Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
|
Sendt: 15-November-2011 kl. 13:32 |
JA! Hvis jeg sætter en CD på,vil jeg gerne høre den NU, og ikke om 10 min
|
|
Hessi
Guld medlem
Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Point: 1528
|
Sendt: 15-November-2011 kl. 13:33 |
Kampus skrev:
JA! Hvis jeg sætter en CD på,vil jeg gerne høre den NU, og ikke om 10 min |
Der bliver højest en forsinkelse/forskubning på nogle millisekunder.
EDIT: Desuden snakker vi om video ikke audio.
Redigeret af Hessi - 15-November-2011 kl. 13:36
|
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
|
Sendt: 15-November-2011 kl. 13:36 |
Hessi skrev:
Hvis nu modtageren har en buffer den gemmer i, som har en kø-implementering hvor rækkefølgen kan ændres, så kunne man jo lave en asynkron protokol så de fejl som vi har snakket om kan rettes op netop ved at modtager og sender kommunikere og bufferen kan ændre rækkefølge. Dermed kan man minimere fejlraten drastisk og nærmest eliminere det.
Tilmed kan man ved at gemme i en buffer lave drev der har meget lav omdrejningstal så de larmer mindre, og så bare lade den læse derudaf og lave asynkrone pakkesendinger.
Drømmer jeg for meget?
|
Ja
De fejl vi taler om, er ikke specielt væsentlige og ikke specielt vanskelige at undgå. At lave en særlig protokol, der vil indføre alverdens nye fejlmuligheder, for at folk kan købe et kabel til 59 kroner i stedet for et til 199,-, hvis de vil være HELT sikre på at det virker, det er vist at skyde gråspurve med kanoner.
Mht. drev der "bare læser derudaf", så er det faktisk sådan det allerede virker. Drevet har en fast hastighed (eller rettere, en fast datarate, så skiven kører hurtigere rundt når der læses inderst på skiven). Og det virker jo fint, så jeg ser ingen grund til at lave om på det. At de fleste drev er billige pap-drev der støjer, det er ikke systemets skyld.
|
|
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 15-November-2011 kl. 13:42 |
Hessi skrev:
Kampus skrev:
JA! Hvis jeg sætter en CD på,vil jeg gerne høre den NU, og ikke om 10 min |
Der bliver højest en forsinkelse/forskubning på nogle millisekunder.
EDIT: Desuden snakker vi om video ikke audio. |
Det blir' det vist ikke bedre af..
|
|
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 15-November-2011 kl. 13:46 |
Otto J skrev:
Ja
De fejl vi taler om, er ikke specielt væsentlige og ikke specielt vanskelige at undgå. At lave en særlig protokol, der vil indføre alverdens nye fejlmuligheder, for at folk kan købe et kabel til 59 kroner i stedet for et til 199,-, hvis de vil være HELT sikre på at det virker, det er vist at skyde gråspurve med kanoner.
Mht. drev der "bare læser derudaf", så er det faktisk sådan det allerede virker. Drevet har en fast hastighed (eller rettere, en fast datarate, så skiven kører hurtigere rundt når der læses inderst på skiven). Og det virker jo fint, så jeg ser ingen grund til at lave om på det. At de fleste drev er billige pap-drev der støjer, det er ikke systemets skyld. |
Hah! Nåede lige præcis at editere sidste post og fik dét med at den lave fejlrate, som du siger, er nærmest ubetydelig.
Men det er vel ikke så omfattende at lave protokollen, indbygge bufferen og implementere protokollen, men alligevel for omfattende i forhold til hvad man får ud af det.
Jeg vidste godt at de i forvejen har en predefineret læse hastighed, mente bare at vi kan skrue endnu mere ned for dem da I/O-tiden mellem læsehovedet og bufferen er relativ lav.
EDIT: Kan ikke lige se hvordan der kan introduceres nye fejl ved at bruge sådan en protokol, når først det bliver gennemtestet og køre så burde det at virke ret problemfrit.
Redigeret af Hessi - 15-November-2011 kl. 13:53
|
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 15-November-2011 kl. 13:53 |
Hessi skrev:
Hah! Nåede lige præcis at editere sidste post og fik dét med at den lave fejlrate, som du siger, er nærmest ubetydelig.
Men det er vel ikke så omfattende at lave protokollen, indbygge bufferen og implementere protokollen, men alligevel for omfattende i forhold til hvad man får ud af det. |
I forhold til at lave et chipset der skal være så tæt på gratis at producere som muligt, jo så er det bestemt at betragte som omfattende. Specielt fordi de fordele der findes ved det, kun findes oppe i dit hoved p.t....
Hessi skrev:
Jeg vidste godt at de i forvejen har en predefineret læse hastighed, mente bare at vi kan skrue endnu mere ned for dem da I/O-tiden mellem læsehovedet og bufferen er relativ lav. |
Nu har jeg kun de specifikke tal for DVD, ikke for BD, men det er jeg grundlæggende ikke enig med dig i. For DVD giver udlæse-hastigheden user data på cirka 11 Mbps, mens den maksimale bitrate for DVD Video er 10 Mbps - så der er sådan set ikke rigtigt noget at give af. Desuden kan jeg ikke se hvordan dét at skulle indlæse til en buffer skulle nedsætte drevets hastighed, tværtimod da. Du skal jo ikke kun tage hensyn til den gennemsnitlige bitrate, du skal køre hurtigt nok til at levere den maksimale bitrate i et ukendt tidsrum. Så du kan ikke komme længere ned end max bitraten, og hvis du så skal kunne "læse forud", så skal du jo netop køre hurtigere.
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 15-November-2011 kl. 13:56 |
Hessi skrev:
EDIT: Kan ikke lige se hvordan der kan introduceres nye fejl ved at bruge sådan en protokol, når først det bliver gennemtestet og køre så burde det at virke ret problemfrit.
|
Så du har aldrig hørt om folk der har tilsluttet to HDMI apparater og ikke fået hul igennem? De kompatibilitets-problemer som opstår pga EDID-forvirring i HDMI standarden, ville kun blive større hvis der også skulle tages højde for helt forskellige måder at overføre på.
Dit scenarie vil sikkert virke i teorien. Men hvis du ikke har hørt den før så får du den lige nu: I teorien er teori og praksis det samme. I praksis er det ikke. EDID burde også være gennemtestet og "bare virke", men praksis viser at det gør det ikke altid. Jeg siger nej tak til mere åbne standarder, og ja tak til fastlåste, begrænsede standarder der f...ing VIRKER (ikke at HDMI er noget særligt godt eksempel på dét).
|
|
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 15-November-2011 kl. 14:11 |
Otto J skrev:
Så du har aldrig hørt om folk der har tilsluttet to HDMI apparater og ikke fået hul igennem? De kompatibilitets-problemer som opstår pga EDID-forvirring i HDMI standarden, ville kun blive større hvis der også skulle tages højde for helt forskellige måder at overføre på.
Dit scenarie vil sikkert virke i teorien. Men hvis du ikke har hørt den før så får du den lige nu: I teorien er teori og praksis det samme. I praksis er det ikke. EDID burde også være gennemtestet og "bare virke", men praksis viser at det gør det ikke altid. Jeg siger nej tak til mere åbne standarder, og ja tak til fastlåste, begrænsede standarder der f...ing VIRKER (ikke at HDMI er noget særligt godt eksempel på dét). |
Har sikkert hørt om det, men synes ikke det har været oppe så hyppigt. Nok fordi jeg ikke har kigget efter det.
Ved godt at teori og praksis godt kan ligge langt fra hinanden, selvom de ikke burde det.
Men med ovenstående kan jeg godt se det kan give bøvl. Jeg har bare altid haft en kilde, medie centeren, og har aldrig haft bøvl med signal eller kryptering på signalet. Dog har jeg haft bøvl med krypteringen på BD-skiver, men det er en hel anden snak.
|
|
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
|
Sendt: 15-November-2011 kl. 14:22 |
Hessi skrev:
Men med ovenstående kan jeg godt se det kan give bøvl. Jeg har bare altid haft en kilde, medie centeren, og har aldrig haft bøvl med signal eller kryptering på signalet. Dog har jeg haft bøvl med krypteringen på BD-skiver, men det er en hel anden snak. |
Når jeg halvt i spøg, halvt i alvor svarede ja til at du tænker for meget, så mener jeg at du (no offence) sidder i forbruger-enden og har ikke øje for de problemstillinger der kan opstå ved at over-komplicere tingene. Det er ret nemt at sige "hvor svært kan det være", når man ikke er dén ingeniør der skal implementere det. Men selv hvis vi tager udgangspunkt i din egen situation, så tænker du for meget: Du beder om en løsning på et problem du ikke har.
|
|
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 15-November-2011 kl. 14:48 |
Otto J skrev:
Når jeg halvt i spøg, halvt i alvor svarede ja til at du tænker for meget, så mener jeg at du (no offence) sidder i forbruger-enden og har ikke øje for de problemstillinger der kan opstå ved at over-komplicere tingene. Det er ret nemt at sige "hvor svært kan det være", når man ikke er dén ingeniør der skal implementere det. Men selv hvis vi tager udgangspunkt i din egen situation, så tænker du for meget: Du beder om en løsning på et problem du ikke har.
|
Hehe, for min skyld kan de bare fortsætte som de har gjort. Jeg har jo ikke noget problem. Det var bare en evt. løsning, som sikkert har været tænkt på, men for omfattende i forhold til hvad den løser.
Tænker meget på det fra ingeniørens side og ikke mindst programmørens side (er selv ved at uddanne mig til datamatiker), derfor kunne jeg tillade mig at sige at det ikke er så voldsomt, da det er gjort før i andre teknologier.
|
|
|
Bruger udmeldt 38
--
Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
|
Sendt: 15-November-2011 kl. 20:29 |
Otto J skrev:
Den grønne sne som Henrik omtaler er _netop_ "misfarvede pixler". "Særheder" i sektioner af billedet er iøvrigt aldrig kablets skyld. Krypteringen gør som sagt at et udfald vil blive spredt rundt omkring i billedet, du får ikke pixelleringer i et bestemt område af billedet. Det sker til gengæld hvis der er udfald i signalet til en DVB-modtager, udfald i aflæsningen af en DVD/BD skive eller lignende. |
Hvis det ikke er kablets skyld, hvordan kan der så være en forskel i et setup, hvor eneste forskel er, at kablet skiftes? Med det ene kabel er der "sne", med det andet er der ikke. Og samme resultat hver gang. Så det eneste der ændres er kablet... P.S.: @Hessi. Du hænger dig meget i min formulering af fejlen, som "sne". Se bort fra dette - hvis du er i stand til det? Det er udelukkende ment som en beskrivelse af det opfattede. Jeg er sgu udemærket klar over, at det ikke er "gammeldags sne". Jeg har trods alt snart være i branchen i 25 år!! M.v.h.
Redigeret af Henrik B. - 15-November-2011 kl. 20:29
|
|
Hessi
Guld medlem
|
Sendt: 15-November-2011 kl. 21:13 |
Henrik B. skrev:
Otto J skrev:
Den grønne sne som Henrik omtaler er _netop_ "misfarvede pixler". "Særheder" i sektioner af billedet er iøvrigt aldrig kablets skyld. Krypteringen gør som sagt at et udfald vil blive spredt rundt omkring i billedet, du får ikke pixelleringer i et bestemt område af billedet. Det sker til gengæld hvis der er udfald i signalet til en DVB-modtager, udfald i aflæsningen af en DVD/BD skive eller lignende. |
Hvis det ikke er kablets skyld, hvordan kan der så være en forskel i et setup, hvor eneste forskel er, at kablet skiftes? Med det ene kabel er der "sne", med det andet er der ikke. Og samme resultat hver gang. Så det eneste der ændres er kablet... P.S.: @Hessi. Du hænger dig meget i min formulering af fejlen, som "sne". Se bort fra dette - hvis du er i stand til det? Det er udelukkende ment som en beskrivelse af det opfattede. Jeg er sgu udemærket klar over, at det ikke er "gammeldags sne". Jeg har trods alt snart være i branchen i 25 år!! M.v.h. |
Jeg kan sagtens se bort fra hvad du kalder det og forholde mig til indholdet.
Jo, det er da kablet der fejler, men det er højest sandsynlig pga. en defekthed i kablet og ikke det's kvalitet. Man kan så diskutere om det har noget med kvalitet at gøre hvor stor en fejlrate der er på produktionen af billige kabler. Som sagt skal der, efter min erfaring, usandsynlig meget til for at et kabel er for ringe isoleret eller har for ringe ledeevne.
P.s. Er lidt for træt til at gide at skrive mere lige nu og skal til at se film.
Redigeret af Hessi - 15-November-2011 kl. 21:14
|
|
|