recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Smart TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI 2,0 På Samsung nye 4K topmodeller ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDMI 2,0 På Samsung nye 4K topmodeller ?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2014 kl. 13:31
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Jeg er lidt i 7 sind omkring 4K debatten. Jeg er helt enig i, at forhandleren har et enormt ansvar for at fortælle en potentiel køber af f.eks. et F9005 som mit, at der ikke er ret meget 4K at se, hverken her eller der. Faktisk fortalte Fona sælgeren mig ikke om den sag. Sælgeren kan dog meget vel være undskyldt, for jeg gav nok indtryk af, at jeg viste hvad jeg købte, og det gjorde jeg jo også.

Hvis du ved mere end forhandleren, så bør du slet ikke snakke med ham, men blot bede ham lange varen over desken og betale, (evt. købe online) LOL
Pointen er dog, at på netop det vi snakker om her, der BURDE du ikke vide mere end ham. Det er/kan blive hans gevaldige problem, hvis ikke han har styr på det nu. Det kan/vil blive en MPEG4 sag om igen netop på et produkt som F9005.

Der hvor jeg måske er lidt forundret er jo, at jeg i går var hos Total i Dragør for at spørge om det kommende Evolution kit til mit F9005, "jamen det skal du købe hos Samsung direkte". Den forstod jeg jo ikke helt al den stund, at andre har lagt bestillinger ind hos forhandlere - som ikke var Samsung. Jeg kan endda købe den - som jeg læser det, hos Amazon.uk. Altså en kunde får ikke en pind information - og heller ikke på Samsungs hjemmeside, hvor jeg kun kan finde info om andre Evolution Kits eller One Connection box som de vel egentlig hedder. Og jeg er faktisk noget forvirret over, om jeg egentlig har brug for den nævnte boks, når jeg ingen planer om at bruge Netflix, men i bund og grund bare vil have en boks når en BD 4K standard er på plads, og kan investere i en 4K afspiller  - og forhåbentlig de kommende 4K BD´er.

Mine bedste svar, efter nogle dages intensiv research er:
Du FÅR brug for One Connect boksen, hvis du:
1. Får en 4K BD afspiller, som du forventer at se film fra.
Alene manglende HDMI 2.0 og HDCP 2.2 vil give dig problemer. 
Løsningen med 4K i 30hz er en dårlig løsning, da 4K er 60hz.

2. Afhængig af 4K BD afspilleren, så kan du få brug for One Connect boksen, hvis din BD afspiller ikke kan dekode HEVC (h.265). For dit TV kan ikke. Jeg vil dog tro de fleste 4K BD afspillere der kommer, de alle vil have HEVC som standard. Ellers ser det rigtig skidt ud.

3. Selvom du mener at du ikke skal bruge Netflix nu, så vil jeg tro at fremtiden netop vil ligge på streaming, og du dermed måske kan ændre mening. Og her er det ekstremt kritisk, hvis TVét/Netflix enheden ikke har HEVC. Jeg synes personligt ikke det er en løsning at sige, "jamen jeg har det jo i min 4K BD afspiller". Det forklare jo ikke, at det mangler i dit TV.  

4. Der går nok nogle år endnu inden vi ser broadcast 4K. Men når/hvis det sker, så er HEVC en absolut nødvendighed. Netflix spår inden for de næste 5 år. Så hvis du har planer om at skifte TV inden for de næste fem år, så er dette punkt ikke aktuelt. Men det kolidere så lidt med Netflix egen streaming protokol, som netop er HEVC nu.

Nå, pyt- alt i mens må jeg nyde det utroligt flotte billede som jeg fra tid til anden kan få fra f.eks. Discovery kanalerne.  Smile

Kan jeg godt forstå. Og mine udtalelser her er også rent principielle, fordi jeg godt forstår hvorfor du har valgt F9005 til prisen. Selv med den nye One connect boks er den billigere end HU7505. Jeg tror dog jeg venter til HU7505 er faldet 4-5K i pris Wink
Philips nye UHD ser forøvrigt fornuftigt ud, og skulle have det hele, men desværre kun 49". Og jeg vil altså have et større TV, næste gang jeg skifter. Og den nærmeste fremtid tror jeg der vil ske en hel del med priser og udbud. Måske ikke lige for Samsung, fordi de tosser har valgt deres buede serier, som ingen sandsynligvis (med rette) gider købe. Så måske de holder deres nuværende priser meget længere nu, for ikke at tabe for meget på deres fejl i valg af buede skærme.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Online
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2014 kl. 13:41
@Kandersen, takker for dit fine indlæg, og undervejs slog det jo mig - ud fra det du skrev, at jeg jo i bund og grund lige så godt kan købe en ny boks nu al den stund, at udvalget af BD skiver efterhånden sikkeret bliver mindre i takt med at streaming tjenesterne udvides. Så det siger jeg tak forLOL
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2014 kl. 13:46
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Sony har til gengæld ikke markedsført PS4 som en 4K-afspiller, men blot indskudt som et svar på spørgsmål fra pressen, at den får 4K-afspilning af video senere hen.

Vil du påstå, at det ikke er markedsføring?

Ja, det er ikke markedsføring - højst PR.

Sony har ikke markedsført/forsøgt at sælge en PS4 som en 4K-afspiller.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2014 kl. 14:03
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Sony har til gengæld ikke markedsført PS4 som en 4K-afspiller, men blot indskudt som et svar på spørgsmål fra pressen, at den får 4K-afspilning af video senere hen.

Vil du påstå, at det ikke er markedsføring?

Ja, det er ikke markedsføring - højst PR.

Sony har ikke markedsført/forsøgt at sælge en PS4 som en 4K-afspiller.

Udmelding fra officiel kilde = ikke markedsføring?
Hmm, den vil jeg altså godt sætte meget stor tvivl ved.

Det er klart, at det er ikke markedsføring i form af decideret markedsføringsmateriale, som ses på andre produkter. Men på et produkt der løbende udvikles, så ville det jo i sig selv stille gevaldige udfordringer til den form for materiale.
Er referencer og brochurer så heller ikke markedsføring, når de eksempelvis skriver/tager forbehold for ændringer?
En presse konference i forbindelse med lanceringen af et produkt, er da netop en del af markedsføringen.

Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Point: 4618
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2014 kl. 14:11

Advare imod selve produktet. Ikke kun ting man skal være opmærksom på.
Måske gør du/i på Flatpanels det, men der er dælme mange steder de ikke gør.

Jeg kan ikke stå på mål for de andre. Men nu nævnte du specifikt recordere og FlatpanelsDK i starten.

Netflix er forudinstalleret på PS4. Men hvor er HEVC? Og 60hz?
I sidste firmware 1.70 blev HDCP aktiveret. Jeg har desværre ikke fået rodet så meget med den, så jeg har ikke set om det gælder HDCP 2.2. Sony skriver det ikke selv. Det ville ihvertfald give lidt bedre mening.

Nej, HDCP blev deaktiveret i 1.70 Smile Og kun på spildelen, så folk kan optage deres spilsekvenser.

Men PS4 er aldrig blevet solgt som en 4K-afspiller eller 4K-boks eller noget andet 4K. Om den så bliver det senere, må vi se, men vi skal ikke skyde producenterne noget i skoene, som de aldrig har gjort. Jeg tror heller ikke det er usandsynligt, at PS4 er kraftig nok til at dekode HEVC via software. Og 60 Hz vil jo givetvis komme med opdatering til HDMI 2.0.

Men at Sony har kommenteret på, at 4K-afspilning kommer overfor en journalist, er altså ikke markedsføring. Hvis de havde stået og sagt det på en scene eller vist det på en messe, så var det noget andet. Der skal altså være plads til at journalister taler med producenter uden at det har været "markedsføring" fra producentens side.

Ja, men ikke som standard i F9005. Det kræver jo man skifter One Connect boksen.

Jo det har de faktisk. Det er ret syret. Jeg stod blandt andet på IFA 2013 da F9000 blev præsenteret og hørte på det. Samsung havde sågar præsentationer af "HEVC decoding on F9000" på messestanden. Jeg skal se om jeg kan finde nogle fotos af det.

Redigeret af Rasmus Larsen - 14-Maj-2014 kl. 14:13
Til top
Kjeldbjerg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 11-Februar-2004
Sted: Middelfart, DK
Point: 257
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kjeldbjerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2014 kl. 14:11

@Kandersen, takker for dit fine indlæg, og undervejs slog det jo mig - ud fra det du skrev, at jeg jo i bund og grund lige så godt kan købe en ny boks nu al den stund, at udvalget af BD skiver efterhånden sikkeret bliver mindre i takt med at streaming tjenesterne udvides. Så det siger jeg tak forLOL

Jeg har selv overvejet om jeg skulle hoppe på et 9005 nu og så købe en boks når behovet opstod, og for mig ville da give mere mening at vente med at købe en ny One Connect boks til der kommer mere indhold (f.eks. i 2015), man må vel kunne forvente at 2015 One Connect indeholder de samme opgraderinger + flere nye funktioner end 2014 modellen.
Win if you can, lose if you must, but always cheat
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Point: 4618
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2014 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af Kjeldbjerg Kjeldbjerg skrev:

Jeg har selv overvejet om jeg skulle hoppe på et 9005 nu og så købe en boks når behovet opstod, og for mig ville da give mere mening at vente med at købe en ny One Connect boks til der kommer mere indhold (f.eks. i 2015), man må vel kunne forvente at 2015 One Connect indeholder de samme opgraderinger + flere nye funktioner end 2014 modellen.

Hvorfor så ikke bare vente med at købe et Ultra HD-tv til 2015? Jeg kan med 99,9% sikkerhed garantere, at et 55" Ultra HD-tv - nok også fra Samsung - med alle herlighederne som der markedføres i dag, er væsentligt billigere til den tid end du kan få F9005 til lige nu Smile
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2014 kl. 14:51

Advare imod selve produktet. Ikke kun ting man skal være opmærksom på.
Måske gør du/i på Flatpanels det, men der er dælme mange steder de ikke gør.

Jeg kan ikke stå på mål for de andre. Men nu nævnte du specifikt recordere og FlatpanelsDK i starten.

Det var ment i relation til at prikke til producenterne og få noget klarhed over "fremtiden".

Nej, HDCP blev deaktiveret i 1.70 Smile Og kun på spildelen, så folk kan optage deres spilsekvenser.

hmm, nu læste jeg bare hvad der var nyt i 1.70. Der står:
  • [Aktiver HDCP] er blevet tilføjet under [Indstillinger] > [System].
Så du har selvfølgelig ret i, at HDCP dermed må være deaktiveret. Eller så er det et punkt hvor man kan aktiver/deaktiver HDCP efter behov.
Pointen i relation til dette er dog manglende information HDMI 2.0 og HDCP 2.2. Og dermed har du nok ret i, at det er mulighed for at deaktivere HDCP, så man kan optage via HDMI.

Men PS4 er aldrig blevet solgt som en 4K-afspiller eller 4K-boks eller noget andet 4K. Om den så bliver det senere, må vi se, men vi skal ikke skyde producenterne noget i skoene, som de aldrig har gjort. Jeg tror heller ikke det er usandsynligt, at PS4 er kraftig nok til at dekode HEVC via software. Og 60 Hz vil jo givetvis komme med opdatering til HDMI 2.0.

Man kan selvfølgelig debattere software/hardware kapicitet. Men andre enheder er det beskrevet, at HEVC skal dekodes via hardware. Uden hardware, ingen mulighed for dekodning.

Men at Sony har kommenteret på, at 4K-afspilning kommer overfor en journalist, er altså ikke markedsføring. Hvis de havde stået og sagt det på en scene eller vist det på en messe, så var det noget andet. Der skal altså være plads til at journalister taler med producenter uden at det har været "markedsføring" fra producentens side.

Var det ikke udtalt på en pressekonference i forbindelse med lanceringen af PS4? Det er jeg ret overbevist om, at jeg læste et sted.

Jo det har de faktisk. Det er ret syret. Jeg stod blandt andet på IFA 2013 da F9000 blev præsenteret og hørte på det. Samsung havde sågar præsentationer af "HEVC decoding on F9000" på messestanden. Jeg skal se om jeg kan finde nogle fotos af det.

Hmm underligt, da F9005 ikke skulle have HEVC. Ihvertfald ikke jf. Samsung selv. Men igen, selv disse meldinger kan være tvetydige i disse tider.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2014 kl. 15:08

Hvorfor så ikke bare vente med at købe et Ultra HD-tv til 2015? Jeg kan med 99,9% sikkerhed garantere, at et 55" Ultra HD-tv - nok også fra Samsung - med alle herlighederne som der markedføres i dag, er væsentligt billigere til den tid end du kan få F9005 til lige nu Smile

Modig udtalelse med Samsung Wink
Jeg tror de vil holde nuværende priser temmelig længe, da de nok ikke får solgt mange buede skærme. (Og dermed en stor tabt indtjening). HU7505 er jo lige nu forholdsvis dyr i forhold til konkurrenterne, men den kan ikke bære at blive sat for meget ned, når/hvis HU8505 slet ikke kan sælges.

Medmindre at Samsung får held med deres buede skærme, så tror jeg konkurrenterne har frit spil nu til at sætte sig på en meget stor andel, for UHD markedet. Philips nye PUS7809 (UHD) er jo forholdsvis lav i pris. Var det under 12K for 49" jeg så den anden dag. Og 15K for deres 55". Og det er start priser vel at mærke.
Hvis Sony tænker sig om, så smider de også deres tilsvarende nye TV ned i den pris, og helst i 55" klassen. Så er Samsung dælme presset, hvilket jeg som forbruger godt kan li´ LOL

Alternativ er, som en kollega lige sagde til mig, at Samsung udvikler et stykke værktøj, der kan rette de buede skærme ud LOL
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2014 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Kjeldbjerg Kjeldbjerg skrev:

Mja - altså, jeg kan jo ikke se bort fra Rasmus´udtalelse om, at 4K TV, og utvivlsomt også Samsungs nye 4K model bliver billigere i 2015, det er jo lige standarden inden for det her spilLOL

Når det så er på plads, så er jeg hamrende super glad for mit F9005, langt mere end jeg havde håbet på. Og selv om det hele er billigere til næste år, så har jeg kunnet glæde mig over billedet et helt år tidligere, og det også selvom 4K indholdet er mere end stærkt begrænset - men... TV´ets opskalering af f.eks. YouSee kanalerne er generelt utroligt flot.

Det er altså en prioritering der må gældeSmile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2014 kl. 15:33

Mja - altså, jeg kan jo ikke se bort fra Rasmus´udtalelse om, at 4K TV, og utvivlsomt også Samsungs nye 4K model bliver billigere i 2015, det er jo lige standarden inden for det her spilLOL 

Sådan er det med alt Hother.

Det er altså en prioritering der må gældeSmile

Enig. Det kribler også helt vildt i mig efter at få fat i et UHD TV for tiden. Jeg har dælme været tæt på at bestille et F9005, specielt da jeg så prisen på deres HU7505. Deres buede skærm kan de glemme. Det vil jeg simpelthen ikke.
Jeg har bare lige en enkelt detalje med UHD lige nu og her. Mit mediecenter har ikke UHD grafik, og kan ikke umiddelbart få det, da det er en lille barebone, uden mulighed for at sætte grafikkort i. Så jeg skal pine død vente til Intel kommer med et mini-ITX bundkort med onboard strømforsyning, og onboard "rigtig" 4K grafik.
Alternativ skal jeg til at "omtænke" hele mit system derhjemme, så TVét kan streame filmene fra min NAS. Dvs. en del skal omkodes, da de ligger i BD ISO formater.

Så skift af TV er ikke bare skift at TV for sådan en som mig. Det kræver en del ændringer og koster dermed en del tid, som jeg pt. ikke rigtig har til det Confused
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Maj-2014 kl. 16:15

Enig. Det kribler også helt vildt i mig efter at få fat i et UHD TV for tiden. Jeg har dælme været tæt på at bestille et F9005, specielt da jeg så prisen på deres HU7505. Deres buede skærm kan de glemme. Det vil jeg simpelthen ikke.
Jeg har bare lige en enkelt detalje med UHD lige nu og her. Mit mediecenter har ikke UHD grafik, og kan ikke umiddelbart få det, da det er en lille barebone, uden mulighed for at sætte grafikkort i. Så jeg skal pine død vente til Intel kommer med et mini-ITX bundkort med onboard strømforsyning, og onboard "rigtig" 4K grafik.
Alternativ skal jeg til at "omtænke" hele mit system derhjemme, så TVét kan streame filmene fra min NAS. Dvs. en del skal omkodes, da de ligger i BD ISO formater.

Så skift af TV er ikke bare skift at TV for sådan en som mig. Det kræver en del ændringer og koster dermed en del tid, som jeg pt. ikke rigtig har til det Confused

Jamen jeg er skam da også begejstret for at jeg ikke har alle de supplerende dimser, som skal indpasses i en masse andet.

Men billedet og de mest brugte funktioner kan jeg stå inde for på 55F9005, og også AvForums gav TV´et en flot anmeldelse sidste år, og jeg tror helt ærligt ikke at billedet på de nye Samsung 4K er bedre.

Fidusen med AVForums anmeldelse er jo, at du på deres hjemmeside kan finde deres kalibrerede indstillinger for 55F9005, som med undtagelse af 10 punkts hvid balancen funker fint i det mindste på mit panelSmile 
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu