er heltsikkert alle de 85 kr. pr. mdr. værd + lidt mere.
Super hurtig og yderst stabil til rimelige penge.
Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar
PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q
Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 08:52
Oprindeligt skrevet af Roland Roland skrev:

Jeg er også på Brøndby Antenneforenings linie og oplever det samme, når jeg tester enten med tdc el. speedteest. Og det skyldes, som TBC1 skriver, at vi har en min. 10/10 linie - ikke en max linie, som der bl.a. er ved Mobilt bredbånd hos mange udbydere.
Og det er jo en herlig ting, at vi ind i mellem får mere knald på linien. Thumbs Up
Her er min sidste måling:
Downloadhastighed: 11875 kilobit per sekund
Uploadhastighed: 62296 kilobit per sekund
Ping: 2 millisekunder
2. april 2012 03:55:03

Omkring begrænsninger så mener jeg, at vi har noget "traffic shaping-agtigt", når der downloades store filer. Det blev sat i kraft for nogle år siden. Bl.a. for at sikre flowet i hele vores netværk (den gang ca. 8000 husstande), så alle minimum får den lovede 10/10 linie.

Dette flow var blevet ødelagt af en lille gruppe brugere, som så at sige "sugede" løs næsten hverdag. Det resulterede så i nogle flaskehalse hist og pist - så flowet i vores net ikke fungerede ordentligt og linien blev ustabil. Så'n lidt firkantet sagt.
Efter granskning af diverse log filer og snak med eksperter, besluttede Bestyrelsen - sammen med Repræsentantskabet - at en eller anden form for traffic shaping blev en nødvendighed. Så vi alle sammen var sikre på, at få det vi betalte for. Hvilket jo sådan set også er ret rimeligt. 

Og den linie vi har nu, er heltsikkert alle de 85 kr. pr. mdr. værd + lidt mere.
Super hurtig og yderst stabil til rimelige penge.


Jamen, så er det jo klarlagt. Jeg er også ganske tilfreds med hvad jeg får for 85 Kr. LOL
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu