recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDMI kabler  test
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHDMI kabler test

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Emne: HDMI kabler test
    Sendt: 06-September-2009 kl. 13:46
Der var en svensk test af HDMI kabler, et til 70 kroner, et til 200 og endelig et til 2000.  Resutatet var:

"Derfor viser det samlede resultat, som du simpelthen ikke se nogen forskel i kabler af denne længde, i hvert fald ingen, der kan se med det blotte øje på normal visning. I det omfang, at vi alle se en forskel, kan det lige så nemt være i øjet som i kablet. Og for dem, der ikke er besat af tanken om at have det dyreste udstyr der er muligt, er der ingen grund til at åbne tegnebogen mere end højest nødvendigt, når du skal købe et HDMI-kabel. Du kan ikke kalde det andet end et fupnummer."   oversat fra svensk

 link


Redigeret af Ken_T - 06-September-2009 kl. 13:49
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2009 kl. 13:50
Helt enig når det drejer sig om HDMI
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Prospect Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-December-2008
Sted: Ølstykke
Status: Offline
Point: 783
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-September-2009 kl. 19:42

Nu gad jeg ikke lige læse testen igennem så jeg ved ikke lige hvilken længde de kabler har, men har læst en ligende test som vist var mere "troværdig" hvor de i bund og grund var enige med svenskerne dog betød kvaliteten noget over længere afstande, og selve byggekvaliteten af kablet træder jo også ind (ikke at dyrere kabler altid er bedre)

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2009 kl. 03:39
Ok, ja. Der var en artikel på recordere.dk om en test af HDMI kabler.

Men det er jo altid interessant et sted med den slags tests. Kablerne havde en længde af 1 meter, mens et var 2,5 tror jeg.

Det er rigtigt med kvaliteten og jeg syntes at huske testen omtaler at man nok ikke på et dyrt anlæg køber et billigt kabel. Det er vist rigtigt at et kabel fra en udsalgs rodekasse ikke vælges. 
Til top
baekgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 502
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 21:12
Hvad med et begreb som støj? Nu magter jeg ikke at læse testen. Men nogle kabler er vel mere følsomme eller udskiller mere støj?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 21:22

Oprindeligt skrevet af baekgaard baekgaard skrev:

Hvad med et begreb som støj? Nu magter jeg ikke at læse testen. Men nogle kabler er vel mere følsomme eller udskiller mere støj?

Absolut, men pointen er at opbygningen af signalet i et HDMI kabel ikke gør det muligt for udfald i signalet at få nogen egentlig indflydelse på billedkvaliteten, udover den (ret væsentlige) der hedder decideret udfald, enten af enkelte pixels eller hele billedet. Støj på signalet giver ikke støj i billedet, men udfald af pixels (medmindre man kalder udfald af pixels "støj"... you know what I mean). Med andre ord, hvis der er problemer med signalet, så opdager man det som regel. Men der er ingen tvivl om at kravene til kablets kvalitet for at kunne levere et stabilt fejlfrit signal, det stiger kraftigt i takt med at længden af kablet og støjen i omgivelserne stiger. Men den overordnede tese er: Når der er fejlfrit hul igennem, så er billedet så perfekt som det kan blive, hverken mere eller mindre. Så er det sådan set lige meget hvor langt et kabel der er tale om.

Kablets kvalitet er altså ikke ligegyldig, den har bare ikke indflydelse på billedkvaliteten som sådan.

Til top
baekgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 502
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2009 kl. 21:57

genialt, jeg ved ikke hvor mange gange jeg har tænkt over det. Men det er godt nok ofte. Jeg har aldrig forstået dem der siger, bare købt de billigste, det giver det samme. Men det giver jo ingen mening at købe et dårligt afskærmet kabel, hvis det så ødelægger lyden i dine højtalere.

Så tak for svaret.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2009 kl. 06:02
Oprindeligt skrevet af baekgaard baekgaard skrev:

Men det giver jo ingen mening at købe et dårligt afskærmet kabel, hvis det så ødelægger lyden i dine højtalere.



Hvad mener du egentlig med det? :) Jeg har spekuleret over det en tid. Det er måske ikke et HDMI kabel du har i tanke.

Et HDMI kabel består af en række ledere, 19 faktisk og da kablet er ret tyndt kan man altså knække et sådant kabel så en leder går i stykker. Det vil ødelægge kablet. Nogle kabler kan også have problemer med stikket, der jo i sagens natur også skal behandles forsigtigt. Og der er kvalitets forskelle på stik. Men generelt er det ikke alle og enhver der må lave kabler, så der er en vis kvalitet tilstede.

Fx kan man tænke sig situationen med at kabel der sidder bag på et TV der er ophængt på væggen, måske kunne man der lave et uheldigt knæk. Man kan så købe et kabel med et vinkelstik, der også kan købes for sig selv og som man så forlænger med et kabel.

Til top
baekgaard Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 502
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2009 kl. 09:26

hehe lidt uklart måske. Men jeg tænker bare, de fleste herinde har jo 20 kg. kabler bag deres møbel. Det må alt andet end lige, betyde at man skal investere i de bedst afskærmede kabler, for at undgå at de ikke danner for meget støj, og dermed påvirker hinanden. eller hvad?

For mig giver det ihvertfald ingen mening at investerer titusinder af kroner på udstyr, og så sige: jeg køber bare nogle billige kabler, for det giver det samme billede.

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2009 kl. 09:34
Ja selv Hother lykkes at ødelægge et dyrt Supra HDMI kable, vel nok fordi at Supra's HDMI kabler er så stive at man let kan komme til at lave et uheldigt knæk

Jeg ved ikke om Otto har teste div. HDMI kable i hans HIGH-END setop

Otto sælger jo HDMI kable fra audioques og hvad er grunde til det, de er jo ikke helt billige
Til top
Darknezs Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 02-September-2006
Sted: Viborg, Denmark
Status: Offline
Point: 332
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2009 kl. 09:41
1000.- for et kabel, 25% fortjeneste( eller hvad ved jeg?) 250.-
100.- for et kabel, 25% fortjeneste ( eller hvad ved jeg?) 25.-
arbejdet ca. det samme!!

Hvad vil du sælge? 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2009 kl. 09:48
Oprindeligt skrevet af baekgaard baekgaard skrev:

hehe lidt uklart måske. Men jeg tænker bare, de fleste herinde har jo 20 kg. kabler bag deres møbel. Det må alt andet end lige, betyde at man skal investere i de bedst afskærmede kabler, for at undgå at de ikke danner for meget støj, og dermed påvirker hinanden. eller hvad?

Jo. Men som sagt: I lige præcis tilfældet HDMI, så gør det ingen forskel på billedkvaliteten, men forskel på om signalet overhovedet kommer igennem eller ej. Det er derfor du ikke kank finde billige 15 meters HDMI kabler (der virker).

Oprindeligt skrevet af baekgaard baekgaard skrev:

For mig giver det ihvertfald ingen mening at investerer titusinder af kroner på udstyr, og så sige: jeg køber bare nogle billige kabler, for det giver det samme billede.

Hvorfor ikke? Hvis det giver det samme billede, giver det så ikke MINDRE mening at betale ekstra for HDMI kablet, bare fordi det gjorde man også på de andre kabler?

Bemærk at jeg er fortaler for at kablernes kvalitet er vigtig. Men jeg kan bare ikke se hvorfor et godt kabel nødvendigvis skal være dyrt, og desuden mener jeg det er meget væsentligt at man kigger på den enkelte opgave der skal udføres og hvilke krav netop dén opgave stiller til kablets udførelse og udformning. Der er _meget_ stor forskel på et HDMI-kabels og et højttalerkabels opgave.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu