recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hi-Fi Klubben sænker sine standarder
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hi-Fi Klubben sænker sine standarder

Besvar Besvar Side  <12345 13>
Forfatter
Besked
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 08:11
Jeg tror, der er tale om en misforståelse.

"Hi-Res" siger næsten sig selv (High Resolution, som jo direkte kan oversættes til høj opløsning).

Hvis en fil enten (eller begge dele) har en højere samplerate eller er mere end 16 bit, kvalificerer det sig som HiRes; der er så kommet andre formater til, som ikke lagrer data på samme måde som en CD, men stadig har tilsvarende eller bedre lyd, hvilket jeg tro, det er det, der hentydes til.

Man kan jo ikke pludselig lave sin egen standard!
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 4697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 09:48
Det kan jo ikke nytte noget at sænke barren. Da jeg startede med stereoanlæg, var der noget der hed DIN norm, som var en målemetode til god lyd akkurat som der også findes til billede. Men efterhånden er vi blevet vænnet til at høre dårlig lyd gennem DAB radio og streaming. 
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Det kan jo ikke nytte noget at sænke barren. Da jeg startede med stereoanlæg, var der noget der hed DIN norm, som var en målemetode til god lyd akkurat som der også findes til billede. Men efterhånden er vi blevet vænnet til at høre dårlig lyd gennem DAB radio og streaming. 
og der har jeg et godt eksempel. For fruen købte Lars Lilholt nye jule CD. Edit: en kritik jeg havde blev gjort til skamme, efter jeg rigtigt fik sat mig ned og lyttet med friske øre. Det er et godt produceret album.

Redigeret af T-Duck - 15-December-2020 kl. 22:34
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
JaAndersen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-November-2009
Point: 804
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JaAndersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 10:15
Kender ingen (er knap 40) der har et par seriøse højtalere...

Kender mange der har Sonos og lignende trådløse standarder - fordi det er nemt og lyder “godt nok”

Spørgsmålet er vel egentlig om bind niveauet er hævet?

Ser flere indlæg med “hvordan kan jeg SE om jeg får Atmos” - hvis du ikke kan høre det, er det nok ligemeget ;-)

Ligeledes med tv, “hvordan ved jeg om jeg ser HDR/DV/SDR?”...

Ingen tvivl om at et fint sammensat anlæg til 100k lyder fedt, men når “alle” kan nøjes med et til 5-8000, skal Hifiklubben (og andre) jo gøre “et eller andet”

Det gik ikke skidegodt for Nokia der stædigt holdt fast i deres styresystem :-)
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4902
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 14:16

Øhhh.

Det er en norm og ikke et kvalitets stempel.

Fordi det overholder normen er det ikke nødvendigvis kvalitet.

Jeg nævner B&O. De bruger din stik....... Ikke verdens bedste stik.

Generelt synes jeg at lydkvaliteten er hævet rundt i de danske hjem. I gamle dage var der godtnok mange anlæg med tvivlsom lydkvalitet.

Vi må nok bare indse at det traditionelle hi-fi anlæg med forstærker og højttaler ikke er det der bliver solgt mest af.

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 14:38
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Øhhh.

Det er en norm og ikke et kvalitets stempel.

Fordi det overholder normen er det ikke nødvendigvis kvalitet.

Jeg nævner B&O. De bruger din stik....... Ikke verdens bedste stik.

Generelt synes jeg at lydkvaliteten er hævet rundt i de danske hjem. I gamle dage var der godtnok mange anlæg med tvivlsom lydkvalitet.

Vi må nok bare indse at det traditionelle hi-fi anlæg med forstærker og højttaler ikke er det der bliver solgt mest af.

Så har du ikke forstået det, og det er ikke et stik jeg snakker om. Det er nogle målinger på s/n ratio eller signal/støj forhold. Og det er reel watt opgivelse ved hele toneområdet med begge kanaler og 8 ohm, og ikke kun 1 kanal ved 1000 Hz i 6 ohm, som er meget anvendt idag.

Generelt er lydkvaliteten blevet ringere pga kilden er blevet ringere. Og så er hifi et udvandet begreb da det er brugt i flæng. Jeg kan desværre ikke give dig et link til DIN normen, så du kan se det er seriøst. Skyldes sikkert der er kommet nyere normer for lyd.
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 14:41
Jeg tror, der er tale om en misforståelse.

Tro mig, der er IKKE tale om en misforståelse. Jeg satte spørgsmålstegn ved Hifiklubbens markedsføring af MQA produkter, "Tabsfrit", "ægte 24 bit", "Højopløst", "uovertruffet lydkvalitet"
Dette førte en længere udveksling med sig, bl.a. tog HFK kontakt til NAD som i en længere forklaring også roder sig ud i en forklaring om at "magien sker efter D/A konverteringenDead

"Hi-Res" siger næsten sig selv (High Resolution, som jo direkte kan oversættes til høj opløsning).

Fuldstændig enig, problemet her er bare Hifiklubbens "standard":

I samme ombæring vil en FLAC, WAV, AIFF eller MQA fil fra 16bit/44kHz og opefter, i vores univers, som udgangspunkt også betragtes som Hi-Res / HD Audio.

Hvis en fil enten (eller begge dele) har en højere samplerate eller er mere end 16 bit, kvalificerer det sig som HiRes; der er så kommet andre formater til, som ikke lagrer data på samme måde som en CD, men stadig har tilsvarende eller bedre lyd, hvilket jeg tro, det er det, der hentydes til.

Vi er næsten enig, jeg hælder mere til den Japanske definition som siger minimum 20 bit 48 kHz dette gælder så hele vejen fra optagelse, mix, master og lossless filer.

Man kan jo ikke pludselig lave sin egen standard!

Enig
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 14:50
http://brakken.no/el2/avgrensa/din45500.pdf

DIN Norm 45500 Heim-Studiotechnik (Hi-Fi) Noget uddateret - men er også fra 1966
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 18:43
Ikke virksomt link :-(
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5272
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

http://brakken.no/el2/avgrensa/din45500.pdf

DIN Norm 45500 Heim-Studiotechnik (Hi-Fi) Noget uddateret - men er også fra 1966
Linkfix, snask efter .pdf 
Mvh. JørgenT
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 20:02
DIN er en forkortelse af Deutsche Industri Norm
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4944
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 22:57
Jeg sidder selv med noget simpelt Onkyo 6xx og Dali Ikon, men synes der er langt imellem musik som har en god dynamik. Tager man musik med eksempelvis Madonna, Michael Jackson, U2, David Bowie etc. så er der virkeligt kredset for detaljerne af lydstudiet. Men de fleste nye numre synes jeg lyder er meget "flade" og ikke særligt spændede.

Redigeret af Cyberguyen - 13-December-2020 kl. 23:00
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 13>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu