recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hifi lyd til netbook
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukkethifi lyd til netbook

 Besvar Besvar Side  <1234 8>
Forfatter
Besked
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Altså, nu har jeg selv dette sæt højtalere: http://www.cinemagic.dk/shop/jbl-scs-178-4444p.html
Men tror sagtens du kan finde dig et sæt højtalere der passer din smag, som er i fornuftig pris til det du skal bruge dem til, og så evt. en forstærker til at trække det med.

eller vil du bare have 2 passive højtalere her og nu, og så altid ku købe to mere og en sub som du kan bygge på til et 5.1 sæt? for det kan du sagtens få, og en forstærker til fornuftige penge.
mit råd vil dog være, kør lyden digitalt ud af din computer eller andre gadgets og ting du sætter til, hvis du sætter 2 ting op, til at spille det samme nummer, først analog, og derefter digitalt med nøjagtig samme højtalere og forstærker (forudsat det ikke er noget billigt noget fra netto) så kan du tydeligt høre forskel, men selvfølgelig er der os forskel på en digitalt lydkort til pc, og en DAC til 10k ;) bare fordi det digitalt er det ikke ens betydne med det så ik bliver bedre. så tror du skal gøre op med dig selv, hvordan dit setup skal se ud her og nu, og så finde noget der passer dertil i prisen. der er ALTID mulighed for at opgradere senere jo ;)
Jeg er enig. Jeg synes bestemt jeg kan høre forskel på om det er min HP Pavilion DV7 der sender lyden ud analogt via minijack (iTunes) eller jeg brænder det ned på en skive og lader min Sony CDP-XB920 (QS) D/A converter gøre arbejdet. Lyden fra cd-afspilleren lyder meget mere klar og rummelig, deraf konkluderer jeg at cd-afspilleren har en væsentlig bedre D/A converter.

Redigeret af mfhansen82 - 18-Marts-2011 kl. 13:50
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 13:47
mfhansen82 - Ja det jo netop det jeg siger, et alm. AUX stik på en pc eller lig. gadgets (mobiler osv.) er altså ikke det samme, som hvis lyden bliver afspillet digitalt, der er tydelig forskel :)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
hks777 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Marts-2011
Sted: sønderborg
Status: Offline
Point: 61
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 13:48
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Altså, nu har jeg selv dette sæt højtalere: http://www.cinemagic.dk/shop/jbl-scs-178-4444p.html
Men tror sagtens du kan finde dig et sæt højtalere der passer din smag, som er i fornuftig pris til det du skal bruge dem til, og så evt. en forstærker til at trække det med.

eller vil du bare have 2 passive højtalere her og nu, og så altid ku købe to mere og en sub som du kan bygge på til et 5.1 sæt? for det kan du sagtens få, og en forstærker til fornuftige penge.
mit råd vil dog være, kør lyden digitalt ud af din computer eller andre gadgets og ting du sætter til, hvis du sætter 2 ting op, til at spille det samme nummer, først analog, og derefter digitalt med nøjagtig samme højtalere og forstærker (forudsat det ikke er noget billigt noget fra netto) så kan du tydeligt høre forskel, men selvfølgelig er der os forskel på en digitalt lydkort til pc, og en DAC til 10k ;) bare fordi det digitalt er det ikke ens betydne med det så ik bliver bedre. så tror du skal gøre op med dig selv, hvordan dit setup skal se ud her og nu, og så finde noget der passer dertil i prisen. der er ALTID mulighed for at opgradere senere jo ;)


nu har jeg et z5500 til min stationær pc. jeg kan ikke slæbe det med til sønderborg,så jeg kommer til at mangle nogle højtalere til at bruge der nede. jeg vil gerne have et par passive så jeg kan bruge dem til et 5.1 setup engang.  
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af hks777 hks777 skrev:


det ser godt udSmile
surround højttalere det er baghøjtalere ikke?
I et 5.1 setup er det. I et 7.1 setup er det ikke. Der sidder surroundhøjttalerne ude til siden, lidt skråt bagfra, men så vinklet og baghøjtalerne sidder mere eller mindre lige bag lyttepositionen.
 
Oprindeligt skrevet af hks777 hks777 skrev:


hvad med et usb lydkort eller dac det er jeg nok nød til at have ikke? pga det ikke så gode lydkort i en netbook
Som udgangspunkt, jo. Som jeg også lige sagde, så kan jeg tydeligt høre forskel på om lyden kommer fra min HP eller den kommer fra min efterhånden aldrende Sony XB920 QS, med dens noget bedre D/A converter.
Men i denne sammehæng ville jeg alligevel prioritere et par gode højttalere og en rimelig stereoforstærker. Så har du i det mindste lyd og det er ikke fordi lyden fra en bærbar er elendig (altså sendt via minijack), men med en rigtig god DAC kan man godt høre forskel.
Så kan du altid senere anskaffe dig enten en god cd-afspiller (med en god DAC) og så brænde ud, som jeg gør med udvalgte cd'er (The Eagles - Long Road Out of Eden lyder bare fantastisk), eller du kan finde dig en god DAC.
Hvad det angår cd-afspillere, så kan Sony afspillere med QS og især ES mærket helt klart anbefales. Eventuelt en SACD afspiller. Det bestemmer du selv.
 
Men som sagt. Ikke at det skal være hverken Dali eller Denon. Det er bare dem jeg kender mest til, specielt Dali højttalerne. Men jeg ville uden tvivl prioritere at få anskaffet en god forstærker og et par gode højttalere til at starte med. Wink
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

mfhansen82 - Ja det jo netop det jeg siger, et alm. AUX stik på en pc eller lig. gadgets (mobiler osv.) er altså ikke det samme, som hvis lyden bliver afspillet digitalt, der er tydelig forskel :)
Hehe.. Jeg er helt enig. Det fremgik desværre ikke så tydeligt. Det er nu rettet. Wink
Men hvad mener du præcist med når du skriver "lyden blive afspillet digitalt"? Mener du at lyden bliver sendt digitalt ud fra afspilleren og converteret i forstærkeren eller at den bliver sendt til en god DAC og så sendt analogt til forstærkeren?
Mit tilfælde er det sidste (med Sony'en) Smile


Redigeret af mfhansen82 - 18-Marts-2011 kl. 13:54
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af hks777 hks777 skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Denne Denon (http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/denon_pma-510ae_forstarker_sort.htm) sammen med de to Lektor 1 højttalere. Så skal du slippe 3697. Billigere kan det vist ikke gøres og det samtidig er et sæt som du kan vokse med. Lektor 1'erne ville jo kunne bruges som surround højttalere i et 5.1 setup, hvis du forelsker dig i et par gulvmodeller.
Nu tager jeg jo kun udgangspunkt i priserne fra HifiKlubben, fordi det er dem jeg handler mest hos. Jeg vil da på alle måder foreslå dig at kigge lidt rundt i de andre butikker også.
 
Citér
skal det være en gulvstander hvis de kan bruges til et 5.1 setup?
På ingen måde. Du får bare en mere naturlig basdybde i et par gulvstandere, end i et par kompakte. Ganske enkelt grundet to bas/mellemtone elementer og i særdeleshed, det større kabinet. Men du kan sagtens sammensætte et glimrende 5.1 system bestående af 4 kompaktmodeller, en center og en sub.
 


det ser godt udSmile
surround højttalere det er baghøjtalere ikke?
hvad med et usb lydkort eller dac det er jeg nok nød til at have ikke? pga det ikke så gode lydkort i en netbook


http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2486&zoneid=1
den her ville være at anbefale! lyttede til den i går, og ud fra hvad du betaler, får du virkelig noget kram!


Redigeret af Muffeh - 18-Marts-2011 kl. 13:53
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
hks777 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Marts-2011
Sted: sønderborg
Status: Offline
Point: 61
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

 
Oprindeligt skrevet af hks777 hks777 skrev:


hvad med et usb lydkort eller dac det er jeg nok nød til at have ikke? pga det ikke så gode lydkort i en netbook
Som udgangspunkt, jo. Som jeg også lige sagde, så kan jeg tydeligt høre forskel på om lyden kommer fra min HP eller den kommer fra min efterhånden aldrende Sony XB920 QS, med dens noget bedre D/A converter.
Men i denne sammehæng ville jeg alligevel prioritere et par gode højttalere og en rimelig stereoforstærker. Så har du i det mindste lyd og det er ikke fordi lyden fra en bærbar er elendig (altså sendt via minijack), men med en rigtig god DAC kan man godt høre forskel.
Så kan du altid senere anskaffe dig enten en god cd-afspiller (med en god DAC) og så brænde ud, som jeg gør med udvalgte cd'er (The Eagles - Long Road Out of Eden lyder bare fantastisk), eller du kan finde dig en god DAC.
Hvad det angår cd-afspillere, så kan Sony afspillere med QS og især ES mærket helt klart anbefales. Eventuelt en SACD afspiller. Det bestemmer du selv.
 
Men som sagt. Ikke at det skal være hverken Dali eller Denon. Det er bare dem jeg kender mest til, specielt Dali højttalerne. Men jeg ville uden tvivl prioritere at få anskaffet en god forstærker og et par gode højttalere til at starte med. Wink


hvor dyr er den biligste gode dac?
jeg tror ikke at jeg kommer til at bruge en cd afspiller
jeg har bare læst at der skulle komme en masse "støj" fra en bærbar pc lydkort

Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

mfhansen82 - Ja det jo netop det jeg siger, et alm. AUX stik på en pc eller lig. gadgets (mobiler osv.) er altså ikke det samme, som hvis lyden bliver afspillet digitalt, der er tydelig forskel :)
Hehe.. Jeg er helt enig. Det fremgik desværre ikke så tydeligt. Det er nu rettet. Wink
Men hvad mener du præcist med når du skriver "lyden blive afspillet digitalt"? Mener du at lyden bliver sendt digitalt ud fra afspilleren og converteret i forstærkeren eller at den bliver sendt til en god DAC og så sendt analogt til forstærkeren?
Mit tilfælde er det sidste (med Sony'en) Smile


Du er skam tilgivet :D - men vi kan vidst begge hurtigt blive enige om, uanset hvad, tager man lyden digitalt ud fra computeren, lyder det aller helveds bedre end analog (bortset fra de enkelte tosser der måske er mest til den analoge lyd) med i forhold til et digitalt USB lydkort (eks: http://www.av-cables.dk/computer_kabler/usb_kabel/usb_lydkort/usblydkort_optisk_analog_4609_da.html)
Så er det altså noget andet når man begynder at komme over i div. DAC's. og en som den Hegel jeg lige har linket til i forrige post, der får man hvad man betaler for! self har de både deres 6 og 10 tusinde kr. modeller, men til det budget der var tale om her, er den nok det tætteste man kommer.
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af hks777 hks777 skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

 
Oprindeligt skrevet af hks777 hks777 skrev:


hvad med et usb lydkort eller dac det er jeg nok nød til at have ikke? pga det ikke så gode lydkort i en netbook
Som udgangspunkt, jo. Som jeg også lige sagde, så kan jeg tydeligt høre forskel på om lyden kommer fra min HP eller den kommer fra min efterhånden aldrende Sony XB920 QS, med dens noget bedre D/A converter.
Men i denne sammehæng ville jeg alligevel prioritere et par gode højttalere og en rimelig stereoforstærker. Så har du i det mindste lyd og det er ikke fordi lyden fra en bærbar er elendig (altså sendt via minijack), men med en rigtig god DAC kan man godt høre forskel.
Så kan du altid senere anskaffe dig enten en god cd-afspiller (med en god DAC) og så brænde ud, som jeg gør med udvalgte cd'er (The Eagles - Long Road Out of Eden lyder bare fantastisk), eller du kan finde dig en god DAC.
Hvad det angår cd-afspillere, så kan Sony afspillere med QS og især ES mærket helt klart anbefales. Eventuelt en SACD afspiller. Det bestemmer du selv.
 
Men som sagt. Ikke at det skal være hverken Dali eller Denon. Det er bare dem jeg kender mest til, specielt Dali højttalerne. Men jeg ville uden tvivl prioritere at få anskaffet en god forstærker og et par gode højttalere til at starte med. Wink


hvor dyr er den biligste gode dac?
jeg tror ikke at jeg kommer til at bruge en cd afspiller
jeg har bare læst at der skulle komme en masse "støj" fra en bærbar pc lydkort



Det gør der også, ingen tvivl om det. og man skal nok op i nærheden af 10k klassen for at få fjernet støjen mest mulig (der er os støj på det digitale, men intet sammenlignet med analog)

Men som hvis du nu tager den Hegel USB DAC jeg linkede til, den vil jeg stærkt anbefale! så mangler du bare en god forstærker, og et par højtalere! (højtalerne kan du finde til fornuftig pris i hifiklubben)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:01
Wink
Oprindeligt skrevet af hks777 hks777 skrev:


hvor dyr er den biligste gode dac?
jeg tror ikke at jeg kommer til at bruge en cd afspiller
jeg har bare læst at der skulle komme en masse "støj" fra en bærbar pc lydkort
Jeg tror faktisk at den Muffeh har henvist til virkelig kan levere. Men jeg må tilstå at jeg ikke kender den.
Det gør de færreste. Cd'er og SACD'er kommer sikkert til at få samme status om nogle år, som vinylpladerne har nu. Ingen gider høre på dem, udover de entusiaster som føler at der er noget helt specielt ved en rigtig vinylplade.
Altså støj og jitter, jeg aner faktisk ikke hvad det er og hvordan det lyder. For mig er støj den lyd der kommer fra et uindstillet analogt tv.LOL
Men jeg synes at lyden fra min cd-afspiller virker mere klar og rummelig, end den fra computeren. Det skifter naturligvis fra computer til computer og jeg kan være så heldig at min er udstyret med et rimeligt lydkort.
Hvis du gerne vi have rimelig god lyd, så tror jeg du skal holde dig til at finde en god forstærker og et par gode højttalere, frem for en DAC (til at starte med). En god DAC vil først rigtig komme til sin ret, hvis resten af systemet også er godt. Derimod tror jeg ikke en god DAC vil have en nævneværdig effekt på et dårligt anlæg, sådan sat lidt på spidsen. Især i forhold til højttalere.
Du skal tænke på at forstærkeren også har indflydelse på kvaliteten af lyden og højttalerne, ja det siger jo sig selv.


Redigeret af mfhansen82 - 18-Marts-2011 kl. 14:02
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:02
Jeg bruger et sæt ESI Near-04 (http://www.thomann.de/dk/esi_near04_classic.htm) som computerhøjttalere, og de lyder efter min mening lige så godt som de forskellige aktive Argon hos hifi-klubben. Det kunne evt kombineres med et usb-lydkort (bruger selv et behringer uca-202, med godt resultat http://www.thomann.de/dk/behringer_ucontrol_uca_202.htm). 

Uanset hvad du vælger vil jeg anbefale dig at tage forbi fx Aage.dk med din computer, og lytte til nogle aktive studiemonitors. De findes i alle prisklasser, og de plejer at have et godt udvalg. 
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

mfhansen82 - Ja det jo netop det jeg siger, et alm. AUX stik på en pc eller lig. gadgets (mobiler osv.) er altså ikke det samme, som hvis lyden bliver afspillet digitalt, der er tydelig forskel :)
Hehe.. Jeg er helt enig. Det fremgik desværre ikke så tydeligt. Det er nu rettet. Wink
Men hvad mener du præcist med når du skriver "lyden blive afspillet digitalt"? Mener du at lyden bliver sendt digitalt ud fra afspilleren og converteret i forstærkeren eller at den bliver sendt til en god DAC og så sendt analogt til forstærkeren?
Mit tilfælde er det sidste (med Sony'en) Smile


jeg mener at hvis man tager, HELT fra kilden, dvs. der hvor ens musik bliver afspillet, CD, Computer, what ever. der er lyden jo digitalt i forvejen, men output'en skal os være digital, og det enten i form af USB lydkort, spdif i bærbaren, TOS eller Coax. hen til en evt. DAC, og videre digitalt til en forstærker. og først DER, at lyden bliver sendt ud via højtaler kabler, (som, efter hvad jeg har forstået, blot bliver sendt ud til højtalerne i den form som forstærkeren modtager det i, analog eller digital) på den måde, opnår mest mulig ren lyd, og færrest forstyrrelser undervejs. sætter du først 1 analog kabel på undervejs til højtalerne, så ændre det hele sig.
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu