recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HD-DVD eller Blu-ray, hvem holder du med?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHD-DVD eller Blu-ray, hvem holder du med?

Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
mial Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 174
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2007 kl. 20:18

Mens vi overvejer og analyserer mulighederne på blue-ray/hd-dvd markedet, så har andre en anden mening om 'sagen' :

http://www.business.dk/article/20070521/medier/70521007/

Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Point: 1694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2007 kl. 20:31

Allerhelst ville jeg se ét HD format, der forener HD-DVD og blu-ray, eller bare et helt tredje. Jeg føler nemlig ikke, at hverken den ene eller den anden side har gjort sig rigtigt fortjent til at vinde.

Hvis jeg *skulle* vælge, så ville jeg dog pege på HD-DVD, og det af flere årsager. Den allerførste grund ville være fordi blu-ray lejren er så ekstremt selvglad.

En anden grund ville være BD+. Jo mere DRM, jo mindre interesse har jeg i formatet. Ikke nok med, at jeg finder hele DRM konceptet latterligt i sig selv, så giver det som regel flere problemer for den ærlige forbruger. Der har jo f.eks været en del problemer med HDCP handshake'et ved HDMI, for bare at nævne et enkelt eksempel. Og jeg kan slet ikke forligne mig med en lille BD+ "betjent", der sidder i min player og overvåger om stakkels Steven Spielberg nu ikke bliver snydt for en krones royalty.

En tredje årsag ville være Sony. Jeg har såmænd ikke så meget imod Sonys produkter. Har selv et surround anlæg og tv fra dem. De har dog et kolossalt problem med at bruge andre firmaers standarder. De *skal* bare altid lave deres eget format. Betamax, Video8, Hi8, MiniDisc, MemoryStick og nu altså også blu-ray. Selvfølgelig har nogle af formaterne haft succes, men det havde været så meget nemmere, hvis Sony for en gangs skyld kunne bruge mere åbne standarder ud at føle trang til at "ville gøre det bedre". Og så den klamme måde at prøve at presse deres seneste standard igennem ved at påtvinge Playstation fans et blu-ray drev, der nok har fordoblet prisen på PS3. Usmageligt i mine øjne.

Sidst men ikke mindst, og lidt i forlængelse af tidligere punkt, HD-DVD er den officielle efterfølger af DVD iflg. DVD Consortium. Den har også den bedste bagudkompatibilitet til DVD, hvilket måske senere ikke er så vigtigt, men lige nu og her synes det at have en vis relevans.

Personligt regner jeg i den næste lange tid at holde fast i normale DVD film/medier. Det er godt nok til mig...

Redigeret af azrael - 21-August-2007 kl. 20:32
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
Stuffedfrog Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Juli-2007
Point: 151
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2007 kl. 21:11

Blu-Ray med alt deres regions og BD+ crap minder mig om et eller anden stalinistisk styre. Så for mig er valget nemt.

HD-DVD

Redigeret af Stuffedfrog - 21-August-2007 kl. 21:13
Til top
Lennon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Januar-2005
Point: 4858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2007 kl. 21:20

Poster den også lige her.

Fra i dag :

Blu-ray verkauft sich besser als HD DVD

Im Kampf der DVD-Nachfolgeformate Blu-ray und HD DVD scheint sich Ersteres in der Gunst der Verbraucher durchzusetzen. So hat das Marktforschungsinstitut Home Media Research ermittelt, dass zwischen dem 1. Januar und dem 1. Juli 2007 weltweit 1,6 Millionen Blu-ray-Discs, aber nur 795.000 HD-DVD-Filme verkauft wurden.

Während der Film „300“ 190.000-mal im Blu-ray-Format abgesetzt werden konnte, gingen hiervon lediglich 97.000 HD-DVD-Exemplare über die Ladentheke. Darüber hinaus hat das Filmstudio Walt Disney erklärt, im kommenden Jahr sein Titelangebot für das hochauflösende Blu-ray-Format weiter auszubauen.

Zur Kategorie: Video-/DVD-Gerät

21.08.2007 / sb

Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2007 kl. 22:15

Jeg har ikke taget stilling til formatkrigen. Så med såvel HD-DVD som Blu-ray afspillere i huset, spiller jeg indtil videre på begge heste.

Mit hjerte banker dog nok mest for HD-DVD - selv om jeg alligevel mere tror på blu-ray som en mulig sejrherre. Men den tid, den sorg.

Redigeret af musicus - 22-August-2007 kl. 16:39
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2007 kl. 23:38

Jeg har kigget lidt på listen over de 100 mest indtjenende amerikanske film nogensinde - den såkaldte "Box-Office Top 100" - set i forhold til solgte biografbilletter i USA (inflation ej medregnet).

Det viser sig, at selv efter at Paramount/DreamWorks er gået over til at støtte HD-DVD lejren 100% (tilsyneladende for de næste 18 måneder), så sidder Blu-ray stadig tungt på vægtskålen med 79 "Top 100" film bag sig imod HD-DVD's 55. NB. 34 af de 100 film stammer fra neutrale filmselskaber eller er Paramount film, som har Steven Spielberg som instruktør - disse er ikke indbefattet af den nye Paramount HD-DVD alliance.

Så hvis man hører til den type, der oftest køber blockbuster film (i hvert fald fra USA) tør jeg godt vove den påstand, at man lige så godt kan satse på Blu-ray formatet. Det vinder højst sansyndligt i sidste ende...

... måske lige med mindre at Warner Bros. også går over til kun at støtte HD-DVD...

BOX-OFFICE TOP 100 U.S. FILMS

1 Paramount / Fox Titanic (1997) Blu-ray HD-DVD
2 Fox Star Wars: Episode IV - A New Hope (1977)  Blu-ray
3 Paramount Shrek 2 (2004)  HD-DVD
4 Universal E. T. The Extra-Terrestrial (1982)  Blu-ray HD-DVD
5 Fox Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999)  Blu-ray
6 Disney (Buena Vista) Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (2006)  Blu-ray
7 Sony Pictures Spider-Man (2002)  Blu-ray
8 Fox Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005)  Blu-ray
9 New Line Cinema The Lord of the Rings: The Return of the King (2003)  Blu-ray HD-DVD
10 Sony Pictures Spider-Man 2 (2004)  Blu-ray
11 Icon Entertainment The Passion of the Christ (2004)  Blu-ray
12 Universal Jurassic Park (1993)  Blu-ray HD-DVD
13 New Line Cinema The Lord of the Rings: The Two Towers (2002)  Blu-ray HD-DVD
14 Disney (Buena Vista) Finding Nemo (2003)  Blu-ray
15 Sony Pictures Spider-Man 3 (2007)  Blu-ray
16 Paramount Forrest Gump (1994)  HD-DVD
17 Disney (Buena Vista) The Lion King (1994)  Blu-ray
18 Paramount Shrek the Third (2007)  HD-DVD
19 Warner Bros. Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)  Blu-ray HD-DVD
20 New Line Cinema The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)  Blu-ray HD-DVD
21 Fox Star Wars: Episode II - Attack of the Clones (2002)  Blu-ray
22 Fox Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (1983)  Blu-ray
23 Fox Independence Day (1996)  Blu-ray
24 Disney (Buena Vista) Pirates of the Caribbean: Curse of the Black Pearl (2003)  Blu-ray
25 Disney (Buena Vista) Pirates of the Caribbean: At World's End (2007)  Blu-ray
26 Disney (Buena Vista) The Sixth Sense (1999)  Blu-ray
27 Disney (Buena Vista) The Chronicles of Narnia: The Lion... (2005)  Blu-ray
28 Fox Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)  Blu-ray
29 Warner Bros. Harry Potter and the Goblet of Fire (2005)  Blu-ray HD-DVD
30 Fox Home Alone (1990)  Blu-ray
31 Warner Bros. The Matrix Reloaded (2003)  Blu-ray HD-DVD
32 Universal Meet the Fockers (2004)  HD-DVD
33 Paramount Shrek (2001)  HD-DVD
34 Warner Bros. Harry Potter and the Chamber of Secrets (2002)  Blu-ray HD-DVD
35 Disney (Buena Vista) The Incredibles (2004)  Blu-ray
36 Universal Dr. Seuss' How the Grinch Stole Christmas (2000)  HD-DVD
37 Universal Jaws (1975)  Blu-ray HD-DVD
38 Disney (Buena Vista) Monsters, Inc. (2001)  Blu-ray
39 Warner Bros. Batman (1989)  Blu-ray HD-DVD
40 Fox Night at the Museum (2006)  Blu-ray
41 Sony Pictures Men in Black (1997)  Blu-ray
42 Warner Bros. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (2004)  Blu-ray HD-DVD
43 Disney (Buena Vista) Toy Story 2 (1999)  Blu-ray
44 Disney (Buena Vista) Cars (2006)  Blu-ray
45 Universal Bruce Almighty (2003)  HD-DVD
46 Paramount Raiders of the Lost Ark (1981)  Blu-ray HD-DVD
47 Warner Bros. Twister (1996)  Blu-ray HD-DVD
48 Disney (Buena Vista) My Big Fat Greek Wedding (2002)  Blu-ray
49 Sony Pictures Ghostbusters (1984)  Blu-ray
50 Paramount Beverly Hills Cop (1984)  HD-DVD
51 Fox X-Men: The Last Stand (2006)  Blu-ray
52 Paramount War of the Worlds (2005)  Blu-ray HD-DVD
53 Fox Cast Away (2000)  Blu-ray
54 Universal The Lost World: Jurassic Park (1997) Blu-ray HD-DVD
55 Paramount Transformers (2007)  HD-DVD
56 Disney (Buena Vista) Signs (2002)  Blu-ray
57 New Line Cinema Rush Hour 2 (2001)  Blu-ray HD-DVD
58 Fox Mrs. Doubtfire (1993)  Blu-ray
59 Universal King Kong (2005)  HD-DVD
60 Paramount Ghost (1990)  HD-DVD
61 Sony Pictures The Da Vinci Code (2006)  Blu-ray
62 Disney (Buena Vista) Aladdin (1992)  Blu-ray
63 Paramount Saving Private Ryan (1998)  Blu-ray HD-DVD
64 Paramount Mission: Impossible 2 (2000)  HD-DVD
65 Fox X2: X-Men United (2003)  Blu-ray
66 New Line Cinema Austin Powers in Goldmember (2002)  Blu-ray HD-DVD
67 Universal Back to the Future (1985)  HD-DVD
68 Warner Bros. 300 (2006) Blu-ray HD-DVD
69 New Line Cinema Wedding Crashers (2005)  Blu-ray HD-DVD
70 Warner Bros. Charlie and the Chocolate Factory (2005)  Blu-ray HD-DVD
71 New Line Cinema Austin Powers 2: The Spy Who Shagged Me (1999)  Blu-ray HD-DVD
72 Warner Bros. Batman Begins (2005)  Blu-ray HD-DVD
73 Carolco / Lightstorm Terminator 2: Judgment Day (1991)  Blu-ray HD-DVD
74 Warner Bros. The Exorcist (1973)  Blu-ray HD-DVD
75 Universal The Mummy Returns (2001)  HD-DVD
76 Disney (Buena Vista) Armageddon (1998)  Blu-ray
77 Warner Bros. Superman Returns (2006)  Blu-ray HD-DVD
78 MGM / Loew's Gone With the Wind (1939) Blu-ray
79 Disney (Buena Vista) Pearl Harbor (2001)  Blu-ray
80 Warner Bros. Happy Feet (2006)  Blu-ray HD-DVD
81 Paramount Indiana Jones and the Last Crusade (1989)  Blu-ray HD-DVD
82 Fox Ice Age: The Meltdown (2006)  Blu-ray
83 Paramount Madagascar (2005)  HD-DVD
84 Disney (Buena Vista) Toy Story (1995)  Blu-ray
85 Sony Pictures Men in Black II (2002)  Blu-ray
86 Universal / Paramount Gladiator (2000)  HD-DVD
87 Fox The Day After Tomorrow (2004)  Blu-ray
88 Fox Mr. & Mrs. Smith (2005)  Blu-ray
89 Disney (Buena Vista) Snow White and the Seven Dwarfs (1937) Blu-ray
90 Disney (Buena Vista) Dances with Wolves (1990)  Blu-ray
91 Warner Bros. Batman Forever (1995)  Blu-ray HD-DVD
92 Warner Bros. The Fugitive (1993) Blu-ray HD-DVD
93 Warner Bros. Ocean's Eleven (2001)  Blu-ray HD-DVD
94 Paramount What Women Want (2000)  HD-DVD
95 Warner Bros. The Perfect Storm (2000)  Blu-ray HD-DVD
96 Universal Liar Liar (1997)  HD-DVD
97 Paramount Grease (1978)  HD-DVD
98 Universal Jurassic Park III (2001)  HD-DVD
99 Paramount Mission: Impossible (1996)  HD-DVD
100 Fox Planet of the Apes (2001) Blu-ray

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2007 kl. 23:43
Meget kan nå at ske inden disse film rent faktisk bliver udgivet.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
DrRetina Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Maj-2006
Point: 279
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2007 kl. 23:43
Ehh, men tror du ikke f.eks The Godfather vil sælge mere end Home Alone??

Nå, men..

folk stemmer på Blu-Ray fordi de har betalt kæmpe overpris for en PS3 hvilket de så hæpper på... hvilket er synd. Med lidt sund fornuft villle enhver dansker forbande et regions kodet format langt væk, men folk har smidt for mange penge efter det. Too bad.
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-August-2007 kl. 23:59

Oprindeligt skrevet af DrRetina DrRetina skrev:

Ehh, men tror du ikke f.eks The Godfather vil sælge mere end Home Alone??

Jo, jeg har da også selv alle Godfather filmene både på Laserdisc og DVD, men ikke Home Alone. Jeg siger ikke, at filmene på listen er lig med dem der vil sælge bedst på HD - blot at rigtig mange af de amerikanske blockbusters med tiden vil kunne fås på Blu-ray, flere end der vil kunne fås på HD-DVD.

folk stemmer på Blu-Ray fordi de har betalt kæmpe overpris for en PS3 hvilket de så hæpper på... hvilket er synd. Med lidt sund fornuft villle enhver dansker forbande et regions kodet format langt væk, men folk har smidt for mange penge efter det. Too bad.

Det er muligt. Jeg har ikke PS3 eller anden HD afspiller, men jeg ved godt hvilket format, jeg ville sætte mine penge på, hvis det var jeg skulle have en nu. Indtil videre kan jeg sagtens leve med de efterhånden ret billige DVD skiver. Og som Jesper Lund skriver, kan der ske meget endnu, før HD bølgen ruller derudaf.

Redigeret af Tarkin - 22-August-2007 kl. 00:00
Til top
DrRetina Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Maj-2006
Point: 279
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2007 kl. 00:09
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Det er muligt. Jeg har ikke PS3 eller anden HD afspiller, men jeg ved godt hvilket format, jeg ville sætte mine penge på.

Alt respekt for at du helt sikkert har sat dig godt ind i tingene, men har du set både HD-DVD og Blu-Ray i funktion, og ved at nærundersøge en del titler sat dig ind i hvilke plusser og minusser der er ved formaterne I DAGLIG BRUG?

Jeg havde selv læst en del om begge formater indtil jeg fik en blu-ray og HD-DVD afspiller på prøve..  og jeg må siger at selvom Blu-Ray ser godt ud på papiret er der bare noget mere færdigt over den samlede oplevelse af HD-DVD. Jeg var noget overrasket, men må faktisk sige at jeg har hældt klart til HD-DVD lige siden.
Til top
mhelt Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-April-2005
Point: 220
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2007 kl. 08:50

Ja, jeg har også prøvet begge formater (på hhv ps3 og tosh hd-xe1) og det ene format virker ikke mere færdigt end det andet IMO - de er jævnbyrdige på billede og lyd, der er nogle teknikaliteter på extras hvor de hver især har nogle fordele - men extras gør ikke noget for mig. PS3'eren kører til gengæld cirkler om toshiba hd-xe1 rent responsmæssigt, navigation mm. Og da der pt findes flere film til BD som jeg synes om end til HD-DVD - så endte det med Blu-Ray for mit vedkommende - og min anbefaling vil være at gå efter filmene.

Mvh

Martin

Redigeret af mhelt - 22-August-2007 kl. 08:52
Til top
Tarkin Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2007 kl. 09:49

Alt respekt for at du helt sikkert har sat dig godt ind i tingene, men har du set både HD-DVD og Blu-Ray i funktion, og ved at nærundersøge en del titler sat dig ind i hvilke plusser og minusser der er ved formaterne I DAGLIG BRUG?

Jeg har ikke selv haft testet HD-DVD vs. Blu-ray i funktion på afspillere, men om den ene afspiller, eller rettere det ene format er en smule bedre end det andet på visse punkter (som jeg kan forstå basalt set omhandler interaktive dele, ekstramateriale m.v.) kan ikke få mig til at vælge det ene frem for det andet format. Det der afgør sagen klart for mig, er udbudet er film på det givne format, og her vil alle vel give mig ret i, at det stadig klart er Blu-ray der sidder på størstedelen af titlerne. Det kan også ses på salgsstatistikkerne for de (dog forholdsvis få) Blu-ray og HD-DVD der er udkommet indtil nu.

Jeg kan vitterlig ikke se, hvorfor man skal satse på et format, der ikke har størstedelen af Hollywood selskaberne bag sig. At Microsoft støtter HD-DVD har så godt som ingen betydning for mig. Begge HD formater er udviklet specielt med film for øje – computer og spilindustrien må komme i anden række. Og lur mig, om ikke det går ligesom med de forskellige DVD optageformater – HD formaterne bliver alligevel samlet i et og samme drev til computerne.

Det store spørgsmål er for mig at se, om det også vil ske på filmsiden, altså om HD filmafspillerne (og recorderne) bare vil kunne klare alle formaterne. I givet fald kan Blu-ray og HD-DVD jo sagtens eksistere side om side.

Til top

Besvar Besvar Side  <1234 8>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu