recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - HIFI klubben siger dyrt højtaler kabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

HIFI klubben siger dyrt højtaler kabel

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 14-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brasch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Det er sjovt som der altid bliver snakket om forskel. Selvfølgelig kan man høre forskel


Derfor er det altid superlet at pege kabler ud i en blindtest.....

Eller?



Klaus
 
jeg har vel trukket alt i alt 80m højttalerkabel til mit setup, hvis jeg lige havde fyret 24.000 af på kabler, så kunne jeg høre alverdens forskel på de nye og de gamle. Wink
 
Jeg er efterhånden nået frem til at jeg ikke kan høre forskel, så hvis der er en forskel er det altså ikke noget der er så meget i at jeg kan høre det. Jeg vælger lidt udfra hvad der er praktisk det pågældende sted. Derudover, så ville man nok i de fleste rum kunne bruge pengene mere fornuftigt, enten akustik eller bedre udstyr. Dog er der også en væsentlig forskel på udgiften til det samme kabel i et stereosetup og så et surround, evt. multirum setup.
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2334
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 17:32
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Jeg kan huske, at jeg engang læste en test på nettet, hvor de satte en række hifi-anmeldere med såkaldte "golden ears" ti at lytte på forskellen på nogle kabler. Blandt de udvalgte kabler, var der også et sæt bestående af stål fra hotel tøjbøjler. Ingen af de adspurgte testere var enige om kablernes kvalitet, og kun een kunne udpege tøjbøjlerne (sikkert tilfældigt). Jeg har netop siddet og Google efter teksten, men kan desværre ikke finde den 

Til top
Stromgren Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2010
Sted: Valby København
Status: Offline
Point: 275
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stromgren Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Jeg kan huske, at jeg engang læste en test på nettet, hvor de satte en række hifi-anmeldere med såkaldte "golden ears" ti at lytte på forskellen på nogle kabler. Blandt de udvalgte kabler, var der også et sæt bestående af stål fra hotel tøjbøjler. Ingen af de adspurgte testere var enige om kablernes kvalitet, og kun een kunne udpege tøjbøjlerne (sikkert tilfældigt). Jeg har netop siddet og Google efter teksten, men kan desværre ikke finde den 


Nogen der ved hvilket mærke de der tøjbøjler er ?
må indrømme at jeg osse var ved at hoppe på de dyre kabler men det fik mig hurtigt på andre tanker da jeg (i Hifi klubben åboulevard) så en dali højttaler der var åbnet så man ku se komponenterne inden i, de kabler og ikke mindst de T. Hansen kabelsko der forbandt enhederne fik mig hurtigt på andre tanker, for hvorfor bruge flere 1000 på udvendige kabler når de indvendige er noget der minder om alm. el kabel
Panasonic TX-P50G30Y
Marantz sr7005 receiver
Nad t557 Bluray
Dali Lektor 6 fronter
Dali Lektor Lcr Center
gale 3060 Bipolar Bag
Til top
'DLG' Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-September-2007
Status: Offline
Point: 463
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 'DLG' Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 23:22
Kan vi ikk bare snart få gang i den blindtest der ofte blir snakket om?
Jeg hører selv til gruppen der ikk tror på dyre kabler, men jeg vil da gerne overraskes
Niarn om en Mustang GT:
Den ser jo bare ud som om den har lyst til at slå dig ihjel ikk?
Det ligner bare en bil der har lyst til at flå hovedet af dig altså.
Til top
Jaqz Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 13-Juli-2011
Status: Offline
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jaqz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2012 kl. 23:55
Har Selv for mange år siden stået i samme dilemma, da jeg byggede nogle lækre hjemmebryggede. Men der var en elektronik ingenør der gjorde mig opmærksom på hvad der sad i min forstærker hen til terminalerne og igen hvad sad der inde i min højttaler ? det nytter jo ikke at sætte 2 mtr super dyr kabel til, hvis det der sidder før/efter stikkene er noget tyndt lort?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19223
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 06:02
Oprindeligt skrevet af Jaqz Jaqz skrev:

det nytter jo ikke at sætte 2 mtr super dyr kabel til, hvis det der sidder før/efter stikkene er noget tyndt lort?


Jo.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
dr gonzo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1316
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dr gonzo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 07:39
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Jeg kan huske, at jeg engang læste en test på nettet, hvor de satte en række hifi-anmeldere med såkaldte "golden ears" ti at lytte på forskellen på nogle kabler. Blandt de udvalgte kabler, var der også et sæt bestående af stål fra hotel tøjbøjler. Ingen af de adspurgte testere var enige om kablernes kvalitet, og kun een kunne udpege tøjbøjlerne (sikkert tilfældigt). Jeg har netop siddet og Google efter teksten, men kan desværre ikke finde den 




Jep... de referere helt sikkert til den samme artikel, men det er ikke hele artiklen. Den var ret lang og de de forskellige folk fortalte om deres oplevelser med de forskellige kabler.
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Juli-2010
Status: Offline
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Oprindeligt skrevet af dr gonzo dr gonzo skrev:

Jeg kan huske, at jeg engang læste en test på nettet, hvor de satte en række hifi-anmeldere med såkaldte "golden ears" ti at lytte på forskellen på nogle kabler. Blandt de udvalgte kabler, var der også et sæt bestående af stål fra hotel tøjbøjler. Ingen af de adspurgte testere var enige om kablernes kvalitet, og kun een kunne udpege tøjbøjlerne (sikkert tilfældigt). Jeg har netop siddet og Google efter teksten, men kan desværre ikke finde den 




Jep... de referere helt sikkert til den samme artikel, men det er ikke hele artiklen. Den var ret lang og de de forskellige folk fortalte om deres oplevelser med de forskellige kabler.


De linker altså til det originale forumindlæg hvis bare man læser hele artiklen..
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 581
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 09:19
Hej,
 
Jeg har også haft denne tvivl engang. Så jeg lånte en masse forskellige kabler med hjem, men endte op med at bruge mine 4mm/2 kobberkabler.. Jeg kunne simpelthen ikke høre forskel.... Derimod skal jeg ikke kunne sige om andre vil kunne gøre det.. Tror ikke alle ører er ens. Måske nogen er bedre til at skille høje frekvenser end andre og visa versa... Så kan man jo også sige at hvis de er det skulle de måske også kunne gøre det ved alm billige kobber kabler. Derimod har jeg har en positiv oplevelse med et signal kabel fra cd til forstærker...Altså ved at gå fra et til omkring 400 kr til ca 1200 i prisklasse. Der fik jeg lidt mere opløsning i musikken...


Redigeret af Therock - 03-April-2012 kl. 09:27
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
madass32 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2008
Status: Offline
Point: 198
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér madass32 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 12:33
Har selv lavet en test, da jeg i kedsomhed snoede nogle gamle netværkskabler sammen.

mig og en kammerat prøvede på en NAD forstærker og Dali suite 2.8.

vi prøvede følgene kabler.
Netværkskabel.
Monster THX
Dali biwire
ukendt solid kobber

resultat:
det ukendte solide kobberkabel var klart bedst, der var ligesom mere hul igennem. monster THX og netværkskablet lød meget ens.
Dali kablet lød en smule udetaljeret i bassen.

Dette er ikke en anbefaling. Jeg siger bare at der ER forskel på kabler, men tror i høj grad det er op til hvad udstyr man har, hvad der lyder bedst. har på fornemmelsen at havde vi prøvet på et andet anlæg havde resultatet måske været anderledes.

tror generelt ikke man for en særlig god forbedrings ratio ved at skifte kabler (ekstra udgifter/forbedret lyd) som der blev nævnt før 900% upcost mod 2% forbedring. 
så tror jeg man giver pengene bedre ud ved at opgradere højttalere, forstærker eller akustisk justering.  




Redigeret af madass32 - 03-April-2012 kl. 12:33
Til top
ARTISTEN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ARTISTEN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2012 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af madass32 madass32 skrev:

Har selv lavet en test, da jeg i kedsomhed snoede nogle gamle netværkskabler sammen.

mig og en kammerat prøvede på en NAD forstærker og Dali suite 2.8.

vi prøvede følgene kabler.
Netværkskabel.
Monster THX
Dali biwire
ukendt solid kobber

resultat:
det ukendte solide kobberkabel var klart bedst, der var ligesom mere hul igennem. monster THX og netværkskablet lød meget ens.
Dali kablet lød en smule udetaljeret i bassen.

Dette er ikke en anbefaling. Jeg siger bare at der ER forskel på kabler, men tror i høj grad det er op til hvad udstyr man har, hvad der lyder bedst. har på fornemmelsen at havde vi prøvet på et andet anlæg havde resultatet måske været anderledes.

tror generelt ikke man for en særlig god forbedrings ratio ved at skifte kabler (ekstra udgifter/forbedret lyd) som der blev nævnt før 900% upcost mod 2% forbedring. 
så tror jeg man giver pengene bedre ud ved at opgradere højttalere, forstærker eller akustisk justering.  



HejSmile

Jeg har en kamerat som har købt en Mcintosch MA 7000 og koblet til et sæt Black bird med bertram cabel på både som højttalerkabel og signalkabel , så gjorde vi det at jeg har nogle monster RCA kabel som vi sat på mellem en Oppo bdp 95 og vi afprøvede så blanceret og RCA kabel, og bratram koster 75000 for 2 gange 3 meter det var deres bedste . Så sagde jeg til min kammersjuk fortæl om vores oplevelse, det ville han ikke, for som han sagde at så tror de bare at jeg ikke er rigtig klog. men det ved jeg han er rigtig klog, men utrolig ærlig, spørgsmålet er om vores foredomme er placeret rigtig. 

Jeg tror godt i kan regne ud at han og jeg ikke giver så meget for dyre kabler så pas på når en smart sælger siger kabler- en god sælger kan sælge sand i saharaSmile
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Til top
Just Curious Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-Maj-2010
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 519
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Just Curious Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2012 kl. 13:36
Man kunne måske også lige se her:
 

for lidt gode og billige alternativer..  Hug


Proj: JVC DLA-X5000/ 156" AT 16:9 diy lærred/ AVR: Marantz Av7704/ BD: OPPO UDP-203/ L/C/R: JBL PRO 3252N/
Surr & Back: 6xJBL PRO 8320/ Atmos: 4xJBL Control 1/ Eff. Forstærker effekt: Ca. 2800 W
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu