recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Helicon vs Mentor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHelicon vs Mentor

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af houbakrene houbakrene skrev:

Ikke flere, som har inputs til dette emne???
 
Vil mine 2 C272'ere kunne "parres" med Helicon 800 mk2? -Andre forslag?
 
Anyone? Confused
 
Det kommer lidt an på alternativet?
 
Du kan sagtens spænde et par 272 foran Helicon 800, det vil den kun have godt af fremfor for kun en receiver.
 
Så kan du jo evt. med fordel opgradere til noget bedre effekt senere.
 
Det eneste du skal huske med Helicon er, at de gerne vil have god plads til bagvæggen, hvis du skal styre bassen.


Redigeret af Iron Man - 27-Januar-2010 kl. 14:33
Til top
houbakrene Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2009
Status: Offline
Point: 155
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 18:04
Okay, godt at høre, da jeg ikke lige pt har råd til mere / ny effekt. Regner med at jeg, som tidligere nævnt, vil investere i NAD Master serien (M25, M15HD og M56). Vil du så anbefale bi-amping (2x150W pr. højtaler), eller brokobling (1x350W pr. højtaler)?
 
Mht. afstand til bagvæggen, hvad ville så være optimalt?
 
Mvh. Tongue
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 19:14
Mht. til Bi-amp, så ville jeg i hvert fald prøve bi-ampe om se om det gav en lydforbedring. Og sådan et NAD Master system kan jeg i hvert fald personlig sige god for, og så ser det jo bare helt fantastisk ud når alle 3 dele står sammen.
 
Mht. bagvæggen så vil Helicon 400 gerne have helt op til en meter, jeg har simpelthen ikke hørt Helicon 800 andet end i butikken, men jeg har ladet mig fortælle at historien er lidt den samme. 
Det var praktisk umuligt hjemme hos mig, at have dem længere fra væggen, men frygt ikke, bassen bliver måske lidt kraftigere og en smule mere boomy, men overall lyder den fantastisk uanset hvad. Her hjemme hos mig selv der kunne Helicon 400 i hvert fald lave noget seriøs bund og jeg kørte i cirka et år uden subwoofer i film :)


Redigeret af Iron Man - 27-Januar-2010 kl. 19:15
Til top
MF1971 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 512
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 19:54
Jeg har aldrig hørt Mentor højtaleren, men har ligesom rhsin Dali Helicon hele vejen rundt. Har kørt med dem i 6 måneder nu og har aldrig fortrudt det !
Jeg havde før en Pioneer LX81 reciever, men synes den sammen med Dali Helicon var lidt for lys i det. Dali Helicon er meget åben, detaljeret og stor i lyden, men er også henne i den lyse ende.
Derfor kører de nu sammen med en Marantz AV-8003 forforstærker, som har en mere mørk/varm lyd og som effect har jeg Nad M25.
Det spiller perfekt sammen...Big smile

Mvh
Michael/MF1971


Redigeret af MF1971 - 27-Januar-2010 kl. 19:55
Mvh

Michael/MF1971

Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855
Til top
LBA75 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-September-2006
Status: Offline
Point: 484
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 20:02
Ville klart vælge Helicon hvis økonomien er til det! 
Start da bare med at opgradere dine fronter. Din nuværende center er jo fin fin... og Ja, den skal da også skiftes til en Helicon center.....men Rom blev jo ikke bygget på en dag Tongue 

Har pt selv Helicon 300 som fronthøjtalere, men når min hjemmebio står færdig, så bliver fronterne opgraderet til Helicon 400 og mine H300 ryger om som baghøjtalere.

Har en Helicon C200 som center, og den gør et forrygende arbejde efter min mening.

Mentor er på ingen måde dårlig, og havde jeg ikke selv fået et godt tilbud på mine helicon, så havde jeg sikkert levet lykkeligt med en Mentor serie.....men som flere siger, så giver Helicon bare lidt mere af det hele!!

Opgrader: Front, bag og til sidst center ...... og få en effekt på front og ikke mindst center. Jeg ville vælge at Bi-amp og ikke brokoble!

Mvh

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 22:04
manualen anbefaler mindst 25cm til væggen fra højtalerbagkant på en Helicon 800
Mvh

René
Til top
houbakrene Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2009
Status: Offline
Point: 155
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2010 kl. 23:16
Okay tak for det rhsin. Synes godt nok også at 1 meter lyder af meget... Approve
 
 
Til top
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 18:13
Har du hørt de to højttalere sammenlignet med samme forstærker ? Regner med at hifi klubben har meget bedre elektronik i biorummet med Helicon end biorummet med Mentor. Hvad med at købe en C272 mere så du har en forstærker per højttaler, så kan det vist ikke gå galt. Tror desuden lydkvaliteten i en sorround reciver begynder at være den begrænsende faktor, måske du skulle tænke på en dedikeret sorround processor istedet for mere effekt. ( En ekstra C272 er en del billigere end en M25, og de penge kunne måske gå til processor )
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
Til top
houbakrene Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-November-2009
Status: Offline
Point: 155
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 21:56
Hej Wision.
 
Ja, jeg lyttede i stereorummet til henholdsvis Mentor 6 og Helicon 400 på samme forstærker. Det er i forbindelse med denne test, at det gik op for mig, hvor meget bedre jeg nu mener Helicon er! Wink
 
Mht. blot at købe en ekstra 272'er, så er det også noget jeg har overvejet, men jeg tænker gerne langsigtet og er da sikker på at en M25, på sigt,  vil være en bedre løsning. Så må jeg bruge min 2808'er som processor foreløbig, og så om nogle år, når jeg har råd, kan jeg investere i en M15HD. Det er vel ikke helt blåøjet, eller!?! Ouch -Tror du forskellen på processore er så stor?
 
 
Til top
MF1971 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 512
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2010 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af houbakrene houbakrene skrev:

Hej Wision.
 
Ja, jeg lyttede i stereorummet til henholdsvis Mentor 6 og Helicon 400 på samme forstærker. Det er i forbindelse med denne test, at det gik op for mig, hvor meget bedre jeg nu mener Helicon er! Wink
 
Mht. blot at købe en ekstra 272'er, så er det også noget jeg har overvejet, men jeg tænker gerne langsigtet og er da sikker på at en M25, på sigt,  vil være en bedre løsning. Så må jeg bruge min 2808'er som processor foreløbig, og så om nogle år, når jeg har råd, kan jeg investere i en M15HD. Det er vel ikke helt blåøjet, eller!?! Ouch -Tror du forskellen på processore er så stor?
 
 

Jeg valgte min Marantz AV-8003 fremfor en Nad M15HD grundet de gode anmeldelser den havde fået og så grundet at Nad M15HD har mangle mangler set i lyset af prisen på 27.000,- . Det er selvfølgelig op til en selv om man kan undvære disse mangler som bla. indebærer ingen THX, ingen hovedtelefonindgang, kun 1 HDMI udgang, ingen DLNA og USB indgang og så har jeg ladet mig fortælle at den ikke har indbygget nogen form for rum kalibrering . Dette kan dog tilkøbes for ekstra 4.000,-.
Men lyden kan der sikkert ikke sættes en finger på, hvis jeg kender Nad ret, men den skal godt nok være god til prisen på 27.000,-

Mvh
Michael/MF1971 


Redigeret af MF1971 - 28-Januar-2010 kl. 22:27
Mvh

Michael/MF1971

Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855
Til top
Wision Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 05-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 133
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2010 kl. 00:19
Efter at have set en præsentation af holfi udstyr tror jeg på at forforstærkeren betyder en del. Forresten, prøv at finde en M25 brugt hvis du er opsat på en, har set den på dba flere gange. En god effektforstærker kan stort set ikke slides op, så forskellen på en ny og brugt er stort set kun prisen.
Kunne faktisk godt tænke mig at høre forskel på 3x C272 og en M25. Tror ikke den er så ekstrem. Har forresten endnu en sjov løsning idé, hvad med at købe en rigtig god stereo forstærker til front højttalerene, sætte en C272 til centeren og en C272 til baghøjttalene ? Du kan så senere opgradere forstærker til centeren når den også bliver helicon, også bruge din sidste C272 til side højttalerne i 7.1 systemet.
Min hjemmebiograf udgøres primært af Dali Ikon 6, Dali Mentor LCR. Drives af Denon 2809 og Rotel 1075.
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Status: Offline
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2010 kl. 10:34
Jeg vil give Michael ret i hans beslutning at gå efter Marantz AV8003, den spiller virkelig godt, og passer godt til Dalis lidt lysere lyd, da Marantz'en er dejlig varm i lyden.

Ellers ville jeg kigge på Emotiva, især deres effektforstærkere ser meget lovende ud!
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu