recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HDR or not to HDR (inkl. Dolby Vison)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HDR or not to HDR (inkl. Dolby Vison)

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Gromit Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gromit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: HDR or not to HDR (inkl. Dolby Vison)
    Sendt: 10-Juli-2020 kl. 23:05
Ovenstående emne, er både oprettet på Recordere & Flatpanels, og er garanteret et meget følelsesmæssig emne, som mange har en holdning til.

Personligt, er jeg dybt skuffet over den visuelle oplevelse af HDR & Dolby Vision. Det giver mig ikke den fyldestgørende og billedmæssige oplevelse, som producenterne markedsorienteret har stillet (mig) forbrugeren i udsigt.

Derimod, er jeg helt vild med det rendyrket "upolerede" 10bit billedmateriale (og gerne snarrest muligt 12, 14, 16 bit) , der virkelig rykker på både dybde- og i detaljegraden samt farvegengivelsen, set ud fra det af instruktørens eksisterende visuelle oprindelse og intentioner.

HDR & Dolby Vision virker mest af alt som en ”overfladisk” og manipulerende gengivelse af kunstige farver og kunstigt lys, som hverken virker naturtro eller naturligt.

Lige nu og her, hører jeg meget gerne fra andre, hvorledes de opfatter 10bit vs. HDR & Dolby Vision, samt andre ligesindede formater.

Og, ja da, om ganske få år vil der være helt nye lyd formater, komprimerings kodeks, og visuelle finurligheder, som ingen ved det fjerneste om. Smile 


Redigeret af Gromit - 10-Juli-2020 kl. 23:08
SONY AF8 65", SONY STR-DN1080, Panasonic DP-UB820, Monitor Audio Bronze 6 Theater Package
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6971
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2020 kl. 08:20
Kort:

HDR og Vision tilføjer bare meget større film oplevelse her.  

Er meget imponeret over hvad det tilføjer film.
Til top
ferrarimik Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ferrarimik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2020 kl. 11:48
HDR og WCG hænger 100% sammen. HDR er jo “bare” højer kontrast hvordan man kan syntes det er en ulempe er mig en gåde. Stortset alle gamle film som blir udgivet på UHD har meget respekt for deres look så HDR ser flot og naturligt ud.
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2020 kl. 17:37
@Gromit - nevermind. Det står i din signatur 😊

Redigeret af Nagash - 11-Juli-2020 kl. 17:39
Til top
Gromit Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gromit Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2020 kl. 22:27
HDR og Dolby Vision er DYBT opreklameret, som manipulerende tilføjer en "falsk" lys-og farveskildring , der INTET har med det oprindelige kildemateriale at gøre - som tilgodeser instruktørens intentioner.
SONY AF8 65", SONY STR-DN1080, Panasonic DP-UB820, Monitor Audio Bronze 6 Theater Package
Til top
ferrarimik Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ferrarimik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2020 kl. 23:10
hvor mange UHD film har du lige set. Fordi nogle af de bedste UHD film med HDR fx. Jaws, Braveheart, Gladiator, Black hawk Down, saving private ryan, bridge on The river kwai, gandhi, unforgiven, War of The World, deer hunter, blade runner, star wars ep 4-6, Apocalyps now, lawrence of arabia, predator, die hard, 2001 a space odyssey, The matrix, glory, The patriot, waterworld, shindlers list, The Shining, The Quick and The dead, zero Dark Thirty, alien, inception, interstellar og The Dark Knight Trilogy er 100% tror mod filmene og mange af dem er godkendt af fotograferne, color grader og instruktøren har sagt de er tro med deres vision. 
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Status: Offline
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2020 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Gromit Gromit skrev:

HDR og Dolby Vision er DYBT opreklameret, som manipulerende tilføjer en "falsk" lys-og farveskildring , der INTET har med det oprindelige kildemateriale at gøre - som tilgodeser instruktørens intentioner.

Det er jo så din holdning, men har du set nogle interviews eller andet hvor instruktører siger det ikke var intentionerne? Smile

Det er ikke fordi du ikke skal have ret til at have din egen holdning, min er bare meget anderledes og langt fra din. 
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2020 kl. 07:25
Altså for mit vedkommende. Der er få Hvor jeg er imponeret, men den er der langt i mellem synes jeg. For de fleste nok har de hdr flag, og er i 10 bit. Og matrix og Jurassic Park som jeg har både på HDR og almindelige bluray hvor jeg kan lave a/b test, der er noget af HDR ude i hampen bla. Personernes læber der er for unaturligt røde i mørke scener i matrix. Men der er film der er gode i hdr. Men jeg har kun talt dem på maks ti fingre.

Redigeret af T-Duck - 13-Juli-2020 kl. 07:55
Til top
ferrarimik Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ferrarimik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2020 kl. 08:44
The matrix remaster HDR er lavet i tæt samarbejde med filmfotografen Bill pope og godkendt af nstruktørerne. Blu-Ray og DVD udgaven var derimod ikke godkendt af dem og var colorgrade helt anderledes end den oprindelige i biografen. 

Redigeret af ferrarimik - 13-Juli-2020 kl. 15:07
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2020 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af ferrarimik ferrarimik skrev:

The matrix remaster HDR er lavet i tæt samarbejde med <span style="-webkit-text-size-adjust: auto; caret-color: rgb77, 81, 86; color: rgb77, 81, 86; font-family: arial, sans-serif; font-size: 14px;">filmfotografen </span>Bill pope og godkendt af instruktørende. Blu-Ray og DVD udgaven var derimod ikke godkendt af dem og var colorgrade helt anderledes end den oprindelige i biografen. 
men når læber lyser neonrødt op i mærke scener. Det er ikke sådan jeg husker den i biffen. Det er distraherende for filmen synes jeg. Og Jurassic Park kan jeg ikke så forskel på HDR og den almindelige bluray. Får du siger det må være mit tv. Så vil jeg lige sige at film som The passenger, og IT. De er flotte i HDR. Men at om det er det hele hver? Njæ. En almindelig bluray film kørt igennem handbrake i 10bit h265, og så flottere end almindelig bluray. Og før du kommentere på at det stadig er 8 bit materiale, så flere stedder bl.a. Reddit melder at mindre color banding og klarer farver ved at transcode til 10 bit
Til top
ferrarimik Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-November-2008
Sted: Sønderborg
Status: Offline
Point: 112
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ferrarimik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2020 kl. 14:33
på mit tv ser matrix super god ud. HDR 10 kan sagtens have lidt banding pga “Kun” 10 bit, hvor Dolby vison har noget mindre banding Pga 12 bit som blir downsampled til 10 bit, da intet TV til privat brug understøtter 12 bit endnu. De bedste HDR udgivelser er nok planet earth 2, blue planet 2 og Seven worlds one planet 

Redigeret af ferrarimik - 13-Juli-2020 kl. 15:03
Sony AF9 / Pioneer UDP-LX500 / Apple TV 4K / Marantz SR8015 / Monitor Audio Silver 300 / Monitor Audio Silver C350 / Monitor Audio Silver FX / SVS PC-4000
Til top
Branchekender Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 20-Juni-2014
Status: Offline
Point: 353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Branchekender Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2020 kl. 14:38
IMHO HDR bliver først rigtigt vigtig, når almindelig TV begynder at sende i HLG og når alverdens Youtubere opdager, at de bør optage, redigere og uploade deres indhold i HDR.

Indtil da er HDR kun noget filmnørder kan falde i svime over....
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu