recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hi-Fi Klubben sænker sine standarder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hi-Fi Klubben sænker sine standarder

 Besvar Besvar Side  <1234 13>
Forfatter
Besked
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 15:10
Men når man sænker sine standarder er der tale om afvikling, ikke udvikling.

En Range Rover Sport er jo heller ikke en sportsvogn fordi man sætter et "Sport" badge på
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Konkurrencen imod de store “teknikhaller” elgiganten og power er nådesløs. Fona gik ned, og expert har trange kår. Jeg vil også mene at HFK kun overlever ved at forny sig og følge tidens trend med BT højttalere og spilkonsoller. Jeg oplever nu stadigvæk en seriøsitet når jeg har brug for råd i HFK, og den er jo ikke eksisterende i teknikhallerne.

Hvis HFK ikke følger tidens trend, så ender de jo med en stigende markedsandel hos en uddøende kundegruppe. De er immervæk nødt til at være med på noderne og tiltrække fremtidige kunder.

Jeg synes bedre om HFK end de mere dedikerede "high-end" butikker, som jeg synes stinker lidt af snobberi. Jeg går altid fra de butikker med en underlig fornemmelse. Har mere en en gang fået at vide i de butikker at det bare er fordi jeg hører til det forkerte musik. 

Med hensyn til BT-højttalere osv, så har HFK, i modsætning til "teknihallerne", kun de bedste så hvis man går i HFK er sandsynligheden for at man bliver solgt noget billigt bras ikke så stor. Jeg synes dog kunderådgivning er faldet i kvalitet, men det er vel bare konsekvensen af et presset marked.

Hvorfor HFK nu vil kalde cd-kvalitet for Hi-Res, forstår jeg ikke rigtigt. Jeg synes det er meget underligt valg, da det jo så bare betyder at alt deres udstyr er Hi-res og gør begrebet betydningsløst
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 17:25
Jeg har de sidste par mdr smidt en del penge i både TV, højtalere og receiver.
Jeg har været i min lokale HiFiklubben ret mange gange efterhånden, så meget at de må være godt træt af mig, men ikke desto mindre er jeg blevet meget godt behandlet, har lånt Sub, Receiver og de har tilmed tropper op med et sæt højtalere, indstillet det for at jeg derefter ikke køber nogle af delene. 
DET er SERVICE !

Det endte dog med at jeg købte en NAD T778 som er intet mindre fantastisk!

Jeg kan i hvert fald klart anbefale hifiklubben i Esbjerg, jeg synes at Henrik giver en ærlig rådgivning. Så thumps up herfra Clap

Før du dømmer hele kæden, er det så en enkelt person du har snakket med, eller er det noget som hifiklubben 'hævder', for det lyder i mine øre som en forkert udtalelse.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Jeg har de sidste par mdr smidt en del penge i både TV, højtalere og receiver.
Jeg har været i min lokale HiFiklubben ret mange gange efterhånden, så meget at de må være godt træt af mig, men ikke desto mindre er jeg blevet meget godt behandlet, har lånt Sub, Receiver og de har tilmed tropper op med et sæt højtalere, indstillet det for at jeg derefter ikke køber nogle af delene. 
DET er SERVICE !

Det endte dog med at jeg købte en NAD T778 som er intet mindre fantastisk!

Jeg kan i hvert fald klart anbefale hifiklubben i Esbjerg, jeg synes at Henrik giver en ærlig rådgivning. Så thumps up herfra Clap

Før du dømmer hele kæden, er det så en enkelt person du har snakket med, eller er det noget som hifiklubben 'hævder', for det lyder i mine øre som en forkert udtalelse.
Den samme service (eller min oplevelse, bedre)findes også i selvstændige forretninger, altså forretninger der ikke er en del af et franchise. 
Der findes så meget lækkert hifi, og hvis man går andre steder end i HFK opfager man det. Det kan godt være, at det er min opfattelse, men HFK er ikke længere udbyderen af seriøst highend udstyr. Det er mere metervare butikken, der skal tilfredsstille “manden under tøflen” hvor samleveren ikke ønsker udstyr der afviger fra nipset i reolen.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 18:13
Nu er det ikke bare en tilfældig person eller butik. Jeg har kommunikeret med HiFiklubben Kundeservice siden midten af November.

Oprindeligt spurgte jeg hvordan HFK definerer HD kvalitet, Højopløst, Tabsfrit og ægte 24 bit.
Fra starten af gik spørgsmålet på MQA (som ud fra Deres eget patent gemmer en 17 bits fil i en 24 bits container - og kalder det HiresShocked)

I begyndelsen af December modtager jeg så et svar tilbage hvor HiFiklubben henviser til MQA's (løgnagtige) marketing og kører ud af en tangent (som er en del af MQA's marketing) om hvorvidt FLAC, WAV, AIFF nu også er lossless.Dead

Men den indeholder også dette guldkorn:
I samme ombæring vil en FLAC, WAV, AIFF eller MQA fil fra 16bit/44kHz og opefter, i vores univers, som udgangspunkt også betragtes som Hi-Res / HD Audio

Så kan man spørge sig selv, kan et lossy format betragtes som Hires ? I min verden kan man ikke.
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 408
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Jeg har de sidste par mdr smidt en del penge i både TV, højtalere og receiver.
Jeg har været i min lokale HiFiklubben ret mange gange efterhånden, så meget at de må være godt træt af mig, men ikke desto mindre er jeg blevet meget godt behandlet, har lånt Sub, Receiver og de har tilmed tropper op med et sæt højtalere, indstillet det for at jeg derefter ikke køber nogle af delene. 
DET er SERVICE !

Det endte dog med at jeg købte en NAD T778 som er intet mindre fantastisk!

Jeg kan i hvert fald klart anbefale hifiklubben i Esbjerg, jeg synes at Henrik giver en ærlig rådgivning. Så thumps up herfra Clap

Før du dømmer hele kæden, er det så en enkelt person du har snakket med, eller er det noget som hifiklubben 'hævder', for det lyder i mine øre som en forkert udtalelse.
Den samme service (eller min oplevelse, bedre)findes også i selvstændige forretninger, altså forretninger der ikke er en del af et franchise. 
Der findes så meget lækkert hifi, og hvis man går andre steder end i HFK opfager man det. Det kan godt være, at det er min opfattelse, men HFK er ikke længere udbyderen af seriøst highend udstyr. Det er mere metervare butikken, der skal tilfredsstille “manden under tøflen” hvor samleveren ikke ønsker udstyr der afviger fra nipset i reolen.
Mere præcist kan det vist ikke siges... Wink - 

Bond Cool

Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-November-2013
Status: Offline
Point: 568
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 21:22
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

Nu er det ikke bare en tilfældig person eller butik. Jeg har kommunikeret med HiFiklubben Kundeservice siden midten af November.

Oprindeligt spurgte jeg hvordan HFK definerer HD kvalitet, Højopløst, Tabsfrit og ægte 24 bit.
Fra starten af gik spørgsmålet på MQA (som ud fra Deres eget patent gemmer en 17 bits fil i en 24 bits container - og kalder det HiresShocked)

I begyndelsen af December modtager jeg så et svar tilbage hvor HiFiklubben henviser til MQA's (løgnagtige) marketing og kører ud af en tangent (som er en del af MQA's marketing) om hvorvidt FLAC, WAV, AIFF nu også er lossless.Dead

Men den indeholder også dette guldkorn:
I samme ombæring vil en FLAC, WAV, AIFF eller MQA fil fra 16bit/44kHz og opefter, i vores univers, som udgangspunkt også betragtes som Hi-Res / HD Audio

Så kan man spørge sig selv, kan et lossy format betragtes som Hires ? I min verden kan man ikke.

Hvorfor stiller du spørgsmål om noget du godt ved svaret på? 
Til top
JesperRou Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 13-August-2009
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 202
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperRou Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 21:43
Oprindeligt skrevet af moremusic moremusic skrev:

Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

Så kan man spørge sig selv, kan et lossy format betragtes som Hires ? I min verden kan man ikke.
Hvorfor stiller du spørgsmål om noget du godt ved svaret på? 


Retorisk spørgsmål? (skræmmende.. mit er næsten er rekursivt retorisk spørgsmål)
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Jeg har de sidste par mdr smidt en del penge i både TV, højtalere og receiver.
Jeg har været i min lokale HiFiklubben ret mange gange efterhånden, så meget at de må være godt træt af mig, men ikke desto mindre er jeg blevet meget godt behandlet, har lånt Sub, Receiver og de har tilmed tropper op med et sæt højtalere, indstillet det for at jeg derefter ikke køber nogle af delene. 
DET er SERVICE !

Det endte dog med at jeg købte en NAD T778 som er intet mindre fantastisk!

Jeg kan i hvert fald klart anbefale hifiklubben i Esbjerg, jeg synes at Henrik giver en ærlig rådgivning. Så thumps up herfra Clap

Før du dømmer hele kæden, er det så en enkelt person du har snakket med, eller er det noget som hifiklubben 'hævder', for det lyder i mine øre som en forkert udtalelse.
Den samme service (eller min oplevelse, bedre)findes også i selvstændige forretninger, altså forretninger der ikke er en del af et franchise. 
Der findes så meget lækkert hifi, og hvis man går andre steder end i HFK opfager man det. Det kan godt være, at det er min opfattelse, men HFK er ikke længere udbyderen af seriøst highend udstyr. Det er mere metervare butikken, der skal tilfredsstille “manden under tøflen” hvor samleveren ikke ønsker udstyr der afviger fra nipset i reolen.

Jeg har det sidste 1/2 år været rigtigt mange steder og hørt / set på meget udstyr.
Der har været gode og knap så gode steder.
Ved AV-connection fik jeg rigtig god service flere gange, trods jeg endte med ikke at bruge ret mange penge der.

Jeg har som en anden også nævner, været et sted hvor jeg bad om at lytte til noget udstyr med det musik jeg hører, og fik samme besked, du hører det forkerte musik..  REALLY???

Jeg skal ikke forsvare hifiklubben,  jeg påpeger at jeg har fået en fantastisk service.

HiFi er vel også lidt udvasket og gennemkneppet begreb efterhånden, hvornår er det High Fidelity? For jeg synes da at jeg kan nævne flere produkter som jeg mener er i det segment.
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 191
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2020 kl. 23:32
I frustation over Hifiklubben kalder 16/44 for Hires og i særdeleshed 16/44 MQA (Tidal har lige erstattet RIGTIG mange ægte 16 bit PCM/FLAC albums med 13 bits MQA/FLAC versioner) 
Til top
jensgk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 27-April-2020
Sted: Helsinge
Status: Offline
Point: 48
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér jensgk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 02:19
Jeg kan nu godt forstå at de "sænker standarden", for måske er Hires standarden for højt sat.

Problemet er vel at få mennesker kan høre forskel på 320 kbps Ogg Vorbis (Spotify), 256 kbps AAC (iTunes) og 16/44.1 FLAC (CD). Næsten ingen almindelige forbrugere kan høre forskel.

Og meget, meget få mennesker (hvis overhovedet nogen), selv blandt unge  professionelle lydfolk, kan høre forskel på 16/44.1 og højere  opløsning/samplingrate. Der er lavet flere dobbelt blindtests, og de viser  næsten altid, at testgruppen ikke kan høre forskel.  

Jeg kan selv ikke høre over 14khz, og kan ikke høre forskel på 320 kbps Ogg  Vobis og CD, men jeg kan godt lide ideen om at eje noget musik selv og have det  i høj kvalitet, så derfor har jeg både CD'er, Hires FLAC filer, og Spotify, selv  om jeg altså reelt set ikke kan høre forskel.  

Faktisk er det også pt sådan, at der ikke er nogen lydsystemer der kan gengive  bedre end ca. 21 bit. Selv de bedste og allerdyreste DAC's kan ikke levere et  dynamisk område svarende til mere end ca. 21 bits, da resten drukner i støj.  Ligeledes med de bedste forstærkere, for ikke at tale om højtalerne.. Så f.eks.  24bit er der nok ingen samlede systemer, der reelt kan gengive, måske ikke  engang 20 bits samlet set (DAC->forstærker->højtaler). For ikke at tale om  frekvensområdet, der står det lige så slemt til..

Dette betyder at f.eks. bluetooth hovedtelefoner, Spotify, og andre  lydkomponenter med lossy audio er blevet meget populære, fordi folk simpelthen  ikke kan høre forskel.

Derfor synes jeg det giver mening at samle de systemer, som meget få mennesker  reelt vil kunne sætte pris på, lossless CD og bedre, og brande den slags  systemer som "Hires", - hvilket det jo er i forhold til de lossy systemer, som  der nu er flest af. 

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 07:22
Det som jeg nok tror med nogle af jer der siger i ikke kan hører over 14 kHz. Den tror jeg godt på. Men det er ikke formålet med hi-res. Formålet er at for optaget den mindste detalje af frekvenserne, og at der er plads til en ordenligt rulloff i highpass filteret. Og afspillet lige så

Men det er et problem hvis standarden sænkes

Redigeret af T-Duck - 13-December-2020 kl. 07:48
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 13>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu