recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - hifi lyd til netbook
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukkethifi lyd til netbook

 Besvar Besvar Side  <12345 8>
Forfatter
Besked
hks777 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Marts-2011
Sted: sønderborg
Status: Offline
Point: 61
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:


det ser godt udSmile
surround højttalere det er baghøjtalere ikke?
hvad med et usb lydkort eller dac det er jeg nok nød til at have ikke? pga det ikke så gode lydkort i en netbook


http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2486&zoneid=1
den her ville være at anbefale! lyttede til den i går, og ud fra hvad du betaler, får du virkelig noget kram!
[/QUOTE]

den er desværre alt for dyr. på alle de dac jeg har set er der de to røde og hvide stik. det er dem man skal bruge til at til at sætte den til en forstærker ?  
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:07
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

mfhansen82 - Ja det jo netop det jeg siger, et alm. AUX stik på en pc eller lig. gadgets (mobiler osv.) er altså ikke det samme, som hvis lyden bliver afspillet digitalt, der er tydelig forskel :)
Hehe.. Jeg er helt enig. Det fremgik desværre ikke så tydeligt. Det er nu rettet. Wink
Men hvad mener du præcist med når du skriver "lyden blive afspillet digitalt"? Mener du at lyden bliver sendt digitalt ud fra afspilleren og converteret i forstærkeren eller at den bliver sendt til en god DAC og så sendt analogt til forstærkeren?
Mit tilfælde er det sidste (med Sony'en) Smile


Du er skam tilgivet :D - men vi kan vidst begge hurtigt blive enige om, uanset hvad, tager man lyden digitalt ud fra computeren, lyder det aller helveds bedre end analog (bortset fra de enkelte tosser der måske er mest til den analoge lyd) med i forhold til et digitalt USB lydkort (eks: http://www.av-cables.dk/computer_kabler/usb_kabel/usb_lydkort/usblydkort_optisk_analog_4609_da.html)
Så er det altså noget andet når man begynder at komme over i div. DAC's. og en som den Hegel jeg lige har linket til i forrige post, der får man hvad man betaler for! self har de både deres 6 og 10 tusinde kr. modeller, men til det budget der var tale om her, er den nok det tætteste man kommer.
Helt enig.
Det er bare ikke sådan (med min HP) at jeg er ved at kradse øjne og ører ud af bare gru, ved at afspille fra computeren analogt, men at lyden er bedre med cdafspillerens DAC.
Så med mindre at den kære trådstarter virkelig er audiofil og skal have den bedste lyd (hvilket under alle omstændigheder er svært for 4000kr), så ville jeg nok vente med DAC'en og så i stedet sætte pengene i forstærker og højttalere.
Analog lyd fra en bærbar er dog til at leve med. Wink
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af hks777 hks777 skrev:

edit jeg fik ikke lige skrevet at de bliver 2.0 (da jeg ikke har råd til en sub) og at hvis det er brugt vil jeg foretrække at man kan afhenter i trekantsområdet


Du får langt det emste ud af brugt. Højttalere bliver ike dårlige af at blive ældre.

Alternativet er en tur forbi Aage og lytte på aktive højttalere.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:12
mfhansen82 - Den Hegel DAC, den lyttede jeg til ved en Hegel Demo i går i KBH, og må indrømme jeg var imponeret! setup'et var dog blot en SMULE over den prisklasse der er tale om her :p
(Hegel DAC = 2000 kr. Hegel forstærker = 30.000 kr. Hegel Power Amplifier = 70.000 kr og 2 stk. Dynaudio Evidence 280.000 kr) :D men DAC'en gjorde altså en forskel i sig selv, dog blev det noget helt andet da han gik op til både 6000 og 10.000 kr. DAC lyden blev mere og mere ren for hver DAC.
Men, til et simpelt setup, med en ordenlig forstærker til er par tusinde, og nogen gode højtalere, der kan den DAC sagtens trække dem med rundt ;) (uden at man taber noget)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af hks777 hks777 skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af hks777 hks777 skrev:


det ser godt udSmile
surround højttalere det er baghøjtalere ikke?
hvad med et usb lydkort eller dac det er jeg nok nød til at have ikke? pga det ikke så gode lydkort i en netbook


http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2486&zoneid=1
den her ville være at anbefale! lyttede til den i går, og ud fra hvad du betaler, får du virkelig noget kram!


den er desværre alt for dyr. på alle de dac jeg har set er der de to røde og hvide stik. det er dem man skal bruge til at til at sætte den til en forstærker ?  
Det er helt korrekt. Bruger du det digitale stik, så lader du forstærkeren om at convertere. Det kan også være at forstærkeren har en rigtig god DAC, men så forsvinder formålet lidt med at købe en god DAC lidt. Så er det bedre at finde en billig metode at streame lyden digitalt fra computeren.
 
Du kan da lige få lidt baggrundsviden fra min ret så beskedne skuffe.
Alle musikstykker er nu til dags pakket ned digitalt. På en cd hedder formatet PCM (Pulse Code Modulation). Det denne måde som alle DAC's modtager musikken. Skulle vi lytte til musik digitalt, så skulle vi have et stik direkte op i hjernen og selv da er jeg temmelig sikker på at det ikke ville være en behagelig oplevelse.
Efter denne konvertering sendes lyden analogt ud til forstærkeren, som så forstærker signalet og sender det ud til højttalerne. Vi vil altid lytte til musik analogt og aldrig digitalt. Men jo bedre DAC'en er, jo bedre er den til at oversætte PCM signalet til analoge signaler. Og eftersom mange bærbare er bygget med headphones i tankerne, bruger man desværre ikke nok penge på at forbedre de bærbares DAC evner.
Med det stigende forbrug af iTunes musik og lign. ville det ellers være et glimrende tiltag. Men så kan man jo heldigvis købe bedre lydkort/externe DAC's til at klare jobbet.


Redigeret af mfhansen82 - 18-Marts-2011 kl. 14:17
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:15
Oprindeligt skrevet af hks777 hks777 skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:


det ser godt udSmile
surround højttalere det er baghøjtalere ikke?
hvad med et usb lydkort eller dac det er jeg nok nød til at have ikke? pga det ikke så gode lydkort i en netbook


http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2486&zoneid=1
den her ville være at anbefale! lyttede til den i går, og ud fra hvad du betaler, får du virkelig noget kram!


den er desværre alt for dyr. på alle de dac jeg har set er der de to røde og hvide stik. det er dem man skal bruge til at til at sætte den til en forstærker ?  
[/QUOTE]

Ja det er det ;) Rød/Hvid stik er jo højre/venstre output. og ligeledes skal de så sættes til et højre/venstre input et sted, i dette tilfælde en forstærker.
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

mfhansen82 - Ja det jo netop det jeg siger, et alm. AUX stik på en pc eller lig. gadgets (mobiler osv.) er altså ikke det samme, som hvis lyden bliver afspillet digitalt, der er tydelig forskel :)
Hehe.. Jeg er helt enig. Det fremgik desværre ikke så tydeligt. Det er nu rettet. Wink
Men hvad mener du præcist med når du skriver "lyden blive afspillet digitalt"? Mener du at lyden bliver sendt digitalt ud fra afspilleren og converteret i forstærkeren eller at den bliver sendt til en god DAC og så sendt analogt til forstærkeren?
Mit tilfælde er det sidste (med Sony'en) Smile


Du er skam tilgivet :D - men vi kan vidst begge hurtigt blive enige om, uanset hvad, tager man lyden digitalt ud fra computeren, lyder det aller helveds bedre end analog (bortset fra de enkelte tosser der måske er mest til den analoge lyd) med i forhold til et digitalt USB lydkort (eks: http://www.av-cables.dk/computer_kabler/usb_kabel/usb_lydkort/usblydkort_optisk_analog_4609_da.html)
Så er det altså noget andet når man begynder at komme over i div. DAC's. og en som den Hegel jeg lige har linket til i forrige post, der får man hvad man betaler for! self har de både deres 6 og 10 tusinde kr. modeller, men til det budget der var tale om her, er den nok det tætteste man kommer.
Helt enig.
Det er bare ikke sådan (med min HP) at jeg er ved at kradse øjne og ører ud af bare gru, ved at afspille fra computeren analogt, men at lyden er bedre med cdafspillerens DAC.
Så med mindre at den kære trådstarter virkelig er audiofil og skal have den bedste lyd (hvilket under alle omstændigheder er svært for 4000kr), så ville jeg nok vente med DAC'en og så i stedet sætte pengene i forstærker og højttalere.
Analog lyd fra en bærbar er dog til at leve med. Wink


Ku ikke være mere enig! og indtil man har prøvet bedre, så lyder analog også rigtig godt :D men når man så prøver toppen af poppen, så det bare som om alt det andet mister sit touch :p
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:19
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af hks777 hks777 skrev:

edit jeg fik ikke lige skrevet at de bliver 2.0 (da jeg ikke har råd til en sub) og at hvis det er brugt vil jeg foretrække at man kan afhenter i trekantsområdet


Du får langt det emste ud af brugt. Højttalere bliver ike dårlige af at blive ældre.

Alternativet er en tur forbi Aage og lytte på aktive højttalere.

Klaus
Jeg er ikke meget for at købe brugt (en kortslutning i min hjerne), men det er dog alligevel et råd jeg vil tilslutte mig. Men men men, uanset hvor du køber, så køb aldrig uden at have lyttet først. Det gælder både nyt og brugt.
 
Jeg tror desværre ikke ideen om at købe aktive højttalere er så god, hvis  han gerne vil bruge højttalerne senere i et ordinært 5.1 surroundsystem. Ikke hvis hans kommende forstærker ikke har pre-outs. Medmindre højttalerne er bygget til at kunne tilsluttes en almindelig forstærker. Smile


Redigeret af mfhansen82 - 18-Marts-2011 kl. 14:20
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:20
hks777 - Jeg tror faktum er, du skal gå ned i din lokale hifi butik (ikke bare den lokale fona, men en speciel butik der ved hvad de taler om) og så få lov at lytte lidt til tingene, få en god samtale med dem om hvad der bedst kan betale sig for dig, og det budget du har. KTRadio på vesterbrogade i kbh kan i hvertfald anbefales, samme kan aage musik også! ellers er Hifiklubben jo os et fantastisk sted at komme hen. når du så har fået en ide om hvad du vil, så syns jeg du skal kigge efter det du vil have, og hvor du kan få det billigst mulig. men du får ikke det samme ud af det, før du har lyttet til noget forskelligt. men husk på, digitalt bliver i (og det vil jeg næsten godt væde med) 99% af tilfældende, hvis ikke 100, en ren fryd for øret at høre på, forudsat at kilden det kommer fra, er i ordenlig kvalitet. (og nej, mp3 under 192 kbit, go home!)
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

mfhansen82 - Ja det jo netop det jeg siger, et alm. AUX stik på en pc eller lig. gadgets (mobiler osv.) er altså ikke det samme, som hvis lyden bliver afspillet digitalt, der er tydelig forskel :)
Hehe.. Jeg er helt enig. Det fremgik desværre ikke så tydeligt. Det er nu rettet. Wink
Men hvad mener du præcist med når du skriver "lyden blive afspillet digitalt"? Mener du at lyden bliver sendt digitalt ud fra afspilleren og converteret i forstærkeren eller at den bliver sendt til en god DAC og så sendt analogt til forstærkeren?
Mit tilfælde er det sidste (med Sony'en) Smile


jeg mener at hvis man tager, HELT fra kilden, dvs. der hvor ens musik bliver afspillet, CD, Computer, what ever. der er lyden jo digitalt i forvejen, men output'en skal os være digital, og det enten i form af USB lydkort, spdif i bærbaren, TOS eller Coax. hen til en evt. DAC, og videre digitalt til en forstærker. og først DER, at lyden bliver sendt ud via højtaler kabler, (som, efter hvad jeg har forstået, blot bliver sendt ud til højtalerne i den form som forstærkeren modtager det i, analog eller digital) på den måde, opnår mest mulig ren lyd, og færrest forstyrrelser undervejs. sætter du først 1 analog kabel på undervejs til højtalerne, så ændre det hele sig.
Det er jeg ikke helt enig i dig (tror jeg nok). Spørgsmålet er ikke hvor langt signalet vandrer analogt/digitalt, men hvor det bliver konverteret henne. Sender du lyden ud fra minijacks på computeren, så sendes det ud herfra som analoge signaler til forstærkeren. Den digitale til analoge vej foregår så inde i computeren. Hvis computeren ellers har en glimrende DAC, så kan denne vej sagtens give fantastisk lyd.
Sætter du en skive i en cd-afspiller og tilslutter analogt, så benytter du cd-afspillerens interne DAC og lyden sendes også ud analogt. Sender du lyden ud digitalt, så benytter du enten en extern DAC eller forstærkerens interne DAC. Her er det så den analoge vej du aldrig ser.
Spørgsmålet om god lyd afhænger helt og holdent på DAC'en evne til at konvertere, ikke på hvorhenne i systemet den sidder. Men forstærkerens evne til at forstærke signalet spiller i den grad også meget ind.
Som sagt, jeg er ikke helt sikker på om vi er enige eller uenige.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:34
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

mfhansen82 - Ja det jo netop det jeg siger, et alm. AUX stik på en pc eller lig. gadgets (mobiler osv.) er altså ikke det samme, som hvis lyden bliver afspillet digitalt, der er tydelig forskel :)
Hehe.. Jeg er helt enig. Det fremgik desværre ikke så tydeligt. Det er nu rettet. Wink
Men hvad mener du præcist med når du skriver "lyden blive afspillet digitalt"? Mener du at lyden bliver sendt digitalt ud fra afspilleren og converteret i forstærkeren eller at den bliver sendt til en god DAC og så sendt analogt til forstærkeren?
Mit tilfælde er det sidste (med Sony'en) Smile


jeg mener at hvis man tager, HELT fra kilden, dvs. der hvor ens musik bliver afspillet, CD, Computer, what ever. der er lyden jo digitalt i forvejen, men output'en skal os være digital, og det enten i form af USB lydkort, spdif i bærbaren, TOS eller Coax. hen til en evt. DAC, og videre digitalt til en forstærker. og først DER, at lyden bliver sendt ud via højtaler kabler, (som, efter hvad jeg har forstået, blot bliver sendt ud til højtalerne i den form som forstærkeren modtager det i, analog eller digital) på den måde, opnår mest mulig ren lyd, og færrest forstyrrelser undervejs. sætter du først 1 analog kabel på undervejs til højtalerne, så ændre det hele sig.
Det er jeg ikke helt enig i dig (tror jeg nok). Spørgsmålet er ikke hvor langt signalet vandrer analogt/digitalt, men hvor det bliver konverteret henne. Sender du lyden ud fra minijacks på computeren, så sendes det ud herfra som analoge signaler til forstærkeren. Den digitale til analoge vej foregår så inde i computeren. Hvis computeren ellers har en glimrende DAC, så kan denne vej sagtens give fantastisk lyd.
Sætter du en skive i en cd-afspiller og tilslutter analogt, så benytter du cd-afspillerens interne DAC og lyden sendes også ud analogt. Sender du lyden ud digitalt, så benytter du enten en extern DAC eller forstærkerens interne DAC. Her er det så den analoge vej du aldrig ser.
Spørgsmålet om god lyd afhænger helt og holdent på DAC'en evne til at konvertere, ikke på hvorhenne i systemet den sidder. Men forstærkerens evne til at forstærke signalet spiller i den grad også meget ind.
Som sagt, jeg er ikke helt sikker på om vi er enige eller uenige.


Mht til DAC'en så skal jeg ikke ku sige det, er stadig ny når det kommer til DAC osv. men jeg ved med sikkerhed, at hvis du i dine kabler undervejs, skifter over til analog signal, og så tilbage til digital, bliver det IKKE det samme! trust me, i've tried it! derfor køre jeg mest mulig digitalt over hele linjen! kabler såvel som div. dele der skal være med til at trække lyden! - ellers er det bare mig der har været så "heldig" om man vil, at jeg på mit setup kan høre forskel.
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Status: Offline
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2011 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:


Mht til DAC'en så skal jeg ikke ku sige det, er stadig ny når det kommer til DAC osv. men jeg ved med sikkerhed, at hvis du i dine kabler undervejs, skifter over til analog signal, og så tilbage til digital, bliver det IKKE det samme! trust me, i've tried it! derfor køre jeg mest mulig digitalt over hele linjen! kabler såvel som div. dele der skal være med til at trække lyden! - ellers er det bare mig der har været så "heldig" om man vil, at jeg på mit setup kan høre forskel.
 
Det er vi helt enige om. Men der går jo rygter om at visse receivere/forstærkere laver en ADA konvertering. Den kan man jo ikke gardere sig imod, selv med en extern 10k DAC. Nogle forstærkere har så en Pure Direct, Analog Direct og lign. indstilling, som kan hjælpe.
Men det er helt klart, at signalet skal kun konverteres én gang. Det er vi helt enige i.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12345 8>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu